Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

sorro1 schreef:In je wervels zitten beweging. Ik had vroeger ook van nature een holle rug, nu niet meer, het is een kwestie van andere spieren kweken en dat kost tijd en spierpijn.
Citaat:Tot mijn grote verbazing vertelde hij me uiteindelijk dat ik helemaal geen slechte rug had, maar een holle rug die ik alleen niet hol (meer) maakte. Ik moest dus opnieuw gaan leren om m'n rug hol te houden, OOK tijdens het rijden.
Blossomm schreef:Iedere rugcurvatuur is anders. Ik heb een vrij holle rug (te hol), mijn vriendin daarentegen een (te) afgevlakte rug. Beide kan problemen opleveren.
Heb je van nature een holle rug? In zit? in stand?
Een te holle rug kan voor veel spanning in de rugspieren zorgen. Veel rugklachten worden hierdoor veroorzaakt.
Citaat:Er zijn bepaalde oefeningen waardoor je je schuine buikspieren leert aanspannen. Dit zijn de spieren die je wervelkolom stabiliseren.
'Trek je navel naar je wervelkolom"
Op het moment dat je deze spieren aanspant zal je wervelkolom afvlakken. (Je bekken zullen daarentegen niet kantelen!)
Probeer ook tijdens het lopen deze spier aan te spannen en als het je wat makkelijker afgaat moet je het ook tijdens het rijden gaan proberen. Probeer wel door te blijven ademen.
Tessebes schreef:Ok, bedankt voor de tips. Ik heb overigens wel het idee, dat
als ik m'n rug te hol maak, dat mijn bekken wel kantelt.
Alleen heb ik ook jaaaaren veel last van m'n rug gehad, waar ik over het algemeen zelfs aan gewend was geraakt maar waar ik niet aan wende waren de periodes (die een week tot 6 weken konden duren) waarin ik niet normaal kon bewegen zonder dat de scheuten erin vlogen, laat staan normaal kon rijden...
. Ze zei dat ze aan mijn zit niet verwacht had dat ik een holle rug had, en dat het geen beperking opleverde. Ik let er wel goed op dat ik mijn buikspieren aangespannen hou, maar dat doe ik niet alleen tijdens het rijden. Mijn bekken staat gewoon goed, en daar gaat het in principe om. Als je 'onterecht' gaat kantelen in je bekken, door je holle of juist platte/bolle rug heeft dat wel negatief effect op je zit.

).
Satine schreef:Ik heb soms heel erg veel last van mijn onderrug, ik kan zo bijvoorbeeld ook moeilijk uren na elkaar in dezelfde positie op een stoel zitten (best wel lastig met studeren soms).
) en ik heb nergens last meer van, wil dan ook nooit meer op een gewone burostoel!
Maar voor thuis... en als het niets wordt dan heeft mijn paard er nog een speeltje bij zeker?
Ze schijnen ook gebruikt te worden op scholen voor kids die niet stil kunnen zitten dus dan moet het jou ook lukken
En anders zie ik net op de site, verkopen ze ook ringen waar je de bal op moet leggen zodat ie stil blijft liggen. Jammer genoeg staan er nu geen ballen op de website (buiten eentje met nog een hele zooi erbij) maar ik ga de site zeker in de gaten houden en anders zoek ik er wel ergens anders eentje.