mijn paard wil niet zachter galopperen wat nu?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

andagirl

mijn paard wil niet zachter galopperen wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-05 16:23

hoi allemaal
ik had een vraagje ik heb een 6 jarige pony maar hij wil op rechtergalop nog wel eens moeilijk doen
dit zijn de dingen waar hij moeite mee heeft
1.in de goede gallop aanspringen
2. hij wil alleen maar heel hard gaan hoe los je dit op? Vork
3.hij probeerd om te keren(het gewone werkt niet)
groetjes anda

Eline

Re: mijn paard wil niet zachter galopperen wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-05 16:23

VMR -> RT

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-05 16:32

met genoeg stelling laten aanspringen wil vaak helpen om ze in de goede galop te krijgen. En als ie dan heel hard gaat, probeer hem eens op een volte te zetten en die kleiner te maken, tot hij langzamer gaat. Gaat ie dan in een voor jou goed thempo, dan weer proberen de volte te vergroten, gaat ie op dat moment weer harder, dan weer vrekleinen. Net zolang totdat hij in het volgens jou goede thempo loopt. Wel je benen er altijd aan houden, dan kan hij zal het goed is niet zomaar te hard gaan... En les nemen (of heb je dat al?

EvaSBB

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-05 17:20

1. dat probleem had ik ook, probeer eens om egt heel erg overdreven met je binnen schouder en heup naar voren te gaan zitten en je buiten sschouder en heup naar achteren.
2. ga diep zitten en inderdaat probeer een kleine volte.
3.door dat overdreven scheef zitten begrens je je paard ook een beetje en hou je buitenhand bij de manenkam.

ik hoop dat je een beetje begrijpt wat ik bedoel
sucses Knipoog

Anick

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-05 18:09

Door je paard zachter te laten galoperen moet ie eerst weten dat als jij zwaarder gaat zitten dat je dan langzamer moet. Probeer dus eerst meer terug tekomen op je zit. Van draf naar stap en later van galop naar stap. Als dat goed gaat ga je zwaarder zitten in de galop en iets met je hand tegenhouden. Als ie dan zachter gaat je hand iets meer ontspannen. En steeds als het goed is gegaan even gaan stappen ter beloning.

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-05 19:08

En de linkergalop gaat wel goed, begrijp ik.

Dat ie moeilijk rechts aanspringt en vervolgens vrij hard gaat, duidt op een evenwichtsprobleem. De pony is waarschijnlijk niet zo sterk op die kant en kan moeilijk zijn evenwicht bewaren.

De volte in galop verkleinen lijkt me dan niet zo'n goed idee, want dan kost het nog meer moeite om dat evenwicht te bewaren, straks heb je een pony die heel geforceerd gaat galoperen of gaat wegvluchten.

Wat je wel kunt doen is op een grote volte tempo wisselingen in de galop te rijden. Rij hem eerst een paar passen weg en rij hem op je zit weer terug, probeer hem steeds langzamer te laten galopperen, maar zorg wel dat ie actief blijft en sprong houdt. Verwacht zeker in het begin geen wonderen, maar na verloop van tijd zul je merken dat je steeds meer kunt schakelen in tempo.

Als je pony niet goed op je zit reageert zou je dezelfde oefening eerst in draf kunnen rijden.

Oefen ook goed je stelling, als ie niet makkelijk kan inbuigen op die hand, is het lastig galopperen.
Laatst bijgewerkt door LBLGypsyCobs op 12-04-05 19:10, in het totaal 1 keer bewerkt

anouksel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-05 19:08

rechtrichten!

Nettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-05 19:33

sorro1 schreef:
rechtrichten!

Beetje uitleg zou handig zijn Knipoog

Ik weet er te weinig van om van rechtrichten een goede uitleg te geven, maar dit is wat ik zo opgepikt heb: Lachen

Een paard is van nature scheef (als een banaan) Met rijden kan je een paard zijn spieren rekken en buigen, waardoor je een paard zeg maar "recht" mee kan krijgen. Als je een paard naar rechts laat kijken, rekt hij de spieren aan de linkerkant en andersom geldt hetzelfde. Als je dus veel aan beide kanten buigt onder het rijden (op een goede manier, dus niet over de schouderweg laten vallen, hoofd laten kantelen etc.) Dan kan je je paard recht krijgen en zo zal de recht galop misschien wat soepeler gaan Lachen Correct me if i'm wrong!

Agnes75

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-05 10:50

Volgens mij zit jouw pony gewoon vast op rechts, dus daar moet je eerst aan werken om dat los te krijgen. Je moet de lengtespieren aan de LINKERkant van je pony d.m.v. training langer maken, waardoor ie recht wordt. Dat doe je door bv. iets meer rechtsom dan linksom te rijden, zowel in stap, draf als galop. Blijf ook goed linksom rijden, anders zit ie daar straks weer vast.

Je pony zal waarschijnlijk liever linksom lopen dan rechtsom. Je kunt dan bv. op de linkerhand eens stelling naar rechts vragen, en andersom. Zo strek je de halsspieren om en om.

Wat ook helpt is op de linkerhand een paar pasjes wijken naar links, je pony omstellen en wijken naar rechts. Verder veel slangenvoltes rijden, linksom en daarna rechtsom stellen. Je gaat dan vanzelf voelen dat ie linksom soepel is en rechtsom stugger is, probeer maar.

Mijn paardje zit linksom vast. Ik doe bovenstaande oefeningen tot ik zelf duizelig ben, maar het helpt wel. Ze heeft veel moeite met de linkergalop. Wat heel goed helpt is 1x per week longeren. Ik laat haar tijdens het longeren veel overgangen maken van draf naar galop en terug, soms echt om de 4 passen/sprongen. Zo worden ze sterk en krijgen ze evenwicht.

Als je pony te hard gaat, neem m dan weer terug naar draf en spring opnieuw aan op een grote volte. Zorg dat je zelf stil en rustig zit. Vraag overdreven stelling naar rechts, verplaats je gewicht wat naar binnen en drijf rustig aan (gewoon doordrukken vanuit de draf). Overdreven belonen als ie goed aanspringt!

Het is belangrijker dat de overgangen goed gaan, dan dat je alleen maar kilometers galoppeert door de bak. Jouw pony moet echt sterker worden en evenwicht krijgen, dus ga longeren en oefen die overgangen. Veel succes!

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-05 12:14

Inderdaad zorgen voor rechtrichten van pony, dat deze op gelijkmatige aanleuning komt en kan ontspannen. Alleen een rechtgericht paard/pony laat zich verzamelen.
In mijn onderschrift zie je links waar veel informatie over rechtrichten vermeld word en klassieke rijkunst en natuurlijke buiging van paard/pony. (scheelt hoop typewerk)