Trapezius/rhomboideus de belangrijkste schakels?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Remember

Trapezius/rhomboideus de belangrijkste schakels?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-05 16:29

Voor degenen die wat minder anatomisch onderlegd zijn, de trapezius bevind zich bij het paard op nummertje 16. Bij ons is het die spier die als het ware 'bovenop' ons sleutelbeen ligt en dan in een driehoek over de rug naar beneden gaat.

Afbeelding

(http://www.aqha.com/association/who/thehorse.html)

De trapezius heeft als functie de schouder op te 'tillen' en voorwaarts en terug te bewegen. Nog belangrijker in dit verhaal, de trapezius werkt het samen met de rhomboideus (ietwat kleiner en dieper gelegen, als het ware onder de trapezius) om de hals op te tillen.

De trapezius loopt over een behoorlijk stuk van de hals tot een stukje over de schoft en in een punt naar beneden tot op het schouderblad (door de driehoeksvorm komt het ook aan z'n naam).

Deze spier is samen met de rhomboideus de enige die over de bovenlijn genomen verbinding maakt tussen hals en rug. Zonder juist gebruik van deze spieren kan er dus nooit een goede aanspanning van de bovenlijn plaatsvinden(overbrugging hals/rug), en je zou deze daarom als een zeer belangrijke schakel en de hele keten van spieren kunnen zien. We zien ook graag paarden zonder deukje voor de schoft (mooie hals/schoftverbinding), omdat de trapezius dan een optimale ligging heeft.

Waar het mij dus om gaat tijdens het rijden is dat het paard zijn hals als het ware al vanachter zijn schoft vandaan optilt (het lift-effect van die 2 spieren) om hem vandaar uit 'kiepen' en als het ware wat op te rollen. Gebeurt de aanspanning vanaf het eerste gedeelte niet mis je dus een gedeelte bovenlijn dat actief mee hoort te doen.

De mate van 'oprollen' na het over de schoft kiepen hangt van de rest van het paard en de trainingswijze af. LDR rolt verder op, klassiek schuift ietwat meer uit, maar de trapezius en rhomboideus dragen de hals vanaf de schoft. Een paard dat vanuit dit principe afbuigt kan haast niet op de voorhand komen te lopen, omdat je vanaf de schoft 'omhoog' komt en daarna komt de ronding. Ook tijdens dieper/lager instellen blijft de schoft als het ware omhoog bewegen en is het puur de hals die daalt. Een paard dat zijn hals het eerste stukje vanaf de schoft niet opwaarts draagt maar hem vanaf de schoft naar beneden laat vallen (zoals zoveel paarden gereden worden) zijn veel meer geneigd op de voorhand te komen, en de verbinding tussen voor- en achterhand in stand houden is moeilijker. Ook zie je dan halzen die vanaf het midden tot de nek gespierd zijn, maar vanaf de schoft en schouder weinig ontwikkeling vertonen.

Ik ben dus ook van mening dat oprichting niet alleen vanuit activiteit en het tot dragen komen van de achterhand komt, maar zeker ook door de mogelijkheid van deze 2 spieren de hals te dragen. Deze 2 factoren werken op elkaar in als beperkende factor.

Jullie meningen?

Lielle

Re: Trapezius/rhomboideus de belangrijkste schakels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-05 16:45

Ik ben niet zo fysiek onderlegd maar dat is wel wat mijn vorige instructeur altijd zei: die spier net voor de schoft moet mooi opbollen anders is hij er nog niet echt door. Bevestiging vanuit de praktijk dus.

dit maar even niet in BrEezAh

Tact

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-05 17:30

De Trapezium spier bestaat uit twee gedeeltes, die kun je niet los van elkaar kan zien. Het cervicale deel in de hals en het thoraxiale deel van de romp. Het naar voren brengen van de schouder gebeurt door het hals gedeelte van deze spier. Het terug brengen van de schouder gebeurt door het romp gedeelte van deze spier. Als beide delen samen aantrekken gaat de schouder in zijn geheel omhoog.

De Trapeziumspier kun je als brug zien tussen de hals en de romp.

De rhomboideus hecht aan de hals en de schouder en brengt de schouder mee naar voren. Ook werkt deze spier mee om de schouder en de voorhand omhoog te brengen.

In de bovenlijn loopt de splenius. De splenius is met het achterhoofdsbeen van het paard verbonden bij de nek. Met de splenius kan het paard de hals draaien en de [b]hals uitstrekken. De bovenlijn van de hals wordt niet door de rhomboideus gevormd maar door de splenius.

Je stelt een aantal zaken iets te eenvoudig en niet helemaal juist voor.
Het is interessant dat je deze discussie opstart.

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-05 17:36

Je hebt helemaal gelijk Tact, maar als je het tot in detail nauwkeurig neer wordt gezet snappen degenen zonder ietwat anatomisch achtergrond er niks meer van Pling. In een notendop is het juist wat ik neer heb gezet, en hopelijk nog begrijpbaar ook!

Ik zeg ook nergens dat de rhomboideus de bovenlijn van de hals vormt toch?!

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-05 18:42

GoldStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-05 19:55

Dit zijn belangrijke schakels, maar niet voor de oprichting van de hals.
De Trapezium spier is de Monnikkapspier, dat is nummer 16 en 15. De Rhomboideus is de Ruitvormige spier. De oprichting waar je op doelt werkt op een andere manier, dus met andere spieren.

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-05 20:27

Wat meer uitleg dan graag GoldStar! Als je zegt dat het niet klopt dan wel even graag hoe het wel zit Knipoog

En het ging niet alleen om de oprichting van de hals, maar eigenlijk meer om de term 'over de schoft kiepen/vallen' en wat daarachter zit. Ik geef aan dat ik dat een zeer belangrijke stap vind, en waarom....

Trouwens, als je oprichting niet vanuit de schoft begint bij die spieren breek je heel vroeg in de bovenlijn al af Pling (niet alleen tijdens de oprichting trouwens). Dus die spieren spelen zeer zeker een grote rol in de oprichting. Er zijn absoluut ook andere spieren die daarbij een rol spelen, daar heb je gelijk in.

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-05 20:30

Riant, inderdaad een interessant artikel! Zal daar zelf even wat meer over proberen uit te zoeken...

Tact

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-05 21:06

De correcte oprichting van de hals en het hoofd komt door het oprichten vanuit de basis van de hals door de Scalenus(scheefhoekige halsspier) en de Longus Colli (grote borstspier).

De andere spieren die een tegenovergestelde werking hebben en dus de basis van de hals verlagen, als ze worden aangespannen zijn de rhomboidus (ruitvormige spier) en de trapezius (monnikskap spier). Dit zijn de antagonisten van de Scalenus en de Longus Colli.

Als een ruiter spanning in de teugels houdt (vastzetten), wordt hetzelfde effect bereikt als het aanspannen van de rhomboidus. Het gevolg is dat het hoofd (bij berijden) op de verkeerde manier hoog gedragen wordt, de rug gespannen zal zijn, het paard moeilijker te buigen is en verzamelen van het paard onmogelijk is.

De training van het paard is erop gericht door de juiste oefeningen de Scalenius en de Longus Colli zich op de goede manier ontwikkelen, om de hals op een goede manier te kunnen dragen. Alleen op die manier ontwikkelt zich de Sigmoide curve van de halswervels.

De voorhand van het paard is niet via een gewricht met de wervelkolom is verbonden. Daar is een unieke spierconstructie voor die de synsarcosis genoemd wordt.

Om het simpel te houden heb ik alleen de spieren genoemd die primair verantwoordelijk zijn voor de oprichting van de hals, waarbij de rug loslaat, het paard gemakkelijk te buigen (dus ook recht te richten) is en in verzameling is te rijden. (dus een gereden paard, niet een groen paard).

GoldStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-05 22:44

Oprichting hals met de halswervels in een S-curve: grote borstspier aan de basis van de wervelkolom met de ruitvorminge spier. Dit zijn tegenhangers of antagonisten van monnikskap spier en de ruitvormige spier. Dit geldt voor correct gereden paard. (niet het groene paard).

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-05 23:08

Over het gebruik tijdens het rijden ga ik me niet wagen Schijnheilig, maar even een kleine aanvulling: de trapezius is op het plaatje nr 15 (twee delen, een hals en een rugdeel) en het is een erg dunne, oppervlakkige spier. Beide delen hebben als functie het opheffen van de schouder.

Nr 16 is de serratus ventralis cervicis, deze loopt onder het schouderblad door.

Tact

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-05 19:16

Antwoord: op meels.

De Splenius is de spalk spier.

De Serratus is de zaagtand vormige spier, met een hals en een borst deel.

In de meeste paardenboeken staat een skelet van een paard afgebeeld en een tekening met de spieren. Van de spieren die je ziet worden dan de namen van de spieren vermeld. Er zijn minder paarden boeken, die de funktie van de spieren behandelen. Wat de spieren betreft wordt er over het algemeen onderscheid gemaakt in oppervlakte spieren, de eerste laag, de tweede laag, de derde laag en de diep gelegen spieren. Je kan de spieren dus in lagen bekijken. Daarom zijn de afbeeldingen van de spiergroepen van de paarden niet volledig, en laten ze ook selectief de spieren niet zien die voor de beweging van het paard gebruikt worden. Als je als trainer, instructeur of meer ervaren ruiter weet wat er onder de motorkap zit en hoe dat werkt, dan kan dat in het voordeel van training, instructie en rijden werken. De meeste ruiters weten niet wat er onder de motorkap zit en hoe dat werkt. Ook is dat niet altijd nodig.

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-05 10:52

Tact schreef:
Antwoord: op meels.

Verward

Ik heb hier een gedetailleerd boekje liggen met de verschillende lagen spieren, en hun functies. Die zijn dus wel te krijgen.

Daarnaast vind ik dat basiskennis van de anatomie van het paard wel degelijk belangrijk is. De bouw van je paard bepaalt mede de trainingswijze en het begrijpen van spierfuncties geeft je een beter beeld van hoe het er in het ideale geval uitziet. Dat je dus globaal weet hoe het er onder de motorkap aan toe gaat vind ik dus wel belangrijk. Het kan heel veel dingen verklaren of duidelijker maken. Ik ben het er dus niet mee eens dat het niet altijd nodig is, althans, bij de mensen die serieus met de sport bezig zijn en meer willen dan een recreatief buitenritje.

GoldStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-05 19:37

De meeste ruiters die hier in de omgeving die "hoog in de dressuur" rijden weten relatief weinig van de anatomie in relatie tot de biomechanica van het paard. Mijn overtuiging is dat als je dit begrijpt en kan toepassen dat dit kan helpen bij een betere training, instructie en rijden. De globale anatomische kennis die er is, is dat het exterieur en enkele lichaamsdelen die bij naam genoemd kunnen worden. Dat is handig om met de dierenarts te kunnen praten en om bij het rijden bepaalde plekken aan te geven. Het materiaal dat bij de opleiding voor instructeur gebruikt wordt, is op dit punt ook zeer beperkt en algemeen. De boekjes die er zijn behandelen over het algemeen de functies vanuit de medische achtergrond, niet vanuit de bewegingen van het paard of dressuur. Ook in de praktijk bij een aantal grote maneges en grote pension stallen blijkt dat deze kennis beperkt is. Er zijn een aantal publicaties / boeken die specifiek ingaan op de bewegingen van het dressuur- / sportpaard.

Tact

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-05 11:12

Afbeelding

Deze afbeelding laat het skelet en de spieren zien die bij
relatieve oprichting en verzameling gebruikt worden.

Tact

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-05 14:03

Afbeelding

Figuur van: De elastische ring van een dressuurpaard.

Tact

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-05 19:14

De links naar de anatomische afbeeldingen voor Dressuur met relatieve oprichting en verzameling en de elastische ring zijn verwijderd. Ze worden in "rijden, dresuur en biomechanica" waarschijnlijk gebruikt.

Gerrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-05 23:00

Interessante discussie aangezien ik net een pittig stukje theorie gekregen heb bij een cursus paardenmassage.

Helaas kan ik de laatste afbeeldingen niet zien Verdrietig

Kyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-05 14:31

GoldStar schreef:
De meeste ruiters die hier in de omgeving die "hoog in de dressuur" rijden weten relatief weinig van de anatomie in relatie tot de biomechanica van het paard. Mijn overtuiging is dat als je dit begrijpt en kan toepassen dat dit kan helpen bij een betere training, instructie en rijden. De globale anatomische kennis die er is, is dat het exterieur en enkele lichaamsdelen die bij naam genoemd kunnen worden. Dat is handig om met de dierenarts te kunnen praten en om bij het rijden bepaalde plekken aan te geven. Het materiaal dat bij de opleiding voor instructeur gebruikt wordt, is op dit punt ook zeer beperkt en algemeen. De boekjes die er zijn behandelen over het algemeen de functies vanuit de medische achtergrond, niet vanuit de bewegingen van het paard of dressuur. Ook in de praktijk bij een aantal grote maneges en grote pension stallen blijkt dat deze kennis beperkt is. Er zijn een aantal publicaties / boeken die specifiek ingaan op de bewegingen van het dressuur- / sportpaard.

daar ben ik het helemaal mee eens, dat is ook de reden dat ik mijn kennis daarin aan het verdiepen ben!
Het is absurt hoe weinig mensen daar echt iets over weten en wel lukraak kunnen vertellen dat het zo en zo moet. Ik hou van onderbouwingen en argumenten met een gedegen uitleg.
Als ik lesgeef, ben ik ook van mening dat er meer inzicht moet zijn in het spierapparaat van het paard ten opzichte van het rijden.

Gerrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-05 22:44

Riant schreef:
Nou ...

daar ben ik even stil van ...(en ik moet het nog een keer of 3 lezen denk ik)

maar jullie vinden dit dan vast een heel interessant artikel

http://www.xs4all.nl/~bruno/2003/NRC040103paardenbiceps.htm

Ik heb het artikel even vluchtig doorgelezen
Citaat:
Wat bij de mens een vinger is, komt overeen met het onderste segmentje
van het paardenbeen, het onderbeen

Moet dit niet zijn ,"wat bij de mens een (middel)vinger is komt overeen met de hoef?!"

Ik ben trouwens wel benieuwd naar de naam van die spier die als katapult werkt Haha!

abby

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-05 10:28

Interessante discussie...
Ik leer van mijn trainster niets anders dan het paard vanuit de schoft te laten lopen. Het paard moet de schoft optillen om vandaar uit de komen tot verzameling en oprichting.

Ben het eens met de stelling dat in de paardenwereld weinig tot geen anatomische kennis van het paard aanwezig is... Helaas zie je dat veel in de spierontwikkeling van paarden terug. De spieren vanaf de schoft zijn bijna niet ontwikkeld, ook niet bij veel toppaarden...

Kyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-05 10:57

abby schreef:

Ben het eens met de stelling dat in de paardenwereld weinig tot geen anatomische kennis van het paard aanwezig is... Helaas zie je dat veel in de spierontwikkeling van paarden terug. De spieren vanaf de schoft zijn bijna niet ontwikkeld, ook niet bij veel toppaarden...

Dat is de welbekende "valse knik" Haha!

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-05 11:11

De nadruk ligt te vaak en te veel op het afbuigen van de nek en de hals die daar net achter ligt. Als je de hals vanuit de schoft laat ronden werk je met de hele hals, en niet met een gedeelte.

De term 'van achter naar voor rijden' wordt vaak geroepen in relatie tot de achterhand, maar vaak wordt vergeten dat je door het hele lichaam van achter naar voor moet werken, en dus ook dat de buiging in de hals vanaf de schoft naar voren moet komen en niet vanuit de nek terug.

abby

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-05 11:16

Het leuke èn interessante is, is dat op het moment dat het je lukt om de schoft op te tillen, je het paard zowel recht kunt richten als verzamelen. Dat is nog eens simpel rijden...

Tact

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-05 11:00

De spiergroepen die verantwoordelijk zijn voor de spanningsboog in de bovenlijn zijn de Scalenius en Longus Colli groep (in de hals) en de Abdominus Rectus en de Ilio Psoas groep (in de buik). Als de ligamenten van de wervelkolom (van nek tot staart) gestretched worden, door het actieve gedeelte van dit systeem, dan kan het paard de karakteristieke oprichting bij verzameling laten zien. Voorwaarden: 1. licht teugelcontact, 2. zadel achter het kraakbeen van het schouderblad en 3. onafhankelijke zit.

Een van de voorwaarden voor verzamelen is een rechtgericht paard. Het paard moet de schoft zelf omhoogbrengen. (de ruiter tilt niet de schoft omhoog).