Moeite met aansingelen! help!

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Eefje100

Moeite met aansingelen! help!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-05 19:20

Hallo,

Ik heb sinds twee weken een eigen paard ze heeft wat moeite met het aansingelen. zodra ze voelt dat de singel aangetrokken word gaat ze draaien, soms hangen enz... zodra het zadel op haar rug ligt geeft het geen enkel probleem. vandaar dat ik denk dat het in het begin verkeerd is gedaan, en dat er verder niets aan de hand is met haar rug.

Groetjes Eefje

Chrissetje

Re: Moeite met aansingelen! help!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-05 19:31

teugel aan de andere kant strak houden wil wel eens helpen.

Nettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-05 19:57

Teugels gewoon los, zodat ze zich niet opgesloten voelt. Gaatje voor gaatje aansingelen en belonen als ze braaf blijft staan, maar wel een tikje geven als ze je bijt ofzo. Misschien helpt dit...

Chrissetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-05 19:59

als ik mijn teugels loslaat,sta ik aan de andere kant van de stal Nagelbijten / Gniffelen
zelfs als ik mijn hoofdstel vast moet maken Tong uitsteken

Eefje100

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-05 20:03

ik ga het proberen bedankt!

Casca

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-05 21:08

Als allereerste zou ik zeggen: leer je paard netjes stilstaan wanneer JIJ dat wil, en niet wanneer het haar uitkomt. wees concequent, meestal hebben ze dat wel binnen 2 dagen door, met bijvoorbeeld een woord als halt of staan.

Eefje100

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-05 21:30

Ja dat stil staan doet ze prima hoor! alleen als ze wat hoort wilt ze wel eens gaan draaien op haar plek maar als ik dan zeg dat ze stil moet staan luistert ze. Dit is dus geen probleem.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-05 12:18

Ik doe meestal in een paar keer aansingelen. Dus eerst met het zadel opdoen maak ik de singel heel losjes vast. Dan lopen we naar de bak en daar doe ik hem wat strakker. Dan doe ik meestal wat grond oefeningen en daarna singel ik hem helemaal aan en stap ik op. Zo is het wat fijner voor het paard. En altijd goed belonen als hij netjes blijft staan.
Succes!

siko

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-05 16:05

Ja, zoals MysticTinker het doet: daar sluit ik me bij aan! Ja

Eefje100

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-05 20:33

Ja het is goed om het in een paar keer te doen. Het nare is alleen dat dat zodra ze de singel voelt gaat bokken, soms net zolang totdat het zadel eraf valt. De ene keer draait ze wat op haar plek. Ik heb net bij fokkerij en afstammingen gekeken en daar stonden dingen over nakomelingen van Rex Magna, Mijn paard is een kleinkind van Rex Magna. Hier stond ook dat een paar paarden last hadden van singelnijd. Of dit er nou gewoon in kan zitten weet ik dus niet!

Groetjes

patsur

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-05 22:53

zet ze haar buik uit? of loopt ze gewoon weg? Trek simpelweg 1 lijn. wanneer jij in de buurt ben > luisteren. stilstaan is stilstaan en niet lopen. Als ze haar buik uitzet kun je zo'n aansingel ding kopen. is een houten blok met een scharnier eraan. je zet ze op de singel en geeft een beteje druk en de singel wordt door de gespren getrokken.

ilonajoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-05 18:10

Eefje100 schreef:
Hallo,

Ik heb sinds twee weken een eigen paard ze heeft wat moeite met het aansingelen. zodra ze voelt dat de singel aangetrokken word gaat ze draaien, soms hangen enz... zodra het zadel op haar rug ligt geeft het geen enkel probleem. vandaar dat ik denk dat het in het begin verkeerd is gedaan, en dat er verder niets aan de hand is met haar rug.

Groetjes Eefje

Hoi,

Laat je paard stilstaan! wees heel consequent en negeer de rest. Beloon hem als het goed gaat. Het zal dan vanzelf weer beter gaan.

Doe niet ineens aansingelen, doe het met beetjes.

_Roosje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-05 19:21

Ik denk ook dat hij iets van singelnijd heeft, en of streng zijn daarmee helpt.. ik weet het niet. Tuurlijk moet je consequent zijn, maar om een paard wat bang is voor de singel te straffen.....

Probeer hem eerst eens op zijn gemak te stellen. Veel borstelen onder zijn buik en veel aan zijn buik zitten (en dan juist daar waar de singel zit Knipoog) Dan leg pak je de singel gewoon vast (dus zonder zadel).. laat hem maar ruiken en raak hem er maar overal mee aan. Dan wrijf je ermee over de buik (of gebruik je lapjes ofzo). Als dat goed gaat heel erg belonen. Dan leg je het zadeltje erop en zorg dat je met zijn tweeen bent. De een houdt het zadel aan de ene kant vast terwijl de tweede persoon weer met de singel overal over wrijft. Dan langzaamaan naar de plek waar hij moet liggen. Dan langzaamaan de singel vastmaken.

Wat soms ook wel helpt is om hem bijvoorbeeld aan de longeerlijn te laten stappen en dan het zadel erop doen en aansingelen.

Ik denk dat je eerst moet zorgen dat je paard het aansingelen gaat vertrouwen, maar zorg dat je het paard het niet misbruikt Knipoog

Mocca

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-05 10:06

Amo heeft hier ook last van, bij aansingelen probeert hij te bijten of gaat hij aan het hout knagen. Hij doet dit nu al een jaar Scheve mond Het is wel veel minder geworden met straffen als hij beet, en met belonen als het goed ging, maar ik denk niet dat hij er ooit vanaf komt

AnneOmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-05 12:00

Omar is ook heel erg vervelend met opzadelen/aansingelen. Hij wringt zich in allerlei bochten en gisteren zei iemand die langsliep.. het lijkt wel een balon Haha! hij zoog zich helemaal vol toen ik wou aansingelen. Hij probeert ook te bijten. Zijn rug en zadel is helemaal okay dus daar ligt het niet aan. Ik heb wel een supersingel gekocht en daardoor is mijn probleem nu een stuk minder. Het is een kiefer neopreem singel die zelf de gaatjes opzoekt.. heerlijk ik ben nu zo klaar met aansingelen Tong uitsteken Omar vindt minder leuk omdat hij de boel zo niet kan saboteren Haha!

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-05 12:50

Laat het zadel controleren op pasvorm door een deskundige zadelmaker!

_revanche_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-05 20:36

revanche probeerde in het begin ook altijd te bijten, gelukkig is dit ondertussen minder geworden en bijt ze niet meer in mij, maar in de stal.
Ondertussen in het gelukkig minder erg geworden, gewoon gaatje, voor gaatje aansingelen! en probeer ook is aan te singelen als je er op zit, dan doet ie het misschien ook niet (revanche in elk geval niet)

Eefje100

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-05 11:15

Bedankt voor jullie reacties!
Sybranda is een nakomeling van Rex Magna, Ik heb van meerdere gehoord dat er meerdere zij met singelnijd. Kan dit te maken hebben met afkomst?

evita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-05 11:24

Singelnijd is volgens mij niet bepaald door afkomst maar gewoon door het verleden van het paard. Als er vroeger niet zo zachtzinnig mee om is gegaan, of het zadel lag niet goed, of de singel veroorzaakte drukplekken, dan hebben ze het vaak voor hun hele leven. Wij hebben ook een arabiertje die echt woest werd als je de singel aantrok. Zadel controleren, singel controleren, niks te vinden. Toen hebben we een barefoot zadel gekocht, ook nog een speciale singel (bontje werkt ook) en het is zo goed als over. Rustig zijn en langzaam aansingelen en belonen zijn goed gegeven tips!

Tittel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-05 14:45

Zoals al genoemd is singelnijd niet aangeboren, maar aangeleerd (helaas). Het is een slechte ervaring die het paard heeft opgedaan.

Als je haar echt wil helpen, zal je van voor af aan moeten beginnen. Leer haar op basis van vertrouwen en veel geduld opnieuw wennen aan een singel. Dit kun je doen door met zijn 2en te oefenen. Hou elk aan een kant van het paard het singel vast. Eerst er alleen onder houden (niet aanraken). Elke keer kun je een stapje verder gaan, dus de druk opvoeren door het singel tegen haar buik aan te leggen/drukken.

Succes ermee.

Eefje100

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-05 17:15

Ja ik weet dat haar vorige baasje weinig geduld had! heb het een keer mogen zien, het zadel werd erop gepleurt en snoer maar aan! echt sneu, dacht zelf ook al dat dit niet aangeboren kon zijn, heb dit nog bij geen een paard mee gemaakt. Vandaar dat ik dit niet zeker wist.
Groetjes

AnnaBabs

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-05 18:53

Eefje100 schreef:
Ja ik weet dat haar vorige baasje weinig geduld had! heb het een keer mogen zien, het zadel werd erop gepleurt en snoer maar aan! echt sneu, dacht zelf ook al dat dit niet aangeboren kon zijn, heb dit nog bij geen een paard mee gemaakt. Vandaar dat ik dit niet zeker wist.
Groetjes

Dat zou dan goed de oorzaak kunnen zijn!
Paard waar ik op rijd heeft dit probleem ook. Ze hebben gewoon een slechte ervaring en met afstraffen kom je nergens in dit geval.
Wat ik heb gedaan: eerst het vertrouwens winnen en vooral heel voorzichtig zijn met opzadelen...steeds lieve woordjes fluisteren enzo (zo dit klinkt even penny Clown ). Maar het heeft wel geholpen.

Ik ben nu de enige die haar los kan laten staan met poetsen (in de stal) en de enige die het zadel erop kan leggen zonder dat je een flinke hap te pakken hebt....niet dat ik nou zo goed ben, maar het klikt gewoon met dit paard (met haar zoon bijvoorbeeld kan ik weer totaal niet overweg).

Succes ermee