Paard geeft NIET na

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Applebee

Paard geeft NIET na

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-05 23:11

Ik heb dit paard nu 3 maanden op stal. Hij heeft een peesblessure gehad waarvan ie hertelt is en is sinds een paar weken weer aan het werk. Hij is braaf, beweegt leuk, maar geeft absoluut pertinent niet na! Het begint met als een beton blok proberen op je hand te hangen. Ik rijd heel veel overgangen en veel ophouding en probeer hem conitue van de hand af te rijden. Tot nog toe geen resultaat. Ik ben mischien een beetje verwend met mijn andere paardjes die allemaal fijn en licht aan de hulpen staan, maar ik verwacht van dit paar om z'n minst wat simple vwnw zonder een poging te doen mijn schouders uit de kom te trekken.

Het is een groot paard, 1.78m en houdt zijn hoofd het liefst zo hoog mogelijk. Zijn vorige eigenaresse raadde aan hem met slof te rijden, maar helaas gaat ie daar gewoon lekker op hangen. Heel soms, als ik hem dieper rijd, krijg ik hem van de hand maar dan volgt ie de hand dus niet meer (houdt zichzelf vast in een bepaalde houding).

Vandaag gelongeerd in de pessoa. Na heel veel overgangen en verschillende standen, kreeg ik hem nog steeds niet van de pessoa af. Hij gaat er gewoon heerlijk aan hangen (mondhoeken zijn dan links en rechts een paar cm uitgerekt!) en geeft er geen moer om dat die band om z'n achterhand trekt.

Wat moet ik hier nu mee? Enige tips? Ik heb werkelijk waar nog nooit zo'n beton blok van een paard gereden. En zelfs al waren het stugge paarden, dan nog werden ze na verloop van tijd beter en begonnen na te geven naarmate ze langer in training waren.

zucht..

JoT

Re: Paard geeft NIET na

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-05 23:32

Nou, of je er wat mee kan weet ik niet, maar Doug is ook zo'n hanger. Nageven en dus ontspannen doet hij echt niet. Vanavond is er iemand naar wezen kijken en wat bleek, er was iets loos met zijn achterbenen, met de knieën. Hij heeft iets ingespoten gekregen en toen moest er mee gereden worden. En inderdaad, hij liep beter en ontspande makkelijker. Op zich logisch, als jij ergens pijn hebt, onspan je je ook niet echt. Nogmaals, ik weet niet of je er wat mee kan, maar wie weet heeft dit paard toch nog ergens last van en zet ie zich daarom vast?

M3isSi3j

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-05 09:03

Ik vind he tniet zo gek dat een paardje wat net begonnen is met werken na ee npeesblessure niet lekker kan lopen.

Je moet je voorstellen dat jij onwijze pijn in je rechterknie heb.. wat ga jij dan doen? Ontlasten natuurlijk door je linkerbeen meer te belasten. Dit heeft als gevolg dat je shceef gaat lopen en daardoor krijg je weer last van je rug, schouders, bekken, nek, hoofd.

Wat jij moet doen met je paardje is RECHTRICHTEN! Zodra hij recht is in zn rug zal die een gelijke belasting hebben en dus niet iets overbelasten. Om hem recht te rijden is het van groot belang dat die AAN AL JE HULPEN IS!

Geef jij been moet die hier voor vliegen.. als jij zwaarder gaat zitten moet die terug komen.. blijf met je handen uit zn mond.. je zegt zelf al dat het averechts werkt om daar druk op uit te oefenen.. redaneer dan heel simpel door het niet te doen.. geef hem geen gelegenheid om sterk te worden in zn mond door het zelf niet te zijn (klinkt makkelijker dan is het is.. maar het is ook zeker aan te leren)

Kortom: rij hem door middel van je been en zithulpen over zn rug door constant te schakelen, overgangen te rijden en figure te rijden. Als je paardje recht zal zijn en vertrouwen krijgt in je handen zal die los laten in zn rug, nagevelijk woren en lekker in je hand.

succes ermee!

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-05 09:10

Loopt je paard wel vrij en ontspannen zonder ruiter? Als je hem instapt aan de lange teugel hoe loopt hij dan.

Bovenal is het belangrijk dat je hetzij in de rijbaan los of aan de longeerlijn of los in de longeerpaddock gaat checken door je paard los te laten lopen dus in stap, draf en galop of het paard wel vrij loopt.
Of er takt aanwezig is of dat hij daar ook in die houding loopt.

Verder kan het natuurlijk zijn dat hij vrij veel met de slof gereden is waardoor je probleem is ontstaan en hij hangt. Maar meestal lopen slof paarden te diep met valse knik.

Dus het advies is check eerst of hij lichamelijk in orde is. DAn kun je gaan rijden veel overgangen op been en zit zonder hand. Laat hem maar lekker lopen met zijn koppie. Activeer de achterhand en als die sterker wordt en beter ondertreedt komt de voorkant vanzelf. het ziet er dan nu mischien even niet uit maar heb geduld het komt vanzelf en is absoluut niet afdwingbaar.

GoldStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-05 11:01

Een paard toont via de nek elke aanwezigheid van spanning of pijn (dus waar dan ook in het lijf). Dus als een paard een probleem met de rug of met een achterbeen heeft, dan merk je dat als ruiter via de nek. Als de nek niet soepel is, zal het paard niet nageven. Als het paard wel zou nageven, geeft het paard niet echt na. Het nageven moet niet worden afgedwongen. De ruiter heeft als taak het paard te brengen tot ontspannen, loslaten en soepel maken. De ruiter moet goede handen hebben om het paard te laten nageven in alle gangen. Elk verreden paard, dus ook dit paard, is weer tot correcte reacties te brengen, echter je moet dit wel in de juiste volgorde doen. Nageven is geen doel op zich.

Ik zou het paard aan de longeerlijn links- en rechtsom controleren in alle gangen. Daaruit kan je vaststellen wat het probleem van het paard is en wat je moet oplossen. Als het een medisch probleem is DA inschakelen en probleem eerst oplossen. Is het een probleem dat door verkeerd rijden of een blessure is ontstaan, dan kun je dat met longeren (geen pesoa) en correct rijden weer goed krijgen.
Zie eerdere tips.

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-05 11:19

M3isSi3j schreef:
Ik vind he tniet zo gek dat een paardje wat net begonnen is met werken na ee npeesblessure niet lekker kan lopen.

Je moet je voorstellen dat jij onwijze pijn in je rechterknie heb.. wat ga jij dan doen? Ontlasten natuurlijk door je linkerbeen meer te belasten. Dit heeft als gevolg dat je shceef gaat lopen en daardoor krijg je weer last van je rug, schouders, bekken, nek, hoofd.

Wat jij moet doen met je paardje is RECHTRICHTEN! Zodra hij recht is in zn rug zal die een gelijke belasting hebben en dus niet iets overbelasten. Om hem recht te rijden is het van groot belang dat die AAN AL JE HULPEN IS!

Geef jij been moet die hier voor vliegen.. als jij zwaarder gaat zitten moet die terug komen.. blijf met je handen uit zn mond.. je zegt zelf al dat het averechts werkt om daar druk op uit te oefenen.. redaneer dan heel simpel door het niet te doen.. geef hem geen gelegenheid om sterk te worden in zn mond door het zelf niet te zijn (klinkt makkelijker dan is het is.. maar het is ook zeker aan te leren)

Kortom: rij hem door middel van je been en zithulpen over zn rug door constant te schakelen, overgangen te rijden en figure te rijden. Als je paardje recht zal zijn en vertrouwen krijgt in je handen zal die los laten in zn rug, nagevelijk woren en lekker in je hand.

succes ermee!

dit vind ik een goed advies...daarbij wil ik nog even aanvullen om voorlopig even niks te vragen met de teugels (wel aanleuning, maar verder niks) leer het paard eerst op zit en been te rijden en leer het je handen volgen.

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-05 16:19

Paard moet aan het bit en aan het been zijn, dus snap ik even niet waarom ze hem los moet laten?? Dan geef hem juist zijn zin lijkt mij. Ik heb geen ervaring met deze paarden. Maar ik denk dat als je hem loslaat en naar verloop van tijd van voren oppakt dat je hetzelfde probleem. Nu beredeneer ik in mijn eigen logica maar ik heb geleerd dat je paar aan het bit en been moet zijn. en hoe wil je hem rechtrechten als je de teugels er niet bij kan pakken?? Ik zou juist wel verbinding gaan zoekn met zijn mond, maar op het moment dat hij wil gaan hangen dat jij er voor zorgt dat je druk in je handen gelijk blijft en niet erger. En vervolgens wegrijden. Zodat hij van voor weer omhoog komt

M3isSi3j

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-05 17:57

Marije1984 schreef:
Paard moet aan het bit en aan het been zijn, dus snap ik even niet waarom ze hem los moet laten?? Dan geef hem juist zijn zin lijkt mij. Ik heb geen ervaring met deze paarden. Maar ik denk dat als je hem loslaat en naar verloop van tijd van voren oppakt dat je hetzelfde probleem. Nu beredeneer ik in mijn eigen logica maar ik heb geleerd dat je paar aan het bit en been moet zijn. en hoe wil je hem rechtrechten als je de teugels er niet bij kan pakken?? Ik zou juist wel verbinding gaan zoekn met zijn mond, maar op het moment dat hij wil gaan hangen dat jij er voor zorgt dat je druk in je handen gelijk blijft en niet erger. En vervolgens wegrijden. Zodat hij van voor weer omhoog komt

Omdat het paard niet aan de hand is (hij hangt) zal je aan die teugelhulpen niet veel hebben.. dan kan je wel gaan zitten rukken en plukken maar het enigste wat je ermee zal bereiken is dat die nog harder in zn mond word.

Door hem aan je hand te rijden met je been en zit hulpen zal die vertrouwen krijgen in je hand en dus loslaten van vore wat hem weer attent maakt op de teugelhulpen.

Rechtrijden doe je niet met je handen.. daarmee rij je hem juist vaak scheef! Rechtrijden doe je met je been en zithulpen.

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-05 20:16

Ik snap wat je bedoelt. Zou begrijp ik het beter. Maar ik bedoelde ook niet rukken en plukken. dat lijkt me logisch dat dat niet werkt, maar als je paard zijn schouder bijvoorbeeld eruit drukt dan begrens je toch met je teugel en been. Een samenwerking tussen teugel en been ben je toch nodig om je paard recht te krijgen. Dus eigenlijk aan het bit en aan het been bedoel ik hier mee. Ja misschien heb ik het wel verkeerd maar wil dit wel graag weten.

M3isSi3j

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-05 20:53

Je hebt helemaal gelijk.. goed rijden is de juiste balans vinden tussen de verschillende hulpen. Als je paardje je hand aanneemt kan je hem met een hele kleine teugelhulp perfect corrigeren of rechtstellen maar zodra je paardje niet goed aan je hand is zal je snel geneigd zijn om te gaan zitten rukken en plukken (zonder dat je het eigelijk door heb!) Daarom is het belangrijk om zolang je paardje niet volledig aan je hand is het zonder deze hulp te doen.

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-05 21:14

Rechtrichten gebeurd hoofdzakelijk op been en zit.
Je moet allereerst de benen en de achterhand van het paard activeren om het onder te laten treden en te laten dragen. Het van achter naar voren rijden voor begrens je iets maar omdat dit paard eigelijk hangt mag je het dus niet vasthouden. Je geeft een paard zijn zin niet door na te geven, zo denkt een paard overigens ook niet. Je zet eigenlijk het paard juist aan het werk lange teugel niets geen steun aan jouw handen je dwingt hem dus om op zijn eigen benen te lopen.
Een hoofd/halshouding is ook niet afdwingbaar bedenk wel dat je 600 kg massa nergens toe kunt dwingen het gebeurd uit vrije wil. \
Een streven moet dan ook zijn dat je alles kunt aan een lange teugel. Rechtrichten. takt. aanleuning, ontspanning. Een paard moet contact houden met het bit maar dat kan perfect aan de lange teugel.

Een verreden paard moet je allereerst voor met rust laten. aan de teugel is ook geen traningsdoel.
De voorkant komt altijd vanzelf als de achterkant voor elkaar is.

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-05 20:45

OKe nu snap ik het!! Ik vind dat toch wel fijn om te weten adt als ik zoiets met mijn paardje krijg dat ik dan weet wat ik moet doen en niet het verkeerde ga doen. Maar het is me nu helemaal duidelijk. Dank je wel