goed trainingidee? Discoverychannel 17-4

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Frantic

goed trainingidee? Discoverychannel 17-4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-05 08:29

Op Discovery ( of animal, kan ook) was gisteren een paarden programma uit Engeland.
Er was een topic over fysiotherapie en het trainen van de achterhand/ balans van een paard.

Er werd gereden op een groot veld( zouden wij meer moeten kunnen doen, alleen al voor de wedstrijden) en in dat veld lag een heuvel, zo'n 3 meter hoog met verschillend hellingsniveau naar 4 kanten. En dan er maar op en af draven, stappen en zelf galopperen.

En dat lijkt mij nou een goed trainingidee, simpel en altijd beschikbaar.

Heeft iemand hier ervaring mee? Of heeft iemand thuis zo'n heuvel voor de training?

Anya

Re: goed trainingidee? Discoverychannel 17-4

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-05 08:31

Ja ik. Ik weet dat Theo Ter Huurne (voorheen military-ruiter) zijn paarden altijd zo trainde. Hij raadde mij dit ook aan toen B'elanna door ziekte heel slap in de achterhand was geworden. Het werkte.

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-05 08:34

Dat is bemoedigend, ik wil al langer een veldje hebben om te trainen en dan is zo'n bult gauw gelegd!

M3isSi3j

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-05 08:35

Ik train mn paardje ook in de duinen en op het strand (mul zand en bergjes) 2x in de week voor everwicht en kracht (met name vanuit der rug en achterhand)..

Ik ben hier mee begonnen toen ik merkte dat ze na een lange blessure niet meer kon buigen in der rug omdat ze niet de kracht had van achter om der binnenbeen onder de massa te plaatsen.

Wat wel heeeel belangrijk is: weet waar je mee bezig bent, je rijdt je paardje gemakkelijk over de kop met deze methode.. een goed trainingschema is dus echt een vereisde! Ik heb deze gemaakt in samenwerking met instructeurs en mn artsen in utrecht.

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-05 08:39

Toen ik vroeger nog veel sprong en een cross reed, trainde ik ook veel met heuvels e.d. Echt dé manier om (op een verstandige) wijze je paard te trainen..

Tegenwoordig doe ik dat (jammer genoeg) nooit meer...
Rijdt enkel nog dressuur en mijn dressuurpaarden krijgen het al op d'r heupen als ze een heuvel zien... Haha! Haha!

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-05 08:40

Trainingschema is inderdaad heel belangrijk!!!

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-05 08:58

Het gaat mij juist om een jong dressuurpaard.

Mul zand lijkt me dan ook uit den boze, maar een grasheuvel met schema, Vingers aflikken

En dat hij de eerste keer helemaal uit zijn schuif gaat is alleen maar goed voor zijn opvoeding. Hij ging de eerste keer bij een hindernis ook uit zijn schuif maar springt nu toch heel braaf!

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-05 09:02

Natuurlijk is het ook goed voor jonge dressuurpaarden, mits gedoseerd en verantwoord...

Daar mijn paarden net iets te "heet" zijn, moet ik je eerlijk bekennen dat ik het niet van plan ben te verongelukken...

Er is altijd nog een verschil tussen schrikken en schrikken.... Haha!

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-05 09:24

Wij hebben thuis een hele grote buitenbak, aan alle kanten open hoor dus ze kunnen zo weg. Ik denk een goede 100 bij 150 meter heel fijn en altijd weer even wennen voor de paarden als ze vanuit de binnnenbak in de buitenbak komen. Die ruimte. Je kunt er heerlijk werken. Een goede bodum met een kwaliteit geelzand met klei en dergelijke.
Verder natuurlijk een enorm bos tot onze beschikking waar we in rijden zonder iemand tegen te komen. Donderen we d'r een keer af dan geeft dat niet het is helemaal afgezet met hekken. Ik denk een hectare of 100 wel. Verder als we richting Nederland komen zijn er toch nog kleine heuvels te vinden in het bos aldaar. Dus voor ons alle mogelijkheden die we kunnen bedenken.
Heuvels zijn altijd perfect maar gewoon een keer afstappen op de harde weg is ook prima, of een beetje mul zand., pootje baden in het water mogelijkgheden genoeg.
Maar ook een beetje goede overgangen rijden werkt ook goed, de spieren aanspannen en ontspannen methode. Dus aanspannen en rekken idee.

Je moet roeien met de riemen die je hebt en dan kun je veel dingen gebruiken.
Voor de wedstrijd is natuurlijk welfijn als de dieren ruimte kennen, maar een wedstrijd geeft toch altijd een ander gevoel. Ruimte is altijd vreemd en gelukkig hebben we thuis de mogelijkheid ze aan die ruimte te laten wennen zonder dat we rekening moet houden met verkeershinder en dergelijke, wordt het een keer feest onderweg dan tja eindigt het altijd op het erf ligt er alleen aan wie er eerder is het paard, ik, of wij samen.

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-05 09:33

Kafue schreef:
Wij hebben thuis een hele grote buitenbak, aan alle kanten open hoor dus ze kunnen zo weg. Ik denk een goede 100 bij 150 meter heel fijn en altijd weer even wennen voor de paarden als ze vanuit de binnnenbak in de buitenbak komen. Die ruimte. Je kunt er heerlijk werken. Een goede bodum met een kwaliteit geelzand met klei en dergelijke.
Verder natuurlijk een enorm bos tot onze beschikking waar we in rijden zonder iemand tegen te komen. Donderen we d'r een keer af dan geeft dat niet het is helemaal afgezet met hekken. Ik denk een hectare of 100 wel. Verder als we richting Nederland komen zijn er toch nog kleine heuvels te vinden in het bos aldaar. Dus voor ons alle mogelijkheden die we kunnen bedenken.
Heuvels zijn altijd perfect maar gewoon een keer afstappen op de harde weg is ook prima, of een beetje mul zand., pootje baden in het water mogelijkgheden genoeg.
Maar ook een beetje goede overgangen rijden werkt ook goed, de spieren aanspannen en ontspannen methode. Dus aanspannen en rekken idee.

Je moet roeien met de riemen die je hebt en dan kun je veel dingen gebruiken.
Voor de wedstrijd is natuurlijk welfijn als de dieren ruimte kennen, maar een wedstrijd geeft toch altijd een ander gevoel. Ruimte is altijd vreemd en gelukkig hebben we thuis de mogelijkheid ze aan die ruimte te laten wennen zonder dat we rekening moet houden met verkeershinder en dergelijke, wordt het een keer feest onderweg dan tja eindigt het altijd op het erf ligt er alleen aan wie er eerder is het paard, ik, of wij samen.

100 hectare bos in eigen bezit?? Damn, dat hebben wij niet eens voor onze 55 koeien Lachen... en dan nog 100 x 150 meter... pfff... lekker de ruimte dus Lachen

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-05 09:39

heuvels in buurse en de lutte kafue Lachen

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-05 10:35

Anya schreef:
heuvels in buurse en de lutte kafue Lachen

Nee, in Losser bij de trimbaan!!! Aan de Grensweg een zandverstuiving met mul zand mooi om te galloperen Vingers aflikken en de rondom de trimbaan gelegen heuveltjes heuvels mooi om tegen op te gaan en dergelijke slamom om de bomen heen en dergelijke.
Ik zit precies bij Losser de grens over super stekkie.
Rustig, ruim, mooie natuur, wat wil een mens nog meer.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-05 10:36

Hé das ook een goeie tip. Zit ik vlakbij Lachen
(B'elanna staat in De Lutte)

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-05 10:41

Hermesdeux schreef:
100 hectare bos in eigen bezit?? Damn, dat hebben wij niet eens voor onze 55 koeien Lachen... en dan nog 100 x 150 meter... pfff... lekker de ruimte dus Lachen

Yep heeel heeeel heeeeeeel erg veel ruimte. Vroeger liep daar een openbaar fietspad tussendoor de gildehaus-dinkelroute maar toen die paardenmishandelaar een keertje langs kwam en er wonderbaarlijk nylondraad over de paden werd gespannen, stroom op de waterbakken in de weides kwam en de weidehekken opgezet werden is alles afgesloten voor publiek.
Nu is het bos dus weer prive voor ons en de dieren zoals herten, hazen, konijnen en dergelijke.
Heerlijk in een woord maar ja al het bos mag je ook niet in he in verband met naturschutzgebiet en dergelijke en wildrust. Maar oke wel mooi en als we aan het einde van het reitergut het hek doorgaan kunnen we nog eens en dikke 200 hectare bos door alleen op de paden want daar is bos echt verboden gebied omdat er nog gejaagd word daar.

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-05 10:42

Anya schreef:
Hé das ook een goeie tip. Zit ik vlakbij Lachen
(B'elanna staat in De Lutte)

Je kunt daar mooi rijden hoor en met de trailer ben je er zo. Of richting Gildehaus naar het ven is ook mooi maar helaas geen heuvels.
Je kunt je trailer zo bij aarnink op de parkeerlplaats kwijt en voor Gildehaus bij het recreatiegebied Driland in Duitsland.

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-05 10:51

Verhuur je ook campingplaatsen?

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-05 10:54

Nu vraag ik me toch af, als er wordt getraind met heuvels, wat is dan de belasting? Als ik in een zwaardere bak rijdt is het niet goed voor been werk...

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-05 10:55

Thanks!
Ik heb wel eens bij Veldhausen gereden (toen Lan nog in Neuenhaus stond), maar daar wordt ook stevig gejaagd. Dat vind ik dus minder om dan te paard door het bos te gaan.

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-05 10:59

De belasting is zo zwaar als je zelf wilt. Die bult ligt gewoon in je weiland, je kan er scherp over of glooiend. Dat hangt ervan af van welke kant je aanrijdt en hoevaak. Het heeft helemaal niets dus met een zwarebodem te maken. Gewoon balans en goed ondertreden.
Ook bij de afdaling.

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-05 11:13

amondi schreef:
Verhuur je ook campingplaatsen?

Op het driland kun je wel met een camper staan. En vooraan bij de manege kun je bijvoorbeeld je paard stallen en een appartement huren! Bij reitgut aarnink zijn verder geen campingplaatsen. In de Lutte wel.

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-05 11:14

Hermesdeux schreef:
Nu vraag ik me toch af, als er wordt getraind met heuvels, wat is dan de belasting? Als ik in een zwaardere bak rijdt is het niet goed voor been werk...

In een bak met zware of ongelijke bodum bealst je vooral de pezen enorm en kun je blessures in de hand werken. Ik zeg kan hoeft dus niet he.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-05 11:15

Je kunt voor de training ook kiezen voor een vijver trouwens. Veel leuker voor paard en ruiters en zeer goed voor de spieren Lachen

water maaien of in galop door het water...
Afbeelding
Of een stijle wand maken...
Afbeelding

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-05 13:01

Kafue schreef:
Hermesdeux schreef:

In een bak met zware of ongelijke bodum bealst je vooral de pezen enorm en kun je blessures in de hand werken. Ik zeg kan hoeft dus niet he.

Ja oke... dat hebben wij thuis dus. Bak is niet gedraineerd en slechte plekken. Nu ga ik dan niet een zware training aan, meestal rijd ik dan over de hoefslag, die is het best, maar goed... blijft risico. Dit wist ik wel, maar als je je paard tegen heuvels op laat galopperen moet die ook kracht zetten... nu zeg ik niet dat kracht opbouwen verkeerd is, zeker niet, maar als je toch regelmatig en opbouwend in zo'n bak rijdt... dan is dat ook kracht opbouwen... Lachen

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-05 13:08

Je belast totaal andere spiergroepen en dus kun je beide zaken niet met elkaar vergelijken... Knipoog

Dewi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-05 13:44

het was ook een programma over FYSIOTHERAPIE. Lijkt me dat het niet de bedoeling is om in het wilde weg over heuvels te scheuren. Zoals al eerder genoemd, zul je het heel rustig moeten opbouwen. Of de ondergrond van die heuvel zwaar of licht is, maakt natuurlijk wel degelijk verschil. Loop zelf eerst die heuvel maar eens op en af. Dan zul je dat wel voelen!