Problemen met achterwaarts gaan.

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

abcde123

Problemen met achterwaarts gaan.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-05 13:41

Eey

zoals ik al zei ik heb problemen met het achterwaarts gaan.
Het achterwaarts met mijn pony gaat heel moeizaam, aan de hand oefen ik ook wel maar dat vind die ook al moeilijk. Maar aan de ene kant ook wel redelijk, dus onder het zadel oefen ik ook en ik moest ook wel want ik ben al L2 en ga binnekort M1 starten. Maar dat achterwaarts haal ik toch altijd weer een 2 op en tja ik heb wel de winspunten gekregen dus heb me nog niet echt zorgen gemaakt. Maar in de M1 wil ik daar eigenlijk wel proberen een voldoende op te halen omdat er nog wel moeilijkere dingen zijn. Zodat dat puntje van achterwaarts me toch weer een beetje kan helpen.

Hoe gaat mijn pony achterwaarts?
> Hij gaat stil staan, dan vraag ik rustig met de hulpen of die achterwaarts wil (mijn hulpen: iets tegenhouden, en 1 voor 1 met me kuiten wat drukjes geven.) En dan af en toe blijft die stilstaan dan geef ik hem een tikje met de zweep en houd hem tegen en dan gaat die keihard achterwaarts. Of soms gaat die heel moeizaam, en allebei gaat die dan ook nog scheef.

Ik wil dit nu ook thuis goed gaan oefenen, op les oefen ik ook al maar dat is nu nog maar 1x in de week 1 uur les, en dan kan je ook niet elke week weer het hele uur met het achterwaarts bezig gaan. En mijn instuctrise help mij dan ook wel, maar thuis lukt dat dus ook niet echt dan denk ik wel wat zij allemaal zei maar toch gaat het niet echt geweldig!

Wie kan mij helpen? Alle tips zijn welkom!!!

Bekijk ook even wat foto's van me pony (achterwaarts zit er niet tussen): viewtopic.php?f=10&t=393446&p=7994118#7994118

En bekijk hier ook even het verschil van toen en nu: viewtopic.php?f=10&t=388962&p=7990311#7990311

Nimmy

Re: Problemen met achterwaarts gaan.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-05 17:49

vraag thuis of iemand je kan helpen, en laat die persoon hem naar achter duwen.
begin met 1 pasje en belonen als ze het goed doet, en dan steeds meer uitbouwen, zodra ze het beter kan, ga dan ook buiten eens een pasje terug, en dan weer naar voren.
die van mij kent ook een stemhulp voor achterwaarst en kan zelfs aan de longe op comando een pasje terug, daarna heb ik het hem pas onder het zadel geleerd.
en oefen het vaak tussendoor even, en niet elke keer met halthouden achterwaarst gaan, maar af en toe, zodat zij niet weet wat er komen gaat.
Succes ermee

Melanie15

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-05 07:18

Wat betreft dat scheef gaan: als je pony naar links gaat met zn kont, doe jij allebei je handen naar links. Gaat hij naar rechts met zn kont, dan zet jij je handen naar rechts.
Als hij ineens heel hard naar achter gaat, blijf je gewoon net zolang achterwaarts gaan totdat hij 1 of 2 pasjes rustig(er) naar achter is gegaan. Dan beloon je hem, rij je een rondje en probeer je het nog een keer

abcde123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-05 08:05

Ey
Dat ga ik een proberen, maar van dat hele tijd achterwaarts heb ik ook al eens geprobeerd maar dan gaat die de volgende keer niet meer achterwaarts Huilen

Kimmy-is-mijn-schatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-05 19:17

2 steilsprongen vlak na alkeer zetten dat er nog net een paard tussen kan.. dan doe je bij beide steilsprongen aan 1 kant de balk ong. 1 gaatjes hoger/ hier leg je dan weer een balk over de lengte op die iemand vast houd.. dan ga jij er met je paard tussen staan.. je geeft de hulpen voor het aw en laat degene die de balk vast heeft hem loslaten. de balk begint dan zachtjes te rollen en door middel van de hindernissen aan beide kanten word je paard "gedwongen"recht aw te gaan..(anders komt de balk tegen z'n boeg)

En al is het maar 1 paje wat ie doet prijs je paard de hemel in..

abcde123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-05 22:04

Dat ga ik zeker eens proberen, het lijkt me wel een goede manier.

piet4238

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-05 07:18

Ga eerst op de grond oefenen, d.w.z. leg je hand op de neus en geef in eerste instantie lichte druk. Op het moment dat je paard achterwaarts gaat verminder je direct de druk en beloon je hem door te wrijven. Reageert je paard niet dan voer je licht de druk op en op het moment dat je paard reageert door achterwaarts te gaan (ook al is het maar één enkele pas) de druk weghalen en belonen. Combineer dit met een commando (bijv. terug) en je zult merken dat je na één of twee weken oefenen je paard op commando achterwaarts kunt laten gaan. Oefen dit later met enkele balken (zoals eerder beschreven) om je paard recht te laten gaan. Ga zeker niet (op het paard) aan de teugels "hangen", je paard kan als reactie omhoog gaan.

Deau

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-05 18:10

Inderdaad eerst op de grond beginnen. Als jij echt de baas bent tegenover je paard, dan gaat ze paard met een kleine druk tegen de schoft al in zijn achterwaarts. Lukt dit niet, ga het dan eerst aan de hand oefenen. Op de grond doe je het op de manier van Piet4238.
Ben het niet echt eens met de manier van het paard tussen 2 balken in plaatsen. Gaat ze paard scheef, begrens haar dan op de kant dat ze scheef gaat.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-05 20:18

Moenira wilde eerst ook niet, 1 en al verzet, nu zijn we een half jaar later en is ze sterker geworden, en nu pakt ze het wel goed op.
Ik geef de hulpen als we halthouden door haar rond te houden, dan iets lichter te gaan zitten (dan zit ik mee naa achteren in plaats van dat ik haar met zitbeenknobbels naar voren duw) en heb mijn benen iets verder naar achteren liggen en zeg hetzelfde als met aan de hand achterwaarts stappen. Tùùùrug, in mijn geval Knipoog
In het begin nam ik met een enkel pasje genoegen en beloonde en gaf een brokje (O:) ze doen bijna alles voor een brokje Knipoog ) meestal aan het eind van het rijden, en langs de bakrand tegen het scheefgaan. Zo heb ik het nu opgebouwd, met beginnen vanuit een netjes halthouden (aan de hulpen), dan rustig de hulpen met stemhulp erbij, met elke keer belonen en snoepje.
Ze kan nu netjes vier passenachterwaarts, hoewel het nog wel iets actiever mag. Nu wissel ik weer veel af met gewoon halthouden, want anders gaat ze vooruit denken en elke jkeer achterwaarts...
Het brokje geven doe ik ook niet meer elke keer.

Succes met het zoeken naar een manier die bij jou paard werkt!
Mijn nistructeur verteld dat hij in de Z gekomen is met een paard dat vaak niet wilde, dan probeerde hij het 1 keer, lukte het niet, dan reed hij gewoon weer weg Haha!
Pas in de Z ging het beter, hahahaha... Je kunt dus een heel eind komen Schijnheilig Knipoog