paard vervelend door stijfheid?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

romantic

paard vervelend door stijfheid?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-05 13:06

mijn paard heeft weer iets nieuws Boos! en dat heet weigeren in de bak (Les) mn paard is trouwens ook erg stijf......... iemand tips om haar weer soepel te krijgen? maar goed als ik les heb dan wil ze steeds naar de andere paarden toe ik probeer haar met korte teugels en mn been er aan weg te houden maar dan gaat ze stil staan, heel hoog steigeren en bokken Boos! heel vervelend!!!! als ze achter een ander paard aan mag dan doet ze wel netjes mee (in eigen tempo dan) Boos! ik ben ten einde raad, heeft ze mischien last van haar spieren? spierverzuring zat ik aan te denken maar ik wil niet zo maar de dieren arts er bij halen want ik moet alles zelf betalen.... Boos!

maar kan het zo zijn dat ze stijf is door bijv spierverzuring en dat ze daarom zo loopt te klooien in de bak? want buiten gaat ze wel netjes in draf en zo maar als ik in de bak kom maakt ze zich er zwaar en stijf en ben ik dus verloren... Boos! ik vind het erg jammer dat het zo nu gaat want ik kan op dit moment niet eens normaal paardrijden en paardrijden is voor mij DE ontspanning na schooltijd. Verdrietig

alvast bedankt! caroline

M3isSi3j

Re: paard vervelend door stijfheid?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-05 13:32

er zit wel een verband in dit alles maar dan net andersom als jij denkt.. denk ik..

Doordat jij je paardje de kans geeft te gaan vervelen gaat die dit doen.. door het vervelen word die stijf waardoor die nog meer gaat vervelen als jij iets van hem vraagt en daarmee is het cirkeltje weer rond.

Je moet dus eerst werken aan de controle over je paardje.. wees duidelijk, eerlijk en conseqent. Je paardje moet alle hulpen die nodig zijn om hem lekker los te rijden leren en daarbij weten dat jij de baas bent. Dit oefen je altijd, met poetsen, wandelen, uitmesten, rijden, longeren ed. blijf jij de baas! als jij zegt dat die stil moet staan zorg je dat die stil staat en beloon je hem ook als dit goed doet!

Met rijden kan je oefeningen doen om te kijken welke hulpen die kent.. gaat die voorwaards als je kuitdruk geeft? zoniet: geef een schop en als die weg loopt belonen.. dan zet je der weer stil met je zit hulpen? doet ze ook niet.. gewoon door laten lopen tot ze met der neus tegen de muur staat en weer belonen.. Dit ga je eerst oefenen in stap als het vlekkeloos gaat pas gaan draven en begin je weer opnieuw.

Daarna ga je werken aan de figuren, dmv je been en zit hulpen ga je allemaal figuren rijden tijdens en tussen het schakelen door (overgangen, schijnovergangen). Telkens wat meer stelling vragen door je hand enkel maar van zn hals te doen en niet meer druk te vragen. Als dit ook vlekkeloos gaat kan je weer door gaan met de figuren in draf.

Als je moeiteloos je paardje bezig kan houden in stap en draf kan je pas gaan galoperen.. onthou: jij bent de baas en jij bepaald het tempo en de plek van lopen!

Als je dit allemaal lukt zal die vanzelf los worden in zn lijf door het schakelen (die overgangen en schijnovergangen dus) en de figuren. Eventueel verder gaan met pasjes zijwaards ed.

Succes ermee

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-05 18:41

T zou best kunnen dat ze wat moeite heeft met korte bochten ed. Vivara gaat ook lopen klieren zodra ze ergens moeite mee heeft.

Dat steigeren en bokken moet je gelijk afstraffen, en tegelijkertijd werken aan de oorzaak. Rijd voltes, tempo wisselingen e.d
Als het zo blijft moet je er echt een paardenterapeut bij halen, die zijn niet zo duur en t is wel nodig zo te horen!

romantic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-05 20:08

nee t zit anders: de week daarvoor was ze heel goed voor mn been enzo, ze kan ook heel braaf zijn maar sinds afgelopen 3 weken doet ze ineens heel idioot.... en ik longeer haar ook regelmatig dus ze heeft beweging zat.

maar straffen heeft geen zin want bij haar is het zo hoe meer je straf hoe erger het word.... dus ik denk dat het geen geklier is.... ik ben niet makkelijk dat ik haar snel haar zin geef maar ik kan op dit moment niets anders doen..... Boos! Verdrietig ik wil weer normaal kunnen rijden....... Boos!

cloris

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-05 09:52

romantic schreef:
nee t zit anders: de week daarvoor was ze heel goed voor mn been enzo, ze kan ook heel braaf zijn maar sinds afgelopen 3 weken doet ze ineens heel idioot.... en ik longeer haar ook regelmatig dus ze heeft beweging zat.

maar straffen heeft geen zin want bij haar is het zo hoe meer je straf hoe erger het word.... dus ik denk dat het geen geklier is.... ik ben niet makkelijk dat ik haar snel haar zin geef maar ik kan op dit moment niets anders doen..... Boos! Verdrietig ik wil weer normaal kunnen rijden....... Boos!

Mag ik vragen hoe jij longeert? beweging geven heeft namelijk niet altijd iets met werk te maken Knipoog en niet goed aan het werk zetten veranderd ook niets aan de spierpijn..
En ik weet uit ervaring dat een paard wat spierpijn heeft extreem verveldend kan gaan worden..

Tittel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-05 11:01

Het is misschien goed om stretching en massage met je paard te doen (wel met begeleiding) of je paard laten bekijken/behandelen hiervoor. Als dit "probleem" uitgezocht en verholpen is, dan kun je verder gaan met het rijden. Wie weet hoeveel last je paard heeft.

Kijk anders eens op www.equireva.nl

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-05 11:49

Paard kan ook iets medisch mankeren zodat hij moeilijk is gaan doen. Paard gaat niet zomaar vervelen en klieren enz. Ik zou eerst na laten kijken voordat je verder gaat met worstelen. Persoonlijk heb ik goeie ervaring met Marijke Boinck www.cherokeepaarden.nl zij kan aan haar eigen lichaam voelen als zij paard voelt waar eventuele pijn vandaan komt. Ze masseert,magnetiseert paarden en werkt ook met homeopatische middelen. Kijk anders eens naar www.cherokeepaarden.nl zij kunnen je advies geven voor trainingswijze enz...

Anders zou ik Erik Laarakkers of Steffi vd Laarse proberen, gewoon om te checken of je paard niets mankeert.

pantarhei

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-05 12:25

Hoewel ik er zeker voor wil pleiten om het paard medisch te laten onderzoeken en uit te laten sluiten dat er iets mis is in het lijf, geeft je verhaal toch twijfel over de dominantieverhouding. Je geeft aan dat het paard wel achter een ander dier aan wil lopen en dan geen verzet meer toont. dit geeft te denken. Bij spierpijn zou dit ook met verzet gepaard moeten gaan.

Hoe gaat je instructeur (M/V) hier mee om? Heb je ook privéles en hoe reageert het paard dan en als je alleen rijdt?

Ik zou twee dingen doen:
paard laten controleren door dierenarts op medische problemen
én goede begeleiding zoeken in zowel rijden/longeren als omgang met het paard.

sterkte

knightloekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-05 14:45

je paard is je gewoon aan het testen of jij wel consequent genoeg bent.. hij loopt wel achter een ander paard aan in zijn eigen tempo, maar als jij hem voorwaarts wilt laten lopen gaat ie stijgeren en bokken Verward Ik zou eens een paar lessen nemen waar je hem alleen maar voorwaarts laat lopen en veel overgangen rijdt

romantic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-05 12:34

ik ben er achtergekomen dat ik denk dat het meer geklier is dan iets medisch ze is sinds de lente nogal veel aan het hinniken en als ik alleen rijd is er niet veel aan de hand tenminste gister was weer de eerste keer dat ik alleen reed... maar vannochtend had ik les we waren wel met zn 10en in de bak en ze vloog steeds achter een paard aan en als ze er maar 2 meter vandaan was gaat ze heel hoog stijgeren, bokken en naar andere paarden slaan.. levens gevaarlijk dus.... heeft ze niet gewoon de lente in haar kolder denken jullie? als het alleen wel goed gaat..... ik heb er nu 2 jaar denk ook dat ze me lekker aan het uitproberen is.. iedereen heeft dat stadium toch wel (gehad) ? maar goed ik ben dus maar weer naar huis gegaan en mn instructrice zegt er ook niet veel van :S :S

Soph12

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-05 13:52

je instructrice zou je hiermee moeten helpen, ik ben bijna zeker dat het klieren is namelijk, omdat jij zegt dat hij het buiten niet doet. Omdat als jij hem straft en hij erger gaat klieren en jij hem daarom niet meer straft heeft hij een manier gevonden om onder zn werk uit te komen. Als hij bokt geef hem een tik komt hij omhoog; VOORWAARTS houden, dan maar ik volle galop, alles beter dan omhoog. Dus geef hem een tik als hij kliert, staat hij stil en gaat steigeren een flinke schop geven zodat hij voorwaarts MOET! verder sluit ik me aan bij M3isSi3j!