niet kunnen strekken?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

loetjuh

niet kunnen strekken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-05 20:38

hoi heeft er iemand tips voor het oefenen van de uitgestrekte/midden draf. mijn paard heeft moeite het strekken, het lijkt net of ze niet durft te lopen... we doen het alleen nog maar op de lange zijde korte stukken maar het lukt gewoon nog niet so. wie o wie??

ps: ze is al 10, maar nooit dresuurmatig bereden en we zijn al ongeveer 4 maanden aan het oefenen maar er is niet veel vooruitgang.

Bruintje_87

Re: niet kunnen strekken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-05 20:44

heb je les? ik denk dat je lesgever je het beste ermee kan helpen,wij kunnen vanachter de computer niet zien hoe het veruimen gaat.

toch denk ik dat dit een kwestie is van echt heel veel oefenen. wel niet alleen dit oefenen,dit gewoon een paar keer oefenen als je aan het rijden bent. en ook het terug rijden oefenen (bv schijnovergangen) en gewoon rustig met kleine stukken opbouwen en veel belonen.

loetjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-05 15:18

ik heb idd les maar ik dacht dat hier miss nog mensen waren met tips..

Kyan01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-05 15:41

Bedoel je dat ze ruimere stappen gaat nemen?

Misschien dmv balkjes lopen.. balkjes steeds verder uit elkaar leggen...
Deze methode las ik in het boek van Tineke Bartels volgens mij.

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-05 16:57

Ben je 4 maanden aan het dressuurmatig rijden met je paard of 4 maanden al aan het oefenen op de uitgestrekte draf?

Sommige paarden hebben er moeite mee omdat hun bouw niet meewerkt. Zo heeft het ene paard een te steile schouder terwijl het andere paard te hoog in het kruis is en zo minder makkelijk de achterhand er goed onderbrengen kan om echt te gaan zitten.

Naar mijn idee moet er uit elk paard een redelijk lijkende uitgestrekte draf uitkomen die een 6 waard moet zijn.

Probeer eerst maar eens of je er een correcte middendraf uit kunt krijgen waarbij het paard op z'n eigen benen blijft lopen, mooi in evenwicht blijft en niet op je hand gaat hangen. Gaat dat goed, dan kun je het uitbouwen naar de uitgestrekte draf. Balkjes draven kun je inderdaad er ook in meenemen maar zorg ervoor dat het geen racerij wordt. Het paard moet verruimen en niet versnellen.

loetjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-05 14:42

ik ben al 4 maanden dressuurmatig aan het trainen en daarbij ookmiddendraf aan het oefenen.. uitgestrekten draf dus nog niet....ik zal het is proberen met wat balkjes maar ik denk dat ze er over heen gaat springen of galoperen.... ik ga het proberen

LilPetat

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-05 15:36

Je kunt pas goed uitgestrekte draf rijden als je paard op de achterhand loopt.. als hij dit nog niet goed doet zou ik het voorlopig houden bij middendraf en gewoon verder oefenen met het fijn laten lopen van je paard..

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-05 16:25

loetjuh schreef:
ik ben al
4 maanden
dressuurmatig aan het trainen en daarbij ookmiddendraf aan het oefenen.. uitgestrekten draf dus nog niet....ik zal het is proberen met wat balkjes maar ik denk dat ze er over heen gaat springen of galoperen.... ik ga het proberen

In vier maanden een correcte uitgestrekte draf uit een tienjarige merrie krijgen die nog nooit dressuurmatig is getraind, lukt bijna niemand.
Heb wat meer geduld. Wat LilPetat ook zegt, eerst maar eens je concentreren op het fijn laten lopen van je paard en de middendraf. Uitgestrekte draf kun je voorlopig beter achterwege laten. Ga je toch door dan loop je het risico om te veel te willen waardoor je meestal met een gefrustreerde ruiter en een even gefrustreerd paard komt te zitten. Hou dus de lol erin door het paard niet te overvragen.
Geduld is een schone zaak, wordt er wel gezegd. Knipoog

loetjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-05 17:34

ik was ook eigelijk niet egt van plan om al uitgestrekte draf te rijden maar meer het al een beetje er naar toe werken met middendraf en wou eigelijk wat meer tips om te oefenen bijvoorbeel ddat balkjes lopen ofzo zulk soort dingen.... maar toch bedankt voor julie reacties...groetjes

VLC

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-05 17:50

maar wat doet ze dan als jij bij drijft? Galloperen? Als lizzy gaat galloperen help ik haar een beetje door mn handen iets breder(en soms iets lager) te houden. Een heel klein beetje maar, want te veel is ook niet goed. Ik denk dat dat vooral trainen is. Ik heb er ook 2 jaar over gedaan om mn paardje middendraf te leren. Heb er toen best veel op getraind en nu gaat het goed.

loetjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-05 17:54

ze gaat niet galloperen maar ze gaat geen meter "uitgestrekter"lopen.. ze blijft gewoon normaal draven net of ze het niet snapt terwijl ze het buiten op een polderweg wel goed doet maar dan draaft ze ook een stuk harder en dat was nou weer net NIET de bedoeling...

shaolanneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-05 18:17

ik heb ook een paard wat wat moeite had met onder het zadel te strekken, met idd zoals eerder gezegd balkjes draven wordt ook de achterhand sterker en krijgen ze meer coördinatie. In mijn trainingen gebruikt mijn instructrice wel vaker balkjes. En schijn overgangen rijden, zodat ze achter wat meer gaan zitten. Alles komt tenslotte uit de achterhand, het motortje van t paard !!

Door stapje voor stapje ( dus niet in één dag verwachten !!) de balkjes wat verder uit elkaar te leggen zal ze wat ruimere stappen gaan nemen, maar je moet er echt gewoon dressuurmatig op af rijden, geen racerij of tempo versnellen, je wil tenslotte dat ze ruimer wordt en niet gaat versnellen. Maar ook hiervoor geldt, doe het alleen onder begeleiding, les is zo belangrijk. En sommige paarden hebben gewoon de bouw niet mee.... suc-6 ermee !

loetjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-05 18:46

ik was ook niet van plan om het in een dag te veranderen het is geen auto die we effe verandere he:P maar ik ga zeker is oefene met balkjes ik hoop dat het lukt want het al wel wat afgelachen met springen en balkjes ze snap er niks van op ze neemt een sprong van 1 meter hoop en 2 meter breed of ze neemt en goede drafstap en gaat vervolgens raar lopen huppelen ik zal het is met mn inscrutrise over hebben,...Knipoog