´huppel´ bij aanspringen rechtergalop

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

EnelyaT

´huppel´ bij aanspringen rechtergalop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-05 11:02

hoi!
mijn pony maakt bij het aanspringen in de rechtergalop altijd een ´huppel´. die wil ik er graag uitrijden. het ziet eruit alsof ze omhoog aanspringt in plaats van dat ze naar voren aanspringt. het zit ook totaal niet prettig. haar hoofd gooit ze dan vanaf volledige aanleuning helemaal naar boven zodat ik er ook weleens een bloedneus aan overhoud. bij de linkergalop doet ze dat niet. ik heb het al aan verschillende instructeurs gevraagd, maar ik heb niet teveel druk op mijn teugels, mijn zit is goed en ik doe ook niks geks met mijn benen. maar als ik haar voor de ruimte geef om goed aan te springen dan springt ze weer verkeerd aan. aan de longeerlijn springt ze wel gewoon normaal ´naar voren´ aan. ik ben echt uit mn ideen..
heeft iemand mischien een idee waarom ze dit zou doen? het ziet er namelijk niet uit dat ze het doet omdat het makkelijker is.

*help!*

xXx lissy

Bienotje

Re: ´huppel´ bij aanspringen rechtergalop

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-05 13:52

Misschien zit ik verkeerd te denken hoor.

Je hebt last van dat huppeltje bij het aanspringen in de rechtergalop. Zelf geef je aan dat het links niet is, zodra je bij rechts aanspringen meer ruimte geeft om aan te springen springt ze verkeerd aan.

Lijkt mij dat ze dat huppeltje dan doet omdat ze die rechtergalop moeilijk vind. Maar daar was je zelf denk ik ook alwel achter.

Blijf oefenen met aanspringen en als ze het aan de longeerlijn niet doet dan kan het nog altijd mogelijk zijn dat je onbewust toch op jouw beenhulp/ zit of iets dergelijks reageert met die huppel.

Maar ja, misschien dat iemand anders je hier meer duidelijkheid over kan geven.

M3isSi3j

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-05 13:58

idd werken aan het balans en de kracht in de achterhand bij je paardje. Als die sterker word en beter in everwicht zal zijn word de galop makkelijker. Oefeningen om dit te trainen zijn:

Longeren met pessoa
bergjes rijden
balkjes lopen
sprongtjes (laag, gewoon voor de grote van de passen, everwicht en afzet)
mul zand rijden
veel rechtuit over het harde rijden zonder aanleuning
vaak aangaloperen
veel overgangen rijden
veel figuren rijden
schakelen..

ga zo maar door..!!

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-05 14:18

Heel goed rechtrichten, zorg ervoor dat je gelijkmatige aanleuning krijgt en ontspanning voordat je hieraan begint.

Probeer ook goed te voelen of ze naar binnen valt of juist naar buiten wegtrekt. Als ze naar binnen valt, moet je haar naar buiten sturen via buitenteugel en binnenteugel wat losser laten (kun je beste doen op binnenhoefslag rijden of op volte waar je de hoefslag niet van raakt)

EnelyaT

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-05 17:38

M3isSi3j schreef:
Oefeningen om dit te trainen zijn:

Longeren met pessoa
bergjes rijden
balkjes lopen
sprongtjes (laag, gewoon voor de grote van de passen, everwicht en afzet)
mul zand rijden
veel rechtuit over het harde rijden zonder aanleuning
vaak aangaloperen
veel overgangen rijden
veel figuren rijden
schakelen..

ik rijd al heel veel figuren en overgangen, en haar achterhand is ook wel sterk, ik krijg 1 keer in de week springles, en ik spring gemiddeld 80cm tot een meter. ze kan wel hoger, maar dat maakt niet uit.
wat ik nu wou vragen: wat is een pessoa???
maar hartstikke bedankt voor de tips! Pling

M3isSi3j

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-05 23:12

ok.. rechtrichten was ik idd vergeten Bloos

dit is een pessoa:

Afbeelding

Het zorgt ervoor dat een paard zn achterhand er onder zet waardoor die over zn rug komt en nageeeft. Het werkt dus tegenover gesteld van touwtjes, slof, bijzet ed.

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-05 07:59

M3isSi3j schreef:
ok.. rechtrichten was ik idd vergeten Bloos

Foei, wil je dat niet meer vergeten Haha! hi hi hi

M3isSi3j

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-05 08:23

sorry sorrry sorry sorrry! Clown

Cool

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-05 11:13

En als je hem nu gewoon wat meer voorwaarts rijd bij het aanspringen?

Je bedoeld toch dat het probleem is dat hij/zij een beetje omhoog springt en terug komt in tempo?

Marja1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-05 13:44

ik ken het huppelprobleem ook. Bij mijne komt het gewoon voort volgens mij uit luiheid... als ik m goed aan het werk zet doet hij het wel normaal.
Hij heeft alleen ontdekt dat hij ook leuk overkruist kan galloperen.
Die gallop toch ook Knipoog

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-05 15:10

het "huppel probleem" is naast een rijtechnisch probleem vaak en rugprobleem.

Ondermeer doordat het fatsoenlijk rechtrichten van een paard nog wel eens achterwege wordt gelaten verbetert de "slechte kant" van een paard niet, hierdoor gaan ze zich vaak wat vastzetten op een kant en worden overgangen veel moeilijker. Het kan je enorm helpen om een arts of fysio de spieren los te laten maken en dan je manier van rijden wat aan te passen.

Hte paard moet op zijn eigen benen op tywee kantn een juiste balans gaan vinden, en hier heb je soms wat hulp bij nodig.

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-05 22:26

Zorg ook dat je toestaat op je binnenhand. Dus echt de binnenhand naar voren doet zodat ze ook echt aan kan springen. Ik zie nogal eens dat de terugwerkende binnenhand het huppeltje in de hand werkt.

In principe is de galop een makkelijke gang. Probeer op de volte heel vaak vanuit stap in de goede galop aan te springen. De vele overgangen maken paard en ruiter handig en sterk.

stubbie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-05 08:23

Ik denk idd dat het ook iets met de verkeerde plaatsing van achterhand heeft te maken bij het aanspringen. Maar je zegt ook dat hij omhoog springt ipv voorwaarts. Ik denk dat je de overgang naar de galop meer voorwaarts moet rijden en net voor het aanspringen je paard ontspannen diep met zetten en vooral niet laten aanspringen als je spanning voelt door dat hij met zijn hoofd omhoog komt. Het zit hem in het voorwaartse en de ontspanning

Lienemien

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-05 12:06

Ik ken het, ik rijd zelf een 4 jarige die daar ook last van had zowel bij de rechter als linker galop. Ik heb toen van alles geprobeerd hem iets meer ruimte geven door mijn handen iets naar voren te plaatsen en juist hem iets terug te houden. Je kan het beste gewoon de normale hulpen geven maar hem voor iets tegen te houden, als hij weer dat hupje maakt en dan galloppeert neem je hem gelijk terug en probeer je het opnieuw, tot dat hij niet met een hupje aan springt. dan beloon je hem door een klopje op zijn hals of je stem te gebruiken... en galoppeert verder. als hij dit eenmaal door heeft en jij consequent steeds hem terug neemt snapt hij het gauw genoeg. Blijf wel consequent het zelfde doen! succes:)

jedine

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-05 12:18

Riant schreef:
het "huppel probleem" is naast een rijtechnisch probleem vaak en rugprobleem.

Ondermeer doordat het fatsoenlijk rechtrichten van een paard nog wel eens achterwege wordt gelaten verbetert de "slechte kant" van een paard niet, hierdoor gaan ze zich vaak wat vastzetten op een kant en worden overgangen veel moeilijker. Het kan je enorm helpen om een arts of fysio de spieren los te laten maken en dan je manier van rijden wat aan te passen.

Hte paard moet op zijn eigen benen op tywee kantn een juiste balans gaan vinden, en hier heb je soms wat hulp bij nodig.

Hier kan ik me zeker wel in vinden