Sjeesgalop

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

tiggeriedoo

Sjeesgalop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-05 11:08

Mijn pony heeft een galop-probleem.

Aanspringen doet ze goed. Echter heeft ze er nu nog een handje van van "normale" draf over te gaan in sjeesdraf en van daaruit aan te springen in galop.

De galop gaat als volgt....sjeessssss, plat door de bocht, naar binnen vallen (zowel onder het zadel als aan de longe) en snel terug in draf vallen. Wanneer ze aan het galoperen is kan ze dit echt niet rustig. En als ze dan eenmaal rustig is, gaat het hoofd naar beneden en lijkt het of ze met de voorbenen dieper gaat om daarna te versnellen.

Onder het zadel maakt ze haar rug bol in de hoop dat ik dan overga in draf, liggen we samen plat door de bocht en bokt ze veelvuldig.

Zelf heb ik niet de indruk dat ze het niet wilt, want aan de longe gaat het aangaloperen goed e.d. Echter heeft ze voor zover ik kan beoordelen grote moeite met deze gang.

Ze heeft 2 jaar stilgestaan, 4 maanden terug heb ik haar gekocht. En vanaf het begin heeft ze moeite met galop gehad.

Ik heb voor mezelf al besloten voorlopig geen galop onder het zadel te vragen. Aan de longe gaan we eraan werken. Ook als ik haar losgooi galopeert ze gejaagt. Hoe het komt?

Mijn vraag is dan ook of iemand hier ervaring mee heeft. Ik vermoed dat ze haar balans/evenwicht in deze gang nog niet heeft gevonden. Daarom wil ik eerst aan de stap en de draf werken onder het zadel en alleen aan de longe voorzichtig galop vragen. Er zit verbetering in en we hebben alle tijd!

Tips iemand??

zasread

Re: Sjeesgalop

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-05 11:13

Hej....Mijn verzorgpony deed dat eerst ook steeds... opgegeven moment heb ik voor mezelf gewoon wat dingen uitgeprobeert. Je kan proberen om op de volte te blijven rijden en der wat terug te houden met je handen(niet te veel natuurlijk) en nog wel je benen eraan te houden (zodat ze niet terug valt in draf). Ik ging ook bij het aanspringen eerst een schijnovergang naar de stap rijden en dan aanspringen. Dan zat ze in een rustige galop en liet ik haar even zow lopen. Ik heb nog steeds af en toe het zelfde probleem als jij hebt maar het gaat steeds beter. Ik hoop dat je er wat aan hebt... en ik hoop dat er nog iemand komt met ideeen, want die kan ik ook altijd nog goed gebruiken.

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-05 11:28

waarschijnlijk heeft dit paard nog onvoldoende kracht en balans. blijf voorlopig bezig met de basis en even geen galop. zorg eerst dat het paard in stap en draf een goede basis gang krijgt en rij veeeeeel (schijn) overgangen. maak het paard lekker soepel door veel (slange)voltes en andere figuren te rijden. dat helpt je al op de goede weg.

tiggeriedoo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-05 11:50

@klomp...onder het zadel zorg ik er voor dat ik haar continu bezig houdt. Dus veel figuren en overgangen zodat ze losser wordt in haar lijf en ze scherp blijft. Aan de longe zie je natuurlijk vanaf de grond hoe de stappen zijn. Stap is al veel voorwaartser en ruimer, draf ook....galop lijkt echt alsof ze zo diep moet gaan om kracht te krijgen door te gaan met galoperen....

Ik hoop dat veel mensen met tips en ideeen komen. Voor mijn gevoel ben ik er wel goed mee bezig. Ik ga haar niet pijnigen en we moeten beiden met een fijn gevoel een ritje afsluiten. Vandaar dat ik lekker stap en draaf, conditie train en de galop langzaam opbouw....Tips and tricks are still very welcome!

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-05 13:03

Aanspringen oefenen en niet lang doorgalopperen ,en drijven met zit en benen. Zes passen galop en weer terug naar draf, stap, rust zoeken, dan weer aandraven paar overgangen draf stap draf en dan weer aanspringen, zes passen, weer draf stap, rust. Dan eens 8 passen, dan tien. Eerst rechte stukken. Als dat in een normaal gecontroleerd tempo kan, ga je pas eens voltes rijden in galop. Tenminste, zo zou ik het aanpakken als je bij mij in de les kwam.