Moeilijk doorzitten..

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Tatt_x

Moeilijk doorzitten..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-05 11:52

Ik heb een probleem met doorzitten op mijn jonge paardje.Hij is 3,5.Maar hij maakt redelijk hoge passen.Ik kan gewoon niet doorzitten op hem!

Op andere paarden kan ik wel gewoon goed doorzitten,maar op hem lukt het niet.

Ik probeer regelmatig een stukje zonder stijgbeugels te draven,en dan kan ik beter blijven zitten.Maar na een rondje moet ik stoppen om mijn stijgbeugels aan te doen,dan heb ik echt pijn in mijn zij...

En stel je voor dat hij bokt of wegsprint als ik geen stijgbeugels aan heb.Als ik stijgbeugels aan heb kan ik zijn bokken en rare sprongen gemakkelijk uitzitten,maar zonder stijgbeugels is dat een andere vraag.

Heeft iemand tips om beter te leren doorzitten ? Aan het begin van volgende maand doe ik mee aan een dressuurproefje en dan moet ik een behoorlijk stukje doorzitten...En ik wil het ook gewoon kunnen,het is rottig als je een les meerijdt en niet kunt doorzitten Verdrietig Hamer

sandr0

Re: Moeilijk doorzitten..

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-05 12:29

ik ken het probleem. heb zelf een 3 jarige die redelijk hoog op gooit. nu ben ik zelf al een slechte zitter en heb(te) lang alleen maar recreatief gereden en geen les gevolgd. in de loop der hjaren zijn er allerlei foutjes ingeslopen. ook heb ik reuma erbij gekregen en rugklachten waardoor doorzitten nog lastiger is geworden. nu ik een jong paard heb volg ik dus weer les en hoop ik langzaam aan samen met mijn paard weer verder te leren. het zitten gaat steeds wat makkelijker dus uiteindelijk gaat t vast goed komen. succes in ieder geval!!

Monday

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-05 12:38

Ik ben geen expert, maar ik kan me zo voorstellen dat het voor je paard gezien zijn leeftijd niet altijd even makkelijk is om zijn rug te ontspannen en dan wordt het doorzitten ook geen pretje. Ik zou zelf als ie lekker ontspannen loopt kleine stukjes gaan doorzitten en dat afwisselen met lichtrijden. Als jij op zijn rug zit te stuiteren helpt het ook niet mee voor hem om te ontspannen. En daarbij, niet ieder paard zit fijn door.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-05 14:38

misschien is het boek 'basis rijkunst' van Anne Muller iets voor jou? ze legt daar om een hele simpele manier uit hoe je nu eigenlijk moet doorzitten en hoe je het het beste kunt aanpakken. Er heeft laatst ook een artikel van haar over doorzitten in de Bit gestaan (2 of 3 maanden terug)

Heel veel succes!

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-05 15:05

Ik denk ook dat het komt door de onervarenheid van je paard. Hij is nog jong en gebruikt z'n rug denk ik niet optimaal. Dat komt met trainen vanzelf goed en dan zit je veel lekkerder.

Wien

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-05 15:26

ik ken het probleem ook... ik kon het eerst best goed, maar toen ben ik een hele tjid gestopt met dressuur rijden en ben alleen maar recreatief gaan rijden, maar nu rij ik weer dressuur en ik rij nu ook nog op een paard die heel hoog opgooit... maar ik heb wel wat tips: zwaar zitten en helenmaal ontspannen, je moet de 'schokken' leren opvangen met je rugspieren en buikspieren... en bij mij helpt het heel erg als ik denk, aan hoe ik ga zitten op een zachte stoel...... tja ik vind het heel moeilijk uitleggen maar ik hoop dat je er wat aan heb!

knightloekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-05 15:43

het is toch helemaal niet goed om door te zitten op zo'n jong paard Verward

classic_life

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-05 17:24

rustig opbouwen vanuit een rusitg drafje en dan deep zitten en dan steeds meer in het ritme mee en zo lukt t vanzelf

CarpeDiem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-05 17:39

Ik heb het probleem met mijn3 jarige ook. die gaat nu juist wél dr rug gebruiken en dr achterhand, en daardoor vlieg ik het zadel uit. ik heb het overlegt met mijn instructeur en die zegt ook: niet teveel doorzitten.. in proeven is het maar van C tot A hoogstens wat je moet doorzitten (in de B). en het is inderdaad heel slecht voor zijn rug om nu door te zitten.. lekker blijven lichtrijden, komt het vanzelf goed!!