Goed bezig?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Achterom

Goed bezig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-05 10:07

Mijn bijrijdpony is een geval apart. Het gaat om een haflinger van bijna 5 die compleet verkeerd is ingereden. Het meisje die dat gedaan heeft is weg, en ik ben sinds oktober met haar bezig.
Toen ik begon was het niet mogelijk het been aan te leggen, lag er een zadel op dat totaal niet paste en was het enige wat de pony deed vluchten.
In de les hebben we gewerkt aan ontspanning, door de pony de hals te laten strekken, aan een los teugeltje te rijden etc. Ook ben ik heel erg op mijn eigen houding gaan letten, het was heel duidelijk dat als ik iets naar voren hing, de pony alleen maar harder ging lopen (en die neiging heb ik nog weleens).
Laatst was het haast onmogelijk om te rijden, op links was ze constant aan het bokken, op rechts ging ze er constant vandoor om de hoek in te rennen, en liep dwars door de buitenteugel heen. Ik was bang dat het aan het zadel lag (ander zadel dan in het begin, maar paste nog steeds niet goed).

Ik ben op zoek gegaan naar een ander zadel, en heb een tweedehands wintec 500 gekocht, veelzijdighed. Gisteren heb ik voor het eerst met het zadel gereden, en het lijkt goed te liggen! Genoeg ruimte voor de schoft (2-3 vingers) en het ligt als een huis.
Nu kan ik er vanuit gaan dat de problemen niet meer door het zadel veroorzaakt worden, dus ben ik mevrouw eens gaan aanpakken. Bij het bokken had ze de neiging om spanning op te bouwen in de rug.... mijn oplossing, been eraan, en eventueel een tikje met de zweep. Dat lijkt te werken, ze is wel enorm voorwaarts, maar te houden.

Op rechts, meteen als ze er vandoor wil, tegen de bakrand sturen. En veel (fantasie) figuren rijden.

Mijn instructrice zit in het buitenland, maar klinkt dit een beetje oke? Het voelde goed, ik probeer naar ontspanning te rijden door de lange teugel waardoor ze de rug niet vast kan zetten, veel oefeningen te doen voor soepelheid etc....

korfbalchick

Re: Goed bezig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-05 10:35

Het is (bijna) altijd slim om je benen eraan te houden.. En met figuren rijden hou je je paard bezig.. ben geen expert, maar zo leer ik ook ong. rijden. klinkt goed

M3isSi3j

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-05 13:45

ja je bent zker goed bezig!

Ik zou toch proberen het paardje niet al te veel over zn tempo te rijden ivm het vasthouden/aanspannen in de rug.. probeer hem door heel veel overgangen op je zithulpen verder door te rijden naar die ontspanning.. en als die meer over zn rug loopt en in je hand komt weer wat meer op te richten (contact aan nemen) en hem dan meer stelling in te rijden ed.

Als die gaat rennen kan je hem een keertje tegen de rand gooien maar om dit elke keer te doen werkt niet denk ik. Zo verliest die het vertrouwen in jehanden waardoor die nog vluchtigere zal worden. Hiervoor geld het zelfde als het verhaal hierboven.. door middel van overgangen en schijnovergangen meer over zn rug rijden.. dan zal je betere zithulpen kunnen geven en hem beter onder controlle hebben. Hou hem goed bezig met figuren ed.

ofwel.. keep going!

knightloekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-05 14:07

ja je bent goed bezig !! Echt dat is de enige manier om zoiets op te lossen.. Haha! Ik heb precies hetzelfde gehad en het ook op die manieren opgelost Knipoog Het kost wel wat bloed zweet en tranen maar uit eindelijk heb je wel wat !!!! Succes

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-05 14:09

M3isSi3j schreef:
ja je bent zker goed bezig!

Ik zou toch proberen het paardje niet al te veel over zn tempo te rijden ivm het vasthouden/aanspannen in de rug.. probeer hem door heel veel overgangen op je zithulpen verder door te rijden naar die ontspanning.. en als die meer over zn rug loopt en in je hand komt weer wat meer op te richten (contact aan nemen) en hem dan meer stelling in te rijden ed.

Als die gaat rennen kan je hem een keertje tegen de rand gooien maar om dit elke keer te doen werkt niet denk ik. Zo verliest die het vertrouwen in jehanden waardoor die nog vluchtigere zal worden. Hiervoor geld het zelfde als het verhaal hierboven.. door middel van overgangen en schijnovergangen meer over zn rug rijden.. dan zal je betere zithulpen kunnen geven en hem beter onder controlle hebben. Hou hem goed bezig met figuren ed.

ofwel.. keep going!

Het gekke is dat ze dus alleen op rechts zo wegrent... misschien door nare ervaringen (misschien ben ik er in het verleden wel te hard in gegaan Bloos ) maar het probleem is dat er weinig aan te houden valt vaak. Het liefst ze ik dr op de volte en houd dr bezig, maar soms loopt ze overal doorheen....

M3isSi3j

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-05 15:20

je moet dan voorkomen dat ze weg kan gaan.. zodra je voelt aankomen dat ze weg wilt rennen (word tegen de hand, gaat zitten, zitten kijken, oortjes spitsen of wat dan ook) dan zet je der gelijk ana het werk (zijgangen zijn ideaal hiervoor.. moeten ze wel terug komen en jij hoeft geen kracht te zetten op je teugels)

Beloon je paardje als die netjes en goed loopt zodat ze meer vertrouwen in je krijgt en probeer der recht te rijden zodat ze op rechts lekkerder gaat lopen

Mocca

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-05 15:27

Heb er niet veel verstand van, maar klinkt goed OK dan!

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-05 15:36

M3isSi3j schreef:
je moet dan voorkomen dat ze weg kan gaan.. zodra je voelt aankomen dat ze weg wilt rennen (word tegen de hand, gaat zitten, zitten kijken, oortjes spitsen of wat dan ook) dan zet je der gelijk ana het werk (zijgangen zijn ideaal hiervoor.. moeten ze wel terug komen en jij hoeft geen kracht te zetten op je teugels)

Beloon je paardje als die netjes en goed loopt zodat ze meer vertrouwen in je krijgt en probeer der recht te rijden zodat ze op rechts lekkerder gaat lopen

Die zijgangen deed ze gisteren uit zichzelf al Clown
Maar je hebt gelijk, vanavond probeer ik het meteen uit Lachen

M3isSi3j

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-05 15:37

uit zich zelf mag ze niets doen.. dan geef je eigelijk je controle over aan je paardje en dus ook weer de gelegenheid om dingen te doen als weg schieten..

Lara_oud

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-05 15:39

ja je bent goed bezig als ik dat zo hoor!
en voor dat versnellen voltes helpen ook of om de tien meters ophoudingen rijden.

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-05 15:43

M3isSi3j schreef:
uit zich zelf mag ze niets doen.. dan geef je eigelijk je controle over aan je paardje en dus ook weer de gelegenheid om dingen te doen als weg schieten..

Ehm, ja, maar houd dat maar eens tegen...
Trainen dus Clown

anouksel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-05 15:50

je weet zeker dat ze nu echt geen rugklachten meer heeft? Want die hoeven niet altijd aan je zadel te liggen.
Zo nee, dan ga je goed denk ik. Je pony komt nu ook in de pupertijd he.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-05 16:21

sorro1 schreef:
je weet zeker dat ze nu echt geen rugklachten meer heeft? Want die hoeven niet altijd aan je zadel te liggen.
Zo nee, dan ga je goed denk ik. Je pony komt nu ook in de pupertijd he.

Ik weet niet zeker of ze die gehad heeft, maar omdat ik het zadel niet vertrouwde was ik tijdelijk gestopt met rijden.
Voor de kar doet ze in ieder geval niks bijzonders, geen bokje, niks.

anouksel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-05 16:37

Voor de kar gebruiken ze hun rug anders als onder het zadel. Misschien verstandig om toch even te laten checken voor de zekerheid.

M3isSi3j

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-05 17:23

wendytjeG schreef:
M3isSi3j schreef:

Ehm, ja, maar houd dat maar eens tegen...
Trainen dus Clown

ik weet het!! heb een friesje die soms ineens van uit het niets keihard in galop er vandoor gaat.. hoe meer druk ze krijgt op der mond hoe langer ze doorrent.. hou het dan maar eens tegen

je komt er wel toch!! hahaha kan altijd erger..!! Knipoog gewoon lekker door gaan

EvaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-05 17:46

Citaat:
ik weet het!! heb een friesje die soms ineens van uit het niets keihard in galop er vandoor gaat.. hoe meer druk ze krijgt op der mond hoe langer ze doorrent.. hou het dan maar eens tegen

je komt er wel toch!! hahaha kan altijd erger..!! gewoon lekker door gaan

misschien kun je proberen haar af te remmen door voltes te rijden, daar remmen ze van af en meestal wordt t na 3 rondjes eentonig en doen ze t de keer daarop niet meer

M3isSi3j

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-05 17:51

ik mag enkel rechtuit omdat ze een tijdje terug der kogel verdraaid had.. Daarbij zitten voltes op een smal ruiterpad er gewoon simpelweg niet in. Ik houden bezig door te schakelen, der rond te maken (stelling vragen) kleine stukje zijwaards (zowel wijken als apperen), achterwaard.. ga zo maar door..

Het lukt wel.. enkel af en toe ben ik gewoon net ff iets te laat of is ze zooo heet dat ze bij de minste druk al bij het minste gering al weg is..

(ze is ook zoo slim dat ze met der hoofd tussen der knieen gaat lopen.. als ik teugel geeft is ze weg, als ik druk opneem gaat ze ook.. en been geven is al helemaal geen optie.. ideeen hoe je der hoofd omhoog krijgt? Zweep rij ik niet mee en stem reageerd ze niet meer op.. Dan maar een tik om der oren met goed geluk :S)

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-05 08:21

sorro1 schreef:
Voor de kar gebruiken ze hun rug anders als onder het zadel. Misschien verstandig om toch even te laten checken voor de zekerheid.

Oke, logisch, maar tijdens buitenritten doet ze het ook niet meer Lachen