uitproberen, gaat zelf dingen verzinnen etc

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

_Jolien_

uitproberen, gaat zelf dingen verzinnen etc

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-05 08:46

vanaf februari verzorg ik een fjord en ik rij hem sinds maart.
maar hij zit me de laatste tijd zo uit te proberen dat er gewoon niks aan is..
de fjord, casper, is 10 jaar en heeft 1,5 jaar stil gestaan en nu rijd ik weer op hem. hij is op de western manier ingereden, maar kan ook dressuur. voor de rest is hij zeer gevoelig op het been.

ten eerste wil hij niet normaal stappen, meneer gaat dan heel zachtjes draven (een gang die hij geleerd heeft bij het western rijden), voor de rest wil hij niet door de hoeken, wil geen voltes rijden, wil geen overgangen maken, etc etc..
nu heeft de eigenaresse er laatst opgezeten en ook haar probeerde hij uit (deed hij nooit)..
casper doet soms echt vreemde dingen, dan wil je gewoon recht door rijden, geeft geen enkele hulpen voor andere verichtingen, en dan gaat hij ineens wijken... echt vreemd..

weten jullie iets waardoor hij misschien een keer normaal kan doen?

joycie

Re: uitproberen, gaat zelf dingen verzinnen etc

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-05 09:10

ik denk dat je gewoon even streng moet zijn als hij weer dingen gaat doen die jij niet wil
als hij gewoon gaat draven als jij wil stappen zou ik hem stil zetten en dan weer wegstappen, net zolang tot hij gewoon stapt.
je zegt dat hij zeer gevoelig op het been is, misschien zit je dan ongemerkt toch met je been eraan en denkt hij dat hij moet draven, afwenden of wijken.
maar als het echt aan het paard zelf ligt zou ik gewoon even streng zijn!
en veel succes, ik hoop dat het over een tijdje beter gaat

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-05 09:06

Heel veel dingen achter elkaar doen, geen lange zijde rijden zonder iets te doen. Schakelen in je draf, overgangen naar stap en naar draf.
Verras hem, dus ga tijdens een volte ineens de hele andere kant op of iets.

Fielychi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-05 12:04

afwisselen...
Niet alleen in het rijden zelf, maar ook eens niet gaan rijden en andere leuke dingen met hem doen.

Als hij je uitprobeert, zou ik dingen als wijken zonder dat je het vraagt (weet je wel zeker dat je dat niet vraagt, als hij zo gevoelig reageert op hulpen?), dan mag je hem wat mij betreft weleens een flinke schop geven.
Rechtuit = rechtuit = niet wijken. Klaar.
Zorg wel dat je hem bezig houd, zoals Sjonniej zei!

consequent zijn...
stappen = stappen = niet zachtjes draven
Zet hem maar eens op zijn kont, of laat hem in een hoek lopen. Klaar.
Aangezien hij western ook kent, kent hij ook stemcommando's. Toch? Commando 'walk' gebruiken.

Succes ermee! Knipoog

_Jolien_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-05 08:03

Fielychi schreef:
afwisselen...
Niet alleen in het rijden zelf, maar ook eens niet gaan rijden en andere leuke dingen met hem doen.

Als hij je uitprobeert, zou ik dingen als wijken zonder dat je het vraagt (weet je wel zeker dat je dat niet vraagt, als hij zo gevoelig reageert op hulpen?), dan mag je hem wat mij betreft weleens een flinke schop geven.
Rechtuit = rechtuit = niet wijken. Klaar.
Zorg wel dat je hem bezig houd, zoals Sjonniej zei!

consequent zijn...
stappen = stappen = niet zachtjes draven
Zet hem maar eens op zijn kont, of laat hem in een hoek lopen. Klaar.
Aangezien hij western ook kent, kent hij ook stemcommando's. Toch? Commando 'walk' gebruiken.

Succes ermee! Knipoog

bedankt voor de tips!

voor de afwisseling longeer ik hem af en toe en poets ik hem af en toe alleen maar...

als hij uit zich zelf dingen gaat doen, dan haal ik mijn benen helemaal van hem af (dus niet tegen zijn lichaam aan), maar dan doet hij het af en toe nog (ook bij de eigenaresse)..

hij kent idd stemcomando's. hij is opgevoed met easy als hij langzamer moet lopen. hier reageerde hij eerst niet op, maar toen ging ik er easy stap van maken en daar reageerde hij wel op...

de laatste 2 keer dat ik hem gereden heb luisterde hij al een stuk beter, in het begin heel erg uitproberen, maar aan het einde van het rijden begint hij lekker te lopen.. Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-05 08:13

Altijd dingen blijven doen, figuren rijden ook met in en uitstappen, mijn fjord doet het ook altijd bezig houden met sturen enz.

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-05 11:13

xxjollyxx schreef:

casper doet soms echt vreemde dingen, dan wil je gewoon recht door rijden, geeft geen enkele hulpen voor andere verichtingen, en dan gaat hij ineens wijken... echt vreemd..

weten jullie iets waardoor hij misschien een keer normaal kan doen?

Als Casper echt goed western gereden is zal hij op hele lichte hulpen reageren.
Dan zal hij al gaan wijken als bijv. de ruiter maar een fractie uit balans zit.
Ik weet niet of jullie hem zelf western rijden hebben bijgebracht.
Zelf heb ik westernwedstrijden gereden met 2 fjorden.
Als ik er iemand op zette die niet echt westernrijden kende dan haalden ze ook de gekste dingen uit. Puur omdat deze paarden heel erg op gewichts en zithulpen beleerd worden.

Groetjes, Henny