Wat doen als pony niet op benen reageert?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

sammy

Wat doen als pony niet op benen reageert?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-05 08:31

wat moet ik doen als mijn pony niet op me benen reageert en als ik um tikke met de zweep geef dna ga hhij bokken???
groetjes
Laatst bijgewerkt door Elles op 08-04-05 16:32, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Titel verduidelijkt

_SC_

Re: niet reagern

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-05 08:34

net zo lang doorlellen met de zweep totdat ie stopt met bokken (of jij eraf valt Haha! ) Knipoog

sammy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-05 10:35

SpeedyCorsa schreef:
net zo lang doorlellen met de zweep totdat ie stopt met bokken (of jij eraf valt Haha! ) Knipoog

ja dat doe ik zo vaak maar hij blijft door gaan

Nadir

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-05 11:04

Been geven, geen reactie ==> tik.
Na een aantal keren snapt hij de hint wel, en loopt hij al als je je benen aan wil leggen.

Doe het wel concequent, dus geen tik geven als hij eigenlijk wel reageerde.

Arnyek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-05 11:16

Als je paard niet reageert op je been, tik, bokt je paard dan naar je zweep, nog een tik.
Geeft hij nog een bok, pak je teugels dan in één hand en geef hem net zolang een tik met je zweep totdat hij niet meer naar je zweep bokt!
Dat mag hij nl. absoluut niet doen!
Een tip om dan te blijven zitten, naar voren rijden! Als je hem tegenhoudt gaat hij andere dingen bedenken en lig je er eerder naast.

sammy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-05 12:01

Arnyek schreef:
Als je paard niet reageert op je been, tik, bokt je paard dan naar je zweep, nog een tik.
Geeft hij nog een bok, pak je teugels dan in één hand en geef hem net zolang een tik met je zweep totdat hij niet meer naar je zweep bokt!
Dat mag hij nl. absoluut niet doen!
Een tip om dan te blijven zitten, naar voren rijden! Als je hem tegenhoudt gaat hij andere dingen bedenken en lig je er eerder naast.

ja is goed zal proberen maar ik van der niej zo snel van af

anouksel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-05 12:39

Klinkt misschien stom hoor, maar als je nu eens heel hard been geeft, echt een soort "tikje" met je been? Dat werkte bij mijn paard heel goed, die reageerde ook met bokken op de zweep en dan 1,5 uur lang. Nou geloof me, dan ben je het zat hoor. En altijd aan het werk zetten als hij gaat lopen. Meteen weer het probleem op zoeken. Blijf die overgangen rijden.

Reageerd hij nou op dat tikje van je been ook niet, koop een bokriempje. Hou je vast! en hou het volgende ritme aan. Been, geen reactie, tik, bokt, been, geen reactie, tik, bokt.......................... veel plezier.

Nolita

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-05 12:57

Geef je ook wel eens een tik op de schouder? Sommige paarden reageren hier heel goed op; versterking van het been tik achter het been, 'straf' tik op de hals.

sammy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-05 13:54

wat is doe is: hij stop en geef been dan loop hij achter uit geef ik um een tik en dan gaa hij bokken en als hij bokt krijg hij er 3 achter elkaar dan geeft hij nog een bok e an krijg hij der 4 achter elkaar zo een uurtje door en dan doet hij niks meer maal allen al je um in draf een tik geeft dan geef hij een bok en wat dan reageet hij niet op me benen ook niet op sporen wan tk rijd met sporen....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-05 13:55

sorry
Maar aan dat laatste bericht kan ik geen touw aan vast knopen

Dus zeg maar
Les halen !

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-05 14:25

waar tik jij met je zweep?
als je pony niet reageerd op je been, geef dan een tikje achter je kuithulpen.
en waarom je sporen gebruiken als je een zweep hebt?? Verward

xxiezz

sammy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-05 14:50

wat bedoel je runningkawa?

ik gebruik sporen omdat hij dan anders helaal niet meer loop maar hij reageerd helemaal niet op met zonder sporen..
en met spore nog ene beetje

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-05 15:15

Wat ik zei?

Dat je bericht niet te lezen is.

En dat je maar beter goede les kunt gaan halen.

En idd, sporen af, maakt het alleen nog maar erger.

Elles

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-05 16:18

Oké, het ging goed tot CrosSSgirL zich ermee ging bemoeien en volledig offtopic ging. Al haar posts plus de reacties daarop heb ik verwijderd.
Graag nu weer ontopic.... Knipoog

BasiNami

Re: Wat doen als pony niet op benen reageert?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-05 16:43

Ik ken een paard met precies hetzelfde probleem.. Hij gaat ook stilstaan en als de ruiter hem een tik geeft bokt hij.
Maar dit komt door een te klein zadel waardoor hij een zere rug heeft... Misschien heeft jou pony hier ook last van?

sammy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-05 16:50

mwhaa dat zou stug zijn want hij doet het sing een paar weken:S

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-05 16:51

Eerst kijken idd of het tuig goed past.
Goed passend zadel, goed passen bit.

Dan kijken of er niets medisch is.

Hoe doet hij het longeren?
is hij dan voorwaarts en goed op je stem?
leer hem dat ook goed, zodat hij je stemhulpen ent. Gebruik ook altijd dezelfde.

Verder sporen af, want die zijn niet om een paard harder te laten lopen of zo.

druk je kuit aan, zorg dat je hem ook met je handen ook genoeg ruimte geeft, zodat hij ook werkelijk aan kan lopen.

Gebruik ook gerust je stem als extra hulp.

Beloon hem overdreven als hij ook maar een beetje luisterd.

Luisterd hij niet geeft je hem een tik, achter de kuit, direct nadat je je kuit hebt aangedrukt..
(merk je dat hij niet bokt als je hem een tik op de schouder geeft, tik hem dan daar)
Gebruik ook daar je stem als extra hulp.

Bokt hij, geef je hem een flinke tik (blijf zorgen dat hij naar voren kan, dus niet perongeluk hand vast)

En begin weer rustig met eerst kuit, daarna weer een tik met de zweep. enz enz

Schiet hij bijv een keer overdreven naar voren, beloon hem goed.

Blijf consequent, ook bij het uitstappen, luisteren is luisteren.
ook bijv met poesen of wandelen.
Jij zegt wat er gaat gebeuren, niet andersom.

Verder neem goede les, want zoiets kan goed opgelost worden
Hij reageerd. Fijn afstemming komt later wel.

anouksel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-05 18:27

Ik zou ook zeker die sporen af doen. De kans is groot dat hij daar zo op bokt.

sammy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-05 18:28

sorro1 schreef:
Ik zou ook zeker die sporen af doen. De kans is groot dat hij daar zo op bokt.

dat doet hij niet hij bokt naar de zweep!

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-05 19:51

sammy schreef:
wat bedoel je runningkawa?

ik gebruik sporen omdat hij dan anders helaal niet meer loop maar hij reageerd helemaal niet op met zonder sporen..
en met spore nog ene beetje

Ik heb even getwijfeld of ik zou reageren en het is niet alleen voor jouw bedoeld er zijn zoveel mensen die zo rijden maar ik geef hier mijn mening.Het kan hard over komen maar als ik dit zo lees denk ik waarom neemt zo'n persoon niet eens goed les waarom wil je niet echt leren paardrijden als ik mijn pony vooruit moet prikken met mijn sporen omdat hij anders niet wil lopen zou ik meteen ophouden ik zou er niets meer aan vinden en mijn pony zou het ook vreselijk vinden.Het ergste is dat dit echt niet nodig is en je kan wel denken dan ken je die van mij nog niet maar alle paarden willen lopen als dat niet zo is doe je zelf iets fout en als je goede begleiding krijgt kun je weer samen met je pony leren te genieten van paardrijden.Paardrijden is iets geweldigs en je hoort niet met geweld te proberen vooruit te komen.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-05 20:58

Sluit me aan bij bovenstaand commentaar; wat ik nog mis is de vraag of je wel ontspannen zit, heb zelf een paard gehad die bij de minste of geringste verkramping (klemmen met je benen) vreselijk begon te bokken.

Ook nog een reden om je sporen af te doen is trouwens dat je op een gegeven moment 'uitgespoord' bent, dan heb je wieltjes met extra scherpe punten en wat moet je dan, als ie daar ook niet meer op loopt??

Simbaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-05 21:17

sammy schreef:
wat moet ik doen als mijn pony niet op me benen reageert en als ik um tikke met de zweep geef dna ga hhij bokken???
groetjes

uhh. tjah het ligt er ook aan waneer die niet op been regeert, reageert die niet als ie aan de teugel loopt ? Dan kan dat zijn omdat ie het nog moeilijk vindt. Dan moet je hem geen tik geven.
Wat je kan doen is hem longeren en hem goed op je stemhulpen laten reageren. Leer hem dit door middel van de longeerzweep te gebruiken en hem een beetje op te jagen. Jij zegt bijvoorvbeeld draf en tegelijkertijd doe je de zweep een beetje naar hem toe. Desnoods tik je hem een keertje aan. Doet ie het goed BELONEN.. Als hij hier naar bokt dan zit je er tog niet op, dus kan je er ook niet afvallen Knipoog
Als ie goed naar je stem luistert kun je er weer op gaan zitten, dan geef je been, reageert ie niet-->> stem erbij Als die het dan goed doet BELONEN!! DIT MOET JE EGT NIET VERGETEN Knipoog Tong uitsteken

Heel veel suc6 ermee!!

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-05 22:18

Nou Sammy er gaat duidelijk heel veel bij jou en je pony fout dat is makkelijk zat.
Jij hebt geen respect voor je pony. Dat hij niet naar je been luistert is je eigen schuld dat kun je wel op gaan lossen met sporen maar je stompt hem alleen maar verder af. Dan probeer je het op te lossen met de zweep met als resultaat een zure chagerijnige bokkende pony.

Je kunt beter investeren in goede les.
Een pony is een gewoontedier die reargeert op de standaard hulpen. Als hij een vlieg op zijn buik voelt dan voelt hij jouw been ook. Maar je moet het hulpenpakket wel goed geven.
Geef jij je hulpen niet correct dan is het logisch dat de pony niet reargeert. Als je je eigen onkunde dan af gaat reargeren met slaan met de zweep of eindeloos prikken met je sporen dan ben je verkeerd bezig. Aan je schrijven over de pony kan ik direct al uit opmaken dat je of neit series bent en dit een grap is en als je toch serieus bent met je vraag en je opmerkingen dan moet je je schamen en eerst een vriendelijk met je pony leren omgaan.

Hippotha

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-05 22:24

Kafue schreef:
Nou Sammy er gaat duidelijk heel veel bij jou en je pony fout dat is makkelijk zat.
Jij hebt geen respect voor je pony. Dat hij niet naar je been luistert is je eigen schuld dat kun je wel op gaan lossen met sporen maar je stompt hem alleen maar verder af. Dan probeer je het op te lossen met de zweep met als resultaat een zure chagerijnige bokkende pony.

Je kunt beter investeren in goede les.Een pony is een gewoontedier die reargeert op de standaard hulpen. Als hij een vlieg op zijn buik voelt dan voelt hij jouw been ook. Maar je moet het hulpenpakket wel goed geven.
Geef jij je hulpen niet correct dan is het logisch dat de pony niet reargeert. Als je je eigen onkunde dan af gaat reargeren met slaan met de zweep of eindeloos prikken met je sporen dan ben je verkeerd bezig. Aan je schrijven over de pony kan ik direct al uit opmaken dat je of neit series bent en dit een grap is en als je toch serieus bent met je vraag en je opmerkingen dan moet je je schamen en eerst een vriendelijk met je pony leren omgaan.

OK dan!

sammy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-05 14:04

sorry maar hij was gister hastikke braaf geweest eb hij reageerde goed