Moenira wilde eerst ook niet, 1 en al verzet, nu zijn we een half jaar later en is ze sterker geworden, en nu pakt ze het wel goed op.
Ik geef de hulpen als we halthouden door haar rond te houden, dan iets lichter te gaan zitten (dan zit ik mee naa achteren in plaats van dat ik haar met zitbeenknobbels naar voren duw) en heb mijn benen iets verder naar achteren liggen en zeg hetzelfde als met aan de hand achterwaarts stappen. Tùùùrug, in mijn geval 
In het begin nam ik met een enkel pasje genoegen en beloonde en gaf een brokje (O:) ze doen bijna alles voor een brokje
) meestal aan het eind van het rijden, en langs de bakrand tegen het scheefgaan. Zo heb ik het nu opgebouwd, met beginnen vanuit een netjes halthouden (aan de hulpen), dan rustig de hulpen met stemhulp erbij, met elke keer belonen en snoepje.
Ze kan nu netjes vier passenachterwaarts, hoewel het nog wel iets actiever mag. Nu wissel ik weer veel af met gewoon halthouden, want anders gaat ze vooruit denken en elke jkeer achterwaarts...
Het brokje geven doe ik ook niet meer elke keer.
Succes met het zoeken naar een manier die bij jou paard werkt!
Mijn nistructeur verteld dat hij in de Z gekomen is met een paard dat vaak niet wilde, dan probeerde hij het 1 keer, lukte het niet, dan reed hij gewoon weer weg 
Pas in de Z ging het beter, hahahaha... Je kunt dus een heel eind komen