Wat te doen aan het wegspringen van de pony tijdens de les!

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

jentel

Wat te doen aan het wegspringen van de pony tijdens de les!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-05 15:21

Hoi hoi...

Ik zit met een probleempje...
We hebben een pony en kruising flord!
Het is een super braaf dier van 7 jaar... ze kan voor de kar, springt goed en met dressuur red ze zich ook prima.
Maar nu komt het...
tijdens de lessen is ze telkens op haar hoede,en als er een pony schrikt of even een pas opzij springt vlieg de pony er als een gek vandoor en bokt het baasje (een meisje van 8) zonder pardon eraf!
Oook het samen galopperen gaat niet, ze gaat loeihard en kan dan ook weer overgaan op het bokken.
Het is erg vervelend vooral omdat ze het alleen niet doet.. je kunt er mee alleen de stad mee door!!
Nu weet ik dat paarden vluchtdieren zijn maar heeft iemand een tip voor me??

elmiran

Re: Wat te doen aan het wegspringen van de pony tijdens de l

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-05 16:16

welkom op bokt Haha!

misschien helpt het als je een keer met een wat oudere pony samen rijd. En gewoon veel oefennen dan gaat het vanzelf wel over. Mijn pony heeft dit ook gedaan...gewoon streng zijn en iedere keer als ie er vandoor schiet door laten galopperen en pas stoppen wanneer jij dat wilt. Dat heeft bij mijn pony heel goed geholpen.

Poofje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-05 20:16

Ik zou er eerst een ervaren en ouder iemand op zetten. Het kan zijn dat de pony een nare ervaring heeft gehad maar het kan ook zijn dat de pony gewoon een beetje eigenwijs is en weet dat zij de baas is en niet het meisje op haar rug. Een ervaren iemand die beter weet hoe je hier op moet reageren kan haar misschien leren dit niet te doen. Verder heb ik als tip de pony goed bezig houden bij zulke dingen, dus overgangen rijden en voltes draaien, zo let de pony beter op haar ipv de andere dingen. Veel succes!! groetjes

jentel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-05 11:16

bedankt voor de tips.. de pony is hier al vanaf haar 4de jaar.. en kon nog weinig.. dus een nare ervaring kan ik me niet voorstellen...
wel is ze erg eigenwijs!!
maar het door laten galopperen hebben we nog niet geprobeert... en een ouder iemand? daar doet ze het ook mee.. maar die kan haar beter aan... een ander bit of teugel misschien?? zodat ze haar beter kan houden??

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-05 12:08

Overtuigender rijden, benen eraan en geen kans geven om weg te schieten! Initiatief nemen en de pony bezig houden...

Dat lukt niet met een meisje van 8!!

_lucy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-05 16:55

als ie "stout" is geweest niet belonen en klopjes geven enz. en als ze het wel goed doet wel belonen en snoepjes gevan en klopjes enz.
en goed op letten dat ze het niet meer doet: als ze het weer van plan is moet je benen erbij houden en het hooft ook een beetje naar de bakrant laten wijzen zodat ze niet weg kan...
nou suc-6 ermee verder he! Knipoog
groetjes lucy Pling

jentel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-05 19:31

nou bedankt voor de tips.. we gaan ermee aan het werk!

_lucy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-05 20:39

graag gedaan Knipoog

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-05 16:07

Ik denk dat als je je paardje lekker aan het werk zet en gewoon bezig houd (zodat ie geen intresse heeft in andere zaken)