Steigeren vlak na het opstappen (vanuit stilstand)

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

veeryus

Steigeren vlak na het opstappen (vanuit stilstand)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-05 18:28

Dag allemaal,

Ik zit met een probleem: zodra ik wil opstappen begint men paard te draaien Boos! (12-jarige merrie die ik nu 4 maanden heb). Als ik er dan toch op geraak dan kan ik zonder problemen rijden. Als ik streng op haar ben en haar dwing stil te staan voordat ik opstap, kan ik probleemloos opstappen Pling (ze blijft mooi braaf stilstaan, zelfs terwijl ik men beugels nog goed zet e.d.) Maar nu komt het: zodra ik benen geef, gaat zij omhoog en doet wild om me eraf te krijgen. Huilen
Als ik er kan blijven opzitten (ben er al 2 x afgevallen zo) is mijn paard het allerbraafste paard: ze doet alles voor me! Ja

Wat denken jullie hiervan? Heeft er iemand tips of advies?

Alvast bedankt!

Groetjes Veerle

Renske_W

Re: Steigeren vlak na het opstappen (vanuit stilstand)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-05 19:31

Een paard van een kennis van mij deed dat ook. Daar was het opstappen en gelijk weg rijden. Iemand bleef er dan naast lopen. Of het bij jouw paard ook gaat helpen weet ik niet.

Poofje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-05 20:09

Misschien kan iemand je helpen aan de longeer lijn. Dan kan diegene zodra jij erop zit haar voorwaarts laten gaan. Dan krijgt je paard minder de kans om omhoog te gaan. Jij moet dus nog geen beenhulpen geven, dat kan je er later bij oefenen. Als zij eerst maar leert dat ze niet omhoog moet gaan maar gewoon naar voren moet kan je je beenhulpen er weer bij geven. Je zou ook een halster over je hoofdstel kunnen doen en dan iemand ernaast laten staan. Zij/hij laat haar dan stil staan, wil ze gaan lopen krijgt ze een rukje aan het touw. Zodra ze goed stil staat en jij zit erop goed belonen. Dan rustig naar voren drijven, wil ze weer gaan stijgeren en maf doen weer een duidelijk rukje aan het halstertouw geven zodat het voor haar duidelijk is dat ze dat neit moet doen. Eventueel kan je ipv het halstertouw een hengstenketting om doen als je die hebt, dat werkt iets scherper en duidelijker dan een touwtje, paarden hebben daar meer ontzag voor. Succes!

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-05 20:24

Het paard van een kennis van mij deed dat ook en niet zaon beetje ook. Die had heel ereg veel last van zadeldwang.
Doet ze dat sinds kort of deed zedat ook al toe je hem kocht. Deed ze het bij haar vorige eigenaar wel of niet.
Dat is belangrijk om achter te komen want iets wat ze al jaren doet is moeilijk af te leren, bovendien is dit dan een verborgen gebrek van het paard.

despringer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-05 20:27

als het kan een fles met koud water op ze kop kapot slaan en hij durft niet meer omhoog te komen

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-05 21:18

despringer schreef:
als het kan een fles met koud water op ze kop kapot slaan en hij durft niet meer omhoog te komen

Ja dat lijkt mij echt de iedeale oplossing...als je het vertrouwen tussen jij en je paard volledig kwijt wilt :s

Vajramani

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-05 21:28

Probeer als je wegstapt je paard opzij te sturen, dus niet recht vooruit wegstappen. Op die manier breng je hem wat uit evenwicht waardoor hij niet omhoog kan komen.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-05 21:37

Citaat:

Boos! ....... moesten ze bij jou ook eens doen, misschien hou je dan subiet op met het schrijven van dit soort onzin!

Er kunnen talloze redenen zijn waarom een anderszins braaf paard zo reageert. Misschien heeft het dier wel gewoon pijn aan de rug, of heb je een beroerd passend zadel. Er is duidelijk iets aan de hand: als het paard al begint te draaien en niet stilstaat bij het opstappen, dan geeft dat al aan dat-ie het niet prettig vindt om iets of iemand op de rug te krijgen.
Dat zou ik dan eerst maar eens goed uitzoeken; als je zelf niet in staat bent om gevoeligheden op de rug of elders in het lijf op te sporen, haal er dan iemand bij met verstand van zaken. Een DA bv.

Noukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-05 11:13

ik ga met Kafue mee, misschien is het zadeldwang? of een andere (medische?) oorzaak waarom je merrie dit doet?

Probeer eerst uit te zoeken of ze in orde is, en inderdaad, deed ze het altijd al?
als er lichamelijk niets te vinden is kan het altijd nog geestelijk een reden hebben. Probeer dan met iemand anders samen rustig een paar keer op en afstappen te oefenen. Zorg dat je zelf wel handig en snel erop zit (en zachtjes gaan zitten) en wegstappen idd, zoals al gezegd, op de volte en liefst met iemand erachter met een zweep om haar voorwaarts te drijven.
natuurlijk meteen belonen als ze het goed doet!

maar, ik zou eerst even kijken of ze niks mankeert, want verzet bij het opstappen kan daar wel op wijzen.

window

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-05 12:37

Vajramani schreef:
Probeer als je wegstapt je paard opzij te sturen, dus niet recht vooruit wegstappen. Op die manier breng je hem wat uit evenwicht waardoor hij niet omhoog kan komen.

zo heb ik het toen ook in het begin gedaan later kon ik gewoon recht vooruit wegstappen.
mijn paard steigerde ook altijd als ik zat en me been aanlegde. maar die was toen 3 en de rest vant rijden ook vervelend.
en die van jou is de rest van het rijden gewoon braaf. das dan wel apart

olafj

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-05 15:03

Hey dit klinkt errug bekend, hoe heet die merrie op papier?

Ik heb namelijk ook op zo'n merrie gereden van een klant, die deed precies het zelfde als wat jij nu omschrijft. Maar die is er naar een paar maanden mee opgehouden.

Als ik ging opsteigen dan liet ik haar eerst stilstaan en als ik weg wou rijden en ze begon te flippen, schopte ik haar zo hard als ik kon naar voren en die ging dan ook lelijk bokken en zolang zij omhoog ging schopte ik haar totdat ze op hield en nam haar dan weer terug naar stap en deed net of dat er niks gebeurt was en ging rustig los rijden.

Maar zover ik weet heeft de eigaresse haar nog steeds, maar ik ben toch benieuwd hoe jouw merrie heet of wat voor bloed er achter zit.

olafj

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-05 18:05

De merrie waar ik het over heb, heeft de eigenaresse door verschillende dierenartsen na laten kijken en was echt niks te vinden wat de oorzaak zou kunnen zijn.
De rug is al een aantal keer nagekeken.
Zij dachten toen eerder aan een baarmoeder ontsteking.
Als ze hengstig was was er niks aan de hand, was ze poes lief.

Michelle_Don

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-05 18:28

Hey,

Als het mijn paardje zou zijn had ik er echt een dierenarts naar laten kijken. Als ndie niks kan vinden en ook geen goed werkende tips kan geven, dan maar foto's laten maken. Een dierenarts kan nou eenmaal niet in paardenbenen kijken. Knipoog

Er moet een reden zijn waarom dit paard dit gedrag vertoond. Ik kan me niet voorstellen dat een paard van 12 jaar dit al heel zijn leven doet. Er moet toch echt een aanlijding zijn. Het paard is niet gemeen neem ik aan!

Het paard van mijn vriendin liep heel goed in de dressuur. plots gooide hij iedereen eraf. Nu bleek het paard hoefkatrolontsteking te hebben. Het paard is speciaal beslagen, en heeft er nooit meer iemand afgegooid!! Pling

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-05 19:03

Tja, je geeft aan dat je paard al wat ouder is dus het is niet uitproberen of protest van een jong paard dat niet beter weet. Goed om bij jezelf na te gaan of iedit altijd al deed of pas de laatste tijd begint. Daarnaast ook belangrijk om uit te sluiten dat het niet door het zadel komt of iets dergelijks, als dat het niet is kan het gewoon uit dwarsheid/ onwil komen. Je hebt hem nog niet al te lang, dus kan het uitproberen zijn wat nog redelijk is gelukt aangezien je er al eens bent afgevallen.

Misschien wil het wel eens helpen om ipv wegstappen weg te draven. Niet je paard ineens uit het niets weg willen laten draven, wel voorbereiden dus maar het eerste rondje te laten draven. Als jij hem een beetje gespannen en met de teugels kort om hem te kunnen houden laat wegstappen werkt dit averechts en misschien veroorzakt dat het steigeren. Als jij je paard bezighoudt door hem om te beginnen te laten draven op tempo, heeft hij even niet de tijd om bv te gaan steigeren. Misschien proberen waard, succes in ieder geval!

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-05 22:44

Wat doe jij met je teugels als je weg wil stappen?
Vaak zie je dat paarden gaan steigeren omdat ze voorwaarts willen maar van voren teveel worden tegengehouden.
Het schijnt dat mijn paard ook eens gesteigerd heeft toen iemand hem voor mij zou rijden. Dit was de eerste en laatste keer dat hij gesteigerd heeft (voor haar ook met rijden overigens). Later zag ik dat zij heel erg op de hand reed, ik denk dat zij ook mijn paard teveel druk in de mond heeft gegeven met opstijgen en wegrijden.

Trouwens goede tip om hulp te vragen als je opstijgt, laat iemand je begeleiden met wegstappen. Ook het heel duidelijk wezen in vooruit rijden, dus wegdraven ipv stappen kan helpen.

veeryus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-05 20:07

Hey allemaal,

Hartelijk dank voor de vele reacties! Jeany is dus een Hollands Warmbloedpaard met een stempel op de poep, maar geen papieren meer, merrie, 12jaar oud. We hebben haar gekocht van iemand die ermee kweekte (als draagmoeder) bij Dr. Dejeneffe in Zoutleeuw, ze was al minstens een jaar niet meer bereden. We weten er niet zo veel van, we hebben de eigenaar zelfs nooit gezien! We hebben haar goedkoop gekocht, met 1 maand op proef (en daarna betaling) De dierenarts heeft haar goed gecheckt (ook aan de rug) en alles is OK. Foto's hebben we nog niet laten nemen, maar we vermoeden dat Jeany dit vroeger ook al deed (vanwege de lagere prijs en een toespeling van de eigenaar)

Jeany is enorm braaf en lief in alles! Echt zo'n braaf en lief beest, ongelooflijk!! We kunnen haar gewoon los laten staan en opzadelen, ze zal geen poot (sorry been) verkeerd zetten!

Wat ik wel denk: als ze écht pijn zou hebben, zou ze toch tijdens het rijden ook protesteren?? En dan doet ze alles wat je vraagt!

Inderdaad, het helpt wel om ze bv. in draf te laten vertrekken. Soms gaat dat, maar soms helemaal niet. Op dit ogenblik gebruiken we nog geen zweep, omdat we hoopten dat het zo zou lukken. We hebben er al iemand naast laten staan, maar dat is eigenlijk te gevaarlijk (rondzwaaiende benen..).

Misschien is het wel zadeldwang, ik zal eens opzoeken wat dit precies is. (Want het woord zegt al veel op zich, maar de preciese gevolgen of symptonen ken ik niet)

Nogmaals bedankt voor de vele tips!
Als jullie nog raad moesten hebben of zo, graag hoor!!

Groetjes Veerle

piepelotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-05 20:26

Probeer het eens zonder been te geven. Stap weg op stem.
Kweet niet of ze aan de longe braaf op je stem werkt??
Misschein blaast ze zich wel op en vind het heel vervelend om dan been gelijk te krijgen. Als ze in beweging is laat ze mischien haar buik los dat ze daarom het niet meer tijdens het rijden doet.
Suc 6

veeryus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-05 20:34

Hey,

Dat is misschien een idee, ik moet eerlijk zeggen dat we ze op dit ogenblik niet vaak longeren. Bloos
Want dan is ze ook heel braaf, als we dat wat meer doen en op de voorruit wat werken (dat doet ze al goed) dat ze naar men stemt luistert als ik eropzit. (zonder benen te geven)

Dat gaan we eens proberen! Bedankt voor de tip! Pling

Groetjes Veerle

Tact

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-05 22:12

Het is belangrijk om te weten of het paard dit ook deed bij de vorige eigenaar. Als dit er - als gedrag - al langer inzit, los je het niet even op. Als het paard dit elke keer na het opstijgen probeert, ontstaat een situatie die je ten alle tijde moet zien te voorkomen. Aannemende dat het paard gezond is, geen pijn heeft of ergens hinder van ondervindt moet de ruiter die opstijgt zeker weten, dat deze de situatie kan oplossen of anders kan beheersen. Ook als een paard een aantal jaren niet bereden is en dit eerder met succes heeft gedaan, zal het paard het opnieuw proberen als het bereden wordt. Bij een echt stakend paard, helpt de zweep of de longeerlijn achterlangs niet meer. Daarom moet dit effectief worden opgelost. De kans is groot dat het paard in herhaling valt. Als de ruiter die het paard berijdt, de situatie niet kan beheersen, kun je ervan uitgaan, dat dit probleem elke keer op de meest vreemde momenten de kop kan opsteken.

Laat ook iemand je rijtechniek beoordelen. Je kan dan uitsluiten of het door je eigen rijtechniek komt, of dat de reactie er al in zit.

Ik zou iemand met ervaring dit laten bekijken en er beslist niet zelf mee gaan rommelen. Je moet zelf rijtechnisch voldoende in je mars hebben, om een paard met deze eigenschap, onder controle te houden. Als iemand dit probleem kan helpen oplossen, dan moet de ruiter die het paard berijdt, door deze persoon begeleid worden, zodat de ruiter het probleem ook zelf kan oplossen. Als dat niet het geval is, kunnen er gevaarlijke situaties ontstaan.

piepelotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-05 09:35

Doet ze het einglijk ook na het longeren als je opstapt en drijft om voorwaarts te gaan?.
Er zijn meer paarden die last van zadeldwang hebben en altijd even voor je er op gaat aan de longe hun spanning dienen kwijt te raken.
Laat nog eens weten hoe het gaat.
gr