bit links vastpakken

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

More

bit links vastpakken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-05 08:21

Hoi,

Ik heb een draver en rijd er dressuur mee.
Maar ze pakt het bit heel vaak (eigenlijk altijd) vast.
Ze doet dat dan links en dan heb ik helemaal geen druk om mijn rechterhand als ik dus op de linkerhand rijd. Ik heb dan extra mijn binnenbeen erbij, maar dit werkt ook niet altijd...
Kan het ook helpen als ik de riempjes die aan het bist vast zitten naar het kopstuk teo (bakstukken toch?) strakker doe?

groetjes Hanneke

Anoniem

Re: bit links vastpakken

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-05 08:27

Nee dat helpt niet

je moet je paard leren recht te gaan rijden en de natuurlijke bolling proberen wat weg te trainen.

Daar zijn een heleboel topics over.
Kijk maar eens in de sticky bovenaan Rt

Bella_Donna

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-05 09:52

ff tandjes laten kijken? heeft er vaak ook iets mee te maken hoeft niet maar als je te laat bent kunnen ze (als die haken heeft) de haken niet helemaal meer verwijderen... toch ff na laten kijken voor de zker heid

Pally

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-05 10:50

Bella_Donna schreef:
ff tandjes laten kijken? heeft er vaak ook iets mee te maken hoeft niet maar als je te laat bent kunnen ze (als die haken heeft) de haken niet helemaal meer verwijderen... toch ff na laten kijken voor de zker heid

Als ze al haken heeft kunnen ze die nog gewoon weg halen hoor.
Dan gaat er gewoon ff een vijltje over.

Mijn paard pakte eerder altijd rechts vast. (soms nog)
Ik vraag dan rechts extra door en zodra hij dan los laat ontspan ik gelijk.
Soms is het zelfs zo erg, dan moet ik het bit gewoon ff tussen zijn kiezen weg trekken.
Maar het gaat al wel steeds beter en hij pakt hem steeds minder vaak.

Mocht je er nou echt niet uitkomen, dan hebben ze bij de Divoza ook wel speciale bitten voor paarden die aan 1 kant vast pakken.

More

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-05 11:46

Het ligt niet aan de tanden want ze is ongeveer 3 maanden geleden nog naar de tandarts geweest en die heeft haar tanden gevijlt enzo dusz... daar kan het ookn iet aan liggen en Pally bedoel je bij zon bit een gewone stang?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-05 12:06

Bitten zijn de oplosssing niet
Die zijn er alleen om de ruitersportzaak winst te laten draaien Lachen

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-05 15:40

Ik verplaats het even naar RT Lachen.

anouksel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-05 15:47

Dubbel gebroken bitje zal wel even helpen, maar ik ben het met runnigkawa eens, recht rijden en je paard op zijn eigen benen laten lopen, hier heb je blijvend resultaat mee.

Succes

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-05 18:12

Bitten helpen inderdaad niet. Probeer hem juist en duidelijk te rijden, denk aan het ritme van de beweging en vooral maar ook bovenal werk niet terug met de binnenhand dat is een veel geziene fout waardoor je in de hand werkt dat het paard het bit gaat vastpakken.

Zoek de oplossing dus niet in bitten, hulpteugels en dergelijke maar zoek hem in je eigen rijkunst. Goede instructie zoeken is ook belangrijk.

despringer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-05 19:09

trek hem er door heen en daarna gelijk los laten en door laten lopen

mischien komt er een botsplinter over een week of 4 a 5 wip de botsplinter er uit en dan 3 dagen koolstof monoxide er op spuiten en het is weer dicht en je hebt er nooit meer last van

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-05 21:05

??? Blond

Die snap ik niet

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-05 21:58

despringer schreef:

mischien komt er een botsplinter over een week of 4 a 5 wip de botsplinter er uit en dan 3 dagen koolstof monoxide er op spuiten en het is weer dicht en je hebt er nooit meer last van

Die snap ik even niet.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-05 07:40

volgens mij was dat een grapje hoor......
Knipoog

maar nog een aanvulling:
zorg zelf dat je goed recht zit!
bij scheefzitten krijg je dit probleem namelijk ook.

More

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-05 11:12

despringer schreef:

huh? botsplinter?

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-05 06:27

kan het ook niet zijn dat jij zelf ook gespannener zit op links?
dus dat jij jou schouder vaster hebt zitten op links dan op rechts, dit kan er ook voor zorgen dat je paard het bit vasthoud op links..

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-05 12:38

Mensen luister naar advies van Running kawa en Kafue. Rechtrichten en voorwaarts rijden om korte spieren op te rekken en de aanleuning gelijkmatig te krijgen is de essentie.

Zelf in balans zitten. Maar goede instructeur over dit soort principes kan je helpen.

In mijn onderschrift staan wat links wat betreft rechtrichten. Succes ermee. Het probleem moet je inderdaad niet zoeken bij bit, maar voornamelijk bij jezelf. Klinkt hard maar vaak is dat wel het probleem.

Malibu

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-05 12:46

Idd eerst rechtrichten Ja (ben ik nu ook heel hard mee bezig Haha! )

Heb hetzelfde probleem als de TS, mijn pony pakt links ook vast...

Maar mijn instructrice zegt dus dat hij dat doet omdat de pony dan z'n achterbeen niet onder de massa zet Verward (een van de achterbenen, weet alleen ff niet meer of dit links of rechts is)

Simbaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-05 14:12

En als je pony vastpakt zelf niet trug gaan trekken !! Hier op kan je pony alleen maar meer gaan vastpkken en wordt je pony alleen mar sterker! Als je pony links vastpakt geef hem dan extra been. Als die dan harder gat maakt niet uit. Ook moet je zoren dat je zelf niet strek wordt in je linkerarm. Als je pony links vastpakt en jij wilt tog naar links stuur hem dan met je rechterteugel naar links. Dus begrens hem aan de rechterkant. Ondertussen doe je je linkerhand naar voren en maak je hier ophoudingen mee. Maar wat je egt niet moet doen is trekken ! Dan trekt ie alleen maar terug en dat win je nooit!
En ik geloof niet dat een ander bit helpt, ja even misschien maar daarna ook niet meer. Ik geloof zelf ( niet stom bedoeld hoor ) dat hety probleem bij de ruiter ligt! Vraag het anders eens aan iemand die les geeft, die zal het wel weten.
iig succes ermee !

Xanthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-05 19:37

Gewoon proberen met je linker been naar je rechterhand toe te rijden als het ware, je zei al dat het niet lukte met je been geloof ik.. maar als je goed je rechterhand eraan houdt dan krijg je vanzelf meer gelijke druk..

Wat ook belangrijk is, is dat wanneer je een ophouding maakt met links dat je dat snel doet, zodat hij niet de kans krijgt om hem weer vast te pakken..
Steek desnoods af en toe even je linkerhand naar voren als hij erg erop gaat hangen!

En bovendien veel voltes rijden, en ook achtjes, zodat ie ook geregeld even op de andere hand loopt voor de ontspanning.

Ik denk idd ook niet dat de oplossing te zoeken is in andere bitten, misschien reageert ie wel, maar je kan beter het probleem bij de bron aanpakken dan ervoor weglopen toch?

Maargoed..makkelijker gezegd dan gedaan natuurlijk.. in theorie wil het wel.. maar ik ben hier ook al vrij lang mee bezig..
Maar succes!

knightloekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-05 14:49

Kafue schreef:
Bitten helpen inderdaad niet. Probeer hem juist en duidelijk te rijden, denk aan het ritme van de beweging en vooral maar ook bovenal werk niet terug met de binnenhand dat is een veel geziene fout waardoor je in de hand werkt dat het paard het bit gaat vastpakken.

Zoek de oplossing dus niet in bitten, hulpteugels en dergelijke maar zoek hem in je eigen rijkunst. Goede instructie zoeken is ook belangrijk.

Haha! juist Haha!

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-05 15:11

de kant waar het paard het bit vastpakt los laten....probeer je paard recht te richten. alleen dan krijg je gelijkmatige aanleuning. zolang je vasthoud op de kant waar hij vastpakt laat hij niet los.

Sannum

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-05 20:37

alles wat je voor(in de mond) meer moet doen, moet je opvangen door achter (de achterhand, achterbenen, kont, enz) nog meer te doen. als een paard achter niet aan het werk is, zal hij in de mond moeilijk zijn.
en als hij links vastpakt, betekent dat dat hij rechts niet accepteert. klinkt raar maar is vaak wel zo. dus zorg ervoor dat hij rechts goed aanpakt.
welke aanpak je ook kiest, veel succes ermee!

More

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-05 21:48

bedankt voor jullie reacties! Ik ben druk aan het oefenen maar het lukt nog niet goed... alleen met les wil het. Maarja ik doe mn best en ik weet dat het aan mij ligt

SarahJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-05 22:39

More schreef:
bedankt voor jullie reacties! Ik ben druk aan het oefenen maar het lukt nog niet goed... alleen met les wil het. Maarja ik doe mn best en ik weet dat het aan mij ligt

Het probleem ligt niet echt bij jou, More Knipoog. Bij een andere ruiter zal jou paard ook op links vastpakken.
Eigenlijk is links niet het probleem, maar wel rechts; daar waar hij het bit niet aanneemt. Jij moet nu dmv oefeningen (die je lesgever je hoort uit te leggen Knipoog ) proberen meer contact te krijgen op de rechterteugel, zodat je uiteindelijk een gelijk contact zal hebben op beide teugels. Dat heet dan rechtrichten.

Mijn tip is: concentreer je niet teveel op die linkerteugel, maar eerder op de rechter. Succes!

More

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-05 18:33

ik weet het sarah j maar het is gewoon ZOOOW moeilijk.. ik ben er steeds mee bezig...