mijn haf wil niet galoperen! hoe moet ik dit aanpakken?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

irishaffie

mijn haf wil niet galoperen! hoe moet ik dit aanpakken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-05 08:56

Ik heb mijn haflingermerrie nu bijna een jaar, maar de galop gaat steeds moeilijker.
Toen ik proefreed op haar galopeerde ze makkelijk drie rondjes en het aangaloperen was ook geen probleem
Ik ben nu met haar begonnen met springen en train haar bijna elke dag. Ze loopt best goed in stap en draf, maar als ik wil aangaloperen gaat ze klieren.
Ik krijg haar moeilijk in de galop en als ze dan eindelijk galopeert gaat ze of heel erg racen of ze valt meteen weer terug en gaat staken. (stil staan, rondjes draaien, enz.)
Ik heb nu één keer per week les (springles) en naar de sprong toe wil ze wel galoperen maar erna krijg ik haar niet meer verder in galop.
En als ze galopeert op de volte bijv. moet ik haar er bijna doorschoppen, om het zo maar eens te zeggen. Ze reageert in galop bijna niet meer op mijn benen en zweep.
Op buitenritten galopeert ze wel, maar dan alleen naar huis toe. Op het strand is ook geen probleem.

Hoe moet ik dit aanpakken? Alsjeblieft, wie heeft er tips? Ik zit hier namelijk erg mee, omdat ik over een poosje met haar de dressuur inwil, maar dat lukt echt niet als de galop zo bagger blijft.... Huilen

Afbeelding
Ik wil niet galoperen!!!!

Maaikelove

Re: mijn haf wil niet galoperen! hoe moet ik dit aanpakken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-05 09:03

Ik denk dat ze het moeilijk vind om haar balans te bewaren in de bak, in galop. Omdat ze het moeilijk vindt, wil ze het niet en gaat ze staken.. Ik zou veel op buitenrit oefenen, om ze sterker te maken.. En als ze goed galoppeert goed belonen!

M3isSi3j

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-05 09:25

ga eerst een werken aan je overwicht op je hafje en de werking van je hulpen. Als jij je kuit aandrukt moet tie reageren, die dit niet geef je hem een schop zodat die schrikt en weg springt DAN GOED BELONEN!

Als die goed op je been naar vore is ga je werken aan het terug rijden op je zit: zwaar zitten en terug laten komen. In het begin begrijpt die dit waarscheinlijk niet met als gevolg dat je genijgt ben in zn mond te gaan handen. DOet dit nou niet: wen gewooon af bij E en ga zwaar zitten als die niet reageerd loopt die bij de B vanzelf met zn neus tegen de muur op en meot die wel stilstaan. OOK HIERBIJ WEER BELONEN!

Als dit meer dan geweldig gaat ga je schakelen, stukjes naar vore rijden en op je zit weer in tempo vermindere zonder dat die in slaap valt of gaat sloffen.. daarna weer een stukje naar vore en op je zit weer terug rijden tot net iets onder zn tempo. Ondertussen rij je veel figuren en overgangen.

Als die dit ook weer heel goed doet zal die ondertussen beter in everwicht zijn en dan ga je hem leren aanspringne op je stemhulpen door middel van longeren. Als die ook dit beheerst ga je het door middel van je stem en beenhulpen proberen onder het zadel.

Zucchero

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-05 19:44

Heb je je haffie al eens goed na laten kijken op eventuele (rug)klachten??? Het feit dat het steeds slechter gaat kan ook op iets lichamelijks wijzen.... En natuurlijk goed met je instructeur of instructrice aan de gang!!!

Succes en laat even weten of het al weer beter gaat en wat de oorzaak nou was....

soofenflo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-05 11:42

Doet ze dit bijvoorbeeld ook aan de longeerlijn? Mijn haf heeft ook moeite met de galop, ik moet hem aan de longe sterker maken...

irishaffie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-05 15:12

aan de longe wil ze al helemaal niet galopperen.......