Tong eruit... wat kan een oorzaak zijn??????????????

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Rytje

Tong eruit... wat kan een oorzaak zijn??????????????

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-05 20:06

Het paard van me zus gooit vaak (niet de hele tijd) der tong eruit aan de linker kant. In het begin had ze het al, toen hebben we op aanraden van het sperriempje eraf gehaald en toen was het een tijdje over. Nu heeft ze het weer. Voor mijn gevoel minder maar volgens mijn zus niet. Maar steeds aan de linker kant. Met rijden hebben we het idee dat als je de linker teugel der aan heb dat ze hem er dan uitgooit en als je hem los (dus echt helemaal los laat hangen) heb dat ze der tong der dan in houdt. Ik reed net even op der en toen had ik echt alleen me rechterteugel eraan, om te testen, toen kreeg ik iets contact met links perongeluk en gooide ze hem er meteen weer uit. toeval??Maar soms met rijden heb ze het niet en soms wel. Spanning kan ik ook niet helemaal plaatsen. Soms met spanning komt hij er wel echt helemaal uit maar soms is er absoluut geen spanning en komt hij ook.
Hierbij komt dat ze met links aanspringen vaak bokt of gewoon niet doet. Dit gaat wel iets beter maar het is ook weer links....
Misschien heb het iets met elkaar te maken.
We hebben der al naar een tandarts gestuurd en die heeft het een en ander gerepareerd maar heeft niks geholpen.
Misschien weten jullie wat het nog meer kan zijn of wat we nog kunnen proberen. Me zus is bang dat het gewenning gaat worden of misschien al is maar ik betwijfel dat omdat ze het niet constant heeft en omdat het de ene keer beter gaat dan de andere keer.
Misschien iets van spierenwerk ofzo, ik weet het niet. Hoop dat jullie wat tips hebben.
Bedankt!

Ketaki

Re: Tong eruit... wat kan een oorzaak zijn??????????????

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-05 20:35

misschien een ander bit proberen ofzo
groetjes ketaki

Rytje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-05 20:44

neej, we hebben al een paar andere gehad, heb niet geholpen.

PartTwo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-05 20:48

Ik rij een hengt en die doet ook altijd met lopen zijn toch eruit, het maakt niet uit of hij aan de longe loopt of onder het zadel hij doet het bij allebei.
Maar bij hem maakt het idd ook niet uit of hij gespannen of ontspanne, hij doet het gewoon. Hij vind het gewoon leuk hoe zijn tong tegen zn mond klapt aan de buitenkant.
Nu zit er aan de kant waar die zijn tong eruit gooit(hij doet het altijd rechts) een rond ding met aan de buitenkant een soort van borstelharen en nu doet hij het iets minder maar niet veel minder.
Maar een ander bit maakt niks uit.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-05 22:13

Toch is het negen van de tien keer een ruiterfout. ik reed wel eens op ene paard dat al tien jaar d etong er aan een kant uithing. Maar niet bij mij. Nu wil ik niet opscheppen, alleen maar aangeven dat verandering van ruiter verandering van gedrag kan geven en dan weet je dat het in je handen zit. Heb je weleens geprobeert met een hand te rijden? Helpt bij heel veel bit/contact problemen.

guusje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-05 09:42

het heeft te maken met ongelijke aanleuning. als je je paard correct rechtrijdt en je dus gelijke aanleuning hebt zal ie zijn tong wel binnenboord houden.

Ook tijdens het longeren zal het paard op de momenten dat hij scheef loopt
de tong eruit gooien.

rockey

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-05 10:26

mijn merrie deed heeft het ook 2 weken aan een stuk gedaan, tijdens het rijden niet, maar wel zodra ze het hoofdstel in had, en met uitstappen of instappen, nu is de tandarts erbij geweest, blijkt ze haar wangen kapot te hebben, haken, en aan het wisselen te zijn, en 2 tanden moesten getrokken worden( ondanks dat ze al bij de tandarts was geweest in januari) en nu doet ze het niet meer Lachen

Inèske

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-05 12:41

misschien kun je ook een proberen om met een hackemore te rijden, dan heeft ze niets in de mond.

anders weet ik ook niet direct iets

mss is het inderdaad de ruiterhand, kweet echt niet

veel succes

Tomaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-05 13:03

Het hoeft lang niet altijd een oorzaak te hebben. Sommige paarden doen het gewoon. Het enige nadeel is dat ze niet hoger komen dan *ik geloof* Z2.

dobbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-05 14:11

guusje schreef:
het heeft te maken met ongelijke aanleuning. als je je paard correct rechtrijdt en je dus gelijke aanleuning hebt zal ie zijn tong wel binnenboord houden.

Ook tijdens het longeren zal het paard op de momenten dat hij scheef loopt
de tong eruit gooien.

helemaal mee eens

PartTwo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-05 14:29

Tomaatje schreef:
Het hoeft lang niet altijd een oorzaak te hebben. Sommige paarden doen het gewoon. Het enige nadeel is dat ze niet hoger komen dan *ik geloof* Z2.

Ben ik het helelmaal mee eens het hoeft niet perse aan de aanleuning te liggen.

dobbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-05 14:57

PartTwo schreef:
Tomaatje schreef:

Ben ik het helelmaal mee eens het hoeft niet perse aan de aanleuning te liggen.

99 van de 100 keer licht het wel aan de aanleuning er zijn maar enkele uitzonderingen.

GoldStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-05 15:05

Er zijn verschillende redenen waarom de tong uit de mond hangt. Meestal is het een ruiter probleem. Los en soepel maken in alle richtingen, hals uitstrekken en hoofd op de goede manier laten zakken. De keelgang moet ruim open zijn (grote hoek tussen hals en onderkant onderkaak). Het paard vanuit de achterhand uitnodigen om onder te treden. Het paard het bit laten zoeken en belonen. Geen harde handen. Test met beide teugels in een hand.

Belli

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-05 15:36

Het is geen goed teken, in België worden je punten erg slecht als je paard het doet met je proef.

Naar wat ik heb gehoord is het een teken van ongehoorzaamheid, dus de ruiter zn schuld.

x

dobbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-05 16:11

Belli schreef:
Het is geen goed teken, in België worden je punten erg slecht als je paard het doet met je proef.

Naar wat ik heb gehoord is het een teken van ongehoorzaamheid, dus de ruiter zn schuld.

x

ongehoorzaamheid vind ik een groot woord het is een slechte aanleuning en dat licht aan de ruiter. goed van achteren naar voren rijden lekker los maken aan bijde kanten.

Tomaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-05 16:52

Dan ken ik denk ik meer uitzonderingen dan normale gevallen.

dobbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-05 17:14

ach ja je hebt altijd mensen die hun kop in het zand steken en de fout niet bij hun zelf zoeken maar altijd bij het paard neerleggen.
Als ze daar dan gelukkig van worden

Fitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-05 19:27

Eh... ik las laatst dat dat komt doordat paarden dan gespannen zijn...

PartTwo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-05 13:36

dobbel schreef:
99 van de 100 keer licht het wel aan de aanleuning er zijn maar enkele uitzonderingen.

Daarom zeg ik ook: het hoeft niet perse aan de aanleuning te liggen!

dobbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-05 13:37

PartTwo schreef:
dobbel schreef:

Daarom zeg ik ook: het hoeft niet perse aan de aanleuning te liggen!

Maar de kans is wel heel groot

Spruit

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-05 16:25

Het kan heel goed liggen aan de aanleuning, aangezien hij het doet als je je linkerteugel er aan hebt....
Mijn paard deed het ook wel eens, maar door heel goed op te letten dat zn aanleuning op die hand goed was, werd het minder...
Sommige paarden vinden het misschien ook wel gewoon leuk want die van mij doet het in et land ook wel eens...

Cathelijne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-05 18:45

Wat voor bitten heb je geprobeerd? Ook al verschillende diktes getest? Kan zijn dat 't qua hoogte niet past.
Zijn de kiezen nagekeken op haken?

xevera

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-05 11:01

het is eigenlijk altijd een teken van verzet met nageven moet het overgaan ,uitkijken dat het geen gewoonte word anders krijg je het er niet meer uit. je hebt altijd uitzonderingen maar die doen het al vanaf het eerste moment dat ze een bit in krijgen.
bij mijn paard is dit ook het geval,vanaf het moment dat hij voor het eerst een bit in kreeg,zonder dar er iemand op heeft gezeten doet hij dit al en alles hebben we al geprobeerd niks werkt.
met proefjes rijden hoort de jury per onderdeel dat ze die tong zien een punt af te trekken, maar niet alle jury's kijken er naar.

Rytje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-05 19:23

Cathelijne schreef:
Wat voor bitten heb je geprobeerd? Ook al verschillende diktes getest? Kan zijn dat 't qua hoogte niet past.
Zijn de kiezen nagekeken op haken?

Ik zal het van het weekend even aan mijn zus vragen als ze thuis is maar volgens mij heeft ze wel verschillende diktes gehad. Der kiezen zijn ook nagekeken en behandeld maar volgens de dierenarts was er niet veel fout in der mond.
Ik zat te denken, zijn die bitringen geen optie?? Ik weet daar eigenlijk niks van af.... Misschien weten jullie het.

josien

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-05 19:42

Als ik het verhaal hoor is het inderdaad een aanleunings probleem door scheefheid van het paard.

Over dat sommige paarden voor de fun de tong er uit laten hangen kan ik zeggen dat het paard zeker dit niet voor de fun doet. Uitzonderingen hebben allemaal een medische achtergrond.

Het ene paard heeft meer ruimte in de mond dan het andere paard en het ene paard heeft een dikke tong en de andere een dunne.

Bij het paard met weinig ruimte vanwege lage gehemelte moet je een bit hebben die past in de mond, dus niet te dik, maar liever dun.
Een paard met een dikke tong heeft snel last van te veel druk op de tong. Dit is nagenoeg altijd de oorzaak van de tong er over en er uit gooiten. Bij deze paarden is een bit met tong boog zeer geschikt.

Het bit ligt op de tong van het paard. Een paard met een zeer gevoelige tong zou dus direct de tong er uit gooien om onder die druk uit te komen. Zitten we aan het bit dan word deze druk groter. Een bit werkt voornamelijk op de tong.

Er zijn bitten die dit niet doen en dat zijn de myler bitten. Heb er zelf hele goede resultaten mee als het ging om een zeer gevoelige tong of een dikke tong met een lage gehemelte.