Buitenhand hoog en binnenhand laag, of andersom?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Scum

Buitenhand hoog en binnenhand laag, of andersom?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-05 09:28

Dat je beide handen in principe op gelijke hoogte houdt is mij bekend Clown . Maar soms als ik problemen heb met inbuigen wil ik wel eens mijn binnenhand van de hals afhouden, en die dan iets omlaag brengen. De buitenteugel hou ik dan gewoon op hoogte.

Of is het juist de bedoeling dat je de binnenhand hoog houdt (van de hals af) en de buitenhand laag?

Kitty

Re: Buitenhand hoog en binnenhand laag, of andersom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-05 09:36

Ook als je je binnenhand van de hals houdt, moet je je handen op gelijke hoogte houden.

Kyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-05 09:39

ja dat maakt niks uit, je moet ze ook dan op gelijke hoogte houden.

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-05 10:09

Ja dat is de bedoeling wel...

Maar in praktijk gaat het niet altijd zo en ik vind in de juiste dosering iets verschil ook geen ramp. Zelf wil ik mijn buitenhand ook wel eens omlaag drukken.

Ik kies als ik moet "bewegen" eigenlijk altijd om mijn handen wat lager te houden en eigenlijk zelden hoger.

patos

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-05 10:43

Toen patos nog jonger was deed ik mijn buitenhand iets om laag om haar naar beneden te vragen, nu is dat trucje niet meer nodig. Als ik haar overdreven laat inbuigen zet ik mijn hand iets naar binnen, maar houd hem nog wel op gelijke hoogte anders gaat ze kantelen.

Samo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-05 15:15

Soms moet ik van mijn instructrice mijn binnenhand iets omhoog brengen, bijv. als hij langs iets 'engs' moet lopen en hij daar erg naar wil kijken. Als ik hem dus iets door moet vragen, daarna meteen de handen weer op gelijke hoogte.

Kyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-05 15:20

als je jouw hand omlaag 'drukt' krijg je snel het vast-zet effect. Een gestrekte naar beneden gezette arm. Dus dat zou ik nooit adviseren.

Als je jouw hand weer een stuk hoger zet, krijg je snel een 'trek effect arm' ook dat is niet aan te raden.

Dus je kunt het beste jouw handen gelijke hoogte houden.

Zover valt er te adviseren via de pc, want als ik in de bak zou staan les te geven dan kun je echt zien wat er gebeurd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-05 15:26

Mijn handen blijven in wat voor oefening op gelijke hoogte

Hand van de hals af, is bij mij ook nooit meer dan dat.
Dat vind ik persoonlijk genoeg extra hulp Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-05 20:27

Ik doe mijn binnenhand dan soms wel wat naar voren,maar niet omhoog.
dan kantelt je paard zijn hoofd gemakkelijk.

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-05 20:38

Ik heb ook nog wel eens de neiging om de binnenhand door een beetje te ontspannen te laten zakken, maar het is dus de bedoeling dat je ze allebei op dezelfde hoogte houdt.

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-05 20:46

Soms wil plaats men tijdens het wijken voor het been de binnenhand wel eens een ietsje hoger.

Maar in principe blijven handen altijd op dezelfde hoogte. De binnenhand draait vanuit de pols in de voor de stelling en de buitenhand regelt tempo, hoofd halshouding en dergelijke door middel van parades.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-05 10:51

Het hangt er een beetje vanaf wat je wilt. Door je hand omhoog te brengen kun je een paard corrigeren wat in de schouder wil hangen. Welke kant je omhoog brengt hangt dus af van welke kant je wilt corrigeren.

Paarden die erg scheef zijn corrigeer je vanaf de buitenkant. Dan werk ik met een vrij lage teugel ad buitenkant om de schouder echt weg te laten draaien, en houd mijn binnenhand wat hoger om de binnenschouder hoog te houden.

Hou je bij dit soort dingen altijd goed voor ogen dat het corrigerende hulpen moeten zijn. Het moet niet zo zijn dat je je paard ermee gaat ondersteunen in zijn scheefheid waardoor het voor het oog wel opgelost is maar je paard dus nog steeds niet in balans over de benen gaat.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-05 11:03

als ik mijn binnenhand van de hals afhaal let ik er op dat ik hem op dezelfde hoogte houd. maar ik betrap me er wel eens op dat ik hem toch ietsje naar beneden zet.

als ik met mijn buitenteugel begrens wil ik mijn buitenhand nog wel eens ietsje hoger zetten voor wat meer duidelijkheid. heeft een instructeur me ooit eens verteld en ik merk dat het goed werkt

carlijn83

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-05 11:27

Ja, in principe natuurlijk gelijk maar soms helpt iets verplaatsen wel.
Ligt er aan wat je voor elkaar wil krijgen.
Als een paard neigt naaar over de buitenschouder weg vallen helpt wel eens om je buitenhand iets lager te zetten.
Soms help ik mijn paard in de arbeidspirouette om mn binnenhand af en toe iets hoger te zetten (=dus niet vasthouden)
En als ze hun hoofd kantelen, even binnenhand lucht en buitenhand laag of andersom, ligt er aan welke kant ze op kantelen.

Maar streefpunt blijft natuurlijk naar een gelijke handhouding