Lusitana schreef:Zucht. Ik denk dat je met aan de teugel "afgebogen" bedoeld en dat is dus niet hetzelfde. Aan de teugel gaat een paard als het oa regelmatig gaat in de gangen, buigt in wendingen en recht gaat op rechte stukken, er ontspanning is, gelijkmatige teugeldruk etc. Als je nu eerst eens gaat werken aan de voorwaarden waardoor een pony aan de teugel kan komen:regelmaat in de gangen, vloeiende overgangen, achterbenen in het spoor van de voorbenen op voltes, goede stelling en buiging, ontspanning, zonder te veel aan de teugels te komen, maar veel meer op zit en benen, dan gaat het best lukken.
Les, op veel verschillende paarden en van verschillende mensen, kan enorm helpen.
Hier ga ik helemaal in mee. Aan de teugel wil niet alleen zeggen een afgebogen hals, dat komt vanzelf als je je paard goed aan de teugel rijd. Ik denk dat jij meer in de krul bedoeld, en dat krijg je alleen met trekwerk. Het is absoluut niet bevordelijk voor je paard en ik ben er tegen, maar sommige mensen vinden het 'mooie' belangrijker. Ookal vind ik aan de teugel veel en veel mooier om te zien dan in de krul. In de krul zie ik liever helemaal niet..