hard hard hard!!

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Rieta

hard hard hard!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-05 12:19

ik rijd zelf nu een jong paard. van 3 jaar bijna 4. Maar ze wil in het begin alleen maar hard vreselijk. En na een kwartiertje ofzo dan is het goed en kan ik haar tenminste normaal rijden.
Wat moet ik doen ik kan haar echt niet houden en op de volte heeft ook geen zin. Gaat ie nog harder. Naar mijn zit luisterd ze nog niet.
In mijn onderschrift is een link naar foto's van mijn paard kun je zien wat voor 1tje het is.

Groetjes Rieta

Retlaw

Re: hard hard hard!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-05 13:39

het is moeilijk, maar je moet gewoon heel erg consequent zijn op jezelf...mijn paard heeft deze neiging ook wel eens, maar probeer hem op een eerlijke en vriendelijke manier aan het verstand te peuteren dat ie gewoon zijn energie moet leren te verdelen...natuurlijk mag ie eerst wel even lekker losdraven in een hoger tempo...maar ik zou dit gedrag niet toe staan !!!!

Lisz_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-05 14:15

Misschien helpt het als je eerst effetjes gaat longeren? Kan ze haar energie een beetje kwijt...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-05 14:16

Idd even longeren kan goed helpen

En op de volte helpt niet?
Maak hem eens een heel stuk kleiner, op een volte 10 meter gaan ze echt niet meer hard Haha!

En kijk wat er aan de hand is.
is ze gespannen/bang of is het alleen maar joligheid

Rieta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-05 14:25

ze vind gewoon alles interesant!Heel dom loop bv 10x langs iets en dan in 1 x gooit ze het hoofd in de lucht en kan ik er niks meer mee. Ik longeer haar regelmatig met touwtjes de volgende dag loopt ze dan opzich wel beter.
Moet morgen met haar op concour kan de longeerlijn wel even meenemen.

Ze vlucht gewoon ben al heel vaak overgangen met haar aan het rijden.

Rieta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-05 14:52

Rieta schreef:
ze vind gewoon alles interesant!Heel dom loop bv 10x langs iets en dan in 1 x gooit ze het hoofd in de lucht en kan ik er niks meer mee. Ik longeer haar regelmatig met touwtjes de volgende dag loopt ze dan opzich wel beter.
Moet morgen met haar op concour kan de longeerlijn wel even meenemen.

Ze vlucht gewoon.ben al heel vaak overgangen met haar aan het rijden.

Ik heb haar 2x nu officieel uitgebracht 1x 160 en 164 dus ze kan het wel. Maar het duurt gewoon een kwartier 20 minuten.

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-05 15:04

Ik denk dat de tip die hier bedoeld wordt is dat je voor dat je gaat rijden even 10 minuutjes of een kawrtiertje longeert en er daarna pas opstapt

geloof me dat scheelt soms een hoop Haha!

RyantJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-05 15:12

[i] Voor dat je erop gaat ... eerst even uit laten rennen aand e longeerlijn... of .... als j gelijke rop gaat de eerste paar minuten haar gewoon ffe lekker hard laten galoperen... ze moet (denk ik) gewoon even de energie kwijt... Knipoog Haha! Knipoog

Rieta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-05 15:22

okay ik zal haar morgen voor die tijd wel even longeren. Ik laat wel weten hoe het is gegaan Haha!
Bedankt!

Rieta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-05 16:28

nou ben weer terug. Ze was rustig vandaag dus dacht hoef ik ook niet te gaan longeren. Ze liep met inrijden wel lekker maar in de proef zat er geen rem meer op Tong uitsteken . Maarjah had nog wel 161 punten eigenlijk teveel maarjah.........

Lottew

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-05 18:11

Is inderdaad wel handig, even longeren, maar het lost het probleem eigenlijk niet op. Na een tijdje kan het ook zo zijn dat je paard door het telkens longeren daar aan gewend raakt en zo meer energie opbouwt, waardoor je steeds langer zou moeten longeren. Ik heb dit probleem ook met mijn paard, maar ze zal toch moeten gehoorzamen. Mijn instructeur raadt me altijd aan om haar gewoon dusdanig aan t werk te zetten dat ze niet meer kan rennen. Voltes, slangevoltes met volte in de boog, schouderbinnewaarts etc. Als ze dan nog niet luistert ophouding en meteen ontspannen zodra ze luistert.

Olympia

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-05 09:41

ik zou van tevoren gewoon even longeren, zodat ze haar ergste energie kwijt is.. Met longeren is nix mis mee.. Ik doe het zelf ook nog wel is met mijn bijrijdpaardje van 5, als ik weet dat ze die dag ervoor niet bereden is en ze is al wat drukker als normaal..Anders krijg ik vliegles van haar..

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-05 10:21

Lottew schreef:
Is inderdaad wel handig, even longeren, maar het lost het probleem eigenlijk niet op. Na een tijdje kan het ook zo zijn dat je paard door het telkens longeren daar aan gewend raakt en zo meer energie opbouwt, waardoor je steeds langer zou moeten longeren. Ik heb dit probleem ook met mijn paard, maar ze zal toch moeten gehoorzamen. Mijn instructeur raadt me altijd aan om haar gewoon dusdanig aan t werk te zetten dat ze niet meer kan rennen. Voltes, slangevoltes met volte in de boog, schouderbinnewaarts etc. Als ze dan nog niet luistert ophouding en meteen ontspannen zodra ze luistert.

Dat gaat niet altijd!
Mijn bijrijdpony gaat ook altijd vreselijk hard, maar die rent dan ook echt dwars door je buitenteugel en been heen.
Ik werk dan aan ontspanning, veel stapwerk en figuren. Als ze gaat, stuur ik haar onmiddelijk tegen de bakrand aan, of zet ik haar op een kleine volte (lukt meestal niet Haha! )

Dus wat ik zou doen is teugel loslaten, zorgen dat je ietwat naar achteren zit, en naar ontspanning rijden Lachen

Lara_oud

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-05 15:44

je kan proberen om de tien meter ophoudingen te rijden.
of haar gewoon ff lekker laten rennen zoals iedereen zegt

Rieta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-05 18:21

okay ik zal het proberen:D Ga der nu even longeren met elastiekjes zodat ze weer lekker soepel naar beneden loopt. Ze zal het idd toch maar moeten leren

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-05 18:26

rennen als je er op zit ben ik persoonlijk niet zo'n voorstander van.
Dan horen ze maar te leren dat er normaal gedaan moet worden Lachen
Want vaak word rennen ook ff bokken, tot een serie bokken, met misschien uiteindelijk een val.

Aan de longeerlijn mogen ze van mij wel ff gek doen, maar het minuten longeren bouw ik af tot niks.
Dus dat ze leren dat er met een zadel op gewoon gedaan moet worden.

Lara_oud

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-05 16:48

of het veranderen van het "opholslaan" in een comando van jou, dus als ze gaat rennen been d'r aan alsof jij haar hebt gezegt te gaan rennen en dit elkekeer herhalen.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-05 16:59

Misschien eerst even in de bak losgooien voordat je gaat rijden (weet niet of je die mogelijkheid hebt) dan kan ze eerst even gek doen.....het is tenslotte nog een puber!