is hij lui of is hij het terecht beu?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

sa777

is hij lui of is hij het terecht beu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-05 17:56

Hallo,

Mijn paardje is 19 en lang manègepaard geweest. Ik heb hem nu bijna 3 jaar. Enkele maanden geleden is hij van een manège naar een privéstal verhuisd.
In de manège reed ik er 1keer/week les mee en was in totaal zo'n 3/4 keer per week bereden.
Omdat hij al een dagje ouder is dacht ik het wat kalmer aan te doen nu hij in de privestal staat (daar gaat ie toch alle dagen op de wei dus heeft ie toch al beweging).
Ik rij nu dus 1 a 2 keer per week afhankelijk van het weer (soms minder omdat de piste niet goed ligt) en heb geen les meer genomen.
De bedoeling was naar zijn behoeften te luisteren maar toch nog wat in de piste te werken om alles soepel te houden (en ook met de bedoeling om mee te kunnen op wandeling).

Maar sinds ie van stal veranderd is is hij van gedachte dat hij nu op permanente vakantie staat! Haha! In het begin dacht ik "ok volgende keer beter" maar het verbeterd er niet op. Al ie er zin heeft kunnen we deftig rijden maar als ie geen zin heeft dan is hij het na een toer rond de piste al beu en wilt hij niet meer werken.
Aan zijn fysiek mankeert niets. Hij is nog in goeie konditie.

Moet ik naar hem luisteren? Of is gewoon luier met de dag aan het worden (het is een slim paard en ik weet zeker dat hij aanvoelt dat hij zelf mag beslissen of hij gaat werken of niet! en ja... lui zijn is leuker!) en moet ik wat strenger zijn?

stefanietjuh

Woonplaats: Of bij Johnny Depp en anders gewoon in Zevenbergen :)

Re: is hij lui of is hij het terecht beu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-05 18:15

hey, volgens mij heeft ie gewoon door dat als hij geen zin heeft dat ie ook niet hoeft te lopen. Ik zou met zo'n paard in het begin echt flink laten lopen. Ik rijd soms ook op zo'n paard en dan maak ik toch flink veel gebruik van de zweep, desnoods duw ik die sporen als het ware tussen de ribben. Dan weet ik wel zeker dat ie gaat lopen! Veel mensen zullen dit wel overdreven vinden, maar het werkt toch anders wel bij het paard dat ik rijd. Natuurlijk is ieder paard anders. Maar ik geef toch als advies om hem hard aan te pakken. Ik hoop dat je hiermee geholpen bent. Zoals ik al zei zullen veel mensen hiermee oneens zijn. Maar toch...
Succes Haha!

Xx Stefanie

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-05 18:25

gewoon als je hier de tijd voor hebt, meer gaan rijden, zorgen dat je paard er ook weer plezier in krijgt enz.

Nano05

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-05 19:48

Misschien wat andere dingen met hem gaan doen? Hem uit een sleur halen? Wil ook nog weleens helpen. Ga gewoon eens een uurtje aan de hand lekker buiten wandelen, lekker los in de bak, beetje laten grazen (niet in de wei maar aan de hand)... Ik denk dat dit ook wel wil helpen. En uiteraard ook rijden, maar vraag niet telkens teveel van hem, wissel ook de manier van rijden af.

Succes

sa777

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-05 08:56

Maykie, dat doe ik al wel... longeren, los in de bak, aan de hand wat rondwandelen, ... maar het liefste dat hij doet is gewoon eten! Haha!
Als hij moet werken doet ie zuur! Verdrietig

zasread

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-05 09:30

het kan ook zijn dat ie zich niet thuis voelt. Oudere paarden vinden het vaak moeilijk om van omgeving te veranderen. Dat kan zijn gedrag verklaren. Het kan ook zijn wat al eerder gezegd is dat hij gewoon denkt dat hij hier nix hoeft te doen. Ga eens weer wat meer rijden. Hij is dan wel 19 maar je zegt zelf dat hij nog een goede conditie heeft. Als je dan rijdt probeer zijn luie gedrag dan te negeren. Probeer weer zo'n 3a4 keer per week te rijden. En pak die les ook weer op. Als je dan lest op de zelfde manege als hij vandaan komt vind hij dat vast ook wel leuk. Ik zou niet zo erg met de zweep en sporen gaan rijden en zo hard aanpakken. Dat is alleen maar slecht voor het vertrouwen van je paard. Maar probeer wel consequent te zijn. Als jij gaat rijden moet hij ook gewoon meedoen. Ookal heeft hij geen zin
Succes en ik hoop dat je hier wat aan hebt.

Corazon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-05 09:51

Ik denk dat je gewoon voor meer afwisseling moet zorgen.
Gewoon wat gaan sprongen , dresuren lkkr zonder zadel rijden bijvoorbeeld.
Laat m lkkr allemaal nieuwe dingen doen dan raakt ie vanzelf uit die sleur.
En als ie geen zin heeft gewoon door laten lopen !!! hij bepaald tog zeker neit of ie werkt of nie.
Duidelijk en consequent zijn maar het paard tegemoet komen door meer afwisseling in het rijden dus....

sa777

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-05 10:33

Dus behalve afwisseling geen andere ideen?
Stoppen is toch nog wat vroeg niet?

zasread

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-05 10:44

Hij kan idd nog best een aantal jaren mee... maar ik heb verder geen ideej wat je anders zou moeten proberen

Nano05

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-05 10:45

Ik vind het inderdaad wat vroeg om met een paard van 19 te stoppen, zeker als hij verder nog helemaal okay is. Maar ik heb helaas geen andere ideeen voor je dan afwisseling. Dan maar wat harder aanpakken misschien?

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-05 10:50

als hij fysiek in orde is zou ik er gewoon lekker mee werken hoor..niet te zwaar maar wel degelijk aan het werk. jij bent en blijft de baas dus vind ik niet dat hij bepaalt wat er gebeurt...tuurlijk kun je hem daagjes vrij geven en lekker wandelen aan de hand of iets dergelijks maar ik zou het rijden ook bijhouden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-05 10:52

19 is helemaal zo oud nog niet!!!
Kom op zeg, hij doet gewoon lekker wat hij zelf wil!

Geef m eens op zn luie flikker als hij niet wil, hij heeft geen reden om niet te willen toch?
Ga ook 2 keer per week buiten rijden, en ehm.. 1 keer per week rijden is écht veel te weinig hoor... Zo roest ie nog vast Knipoog

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-05 11:06

Ik denk zomaar dat je paard behoefte heeft aan meer ritme en regelmaat. Voor hem is het ritme nu dat hij iedere dag de wei op kan, en als er dan echt gewerkt moet worden is dat de uitzondering.

Stel je eens voor, je hebt zelf vakantie en je moet eens in de twee weken een dag naar school. Dan ga jij je best toch ook niet doen op die ene dag dat jij naar school moet, of moet werken? Je moet er altijd even inkomen, dat ritme moet er zijn.

Mijn advies is: ga dagelijks rijden, en neem weer les. Ik rij zelf ook veel fanatieker als ik les rij dan dat ik zelf een beetje loopt te hobbelen.

sa777

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-05 14:11

Ik zal hem dan maar wat meer aan het werk zetten en terug lessen nemen.
De laatste tijd is er ook altijd zo veel volk in de piste dus niet veel plek om goed te werken, met te lessen zou de piste voor mij alleen zijn! Haha!

Hester

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-05 14:42

Ik denk dat Cassidy 'n punt heeft. Als manegepaard had hij regelmaat, nu niet meer. En hij's pas 19! Voor het ene paard is dat misschien heel oud, 't andere is nog fris en fruitig. Ik ken 'n tuiger van 'n jaar of 23, die nog onwijs z'n best doet onder 't zadel. En mooi dat niemand 'm ouder dan 12 zou schatten.

Als hij het terecht beu zou zijn, zoals je titel vraagt, zou hij ook op de manege al niet graag meer gelopen hebben.

sa777

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-05 08:55

Ik moet zeggen dat Cassidy het mooi uitgelegd heeft. Kan best wel begrijpen dat als je de ganse week op verlof bent en dan een dag moet werken dat je geen zin hebt.

T'is alleen "het beest" heeft al zoveel moeten werken in zijn leven dat ik me soms gewoon slecht voel als ik erop zit en dat ik voel dat hij echt niet wil. En ja hij kan goed van mijn medelijden profiteren!

Maar stoppen zou langs de andere kant toch echt niet goed zijn denk ik, dan gaat ie veel te rap oud worden (en zelfs misschien het werken missen!)...

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-05 17:21

Als een paard een paard heel lang op een manege heeft gestaan en dus best zwaar werk heeft gedaan kun je hem niet in een keer stil zetten en nog maar 1 of 2 keer per week te rijden.Het is niet goed voor zijn conditie want nu hij iets ouder is kun je die het beste wel goed houden en met 1 keer per week rijden heb je straks geen conditie meer over en heb je kans dat je paard veel sneller oud en stijf wordt waarschijnlijk heeft hij daarom nu al geen zin meer om te rijden omdat hij al wat stijf is probeer hem toch goed door te rijden zodat hij lekker soepel blijft.Verder is het voor zijn geestelijke gestel ook niet goed het paard heeft altijd hard moeten werken en snapt niet waarom hij dat nu niet meer mag doen.Probeer in ieder geval om de dag te rijden maar nog beter is natuurijk iedere dag.Je hoeft ook niet altijd te rijden je kunt ook eens gaan longeren of eens met hem wandelen langs de weg.Je kunt ook nog eens met hem gaan springen zo oud is 19 nog niet hoor je kunt nog jaren van hem genieten.