Hoe een nette middenstap te rijden?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Gulpje

Hoe een nette middenstap te rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-05 23:49

Help! Lachen

In de afgelopen 3 B wedstrijden heb ik 8 punten gereden, en ben nu B+11. Ik had me tot eind juni in de B overal ingeschreven en had echt niet verwacht dat het zo snel zou gaan. Dus, nu ga ik 22 mei voor t eerst in de L1 starten. In de les (ja, ik heb les Clown ) hebben we voornamelijk aan de basis gewerkt de afgelopen maanden, en aan de L oefeningen zijn we nog niet aan toe gekomen. Ook heb ik al een week of 6 geen les meer gehad wegens ziekte van mijn instructrice, dus hopelijk heb ik zaterdag weer les. Goed, lang verhaal, maar ik wil graag weten, hoe rij je een goede middenstap.
Ik dacht zelf; hals ietsjes langer laten worden (meer meegeven van voren) en dan goed bijdrijven zodat ze ruim kan stappen. Iemand correctie/tips/adviezen?

Ctal

Re: Hoe een nette middenstap te rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-05 08:31

Ik geef idd iets meer van voren en drijf niet bij dan gaan ze alleen maar harder. Als het goed is verruimt ie dan vanzelf, als je wat meegeeft. Mijn 3 wel iig Knipoog Als je echt gaan drijven worden ze eerder korter in de passen. Het is belangrijk dat de hals iets langer word en de neus voor de loodlijn is, dus dat de hals wat 'uitschuift'. En NIET dieper gaat.

M3isSi3j

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-05 08:36

Middenstap moet vaak op een diagonaal.. hier moet je goed gebruik van maken: de wending voor dat ej moet afwenden rij je je paardje zo ver terug dat die van achter er heel mooi onderkomt (hierbij mag die iets van tempo inleveren om het accent te vergroten) In de wending kan je indien nodig de schouder iets voor zetten om hem hierbij te helpen. Op het moment dat die recht is kantel je je bekken ietsjes naar achter en sta je en beetje toe met je handen. Beetje been bij, maar kijk uit dat die niet op de voorhand valt. Begin met hele kleine stukjes en naar mate die sterker word achter en de hulpen begrijpt kan je dit uitbreiden..

Succes

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-05 10:26

Thanks! Hier ga ik vanavond mee aan de slag. Hopelijk lukt t al aardig als we dan weer les hebben Lachen

patos

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-05 11:57

Daar moet je echt nog niet te moeilijk over denken. Ik zou hem ook niet voor de diagonaal gaan rommelen met terugkomen in tempo, dat kost alleen maar punten. Je kunt beter hetzelfde tempo aanhouden en gewoon een duidelijke middenstap laten zien, dat wordt hoger gejureerd.
Wel is het van belang om je paard soepel in de aanleuning en goed voor het been te hebben voor de oefening, als het halsstrekken er goed in zit, is deze oefening een eitje.
Je laat rustig de teugels zakken, zoals gezegd moet de hals uitschuiven en niet ronder en dieper gaan. De meeste paarden verlengen dan uit zichzelf hun passen al, desnoods geef je licht been bij, maar liever niet want dan krijg je verschillende staptempi. Let wel op dat je ontspannen in je heupen blijft zodat je je paard ook echt de kans geeft om de passen te verruimen.

GummyBear

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-05 10:27

middenstap doe je door je pony wat ruimte aan de voorkant te geven en drijven met je benen. niet teveel, want dan is de kans groot dat hij gaat draven.

M3isSi3j

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-05 11:12

ILOVE_TARA schreef:
middenstap doe je door je pony wat ruimte aan de voorkant te geven en drijven met je benen. niet teveel, want dan is de kans groot dat hij gaat draven.

dit geld niet voor elk paard.. als ik dit bij de mijn doet zal ze de kans pakken om op der voorhand te duiken en wel sneller maar juist korter te gaan stappen.

Soph12

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-05 11:33

Ik zou idd ook niet gaan rommelen voordat je de middenstap inzet, mijn ervaring is altijd dat het er snel erg slordig uit gaat zien als je te veel rommelt in de stap. Als je afwent laat je eerst de hals wat uitschuiven, neusje naar voren niet naar de borst, en de hals wat laten zakken. Dan drijf je, je zou eventueel om en om met je been kunnen drijven, zodat je paard de hulpen niet verward met de drafhulpen, ik doe dit zelf wel altijd, maar dat hoeft niet te betekenen dat dat voor jou ook werkt. Zorg dat hij met zijn achterbenen goed over de afdruk van de voorbenen heen stapt, en rij zeker niet te gehaast. Dan worden vaak de passen alleen maar korter. Over het algemeen hebben de meeste mensen weinig problemen met deze oefening. Het is mijn beste oefening, en hij word vaak beloond met een 8 (en n keer een 9 in de M1! ) Veel succes in de L1!