paard gaat wijdbeens draven in middendraf

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

melissa20

paard gaat wijdbeens draven in middendraf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-05 20:22

ik had vandaag wedstrijd en toen ik las ik op mijjn protocool dat mijn pony wijdbeens gaat in middendraf. \ik voel hem wel veruimen en het is ook te zien dat er het een middendraf is.De jury gaf me een 6 voor dit onderdeel. Tevens is dit de eerste jury die er iest over zegt hoor/

Maar is dit normaal? Is dit af te leren. Mogen jury's hier punten voor aftrekken?bvd

melissa20

Re: paard gaat wijdbeens draven in middendraf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-05 20:23

ik bedoel wijdbeens dravnen met zijn achterbenen

loetjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-05 20:39

ik ken ook een pony die dit doet maar die is wel nederlands kampioene geworden in het L2 dus.. maar of ze er punten voor af mogen trekken ik heb geen idee

Bruintje_87

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-05 20:41

ja hebt toch een 6,dat is dus toch voldoende.

mischien had je beter erna eens naar de jury toe kunnen gaan,wat ze precies ermee bedoelde?

heb je geen les? zou je je lesgever anders eens moeten vragen.

melissa20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-05 19:19

ik snap wel wat ze ermee bedoelde maar levert dit punten aftrek op je punten op? en is dit af te leren?

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-05 21:13

Ik den k dat ze je hier niet mee mogen afstraffen. Pony loopt dan zo ruim dat hij van achter weider gaat lopen. (Hoe moeten ze anders voorbij de voorbenen komen)

kiana

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-05 21:28

Het wijd gaan heeft te maken met het feit dat je paard nog te weinig draagt achter.
Meestal doordat hij achter nog niet zo sterk is.
de achterbenen lopen dan ook buiten/achter de massa en ja, dat wordt bestraft door de meeste jury's.

Veel schakelen, of net iets minder strekken, dan zal je zien dat ze het niet doen.

Je moet je paard dus meer van achteruit gaan rijden.
Dit sterker maken kost veel tijd , het kan wel een jaar duren.

Succes.

Judith_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-05 10:01

wat heb je voor paard??? Ik weet dat dravers dit veel doen, is hier ook zeer gewenst bij (die breekt goed, zeggen we dan Tong uitsteken ) Bij rijpaarden is het inderdaad niet gewenst. Ik heb wel eens ergens gelezen dat veel wijken en schouderbinnenwaarts oefenen het breken kan verminderen. (las ik in de bit in dat artikel van een meisje op Deurne met haar arabier, jaren geleden)

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-05 10:10

Veel jury's zien dit probleem niet, of letten gewoon niet op. Die kijken dan naar de voorbenen, terwijl alles van achteren moet komen. Ik had ook een paard die fantastisch kon strekken met die voorbenen maar die van achteren af en toe iets vertraagde of wijdt ging. Dit is een rijtechnisch probleem en is dus rijtechnisch op te lossen. Wanneer je paard zich beter leert te dragen en het gewicht beter op de achterhand weet te plaatsen, zal dit wijdt gaan minder worden. Het zal wel altijd een onderdeel in je training zijn wat extra aandacht nodig zal hebben.

Soph12

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-05 14:25

De jury hoort daar wel degelijk naar te kijken, alleen doen een aantal dat niet omdat ze niet opletten... Hoe meer je paard vanuit de achterhand vertrekt hoe beter het word, hij zal het dan een stuk minder gaan doen. Dus probeer hem netjes opgericht te houden tijdens de middendraf en goed van achter te laten vertrekken. (zag trouwens laatst een topic op HAW waar je heel duidelijk zag dat het paard ook van achter wijdbeens ging ¨lopen.

Saar4

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-05 15:43

Komt waarschijnlijk omdat hij achter nog niet sterk genoeg is. Veel schakelen en overgangen rijden. En steeds kleine stukjes verruimen.

Mackie schreef:
Citaat:
wat heb je voor paard??? Ik weet dat dravers dit veel doen, is hier ook zeer gewenst bij (die breekt goed, zeggen we dan )

Zou mijn new forest dan toch stiekem draver voorouders hebben? Zij heeft met buitenrijden een "turbodraf" knop. Druk je op de turbodraf knop dan gaat ze als het ware liggen en kruisen de achterbenen om de voorbenen heen! Het zit voor geen meter en gaat loeihard. Altijd leuk als ik met mensen met KWPN-ers buiten rij. Mijn pony, 1.44, in turbodraf en hun paarden, 1.70, in galop erachter aan Whoosh!

melissa20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-05 16:08

het is een nrps er met meer dan 80% arabisch bloed. Ik hoorde laatst dat wijdbeens een typisch arabieren trekje is. Maargoed hij kan ook zeker turbo draven. Wedstrijdjesj harddraven win ik met gemak. Het is natuurlijk geen draver maar ik denk ook trouwens niet dat ik het daar van zou winnen.
Mar goed om bij de kern van het probleem te blijven. Ik denk zelf ook dat het een gebrek aan balans is en dat we idd dat de achterhand een meer stuwend onderdeel moet worden. het wijken gaat trouwens ook nog niet zo goed dus daar werken we nog aan.
De middendraf was in de B altijd een 5 of een 4 bij niet getoond dus ik ben heel blij met een 6 natuurlijk. Maar met veel overgangen rijden moet de achterhand zich nog meer gaan ontwikkelen. Strekken doet ie wel maar misschien moet ik niet teveel willen. Iemand dan nog tips om een goede middendraf te rijden?Zonder dat ie wijdsbeens gaat natuurlijk.

doubledream

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-05 15:43

mischien kwam hij niet goed uit met zijn benen want dan gaaan ze ook heel raar draven Haha!

Marliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-05 16:08

Paard van mijn nicht doet het ook, en inderdaad zij krijgt hier aftrek voor. Dit moet ze gewoon rijtechnisch nog verbeteren.
(rijdt inmiddels wel al Z1 en wint toch regelmatig)

CaylinnMae

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-05 18:51

Saar4 schreef:
Komt waarschijnlijk omdat hij achter nog niet sterk genoeg is. Veel schakelen en overgangen rijden. En steeds kleine stukjes verruimen.

Mackie schreef:
Citaat:
wat heb je voor paard??? Ik weet dat dravers dit veel doen, is hier ook zeer gewenst bij (die breekt goed, zeggen we dan )

Zou mijn new forest dan toch stiekem draver voorouders hebben? Zij heeft met buitenrijden een "turbodraf" knop. Druk je op de turbodraf knop dan gaat ze als het ware liggen en kruisen de achterbenen om de voorbenen heen! Het zit voor geen meter en gaat loeihard. Altijd leuk als ik met mensen met KWPN-ers buiten rij. Mijn pony, 1.44, in turbodraf en hun paarden, 1.70, in galop erachter aan Whoosh!

Wat jij hier zegt heb ik ook met mijn Fjord van 1.43 Haha!

Voor de TS: Ik denk dat je paardje inderdaad nog wat sterker moet worden in de achterhand.

Sullie97

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-05 10:08

melissa20 schreef:
ik had vandaag wedstrijd en toen ik las ik op mijjn protocool dat mijn pony wijdbeens gaat in middendraf. \ik voel hem wel veruimen en het is ook te zien dat er het een middendraf is.De jury gaf me een 6 voor dit onderdeel. Tevens is dit de eerste jury die er iest over zegt hoor/

Maar is dit normaal? Is dit af te leren. Mogen jury's hier punten voor aftrekken?bvd

Ik heb wel eens gelezen in een verslag van een bezoek bij Anky, dat een pony dat ook deed. Dit moest dat meisje met (dacht ik) schouderbinnenwaarts oplossen.

melissa20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-05 21:52

hoezo met schouder binnen waarts oplossen dan?