Holle rug = slechte zit?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Tessebes

Holle rug = slechte zit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-05 20:48

Ik heb van mezelf een holle rug, al van kinds af aan. Nu wees mijn instructrice me daar laatst op. Ik heb namelijk de neiging om bij doorzitten en galop m'n rug nog holler te trekken, waardoor ik niet netjes kan blijven zitten en m'n onderbeen te ver naar achter komt te liggen. Ik moet zeggen dat ze helemaal gelijk had, op die manier had ik er nooit naar gekeken. Ik moest vervolgens mijn rug recht maken en meer achterop m'n kont gaan zitten, maar dit kost mij zoveel kracht en het voelt zo onnatuurlijk aan, dat ik niet meer ontspannen in het zadel kan zitten. Een holle rug verander je niet zomaar. Wie heeft hier ervaring mee?

Valeska

Re: Holle rug = slechte zit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-05 21:19

Ik!!!

Ik ben een kaaskop met Antiliaanse genen zegt mijn man Haha!

Ik heb een hele holle rug en om idd goed in het zadel te kunnen zitten, moet ik mijn bekken kantelen wat heel onnatuurlijk aan voelt. Alsof je op de wc zit!!!

Ik ga dus wat meer naar voren zitten, meer op mijn "je weet wel" om een stabiele zit te krijgen en mijn benen langer te kunnen maken. Maar optimaal is het dus niet.

Heb jij ook zo'n Biafra buikje? Whahahahaha ik wel Haha!
Had bij mijn zwangerschap ook heel erg last van mijn bekken hierdoor. Buik was topzwaar en mijn rug werd nog holler.
Maar lekkere billen!!!! dat maakt het weer goed. }>

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-05 22:48

Ik heb er geen ervaring mee. Maar wel met bijvoorbeeld neit rechtop zitten. Ik heb heel veel droog geoefend voor de spiegel kijken hoe je staat en onder het lopen ook iedere keer denken rechtop rechtop rechtop.

Die holle rug geeft natuurlijk ook extra slijtage bij jezelf. Mischien eens met een bewegingstherapeut gaan praten?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-05 00:09

ik heb ook een holle rug... echt vervelend soms. ik kan ook echt met rugpijn van mn paardje afstappen, helemaal na veel galopperen... daarom oefen ik veel met de draf. mn benen bewegen alleen extra veel omdat ik gek zit vanwege mn rug... heel irritant!!

arme wij... Verdrietig

Sandra_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-05 06:40

Ook ik heb een holle rug. Daar is vroegah in de tijd dat ik op school zat flink aan gewerkt (moest op speciale gym enzo) en ook met rijden moest ik, ook in alle jaren daarna altijd aan die rug denken waardoor ik uiteindelijk met redelijk rechte rug door het leven ging. Had wel van tijd tot tijd gigantische pijn in mn onderrug, dat wel. Werd een paar keer per jaar weer rechtgetimmerd door m'n huisarts (die ook manueeltherapeut is) maar dat hielp altijd maar tijdelijk.
Afgelopen zomer was ik dat zat en werd door mn huisarts doorverwezen naar een marsman therapeut/arts. Tijdens mn eerste bezoek (ben er 2 keer geweest) waarin voornamelijk het probleem "geanalyseerd"werd vertelde ik oa dat ik altijd moeite had om echt goed mee te komen met de beweging van m'n paard in galop. Naar aanleiding van mijn antwoorden op al zijn vragen, en nadat ie m'n rug helemaal had bekeken wist ie precies te vertellen dat ik vooral een probleem had in de linker galop en dat klopte inderdaad.
Tot mijn grote verbazing vertelde hij me uiteindelijk dat ik helemaal geen slechte rug had, maar een holle rug die ik alleen niet hol (meer) maakte. Ik moest dus opnieuw gaan leren om m'n rug hol te houden, OOK tijdens het rijden. Heb allerlei tips gekregen (het bleek een dokter te zijn die wel wat van rijden wist) Hij heeft tijdens m'n 2 bezoeken wat dingetjes rechtgezet en sindsdien is mijn zit 100% beter (waardoor mn paard ook beter is gaan lopen) en ik heb nagenoeg nooit meer last van mn rug!
Volgens die arts (en het hele marsman idee) is het juist heel slecht om je natuurlijke houding te willen veranderen....

An_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-05 09:30

Hier nog iemand met een holle rug (maar zonder rugpijn).
Belangrijkste voor mij is me zadel gebleken. Ik heb moeite met diepe zadels, die op het moment dat je (in een reflex) je rug nog holler trekt je finaal vastzetten in het zadel.

Sinds kort heb ik een lekker plat dressuurzadel en dat scheelt al een berg. Daarnaast moet je ook niet te overdreven worden in het recht maken van je rug omdat dat inderdaad onnatuurlijk is. Gevolg spanning en pijn. Maar een beetje je bekken kantelen is wel goed. Slechts een kwestie van spieren trainen.

Daarnaast blijft het belangrijk door te veren in je benen. Die moeten de klappen opvangen, niet je rug.

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-05 15:32

Aha, zo zie je maar. Dus niet je rug recht maken maar meer je bekken kantelen. Daar moet ik me dus op richten. Ik heb na die les ongeveer 3 dagen met pijn in m'n onderrug gelopen. Op diepe zadels kan ik idd ook helemaal niet rijden. Ik rij nu op een KN en dat zit behoorlijk goed.

anouksel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-05 15:45

Wat wel zal werken is als je je bekken niet kan kantelen is het bovenste gedeelte van je buik in trekken.

Ik kan jullie wel aanraden zo snel mogelijk af te leren zo te zitten, Je rug vangt namelijk alle schokken op. Door je bekken te kantelen en je buik strak te maken vangt je buik deze klappen op.
Dus als je nog geen rugpijn hebt is de kans erg groot dat je deze wel gaat krijgen door je rug hol te houden.

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-05 15:52

Ja, maar als je van nature een holle rug hebt, kun je die dus niet rechtmaken op een normale manier. Ook niet op de manier die jij omschrijft.

anouksel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-05 15:59

In je wervels zitten beweging. Ik had vroeger ook van nature een holle rug, nu niet meer, het is een kwestie van andere spieren kweken en dat kost tijd en spierpijn.

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-05 16:03

sorro1 schreef:
In je wervels zitten beweging. Ik had vroeger ook van nature een holle rug, nu niet meer, het is een kwestie van andere spieren kweken en dat kost tijd en spierpijn.

Maar als je dan dit leest, dan vraag ik me af of dat wel zo verstandig is.

Citaat:
Tot mijn grote verbazing vertelde hij me uiteindelijk dat ik helemaal geen slechte rug had, maar een holle rug die ik alleen niet hol (meer) maakte. Ik moest dus opnieuw gaan leren om m'n rug hol te houden, OOK tijdens het rijden.

anouksel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-05 18:21

Ik vind het totaal onlogisch klinken om met een holle rug te rijden. Waarom moest dat van die man zo?

navaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-05 18:59

Iedere rugcurvatuur is anders. Ik heb een vrij holle rug (te hol), mijn vriendin daarentegen een (te) afgevlakte rug. Beide kan problemen opleveren.
Heb je van nature een holle rug? In zit? in stand?

Een te holle rug kan voor veel spanning in de rugspieren zorgen. Veel rugklachten worden hierdoor veroorzaakt.

Er zijn bepaalde oefeningen waardoor je je schuine buikspieren leert aanspannen. Dit zijn de spieren die je wervelkolom stabiliseren.
'Trek je navel naar je wervelkolom"
Op het moment dat je deze spieren aanspant zal je wervelkolom afvlakken. (Je bekken zullen daarentegen niet kantelen!)

Probeer ook tijdens het lopen deze spier aan te spannen en als het je wat makkelijker afgaat moet je het ook tijdens het rijden gaan proberen. Probeer wel door te blijven ademen.

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-05 20:06

Blossomm schreef:
Iedere rugcurvatuur is anders. Ik heb een vrij holle rug (te hol), mijn vriendin daarentegen een (te) afgevlakte rug. Beide kan problemen opleveren.
Heb je van nature een holle rug? In zit? in stand?

Een te holle rug kan voor veel spanning in de rugspieren zorgen. Veel rugklachten worden hierdoor veroorzaakt.

Ja, ik heb van nature een holle rug, dus zowel zittend als staand. Ik heb overigens nooit last van rugklachten.

Citaat:
Er zijn bepaalde oefeningen waardoor je je schuine buikspieren leert aanspannen. Dit zijn de spieren die je wervelkolom stabiliseren.
'Trek je navel naar je wervelkolom"
Op het moment dat je deze spieren aanspant zal je wervelkolom afvlakken. (Je bekken zullen daarentegen niet kantelen!)

Probeer ook tijdens het lopen deze spier aan te spannen en als het je wat makkelijker afgaat moet je het ook tijdens het rijden gaan proberen. Probeer wel door te blijven ademen.

Ok, bedankt voor de tips. Ik heb overigens wel het idee, dat als ik m'n rug te hol maak, dat mijn bekken wel kantelt.

navaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-05 20:14

Tessebes schreef:
Ok, bedankt voor de tips. Ik heb overigens wel het idee, dat
als ik m'n rug te hol maak, dat mijn bekken wel kantelt
.

Gelukkig maar, anders zou het niet goed met je zijn Haha!

Als je van jezelf een holle rug hebt, zonder rugklachten, zou ik nu niets gaan veranderen. Dan zit het in je bouw. Let wel op je buikspieren en dat je je niet extra hol gaat maken.
Wanneer je wel last krijgt moet je er wel wat aan gaan doen.

Sandra_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-05 06:29

Ik moest (eigenlijk heel simpel) gewoon weer terug naar mijn eigen natuurlijke houding. Niet alleen met rijden maar gewoon in alles.
En Sorro1: heb jaaaaren (vanaf begin van m'n middelbare schoolperiode tot vorig jaar, ben nu bijna 37) m'n best gedaan om van die holle rug af te komen omdat dat slecht zou zijn dus die tijd heb ik wel genomen Knipoog Alleen heb ik ook jaaaaren veel last van m'n rug gehad, waar ik over het algemeen zelfs aan gewend was geraakt maar waar ik niet aan wende waren de periodes (die een week tot 6 weken konden duren) waarin ik niet normaal kon bewegen zonder dat de scheuten erin vlogen, laat staan normaal kon rijden...
Dus ik was erg blij met de marsmandokter (die overigens echt geen vage goeroe is maar gewoon ook echt een arts) die een eigenlijk supersimpele oplossing had.
Nou moet je trouwens ook niet denken dat ik met een verkrampte holgetrokken rug op m'n paard zit hoor Knipoog
Maar goed hoe dan ook, ik heb sindsdien geen last meer van m'n onderrug gehad, m'n rijden is stukken vooruit gegaan en m'n paard is veel beter gaan lopen omdat ik hem niet meer in de weg zit doordat ik zijn bewegingen niet goed genoeg kon volgen dus ik ben allang blij Cool

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-05 11:44

Ik kreeg er van mijn instructrice ook een opmerking over, toen de dikke jassen tijd voorbij was en het weer werd voor truitjes en het dus wat duidelijker werd Haha! . Ze zei dat ze aan mijn zit niet verwacht had dat ik een holle rug had, en dat het geen beperking opleverde. Ik let er wel goed op dat ik mijn buikspieren aangespannen hou, maar dat doe ik niet alleen tijdens het rijden. Mijn bekken staat gewoon goed, en daar gaat het in principe om. Als je 'onterecht' gaat kantelen in je bekken, door je holle of juist platte/bolle rug heeft dat wel negatief effect op je zit.

anouksel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-05 16:48

ok, ik ben overtuigd. Ik heb ook weer wat geleerd. Thanx Haha!

Satine

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-05 13:43

Zoals je kan zien heb ook ik hier last van. Op deze foto valt het goed mee, maar zoals je op die hieronder ziet hangt dat ook van paard tot paard af. (Dit zijn beide niet mijn eigen paarden.) Zeker op nieuwe paarden moet ik altijd mijn evenwicht ff zoeken.

Afbeelding

Ik heb soms heel erg veel last van mijn onderrug, ik kan zo bijvoorbeeld ook moeilijk uren na elkaar in dezelfde positie op een stoel zitten (best wel lastig met studeren soms). Ik ben hiervoor al naar een kraker en een kinesiste geweest, waar ik leerde mijn bekken te kantelen naar achter. Dit heeft geholpen mijn rug iets rechter te houden zonder die te forceren en ook een betere houding aan te nemen bij het paardrijden.

Zoals hierboven wordt gezegd geloof ik ook dat je je hele natuurlijke houding niet ineens helemaal moet laten voor wat het is, maar toch denk ik dat je best een beetje richting 'rechte' rug werkt. Anders belast je namelijk je onderrug veel te veel door de kromming. Je rug verslijt hierdoor sneller omdat die niet gebruikt wordt zoals die zou moeten en als je 'oud en versleten' bent, kan je nog niet meer recht lopen van de rugpijn.

Wat de kinesiste mij ook liet doen waren buikspieroefeningen. Wel op een correcte manier uitgevoerd! Dat wil zeggen heel pijnlijk en langzaam...
De reden hiervoor legde zij uit met een soort van metafoor. Je moet je inbeelden dat er een luchtband rond je buik en onderrug zit. Als die band vooraan slap is, kan die achteraan ook niet sterk worden. Daarom moet je ook je buikspieren trainen, daardoor wordt je rug ook sterker.

Mijn houding is gelukkig is al heel erg verbetert, maar soms als ik mijn evenwicht ff zoek op een nieuwnpaard, ff aanvoel hoe ik best mijn rug plaats, dan krijg je momentopnames zoals die hieronder (en dan zeker als je je benen niet ver naar achter kan leggen door een dikke zwangere buik Haha! ).

Voor mensen die het niet duidelijk was waarover het ging zal het nu ook wel duidelijk zijn!

Afbeelding

EvaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-05 14:49

ik had dat vroeger OOK!!!
wat bij mij hielp, was helemaal trots op je paard gaan zitten: dus diep inademen, neus de lucht in!
En dat proberen vol te houden. Wanneer je eenmaal een uur zo zit ontspan je vanzelf en zit je netjes rechtop Knipoog Vork
heeft bij mij prima gewerkt khoop dat t bij jou ook lukt

Sandra_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-05 15:02

Satine schreef:
Ik heb soms heel erg veel last van mijn onderrug, ik kan zo bijvoorbeeld ook moeilijk uren na elkaar in dezelfde positie op een stoel zitten (best wel lastig met studeren soms).

Heb je al eens een zitbal geprobeerd? Vanaf afgelopen zomer zit ik op m'n werk op zo'n ding (een knalroze Haha! ) en ik heb nergens last meer van, wil dan ook nooit meer op een gewone burostoel!

Satine

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-05 15:39

He, die springbal is wel een leuk idee ja! Ga ik zeker eens proberen. Alleen... ik zit op kamers en is een beetje krap... Clown Maar voor thuis... en als het niets wordt dan heeft mijn paard er nog een speeltje bij zeker? Knipoog
Waar haal je zo'n ding eigenlijk? Gewoon speelgoedwinkel?

Satine

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-05 15:41

En rolt die niet om dan? Want hmmm, ik zit niet bepaald stil op mijn stoel meestal...

(En wat kost dat trouwens ongeveer?)

Sandra_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-05 16:53

Ik heb m vorig jaar besteld bij www.funeffects.nl hij kostte toen 20 euries. En ja inderdaad ik kocht m eigenlijk voor m'n paard maar die heeft er niet lang lol van gehad Ach gut
Je hebt er verschillende maten in, ik heb er een van 75 cm doorsnee.
En ik ben er nog nooit mee omgerold Haha! Ze schijnen ook gebruikt te worden op scholen voor kids die niet stil kunnen zitten dus dan moet het jou ook lukken Knipoog

Satine

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-05 19:05

Haha, dan moet het misschien wel lukken ja. Haha! En anders zie ik net op de site, verkopen ze ook ringen waar je de bal op moet leggen zodat ie stil blijft liggen. Jammer genoeg staan er nu geen ballen op de website (buiten eentje met nog een hele zooi erbij) maar ik ga de site zeker in de gaten houden en anders zoek ik er wel ergens anders eentje. Knipoog