Onregelmatig paard

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Biancapaard

Onregelmatig paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-05 18:42

Ik rij een paard bij, maar de eigenaar heeft er zo slecht mee gereden; hij zit scheef, in elkaar gekrompen en rijd met hele lange geslepen sporen.
Hij loop hartstikke onregelmatig, met uitzondering in de stap en galop, en is ook heel erg sloom, aan de longeerlijn loopt ie gewoon, maar ook heel stijf.
Nu heb ik een jaar lang 3 keer per week met haar getraind, aan de longeerlijn en onder het zadel, en toen werd het al zoveel beter.
Maar nu doe ik haar 1 keer per week en gaat het weer de verkeerde kant op ze wil ineens niet meer draven, als ik begin met longeren gewoon aan een halster bijv. dan gaat ze meteen galoperen (met moeite)
de draf is super moeilijk voor haar, ik kan nu niet meer de les in met haar omdat het veel te moeilijk is, maar voorheen ging het nog wel aardig.
Ze heeft ook altijd de oren in haar nek en wil nauwelijks voorwaarts.
Wat kan ik hieraan doen?
(de eigenaar doet hier helemaal niets aan)

Lusitana

Re: Onregelmatig paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-05 18:54

Dierenarts het paard grondig na laten kijken.
Tijdje vakantie geven.
Uithuilen en opnieuw beginnen.
En dat meen ik allemaal serieus. Ik vind het heel erg voor jou en het paard! sterkte. Ik hoop dat je nog veel meer advies krijgt!

Casca

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-05 19:55

Als je langs haar rug gaat met je vingers ( langs de ruggengraad drukken) zakt ze dan in? dan zou ze namelijk wel eens als van haar rug kunnen hebben.. Ik weet het natuurlijk niet zeker, ken het paard ook niet, maar hoe je het zo uitlegt zou het dat wel eens kunnen zijn.. dan zou je het bij de eigenaar kunnen voorleggen en vragen of die er iets aan wil laten doen. Maar dierenarts lijkt me wel nodig in zo'n geval. Dus ga praten met de eigenaar.
heel veel succes!

Inèske

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-05 20:41

idd eerst dierenarts, dan derest

maar om te oefenen op het regelmatig lopen kun je over heel de hoefslag (elee rechte zijden ( de langste )) op een afstand die geld bij het springen
bij draf en galop, natuurlijk kun je daar mee spelen he
grotere afstand tss de balken om een regelmatige gestrekte draf of galop te hebben, kleinere afstand tss de balken om een regelmatige verzamelde draf te hebben

na een tijdje kun je zo eens een balk weglaten, als je een balk weglaat moet je dan toch 2 passen doen tegen dat je de volgende hebt, terwijl je anders maar 1 moet

zo kun je geleidelijk afbouwen, meestal hebben ze dat vlug door hoor,

vraag ook niet te veel he

succes

josien

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-05 19:46

De eigenaar er van proberen te overtuigen dat hij het paard kapot rijd. Dit word enkel erger en het paard heeft ronduit pijn.

De oplossing is rechtrichten en dan geheel opnieuw beginnen met een eigenaar die meewerkt Koe

Nano05

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-05 19:51

Ik ga met Josien mee.

Jij kan er 1x per week veel energie insteken, je best doen, en weer gefrustreerd naar huis gaan, maar als het paardje de overige 6 dagen op een hele andere manier wordt bereden en/of behandeld, dan helpt die ene dag weinig.

Je zal toch met de eigenaar moeten praten over wat je bevindingen zijn.

Biancapaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-05 10:43

maykie schreef:
Ik ga met Josien mee.

Jij kan er 1x per week veel energie insteken, je best doen, en weer gefrustreerd naar huis gaan, maar als het paardje de overige 6 dagen op een hele andere manier wordt bereden en/of behandeld, dan helpt die ene dag weinig.

Je zal toch met de eigenaar moeten praten over wat je bevindingen zijn.

ja klopt ze hebben ook wel eens haar rug laten kraken toen was het weg en liep ze lekker door haar rug heen.

Biancapaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-05 10:46

Casca schreef:
Als je langs haar rug gaat met je vingers ( langs de ruggengraad drukken) zakt ze dan in? dan zou ze namelijk wel eens als van haar rug kunnen hebben.. Ik weet het natuurlijk niet zeker, ken het paard ook niet, maar hoe je het zo uitlegt zou het dat wel eens kunnen zijn.. dan zou je het bij de eigenaar kunnen voorleggen en vragen of die er iets aan wil laten doen. Maar dierenarts lijkt me wel nodig in zo'n geval. Dus ga praten met de eigenaar.
heel veel succes!

ja ze trekt haar rug helemaal samen, ze hebben haar al eens eerder laten kraken al een lange tijd terug, zou een optie zijn om het weer te laten doen, maar die man die intresseerd het niet lijkt het.
groetjes

guusje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-05 11:40

josien schreef:
De eigenaar er van proberen te overtuigen dat hij het paard kapot rijd. Dit word enkel erger en het paard heeft ronduit pijn.

De oplossing is rechtrichten en dan geheel opnieuw beginnen met een eigenaar die meewerkt Koe

helemaal mee eens!!!!!

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-05 15:11

Eerst als de wiedeweerga naar een goede arts .. een rugprobleem kan de oorzaak zijn maar kan ook het gevolg zijn van onregelmatig lopen.

onregelamtig lopen zie ik trouwens ook gewoon als kreupel, als het paar niet goed zuiver loopt voor langere periode ga er dan niet mee rijden maar laat eerst alles eens goed nakijken door de eigenaar.
Als hij dat niet wil kan je vrees ik niet veel anders maar ik zou met een paard dat zo slecht wil lopen niet gaan rijden.

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-05 15:37

josien schreef:

De oplossing is rechtrichten en dan geheel opnieuw beginnen met een eigenaar die meewerkt }:0

Inderdaad anders word het een gebed zonder eind.

maykie schreef:
Jij kan er 1x per week veel energie insteken, je best doen, en weer gefrustreerd naar huis gaan, maar als het paardje de overige 6 dagen op een hele andere manier wordt bereden en/of behandeld, dan helpt die ene dag weinig. Je zal toch met de eigenaar moeten praten over wat je bevindingen zijn.

Ja zo is het maar net, je moet plezier hebben in rijden en dus niet gefrustreerd raken omdat een ander op andere manier rijd. Ga goed praten met eigenaren en probeer tot een goede oplossing te komen voordat er dadelijk grote blessures gaan ontstaan!!!!