aan de teugel rijden, doe ik het verkeert?

Moderators: SayaJones, Apple

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Pattypaard

aan de teugel rijden, doe ik het verkeert?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-04-05 19:00

Op school waren een meisje en ik aan het praten over aan de teugel rijden. Knipoog
Ik rijd op een manege en bij de pony waarop ik meestal moet kan ik haar redelijk aan de teugel laten lopen. Haha! Tong uitsteken
Ik drijf haar altijd bij en vang haar dan van voren op en geef dan kleine kneepjes in de teugel. Dan gaat ze naar onder.
Nou zegt dat meisje dat ik dat verkeerd doe en dat ik zo het paard steeds in de mond ruk.
En nu ben ik een beetje verward Clown Verward
Doe ik het nu goed of doe ik het eigelijk verkeerd?

Groetjes patty

Actions really do speak louder than Words
and Promises mean nothing without Proof

When a flower doesn't bloom you fix the enviroment in wich it grows, not the flower.

magiclover

Re: aan de teugel rijden, doe ik het verkeert?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-05 19:11

ik vind van niet wnat soms krijg je ze niet anders aan te teugel maar je moet dan wel de hulp proberen te vermideren

Bogacho mijn liever dressuur schatje! Dressuur M1+1
Brendora mijn klein lief zwart mormel! Dressuur L2+0 Springen B+10 SGW B+2
Beste horses 4 ever for me

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-05 09:53

Ten eerst aan de teugel rijden is niet zomaar even van hee kijk mijn paard loopt aan de teugel want dat is mooi...

Een paard loopt pas "aan de teugel" als hij helemaal ontspannen is goed zijn achterhand gebruikt enz. dat kan dus ook alleen maar als hij goed losgereden is...
En al jij zegt op de manege dan neem ik aan dat je les krijgt en dan leer je het daar wel? Al leer je dat bij ons op de maneges niet... en als je daar dus geen les over krijgt porbeer dan ook niet zomaar te prutsen.

Er zitten zoveel konijntjes in de opvang te wachten --> http://www.konijnenparadijs.com

magicc

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-05 09:59

Bij manege paarden heb je meestal dat ze verkeerd bereden worden. De ene die laat het paard met het hoofd omhoog lopen de ander probeerd het paard wel naar beneden te krijgen en uit mijn eigen evaring is dat het moeilijk is een paard naar beneden te rijden als ze gewoon niet constant aan de teugel worden bereden.

Ik hou er niet van om op een paard te moeten rijde die met zijn hoofd in de lucht loopt, en meestal is dat wel zo dat op een manege dressuur matig word gereden tenminste bij ons wel en dat het niet meer dan normaal is om het paard naar beneden te rijden, en dat doe ik door veel been te geven de buitenkant van de hals te ondersteunen met de teugels en de binnenkant te laten onstpannen en dat mag best door kleine ophoudingen te geven zo zal je zien dat ze best snel nageefelijker worden.

Enjoy life everyday

Kyan01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-05 10:24

Wat Faniek zegt is waar.
Het is makkelijk om een paard van voren in de krul te krijgen... het is mooier en moeilijker om een paard van achteren goed aktief te krijgen waardoor hij automatisch van voren gaat nageven... dus zonder die kneepjes. En als je je paard op die manier nagevelijk krijgt loopt het vaak netjes in balance.. vaak dus ook niet altijd.

Meer zinnigs kan ik er niet over melden Haha!

22-09-2006 is mijn zoon Kyan geboren!!
http://www.futerehope.come2me.nl/" target="_blank

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-05 11:43

Je moet geen kneedjes geven maar rustig aan naar voren drijven en de energie van voren tegen houden

CeesRinko

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-05 12:29

ja je kan ook proberen om hem nagevelijk te rijden

Baila ;; Vaingueur x Matterhorn x Ahorn
Op zoek naar een leuk jong springpaard! :D

Pattypaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-04-05 13:07

bedankt voor jullie reacties Haha!

ik snap dat het paard ook van achteren actief moet zijn.
op het begin moet ik kneepjes geven en dan gaat ze ook aan de teugel lopen, ze is dan ook ontspannen. laterna hoef ik haar alleen van voren op te vangen.
Faniek: Op de manege krijg ik natuurlijk ook les en we zijn bezig met de pony's nageeflijk te rijden. Bij dita (de pony) lukt dat wel, als ze niet ontspannen is/loopt gaat ze zeker niet naar onder lopen.
Als iemand het verkeerd doet word het ook wel gezegt maar een lesgever kan nooit alles zien, en we zijn er met meer in de les natuurlijk.
ik trek haar zeker niet in 'de krul' en al zou ik dat doen dat werd daar zeker iets van gezegt. Knipoog

maar mijn vraag is of ik het verkeerd doe, dus of de pony zo steeds een ruk in zijn mond krijgt Bloos

groetjes patty

Actions really do speak louder than Words
and Promises mean nothing without Proof

When a flower doesn't bloom you fix the enviroment in wich it grows, not the flower.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-05 13:39

Hoi, ik vind dat je zelf goed bezig bent hoor!! Ik bedoel, vaak is het zo dat mensen op manges leren te "zagen"en veel te veel been geven. Maar het klinkt alsof jij echt wel weet waar je mee bezig bent. Als ik mijn paard heb losgereden loopt hij vaak zelf al mooi in de juiste houding. Als hij daar 'uitvalt' rij ik ook weer van achter naar voren. Als hij dan weer nageeflijk gaat lopen ontspan ik mijn hand weer. Kleine ophoudingen is niet erg als je maar niet gaat zagen en rukken.

Greentea01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-05 19:42

Hoi, Ik vind ook dat je het goed doet. Een manege paard is minder spoelen en wordt steeds anders gereden. Daardoor kan het in het begin zijn dat je even moet doorvragen door bijvoorbeeld kleine kneepjes in teugels te geven. Op het moment dat hij los los laat kan je het af door je been er aan te houden en op te vangen van voren. Zo hou je zijn achterhand er ook bij. En zeker bij manege paarden moet je elk paard op zijn eigen manier naar beneden rijden elk paard pakt de signalen anders op. Zagen en trekken is nooit goed, maar als jij het over kneepjes heb lijkt mij het niet dat jjij dat doet Als ik jouw verhaal hoor pak je goed op met het paard waar je op rijdt! groetjes!

Olympia

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-05 20:21

Faniek schreef:
Ten eerst aan de teugel rijden is niet zomaar even van hee kijk mijn paard loopt aan de teugel want dat is mooi...

Een paard loopt pas "aan de teugel" als hij helemaal ontspannen is goed zijn achterhand gebruikt enz. dat kan dus ook alleen maar als hij goed losgereden is...
En al jij zegt op de manege dan neem ik aan dat je les krijgt en dan leer je het daar wel? Al leer je dat bij ons op de maneges niet... en als je daar dus geen les over krijgt porbeer dan ook niet zomaar te prutsen.

Ik ben het helemaal met je eens...

Er komt zo veel meer bij kijken met een pony/paard aan de teugel rijden.. veel mensen denken, ow kop in de krul en mn paard loopt ow zo geweldig..NOT Walgelijk vind ik die mensen..
Laatst bijgewerkt door Olympia op 20-04-05 20:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Rust zacht Olymp † 14 oktober 2003
Wally B+1

Nerwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-05 20:29

In de FAQ boven aan RT ( viewtopic.php?f=8&t=173675 ) vind je ook heel veel informatie over aan de teugel rijden.

Verder ben ik het met Faniek eens.

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie