Angst onder een viaduct

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

GeVi

Angst onder een viaduct

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-05 13:42

Ik heb mijn paard nou een halfjaar ongeveer. We zijn met nog een ander paard erbij 3 keer langs de weg geweest. Alles gaat goed, behalve onder het viaduct door. Heenweg grote paniek, terugweg iets beter. De 2e keer evenveel paniek. Toch zal hij eraan moeten wennen omdat ik er langs moet naar de les.

Hoe kan ik dit het best oplossen zodat die angst weg gaat. *LOL*

8nnemiek

Re: Angst onder een viaduct

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-05 14:21

Heel veel oefenen zal denk ik het beste werken, gewoon vaak doen, misschien gaat het aan de hand beter, misschien voelt hij zich dan veiliger.
Misschien als het lukt kun je hem eens laten stilstaan onder het viaduct, gewoon even iets anders gaan doen, veel tegen hem praten op een rustige toon, en belonen als hij rustig is.
Maar ik weet zeker dat het na een tijdje al beter gaat! Gewoon blijven oefenen.
Succes Haha!

tantethee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-05 14:57

gewoon duidelijk blijven, zeker in het begin vaak achter een ander braaf paard aan stappen, zelf ook niet teveel aan viaduct denken, blijf gewoon gezellig kletsen met diegene die naast of voor je rijd,lang teugeltje( niet los, wel contact maar neusje voor) en been er bij, paar keer doen, en over een poosje loopt hij er zonder problemen onderdoor

Jij ontspannen paard ontspannen

Succes!!

mcrielaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-05 18:06

Mijn pony was er ook altijd doodsbang voor.. Maar als je gewoon steeds weer probeert en zoveel mogelijk gerust stelt, en je laat ze er rustig naar kijken, dan gaat die angst vanzelf wel weg.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-05 18:16

Geen aandacht aan besteden, het wordt vanzelf beter. De meeste pony's vinden het in het begin heel raar, het geluid van de auto's erboven komt ook heel raar door natuurlijk.

Chocopasta

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-05 19:38

Die heeft zeker van die viaductmoord gehoord Koe Knipoog
Gewoon negeren (voor zover dat kan) en er niet teveel aan denken. Moet vanzelf beter gaan na een tijd Lachen

mcrielaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-05 20:39

En ook heel belangrijk; als je een viaduct tegen komt, zelf volkomen in rust en ontspannen zijn. Gewoon doen alsof er niks aan de hand is en met een los (niet te los natuurlijk;) ) teugeltje er op af stappen.

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-05 14:18

Het is voor paarden een volkomen logisch probleem, het heeft gok ik te maken met de overgang van licht naar donker paarden reageren daar op.
Ze moeten voor hun idee een donker gat in goede reden om achst te hebben.
Wat in het begin helpt is achter een ander paard aan of even afstappen en rustig eronderdoor.
Kwestie van vertrouwen opbouwen. Het ene pard moet het 100 keer zien voor hij het niet meer eng vind en het andere paard kijkt na 3 keer al niet meer op of om.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-05 14:53

Gewoon even tien keer heen en weer er onder door.
"Overkill" werkt goed bij dit soort problemen.

GoldStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-05 14:59

Pas extra op met een spoor viaduct. Vooral als er een keer een trein overheen gaat en het paard dit niet gewend is.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-05 15:14

Daar wil ik wel wat over zeggen. Hoe een paard met zijn angst omgaat, ligt aan de ruiter. Ik heb met een vierjarige pony door Amsterdam gereden...zonder zadel, rubber bitje, en om er te komen, moesten we met de pont over. Toevallig ging ik onder een spoorbrug door toen er een trein overkwam. Haast geen reactie...want ik vond het zelf heel gewoon.
Hoe minder je een punt van dingen maakt, hoe beter.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-05 18:32

Lusitana schreef:
Daar wil ik wel wat over zeggen. Hoe een paard met zijn angst omgaat, ligt aan de ruiter. Ik heb met een vierjarige pony door Amsterdam gereden...zonder zadel, rubber bitje, en om er te komen, moesten we met de pont over. Toevallig ging ik onder een spoorbrug door toen er een trein overkwam. Haast geen reactie...want ik vond het zelf heel gewoon.

Dat is met alles. Waarom loopt mijn pony anders wel op 20 cm langs kranen, trekkers, vrachtwagens etc. En moeten alle andere paarden eerst ver een oprit oprijden.... Mijn pony is écht niet zoveel anders hoor.

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-05 18:36

Lusitana schreef:

Ja hoor. Vindt je het heel erg als ik dat niet geloof?
'overkill' heeft overigens wel een negatieve kant; je kunt het paard zo over de zeik helpen, dat ie het helemaal niet meer doet. Een keer of twee, goed, maar je moet wel weten wanneer te stoppen.

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-05 18:38

Sjonniej schreef:
Dat is met alles. Waarom loopt mijn pony anders wel op 20 cm langs kranen, trekkers, vrachtwagens etc. En moeten alle andere paarden eerst ver een oprit oprijden.... Mijn pony is écht niet zoveel anders hoor.

Andere paarden kunnen wel eens een vervelende ervaring gehad hebben. Zelf kreeg ik mijn verzorgpony ook prima langs tractors en vrachtwagens..totdat we bijna plat gereden werden.

mcrielaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-05 18:46

Juut schreef:
Lusitana schreef:

'overkill' heeft overigens wel een negatieve kant; je kunt het paard zo over de zeik helpen, dat ie het helemaal niet meer doet. Een keer of twee, goed, maar je moet wel weten wanneer te stoppen.

Waarom niet? Als jij een goede band heb met je paard, en je bent zelf niet van te voren bang, maar dan ook echt niet nog niet een klein beetje, en je paard is zowiezo al vrij koel in z'n kop dan is dat echt niet raar hoor.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-05 18:53

Juut schreef:
Andere paarden kunnen wel eens een vervelende ervaring gehad hebben. Zelf kreeg ik mijn verzorgpony ook prima langs tractors en vrachtwagens..totdat we bijna plat gereden werden.

En dan zijn het nog je eigen zenuwen. Je wilt niet weten hoe vaak ik al een bijna-botsing met een vrachtwagen heb gehad. Er rijden er per dag 200 langs mijn huis, met de bijbehoorende bussies voor idioten die denken dat je wel op een 30 cm langs een paard kan rijden met 120 km/h.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-05 19:11

Mensen die zelf ook koel in de kop zijn, zoals Sjonniej, snappen dat ik zo´n verhaal niet hoef te verzinnen. Het is gewoon een feit dat de angsten meestal in de ruiter zitten. En zelfs als de angst in een paard zit, dan is het de taak van de ruiter om hem er af te helpen door zelf koel te blijven. Ik was toendertijd zestien, trouwens, heeeel lang geleden. Ik heb wel meer dingen gedaan waarbij anderen de wenkbrouwen optrekken. dabo kan je daar wel over vertellen als je mij niet wilt geloven. Mensen die me kennen, weten dat ik niks hoef te verzinnen. Ik ben helemaal niet speciaal, mijn rijdieren waren dat ook niet. Gewoon koel in de kop, net als Sjonniej (en honderdduizend anderen) Maar goed, om terug te komen op die "overkill". Als je paard daarvan over de zeik raakt, zoals wordt gezegd, dan doe je iets niet goed. Dan gebeurt het niet in een ontspannen sfeer en ga je te lang door. Je moet stoppen zodra je merkt dat het paard en niet meer om geeft.
Als er sprake is van paniek, helpt een overkill niet, dan maak je alleen meer angst als je het paard blijft confronteren. Maar daar hebben we het hier niet over.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-05 20:51

Juut schreef:
Lusitana schreef:

Als iemand problemen heeft met het begrijpen of geloven van het verhaal, hoeft de verteller nog geen leugenaar te zijn...
Je hoeft het niet te geloven. Als anderen maar snappen wat ik vertel.

LittleKathy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-05 22:04

Citaat:
Mensen die zelf ook koel in de kop zijn, zoals Sjonniej, snappen dat ik zo´n verhaal niet hoef te verzinnen. Het is gewoon een feit dat de angsten meestal in de ruiter zitten. En zelfs als de angst in een paard zit, dan is het de taak van de ruiter om hem er af te helpen door zelf koel te blijven.

Hier heb je wel gelijk in! Ik en mijn pony zijn beide bang voor grote wagens. Zij word bang omdat ik bang ben, ik word nog banger omdat zij begint te dribbelen en ga zo maar door...Ik weet ook hoe het gekomen is en dat was niet door mij, maar door een negatieve ervaring met een tractor bij Kathy.
Nu rij ik ook wel eens op een ander (rustig) paard buiten die nergens wat om geeft en toen er een tractor naderde werd ik bang! Terwijl dat nergens voor nodig was omdat ik niet met Kathy was, dus het zit hem idd meestal in de ruiter!

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-05 18:38

Mijn vader heeft vroeger eens een paard geleent voor een rit.
Heel de rit gereden, paard super braaf, niks gek. Vlak bij huis denkt me vader er ineens aan dat dat paard bang was voor bussen. Er komt een bus langs en het paard springt meteen opzij. Een half uur daarvoor waren ze dwars door Den Haag gereden en waren ze wel 20 bussen tegen gekomen.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-05 18:56

Haha! LOL

mcrielaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-05 19:03

Sjonniej schreef:
Mijn vader heeft vroeger eens een paard geleent voor een rit.
Heel de rit gereden, paard super braaf, niks gek. Vlak bij huis denkt me vader er ineens aan dat dat paard bang was voor bussen. Er komt een bus langs en het paard springt meteen opzij. Een half uur daarvoor waren ze dwars door Den Haag gereden en waren ze wel 20 bussen tegen gekomen.

Hahahah Tong uitsteken

Mijn paard kan wel is stom gaan doen voor een paar schapen.. Tong uitsteken
En ik zag die schapen van veraf al, en ik dacht, wat zal ze nou weer gaan proberen. En idd, ze ging helemaal dribbelen en sprong bijna in de sloot.. Tong uitsteken En de volgende groep schapen, kwamen ineens over de dijk, en die had ik helemaal niet gezien en ik reed er al bijna naast. En voor ik eigenlijk doorhad dat ik erlangs reed was ik er al langs en ze had er niet of nauwelijk naar gekeken.. Tong uitsteken

GeVi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-05 11:32

Bedankt allemaal voor de tips. Ik krijg inderdaad zelf al de kriebels als we in de buurt komen. Niet echt angst maar meer spanning, van hoe zou het nu gaan. Aangezien het een viaduct is over de A7 is het ook altijd druk.
Met de teugels losjes zie ik al helemaal niet zitten omdat ik dan bang ben dat ie als een haas eronderdoor gaat, dat wil ik niet want dan gaat het altijd zo.
Hopen dat het met de tijd beter word. Knipoog

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-05 12:57

Je hoeft de teugels ook niet LOS te gooien, alleen moet je ze niet strakker nemen! Als jij niet het vetrouwen geeft dat het wel okee is en niks om bang voor te zijn, wat moet een onzeker paard dat denken?
Zeg gewoon tegen hem (en jezelf):"Kom joh, even daar onder door, want aan de andere kant is het zeker de moeite waard." Doe alsof je op de fiets zit, dan ben je toch ook niet bang? en...je kunt een paard dat even versnelt, heus wel weer terugnemen. Beetje vertrouwen in je eigen rijkunst!

mcrielaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-05 15:36

GeVi schreef:
Bedankt allemaal voor de tips. Ik krijg inderdaad zelf al de kriebels als we in de buurt komen. Niet echt angst maar meer spanning, van hoe zou het nu gaan. Aangezien het een viaduct is over de A7 is het ook altijd druk.
Met de teugels losjes zie ik al helemaal niet zitten omdat ik dan bang ben dat ie als een haas eronderdoor gaat, dat wil ik niet want dan gaat het altijd zo.
Hopen dat het met de tijd beter word. Knipoog

Je hoeft ze ook niet los te gooien.. Knipoog Maar gewoon dat er niet veel druk op staat, dat er net een boogje in zit zeg maar.
En je moet volkomen ontspannen zijn, maar wel scherp. Mocht hij het toch in z'n hoofd halen er ineens tussen uit te naaien, dan moet je er op tijd bij zijn. Maar een paard vliegt er niet zomaar vandoor or, meestal heb je hem snel genoeg weer terug. Knipoog
En als hij een beetje gaat springen of dribbelen, gewoon rustig blijven, niet de teugels heel strak gaan pakken, maar gewoon rustig voorwaarts. Alles voorwaarts oplossen, dus vooral niet stil gaan staan ofzo.