paard hangt

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Natasjavegas

paard hangt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-05 22:12

wat meot je doen als je paard in je handen gaat hangen?? mijn paard hangt namelijk de laatste tijd verschrikkelijk in mijn handen.
verder nog een vraagje:
Wat doe je als je paard het bit vast pakt en een loopje met je neemt?
hij heeft een aansnoerneusriem maar hij kan alsnog zijn bit vastpakken of zijn mond open doen zodat hij zijn bit naar mijn idee helemaal niet voelt.
wie kan mij helpen(raad geven en tips)

dank je wel

patsur

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-05 22:42

hangen > benen geven, vooruit!
gewoon even laten lopen, hij doet het omdat jij te stroef bent in je schouder/nek/bovenarm/elleboog, daardoor kan hij jouw hand niet meenemen en verstoor je de ontspanning in de mond. Neusriem niet strakker trekken! gewoon 2 vingers ertussen kunnen houden.

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-05 11:07

Ik denk dat je het paard onvoldoende rechtricht en deze dus ook onvoldoende drang naar voren heeft.
Door onvoldoende drang naar voren, kan je paard gaan hangen. Dus actief en vlijtig maken van achteren (dat wil dus niet zeggen dat je kei hard moet gaan rijden, maar sneller maken in de achterhand) je moet gevoel hebben dat paard van achteruit vandaan duwt/stuwt zodat paard van voren wat meer druk wil nemen op teugels waardoor je hem daarna kunt op gaan houden zeg maar.

Betreft vastpakken is bijna altijd probleem dat paard niet voldoende rechtgericht is. Elk paard is van nature scheef en moet dus rechtgericht worden. In mijn onderschrift lees je meer over natuurlijke buigingen, rechtrichten en hoe je dit kunt ontdekken.

Kafue

Re: paard hangt

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-05 12:47

Als het paard gaat hangen moet je nog actiever voorwaarts gaan.. Actief niet in de zin van snel maar in de zin van meer de achterhand eronder eigelijk makkelijk gezecht met meer energie naar voren maar niet sneller.

Gaat het paard hangen moet je sneller zijn met je parades. Hangt het paard in de zin van ik moet in de houding maar ik heb geen zin dan moet je vasthouden tot hij nageeft, je mag namelijk pas nageven als hij nageeft.
Hangt hij in de zin van jouw armen zijn mijn vijfde been dan mag je niet vasthouden voor maar moet je juist nageven om de zin jouw armen zijn mijn vijfde been weg te halen. Bovenal moet je je natuurlijk wel bedenken dat je slechts de hoeveelheid die je erachter in stopt voor op kunt vangen en nooit meer dan dat. Dus moet je actiever zijn in been en zit.
OOk zorgen dat je niet terugwerkt met je handen en daarbij vooral doelend op je binnenhand, zorg dat de handen op de zelfde plaats blijven en geef het paard telkens de mogelijkheid om de pas af te kunnen maken , m.a.w. blokkeer niet zijn mogelijkheid om voorwaarts te kunnen gaan en laat hem zijn pas af maken. Takt.
Eerst zorgen dat er takt is en ontspanning alvorens je aan aanleuning kunt gaan werken, vervolgens kun je de takt uitwerken naar meer actiever en het paard recht richten en van daaruit eens een keer richting verzameling denken. Zorg dus dat het paard durchlassig is en je hulpen doorlaat maakt hem energetisch aan je been.
Rijd vele overgangen met je zit en je been, stap --> draf --> galop terug naar stap en dergelijke, vele voltes gebroken lijnen en dergelijke en telkens duidelijk de stelling ompakken.
Suc6

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-05 12:59

Zelf loslaten
zowel hangen als vastpakken zijn 2 problemen vanuit een te vaste ruiterhand en een paard dat te weining reageert op het been.

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-05 14:10

zoals RK al zegt hangen=loslaten. laat hem op zijn eigen benen lopen. houd hem goed actief aan je been en maak veel overgangen

knightloekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-05 14:54

klomp schreef:
zoals RK al zegt hangen=loslaten. laat hem op zijn eigen benen lopen. houd hem goed actief aan je been en maak veel overgangen

..en ter aanvulling geef zo nu en dan eens een kleine ophouding als ie blijft hangen

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-05 15:05

knightloekie schreef:
klomp schreef:

..en ter aanvulling geef zo nu en dan eens een kleine ophouding als ie blijft hangen

kan voor jou werken maar vind het nog steeds een reden voor een paard om weer steun te zoeken op jouw hand en zal dus weer gaan hangen.
het paard op de achterhand plaatsen/ achterhand activeren geeft meer voldoening..ook op langere termijn...paard moet zonder steun van je hand op 4 eigen benen kunnen lopen

knightloekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-05 15:57

Citaat:

kan voor jou werken maar vind het nog steeds een reden voor een paard om weer steun te zoeken op jouw hand en zal dus weer gaan hangen.
het paard op de achterhand plaatsen/ achterhand activeren geeft meer voldoening..ook op langere termijn...paard moet zonder steun van je hand op 4 eigen benen kunnen lopen

ja ben ik het mee eens.. maar ik schrijf toch als hij blijft hangen.. dit moet je ook zeker niet constant blijven doen.. maar een keertje om hem duidelijk te maken wat je bedoelt kan geen kwaad Knipoog

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-05 11:27

knightloekie schreef:
Citaat:

ja ben ik het mee eens.. maar ik schrijf toch als hij blijft hangen.. dit moet je ook zeker niet constant blijven doen.. maar een keertje om hem duidelijk te maken wat je bedoelt kan geen kwaad Knipoog

waarom een keertje? je kunt toch beter zonder omwegen het gelijk goed aanpakken? is mijn idee, hoor!

knightloekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-05 15:39

klomp schreef:

waarom een keertje? je kunt toch beter zonder omwegen het gelijk goed aanpakken? is mijn idee, hoor!

is wat jezelf in een ander topic al zei.. niet iedereen heeft het meteen de eerste keer voor me kaar en moet het via een omweg doen

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-05 11:31

knightloekie schreef:
klomp schreef:

is wat jezelf in een ander topic al zei.. niet iedereen heeft het meteen de eerste keer voor me kaar en moet het via een omweg doen

loslaten kan iedereen Knipoog

Agnes75

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-05 10:05

Op het moment dat je paard op beide teugels gaat hangen, helpt het soms ook om je handen hoger te houden, in combinatie met goed voorwaarts drijven. Zodra het hangen stopt, meteen je handen weer normaal houden en doordrijven.

Ik laat mijn paard soms ook halsstrekken als ze hangerig wordt. Het kan voor een paard erg fijn zijn om even de rug te mogen strekken, vervolgens maak je de teugels weer op maat en zoek je samen de ontspanning weer op. Werkt bij die van mij vrij goed.

Ander bit wil soms ook helpen, leen er een keertje een van iemand anders. Mijn paardje is redelijk stug, ik rijd nu met een dubbelgebroken aurigan trens en ik merk dat ze daar beter op ontspant. Succes en sterkte met de spierpijn~ Knipoog

Agnes75

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-05 10:08

Nog een aanvulling: snoer die neusriem niet te strak aan! Mijn paard werd een stuk vriendelijker in d'r mond toen ik de neusriem minder strak deed. Probeer maar eens. Sperriempje heb ik meteen weggegooid.... Haha!

Trouwens, een dubbelgebroken bit kan een paard ook minder makkelijk vastpakken, dus misschien een optie voor jullie?

justahorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-05 10:59

Mijn paard hangt ook meestal erg op mijn armen.
Maar gisteren is de oorzaak waarschijnlijk gevonden.
Kibo draait zijn bekken naar buiten om zijn achterhand niet mee te nemen.
Maar als ik hem met zijn hoofd hoog aan de teugel laat lopen dan neemy hij zijn achterhand goed mee en dan hangt hij ook niet in je armen.

Kibo pakte ook zijn bit elke keer vast end an in de galop, ik heb dat kunnen veranderen door steeds veel speling te geven en de benen er goed houden.

Bij mij helpt dat maar ik weet niet ofdat het bij jou paard pony zal helpen.

anouksel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-05 11:15

Wanneer een paard gaat hangen betekend dit dat hij niet op zijn eigen benen loopt. Atent maken voor het been, veel overgangen rijden en een keer loslaten is in mijn ogen geen slecht plan, laat hem maar leren van zijn eigen fouten.

Als een paard het bit vast pakt en daardoor onstuurbaar wordt is het verschillend wat ik doe.
Als ik in de bak ben en mijn paard gaat gezellig aan de kletter met het bit tussen zijn tanden trek ik hem om, om voor andere geen gevaar te zijn.
Als ik geen gevaar ben, ga ik het bit lostrillen door met mijn hand aan de ene teugel iets druk te vragen en met de andere hand onophoudelijk te trillen. Zo vraag ik aan mijn paard dat hij oplet en loslaat.
Wat ook nog wel eens wil helpen is extra been geven.

Succes Lianne

Jennifer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-05 15:01

Mijn pony heeft ook heel erg gehangen. Ik heb nu vanaf december van iemand les en het gaat steeds beter. Je moet veel overgangen rijden en waarschijlijk is je paard niet goed aan het been. Zodra je paard beter aan de hulpen word houd ze op met hangen. Je moet wel consequent daarin zijn. Verder moet je zelf ook niet vasthouden in je hand. Ontspan eens in je binnenhand etc.
Verder heb ik een correctiebit gekocht, en dit werkt ook super! Bij mij heeft longeren met een pessoateugel ook geholpen. Zo gaat hij meer op zijn achterhand lopen en op eigen benen lopen. Succes!

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-05 10:53

sorro1 schreef:
Wanneer een paard gaat hangen betekend dit dat hij niet op zijn eigen benen loopt. Atent maken voor het been, veel overgangen rijden en een keer loslaten is in mijn ogen geen slecht plan, laat hem maar
leren van
zijn eigen fouten.

Als een paard het bit vast pakt en daardoor onstuurbaar wordt is het verschillend wat ik doe.
Als ik in de bak ben en mijn paard gaat gezellig aan de kletter met het bit tussen zijn tanden trek ik hem om, om voor andere geen gevaar te zijn.
Als ik geen gevaar ben, ga ik het bit lostrillen door met mijn hand aan de ene teugel iets druk te vragen en met de andere hand onophoudelijk te trillen. Zo vraag ik aan mijn paard dat hij oplet en loslaat.

Succes Lianne

Afbeelding

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-05 11:09

ceasario schreef:
sorro1 schreef:
Wanneer een paard gaat hangen betekend dit dat hij niet op zijn eigen benen loopt. Atent maken voor het been, veel overgangen rijden en een keer loslaten is in mijn ogen geen slecht plan, laat hem maar
leren van
zijn eigen fouten.

Succes Lianne

Afbeelding

Het paard op de foto loopt op de voorhand en hangt aan de ruiter zijn hand die hier allerduidelijkst vasthoud en niets eraan doet om dit probleem actief op te lossen.
Vraag wat is de bedoeling van de foto?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-05 12:57

Een paard dat het bit echt vast heeft, krijg je nooit los getrild lijkt mij
Als dat gewiebel en gedoe, lijkt me alleen maar meer rede om vast te houden.

En idd, wat is de bedoeling van de foto?
Duidelijk maken hoe het niet moet?
Want zo vast houden (en dat ook nog eens met S&T) geeft duidelijk aan dat daar een groot probleem bij de ruiterhand zit.

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-05 13:22

Been geven.... Je laat hem zelf hangen toch? Je houdt hem zelf vast!
Maar goed dat wijst dus op een ruiterfout, je laat hem immers hangen...
Been geven en laten lopen zonder de hele boel vast te houden.

Voor wat de foto betreft... Het is een moment opname..
Natuurlijk hoop ik NOOIT zo'n foto van mijzelf tegen te komen, maar je kunt er vrij weinig mee!

Natuurlijk loopt het paard op de kop, kan niet anders met zo'n stangteugel, ze trekt hem beide achter z'n oren.
Maar z'n achterbeen komt vrij netjes onder z'n lijf en volgens mij komen ze net terug van uitgestrekte draf en moet de rem er even flink op... Duidelijk een voorbeeld van het niet voldoende been geven en aan het been staan!

Kijk naar het onderbeen van de amazone, komt enkel door via de spoor, geen vaste waarde ter begeleiding en het uitnodigen voor een ondertredend achterbeen!

Maar goed een moment opname dus en aangezien we er niet bij zijn kun je er vrij weinig van zeggen en roepen kunnen we allemaal, maar je weet verder niets...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-05 13:25

Natuurlijk is het een moment opname
Maar wel een leuke in deze discussie Ja
En gegarandeerd dat je van mij ook wel eens zo'n foto kunt schieten Bloos
Maar dan weet ik ook meteen waar ik weer eens hard aan moet gaan sleutelen Lachen
Daarom is filmen en foto's laten maken van je eigen rijden zo leerzaam.
dan dringt vaak pas echt tot me door waar mijn instructrice elke les over "zeverd" Haha!

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-05 13:35

runningkawa schreef:
Natuurlijk is het een moment opname
Maar wel een leuke in deze discussie Ja
En gegarandeerd dat je van mij ook wel eens zo'n foto kunt schieten Bloos
Maar dan weet ik ook meteen waar ik weer eens hard aan moet gaan sleutelen Lachen
Daarom is filmen en foto's laten maken van je eigen rijden zo leerzaam.
dan dringt vaak pas echt tot me door waar mijn instructrice elke les over "zeverd" Haha!

OK dan! Inderdaad Kawa....

oryan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-05 14:05

hoi hoi ik heb zelf ook problemen gehad met het hangen in de hand heb nu nieuwe lesgeefster en hebben het probleem flink aan gepakt met veel overgangen rijden en heel consucwent zijn paard mag absolut niet aan je hand komen mag alleen je hand volgen zodra hij te veel druk geeft versneling terug nemen laat hij los laat jij ook gelijk weer los en gelijk weer naar oude tempo blijft hij hangen ga je halthouden zelf ook gelijk weer ontspannen blijft ie nog steeds hangen achterwaarts heb je ontspanning klopje links rechts op de hals zo ben je ook gelijk je eigen spanning kwijt zo ga je de hele tijd door en elkeer als hij ontspant weer die klopjes bij mijn heeft dit super geholpen *LOL* hij loopt nu echt super dit is echt een aanrader en volgens mijn ook de enigste oplossing