Advies bij het rijden van pony v. iemand anders..

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

CarpeDiem

Advies bij het rijden van pony v. iemand anders..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-05 17:03

Vandaag belde een vriendin van me op. Bij haar op stal staat een meisje dat haar pony ooit heeft gewonnen op een markt. Gelukkig was ze paardenfan en niet zo zwaar en ze kon de pony dus houden. Ze was niet zo ervaren en heeft haar pony, gelukkig, goed laten inrijden op een plaatselijke manege. Alleen is het meisje altijd ZEER lief voor haar pony geweest. Dit ging een hele tijd goed, maar op een moment (uitprobeermoment naar mijn mening) begon hij te kloten. Dit hield in dat hij tegen de bakrand aan ging lopen, ineens omdraaide tjidens het rijden, en met het buitenrijden ook ineens omdraaien en dan ongeacht sloot of niet terug naar huis te crossen. Met de nodige hulp heeft het meisje haar vertrouwen terug gekregen, en het ging eik best goed.
De laatste tijd begon hij weer, tijdens het alleen buiten rijden is ie een keer omgedraaid en in rengalop naar huis gevlogen, en gister ook weer. tijdens het draven naaide hij er ineens tussen uit, en ging ervandoor. de pony van de vriendin van mij deed dat ook, maar zij kon haar pony een maisland optrekken (noodrem nummer 1). hierna ging de pony in kwestie nog harder maar stopte uiteindelijk aan het einde va het pad. ze is er toen afgesprongen, en ze zijn aan de hand met de pony naar huis gelopen.
Ze is er thuis opgegaan maar durft niet meer te rijden, in de bak durft ze niet meer te draven, en buitenrijden is helemaal afgedaan nu..
Dus vandaag het telefoontje of ik zin had...
Mijn handen jeuken eigenlijk al vanaf het moment dat ik patty (dat meisje) op Silva heb zien rijden... Je kunt gewoon aan die pony zien dat ie haar in geen enkele manier serieus neemt... Nu ga ik de pony dus rijden.. maar hoe zouden jullie het aanpakken??
Mijn idee nu is: allereerst de slof eraan, en hem écht aan het werk zetten. zorgen dat hij aan mijn benen en zit komt en daarna pas naar buiten..

Het gaat om en nu 4 a 5 jarige ruin. het is een pony van ong. 1,40m.
Patty rijdt vrijwel altijd buiten met deze andere pony erbij. Ze heeft 1 keer in de week les met deze pony, en rijdt door de week ook nog minstens 1 keer.
Ja als jullie verdere vragen hebben..

Ik heb nog wel een vraag, vinden jullie dat ik het kan maken om deze pony aan te pakken (met zweep, sporen en evt slof dus) terwijl de eigenaar erbij is? Ik weet hoe het er uit kan zien als een paard iets niet wil maar er toch toe gedwongen wordt... Wrs is de eerste keer de eigenaar zelf er niet bij, dus dan kan ik m ff proberen nar mijn hand te zetten, maar het zal vast nog wel een keer botsen...

Hebben jullie nog ideeen om deze pony weer op het rechte pad te krijgen, en tips voor mijzelf en die ik aan de eigenaar kan geven!? (als ie dadelijk naar mijn mening weer goed loopt)

Iris82

Re: Advies bij het rijden van pony v. iemand anders..

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-05 17:11

Waarom gelijk beginnen met een slof en sporen en een zweep als je niet eens weet of dit wel nodig is? Probeer eens niet van het ergste uit te gaan en rijd m eens gewoon een keertje. Het klinkt niet als een gevaarlijke pony die hard aangepakt moet worden, maar gewoon als een slim beest.
Die hoef je niet doormidden te trappen.
Het is misschien verstandiger om wat vaker te gaan rijden dan twee keer in de week. Het lijkt me dat dit beestje die uitdaging gewoon nodig heeft.

CarpeDiem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-05 17:15

ik ga hem ook niet doormidden trappen! Ik zeg alleen dat dit zou kunnen volgen.. ik ga hem eerst in de bak rijden om te kijken hoe hij loopt, en mijn advies is voorlopig met het buitenrijden een slof eraan, zodat hij met zijn neus op zijn borst te trekken is, en hij niet het bit vast kan pakken!
Ik ga in eerste instantie natuurlijk "naturel" erop zitten, om te kijken of hij te slim is, of gewoon vervelend..
Ja over dat meer dan 2 x in de week rijden kan ik helaas niets veranderen, dat is háár keus...

Maar bedankt voor je reactie Knipoog

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-05 17:18

Nee okay, buiten met een slof kan ik wel begrijpen maar dat maakte ik niet op uit je eerste berichtje.
Een thiedeman zou misschiien fijner zijn voor haar, dan hoeft ze niet met dubbele teugels te rijden.
En dat het haar keus is om maar twee keer per week te rijden, daar heb je wel gelijk in. Maar je zou het dus als advies kunnen geven.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-05 18:03

Ikzelf ben het een beetje beu om probleempony's voor mensen te gaan rijden, als je weet dat vroeg of laat het probleem weer opduikt. Het meisje zal volgens mij toch echt meer moeten gaan rijden gewoon. Anders kun jij die pony nog tot GP niveau rijden, en zal ze er nog geen weg mee kunnen.

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-05 19:00

Ik zou er gewoon op stappen en kijken hoe hij op jou reageert.Vind het een beetje voorbarig om gelijk naar al die hulp middelen te grijpen en erg oneerlijk tegenover die pony.De pony kan er niets aan doen dat er iemand op rijdt die hem niet goed aan kan en dan zal jij dat er even in 1 keer uit slaan{zo komt het op mij over}Als jij al beter en groter bent als dat meisje zal je vast geen problemen krijgen.

Mocht het met jouw en de pony nu heel goed gaan is het mss verstandig om het meisje les te geven en te vertellen wat jij doet om hem rustig door de bak te laten lopen dan kan zij er zelf ook weer mee vooruit en kun je haar echt helpen.

Hester

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-05 22:06

Gelijk een slof eraan is in de bak nogal overdreven, tenzij je 'm eraan hangt als noodrem (dus los laat hangen indien de pony normaal loopt).

Tja... Lastige situatie... Jij wil natuurlijk die knol manieren leren, maar zij wil dat haar paard lief behandeld wordt. Jij pakt er 'n zweep bij, en zij geeft 'm een aai. Maar... Jij wil 'm veilig maken, zij wil dat ie veilig wordt.

Ik denk dat je met haar moet gaan praten, in plaats van gewoon op d'r pony te gaan zitten. Zij wil niet meer rijden, dus helaas kun je niet eerst met eigen ogen bekijken wat er nou misgaat. Je zal 't moeten hebben van de verhalen. Dus probeer zo veel mogelijk verhalen uit haar te krijgen, en zeg dan, waar volgens jou het probleem ligt. Bespreek met haar hoe je het aan wil pakken. Wil ze niet dat haar paard aangepakt wordt? Zeg dan eerlijk, dat het weinig zin heeft om dan door te modderen. Misschien kun je haar een boek lenen/geven over natural horsemanship? Of in ieder geval de essentie uitleggen? Het eromheen gebreidde geheel is misschien wat zweverig, maar de essentie klopt. En dat is hier ook het probleem: de pony neemt haar niet serieus, omdat hij haar niet als "leider" ziet.

In ieder geval niet "hoi" zeggen en op d'r pony stappen. Zij wil het beste voor haar pony, maar moet inzien dat altijd lief zijn niet noodzakelijk het beste is voor hem. Praten praten praten... Het beeld dat je van haar schetst, is het beeld van een nuchtere meid, die niet vindt dat ze alles beter weet. Dus praten zal zeker zin hebben.

Oohw, ennuh...
poes schreef:
Ikzelf ben het een beetje beu om probleemponys voor mensen te gaan rijden, als je weet dat vroeg of laat het probleem weer opduikt.
Nou niet kattig worden hoor, maar jij hoeft hem ook niet te rijden Haha! . En als je niet het probleem aanwijst en met de eigenaar bespreekt, is 't je eigen schuld dat het probleem weer opduikt.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-05 23:25

Clitia schreef:

Oohw, ennuh...
poes schreef:
Ikzelf ben het een beetje beu om probleemponys voor mensen te gaan rijden, als je weet dat vroeg of laat het probleem weer opduikt.

Nou niet kattig worden hoor, maar jij hoeft hem ook niet te rijden Haha! . En als je niet het probleem aanwijst en met de eigenaar bespreekt, is 't je eigen schuld dat het probleem weer opduikt.

Nouja, khad het een beetje kort beschreven misschien. Maar ik heb nog wel gehad dat ik een merrie goed gereden had, 9 maanden lang. Ja, en daarna gingen die mensen er weer serieus mee aan het werk gaan. Toen ik haar niet meer reed, lieten ze haar eerst enkele weken stil staan (terwijl ze gewend was om elke dag gereden te worden), en zetten er dan hun 9jarige dochter erop. Die er gelijk afgebokt werd natuurlijk. En zo zijn ze een beetje blijven aanmodderen met haar en is ze dan op een wei beland en uiteindelijk bij een handelaar.

Ik wil maar zeggen: mensen moeten er echt aan willen meewerken als je haar pony gaat rijden. Ze hadden mij ook beloofd dat ze echt aan het werk gingen gaan met die merrie. Ik heb haar uiteindelijk 9 maanden voor niets gereden. Mooie tijden gehad wel, maar uiteindelijk voelde het toch niet goed achteraf. Er zat ondertussen zoveel meer in die merrie! En ik denk dat regelmatiger rijden met zo'n jonge pony zeker geen kwaad zou kunnen. Misschien kan ze een goede bijrijder zoeken?

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-05 08:24

Citaat:
Mijn idee nu is: allereerst de slof eraan, en hem écht aan het werk zetten. zorgen dat hij aan mijn benen en zit komt en daarna pas naar buiten..

Je zegt hier trouwens duidelijk dat je de slof eraan wilt doen in de bak en daarna pas naar buiten...maar dat terzake...

Het probleem is vaak de ruiter. Je zegt het al: ze is te lief geweest. Je kan er wel tijd in gaan steken, maar de pony is niet lastig. Hij gaat er alleen vandoor en is niet gemeen om zijn ruiter eraf te krijgen met bokken danwel steigeren. Mijn idee is dan ook, ga zelf niet lopen rotzooien met die pony, maar ga dat meisje begeleiden. Wees consequent en corrigeer hem duidelijk. Draait die om naar rechts, trek houdt dan druk op die rechterteugel, niet naar links, want de kracht zit op rechts... hij gaat ervan uit dat hij dan vrij is, maar jij hebt je rechterteugel nog vast, en hij moet dan snel herstellen wil hij onder die druk uitkomen....hij wordt dus direct op de volte teruggetrokken. Blijft die klieren, laat haar dan vanuit het zadel hem ineens een goede schop of ruk verkopen! Treedt dan maar eens wat harder op! Maar laat het de ruiter doen, zei moet tenslotte met de pony overweg kunnen. Bouw dat respect op en zorg dat zei de leider wordt. Met een slof heb je buiten het risico dat je hem over de kop trekt, omdat hij dan naar zijn borst getrokken wordt, maar er geen "rem" werking opzit.

Om een lang verhaal kort te maken:

Ondersteun dat meisje in de opvoeding van haar pony en leer haar consequent en afstraffend te zijn. Dit is gelijk weer een voorbeeld van het softe gedoe steeds: ik mag geen pony slaan. Lees maar eens wat topics door...ik bedoel niet dat je nu die pony in elkaar moet schoppen en slaan, totaal niet, maar een corrigerende tik is zeker niet verkeerd op zijn tijd. En is die goed op de stemhulpen? Misschien dan eens handig om hem aan de longeerlijn eens een beetje te leren gehoorzamen...

succes!

Splinter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-05 08:49

ik ben het met hermesdeux eens,
zoals het nu over komt ga je al op die pony met een air zitten zo van:
' die pak ik wel even aan'. Dat werkt niet.
Ga onbevooroordeeld op dat beestje zitten en begin gewoon bij de basis.
Praat er met de eigenaresse over en probeer samen met haar tot een oplossing te komen.

Misschien ook een bijrijder een goed idee? Zodat het beestje er wat vaker uitkomt. En met buitenrijden goede begeleiding?

Maar begin nooit gelijk naar alle nodige hulpmiddelen te grijpen, want daar schiet de eigenaresse niets mee op. Zorg liever dat zij consequenter wordt in haar doen en laten, daar kom je verder mee dan die pony wel 'ff te laten zien wie de baas is'.

Lorena

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-05 11:18

Hermesdeux schreef:
Om een lang verhaal kort te maken:

Ondersteun dat meisje in de opvoeding van haar pony en leer haar consequent en afstraffend te zijn. Dit is gelijk weer een voorbeeld van het softe gedoe steeds: ik mag geen pony slaan. Lees maar eens wat topics door...ik bedoel niet dat je nu die pony in elkaar moet schoppen en slaan, totaal niet, maar een corrigerende tik is zeker niet verkeerd op zijn tijd. En is die goed op de stemhulpen? Misschien dan eens handig om hem aan de longeerlijn eens een beetje te leren gehoorzamen...

succes!

Helemaal mee eens.
Jij kan vast heel goed met de pony overweg, maar het probleem ligt bij de ruiter. Dus kan je haar beter gaan begeleiden!
Succes!

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-05 11:34

ik ga mee met bovenstaande berichten.
ik vind het overigens raar dat je gelijk naar allerlei hulpmiddelen grijpt en zegt dat je met een slof hem wel even met de kin op de borst wil trekken. het is niet de pony zijn schuld maar de ruiter is hier fout!
begin dus gewoon rustig en geef het dier eerst een kans. begin met de basis en lekker rustig aan want waarschijnlijk heeft dat beestje amper spieren en balans, aangezien het ponytje zo weinig wordt bereden.
blijf in alle opzichten fair tegenover het dier, en niet met de gedachte opstappen van; zo ik doe dat effe...gun het de tijd en rust om het te leren begrijpen. een getraumatiseerd paard heb je niks aan en het meisje ook niet. waarom gaat het meisje geen les rijden????

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-05 12:44

Gelijk gaan buitenrijden met slof, zodat je de neus van de pony op zijn borst kan trekken, dat vind ik echt belachelijk. Dit is in mijn ogen dus een totaal verkeerde manier om de slof te gebruiken.
Zorg eerst maar dat het in de bak goed gaat. En om met sporen te gaan rijden zodat je de pony kan dwingen om iets te doen, dat wijst volgens mij ook op een volledig verkeerd spoorgebruik.
Een zweep dat kan nog wel vind ik. Maar als jij de pony alleen kan laten luisteren door zoveel hulpmiddelen te gebruiken, dan zou ik er niet opklimmen, en hem door iemand anders laten rijden die dit wel kan.
Dit is btw niet alleen aan de ts bedoeld, maar ook aan de andere mensen die en reactie hebben geplaatst. Knipoog

anouksel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-05 12:48

Ga niet ongevraagd advies geven! Komt erg banketstaaf over, als de eigenaar het niet eens is met jou rijmethode, kun je het echt vergeten.
Zulke dingen moet je oveleggen en onderbouwen.
En kun jij die pony rijden, zonder je er aan te hechten?????

Lorena

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-05 12:57

sorro1 schreef:
Ga niet ongevraagd advies geven!

De eigenaar heeft haar toch zelf gebeld Gestoord

Knipoog

CarpeDiem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-05 15:24

Jullie hebben me aan het denken gezet, en inderdaad kom ik in eerste instantie over van "dat doe ik wel even". Iets wat ik niet echt wil. In eerste instantie dacht ik dat deze pony misschein gewoon een leske nodig heeft, maar aan de andere kant: Het probleem is inderdaad dat de ruiter te lief is voor de pony, en ik weet ook dat die pony er niets aan kan doen. Ik hoop aan één kant ook dat ik erop ga zitten en het beestje doet wat ik van hem vraag, aan de andere kant. Haar instructeur heeft al vaker op het paardje gereden, en hij is gewoon mega slim.
Maar goed, dat van die slof was inderdaad niet zo aardig gezegd, maar ik bedoel eigenlijk meer wat hier al gezegd word, ik hang m eraan, en op het moment dat het nodig is en het niet rijtechnisch op te lossen is haal ik hem aan. Mijn doel is ook zeker neit om hem ff naar mijn hand te trekken.
Met buitenrijden rijd ik echter ZEKER met slof, liever een slof eraan, en half paardrijdend nederland over me heen, dan 1 vrachtwagen!

Het lesgeven aan de ruiter zal er niet inzitten, het meisje is inderdaad zo van: ah hij is lief, en stapt het liefste af om hem een kusje te geven als hij van iets onnodigs schrikt, dan dat ze hem op zijn flikker geeft. Ik heb haar al vaker "geholpen" maar ze is niet zo als ik, zal ik maar zeggen.

Maar goed, ik ga er dinsdag voor het eerste op: met een losse slof en met enkel zweep.. Ik kijk hoe het voelt en als ik denk dat ik het probleem niet kan oplossen, of dat het probleem niet bij pony maar bij ruiter ligt verwijs ik haar door naar iemand die haar echt kan helpen!!

Bedankt voor het advies, en ander ervaringen over omdraai ponys in de bak etc. zijn van harte welkom..

Owh en ik kan best op een pony rijden zonder me eraan te hechten, bovendien blijf ik hem naderhand toch zien..

CrOsSgIrL

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-05 15:33

Heey Haha!

Ik vind het inderdaad ook niet zon goed idee om er een slof omheen te gooien. Als het inderdaad een pony is die der baasje in de maling neemt, moet het een goede ruiter toch ook lukken om dat dier zonder slof aan de praat te krijgen,, hij zou zich namelijk dan alleen concentreren op mensen die hij in de maling KAN nemen en als jij hem daar de kans niet voor geeft zal je die slof niet nodig hebben.

Als tweede lijkt het me beter om wat meer als 2 keer in de week te gaan rijden,, paarden zijn namelijk gewend om te lopen en op die manier maak je het beest alleen maar lui en doet hij helemaal niks meer. Ook riskeer je blessures.

maar ik vind het wel tof dat je het probeert hoor, want het is best zwaar om zon paardje weer op de rails te zetten. Het kost veel tijd en energie en je moet heel goed tegen tegenslagen kunnen en veel geduld hebben.
Dus naja succes ermee!!:D

maar geen slof, zweep enzo ho0r want hij moet zonder die middelen ook kunnne lopen en anders leer je hem eerst op die middelen lopen en anders moet je dat weer afleren,, dubbel werk dus Lachen

CarpeDiem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-05 15:39

ja ik snap wat je bedoeld.. maar ja de pony wordt standaard met zweep gereden, en bovendien moet ik eerst een eind over de straat stappen, en met het oog op rondvliegende ponys en langsscheurende vrachtwagens... Maar goed zoals ik al heb gezegd, ik ga het dinsdag aankijken, de slof blijft los, zolang hij braaf doet wat ik van hem vraag, en als het niet lukt stuur ik hem gewoon door naar iemand die het wel vanh em gedaan kan krijgen! Een pony verpesten heb ik geen zin in.
Ik ga wel inderdaad tegen het meisje zeggen om vaker te gaan rijden, dan wel een bijrijdster aan te nemen, want inderdaad hij moet vaker gereden worden!!

Kommaar met de rest van de reacties Knipoog

CrOsSgIrL

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-05 15:43

succes ermee!!! moet lukken Haha!
en gewoon niet snel opgeven, een paard wat zo lang 'slecht' is gereden heeft even tijd nodig om weer normaal te gaan lopen Lachen

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-05 17:05

waar ik nog even niet uitkom is het volgende;

hartstikke lief en aardig dat jij dit paardje gaat corrigeren, maar wat is hier het nut van???
zodra het andere meisje er weer opstapt ben je weer waar je begon...
je geeft al aan dat het meisje totaal niet het beestje kan aanpakken en ook dat ze dat niet wil doen. wat is dan het nut ervan??
waarom wil ze geen les, want het is toch alleen maar fijn als je begeleid wordt??
ik begrijp het nut gewoon hier niet van...jij pakt hem aan en vervolgens mag hij weer doen wat ie wil dus lijkt me erg verwarrend voor het dier..

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-05 17:44

als eerst zou ik haar advieseren om te zorgen dat die pony echt vaker gereden wordt, of ten minste aan de longe laten lopen.
dan in de bak, probeer haar te leren de pony aan t werk te zetten, en de aandacht erbij te houden door veel wendingen en overgangen te maken.
en buiten, zorg eerst dat ie in de bak fatsoenlijk loopt, en rij voor je naar buiten gaat de ergste energie er van af. dan kun je het mss zonder slof en kin op de borst redden (je kan hem dan wel een keer los omhangen)

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-05 19:34

EngelAngela schreef:

Het lesgeven aan de ruiter zal er niet inzitten, het meisje is inderdaad zo van: ah hij is lief, en stapt het liefste af om hem een kusje te geven als hij van iets onnodigs schrikt, dan dat ze hem op zijn flikker geeft. Ik heb haar al vaker "geholpen" maar ze is niet zo als ik, zal ik maar zeggen.

Ik vind op zijn flikker geven niet echt vriendelijk en denk dat het ook wel anders kan.Soms hoef je alleen maar een goede ophouding te geven op je buiten teugel en heb je de pony weer terug.Maar iemand moet dit wel aan haar uit leggen hoe ze met haar pony moet omgaan.

CarpeDiem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-05 20:48

Ze krijgt 1 x in de week les, van de mensen die deze pony hebben ingereden... Maar ze is gewoon te lief!!
de reden dat ik deze pony ga rijden is omdat ze hem anders verkoopt. ik ga inderdaad er zelf op rijden, aanvoelen waar het probleem zit, ik wil proberen hem voorwaarts neerwaarts aan het werk te zetten zodat de spieren en de rug beter gebruikt zullen worden. Ik wil tussen door ook een keer een buitenrit (met slof) proberen, om aan te voelen of het aan het meisje ligt, ofdat de pony écht bang is voor iets...

En ik weet dat de kans erin zit dat de pony over een paar maanden als ik me terug trek weer terug valt in het oude patroon, maar ja: niet helpen vind ik ook zo iets...

en @ monsera: ieder heeft zijn eigen manier, maar als bij mij een paard voor de 3e keer van iets schrikt dat er al langer is dan hijzelf krijgt ie van mij op zijn flikker... Ik wil natuurlijk proberen om het allemaal aan dit meisje bij te brengen... maar ze is BANG!!! ze durft niets meer! ze draaft niet meer in de bak, (afgesloten binnenbak).... ze stapt met bibberende knieeen...

laatmederin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-05 23:46

Hmm, oke, ik ga nu iets typen wat banketstaaf over kan komen, maar zo is het niet bedoeld...

Zou het echt zo slecht zijn als je vriendin die pony verkoopt? Ze is er bij toeval aangekomen, rijd hem maar 2x in de week (weet niet of ze er ook nog andere dingen mee doet natuurlijk), ze is bang voor hem, en heeft hem buiten niet onder controle zodat er gevaarlijke situaties kunnen ontstaan. Als ze alleen maar wil knuffelen en zoenen is ze misschien beter af met een vriendje dan met een pony want 99% van de paarden gaat hier volgens mij op den duur toch misbruik van maken.

Ik vind het trouwens WEL verstandig van je om de slof er bij te pakken als je naar buiten gaat. Ik zou het risico ook niet nemen met een paardje dat ervaring heeft met rengalop naar huis op eigen initiatief. En als hij bij jou wel braaf is... dan hangt die slof toch ook lekker los.

Lorena

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-05 10:47

Hey, ik vind dat je het wel goed oplost. Je staat in ieder geval open voor suggesties, dat is al heel wat!

Ik heb ook een paardje gereden dat omdraaide op buitenritten. En dan niet, als je aan de rechterkant vd weg reed, naar links over de weg omdraaien... nee, naar rechts door de berm, zodat we steeds bijna in de sloot vielen! Echt fijn! En dan ook opeens omdraaien, gaat zo snel, je hebt het echt niet door!

Punt was toen, dat er nog een buurmeisje op reed, en ik (en vriendin van mij, maar voor het gemak zeg ik maar gewoon ff ik..) reed haar maar af en toe, was meer bezig met het opvoeden/beleren van haar kindjes Lachen

Dat paard heeft het bij mij 3x buiten geflikt om om te draaien, en dat heeft ze moeten bezuren. Ik ben dan wel zo 1 die echt wel doorheeft dat ze niets eng vind (was er ook voor gewaarschuwd vantevoren gelukkig), en ik geef een boze schreeuw (stemverheffen hielp bij haar perfect!) en een schop en trek (ja echt trekken... helaas) haar gewoon net zo hard weer terug. Dit is gewoon het enige wat helpt! Na dit 2x gedaan te hebben, deed ze het nooit meer!

Behalve toen we een keer langs een weiland met lama's kwamen! Toen stonden zij en haar (inmiddels ingereden) dochter echt te trillen van angst. Lariska draait om, en spurt in volle galop over een asfalt-weggetje weg! Oeps. Toen heb ik haar maar een weiland in getrokken, waar ze een sloot net op tijd zag...Noodrem!
Pff... Paarden!

Maar ja, als dit meisje echt bang is voor haar eigen pony, wordt het geheel wel wat lastiger!
succes!