Mijn paardje is 19 en lang manègepaard geweest. Ik heb hem nu bijna 3 jaar. Enkele maanden geleden is hij van een manège naar een privéstal verhuisd.
In de manège reed ik er 1keer/week les mee en was in totaal zo'n 3/4 keer per week bereden.
Omdat hij al een dagje ouder is dacht ik het wat kalmer aan te doen nu hij in de privestal staat (daar gaat ie toch alle dagen op de wei dus heeft ie toch al beweging).
Ik rij nu dus 1 a 2 keer per week afhankelijk van het weer (soms minder omdat de piste niet goed ligt) en heb geen les meer genomen.
De bedoeling was naar zijn behoeften te luisteren maar toch nog wat in de piste te werken om alles soepel te houden (en ook met de bedoeling om mee te kunnen op wandeling).
Maar sinds ie van stal veranderd is is hij van gedachte dat hij nu op permanente vakantie staat!
In het begin dacht ik "ok volgende keer beter" maar het verbeterd er niet op. Al ie er zin heeft kunnen we deftig rijden maar als ie geen zin heeft dan is hij het na een toer rond de piste al beu en wilt hij niet meer werken. Aan zijn fysiek mankeert niets. Hij is nog in goeie konditie.
Moet ik naar hem luisteren? Of is gewoon luier met de dag aan het worden (het is een slim paard en ik weet zeker dat hij aanvoelt dat hij zelf mag beslissen of hij gaat werken of niet! en ja... lui zijn is leuker!) en moet ik wat strenger zijn?