Stilstaan bij opstijgen

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Spirit

Stilstaan bij opstijgen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-05 21:53

Hoe leer ik een paard (van 24) stilstaan bij het opstijgen? Haha!

Hij loopt namelijk zodra je je van de grond afzet weg.
Heb hem al in een keer in de hoek gezet, maar daar wordt het alleen maar erger van want dan gaat hij paniekerig wegdraaien en dan is het nog lastiger opstappen.

Hebben jullie tips?
Het is niet mijn eigen paard trouwens. Rij hem zo'n 2x in de week, doe hem nu een paar maanden.

Sue_

Re: Stilstaan bij opstijgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-05 22:02

1 vraag en diverse mogelijke oplossingen Haha!

1. Laat iemand haar vasthouden. Na een paar keer kan diegene telkens iets verderweg gaan staan, net zolang totdat ze netjes op de plek blijft.

2. Blijf haar tegenhouden. Zodra ze begint te lopen, niet verder gaan met opstijgen maar er weer af en laten stilstaan. Daarna weer opnieuw proberen net zolang tot ze blijft staan.

3. Beloning geven. Wat ik nog wel eens doe bij jonge paarden is ze een snoepje geven als ze netjes blijven staan. Hierdoor staan ze netjes stil en stappen ze pas weg als jij het wilt.

4. Nadat ze wegloopt (en je er al op zit) haar laten halthouden en pas weer wegstappen als ze ongeveer 1 minuut stilstaat.

5. Heeeeeeel snel leren opstappen *LOL*

Bij allen geldt: Geduld hebben en consequent zijn! Cool Leeftijd van het paard maakt nix uit, het kan alleen iets langer duren voordat ze het door hebben. (die eigenwijze oudjes ook)

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-05 22:06

Ik heb 1 van mijn pony's afgeleerd om weg te lopen bij het opstijgen door de binnenteugel kort en van de hals af te houden. Zo loopt ze rondjes...laat maar lopen zo...zodra ze stilstaat, teugel loslaten/ontspannen.

Dit consequent volhouden...

Maar omdat dit je eigen paard niet is, is het wel lastiger als ze van iemand anders wel mag weglopen...

Liza_vL

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-05 22:15

Pride galoppeerde eerst altijd weg en nu staat ie altijd stil, dus dit is heel effectief: Haha!

Laat inderdaad iemand hem tegenhouden en zorgt dat die de pony tegenhoud als die wil lopen. Zodra je er op zit belonen. Herhaal dit gewoon een paar keer.

Znoin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-05 22:20

Ik had ook een merrie die 21 was toen ik erop ging rijden. Ze liep altijd al weg zodra je je voet in de beugel had. Ik vond dat zelf geen probleem, ik steeg gewoon door, en ging zitten terwijl ze al aan het lopen was. Later heb ik toch geprobeerd om het af te leren, omdat anderen er wel problemen mee hadden.

Inderdaad je teugel aan 1 kant korter pakken. (De rechter, als je links opstijgt.) En dan steeds zodra ze rondjes wilde draaien wachten, ophouding geven vanaf de grond (met stem ook) en opnieuw. Op den duur stond ze dan stil met stelling, maar kon ik wel rustig opstijgen. Weer wat later stond ze gewoon stil, en hoefde ik de teugels niet meer ongelijk vast te pakken. Zodra ze aanstalte maakte om weg te lopen, gewoon een ophouding geven.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-05 23:00

Ik pak normaal ook de rechterteugel op en geef ophoudingen. Bij sommige paarden werkt dit echter niet. Dan doe ik het volgende:
Als ik links opstijg pak ik net de LINKERteugel korter, en laat het paard rondjes rond me lopen. Ze worden dit algauw beu en snappen dat stilstaan heel wat getrappel bespaart Vork

Verder moet je ervoor zorgen dat ze ook anders makkelijk stilstaat naast je!

slaatze

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-05 10:06

Oke dit heb ik dus gedaan, amar ik waarschuw je..je word gek Tong uitsteken haha

Telkes als hij niet stilstond, weer asftappen, terug zetten waar je begon en weer opnieuwe proberen.. en als hij dan stilstaat en jy zit.. onmiddelijk belonen.. het duurt even.. in het begin deed ik er zon 20 keer over voordat ik kon beginnen...

Succes

krientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-05 10:35

Pfff... bij het paard waar ik nu op rij heb ik hat al opgegeven dat ze moet stilstaan. Schijnheilig Ik hup gewoon een paar pasjes mee en dan zet ik af zodat ik er opzit. Is gewoon een merrie met zo'n karakter, die leer je dat echt niet af.

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-05 14:02

Sommige paarden heb je meer geduld nodig dan anderen, dat klopt. maar als je er tijd en geduld in steektkan het paard van krientje het ook leren.

Laatst in een boek dat ik las, werd gebruikt zoals iemand al eerder beschreef hier. Zodra het paard weg wil lopen laat je hem gewoon enkele rondje lopen, maar zorg ervoor dat dit alleen voor het paard inspannend is en jij gewoon blijft staan. Volgens het boek zou het paard op den duur inzien dat zijn inspanningen tijdens het opstijgen stukken hoger zijn dan die van jouw. Zodra hij ziet dat wegdraaien geen zin heeft, zal hij volgens het boek ermee ophouden.

Zelf heb ik het nog nooit zo aangepakt. Ik ben ten eerste een snelle opstapper, zorg ervoor dat ik contact op beide teugels tijdens het opstappen en als ik zit (voordat ik mijn tweede beugel indoe) zet ik mijn paard direct weer stil. Veel geduld hebben maar vergeleken met vorig jaar is ze met opstappen stukken makkelijker geworden.

Flip

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-05 20:41

de eigenares van wanda(saskia) had een nieuw paard gekocht dat ook aanliep bij het opsteigen en omdat saskia niet meer zo lenig was ( Tong uitsteken ) kwam ze er dus pas op na 5 minuten klooien. als ik het paard vast liep liep ze me gewoon omver.

oplossing: ik ging oefenen met het paard ik zit er namelijk heel snel op in het begin hield saskia het paard nog vast zodat zie niet hard aan kon lopen en na een tijdje kwam ik er zo op en als ik er dan opzat meteen stil laten staan en belonen. nu staat ze helemaal stil bij het opstijgen. dus zoek iemand die snel opstijgd Haha! en belonen is ook heel belangrijk!