Vindt ze dressuur saai???

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

_Katinka

Vindt ze dressuur saai???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-05 20:07

Heey,
ik rijd dus op een haflingermerrie die dit jaar 6 wordt. Maar volgens mij vindt ze dressuur dus echt saai. En met dressuur bedoel ik dan nog niet "moeilijke" oefeningen zoals schouderbinnenwaarts enz. want dat doet ze dan weer wel... Het zit dus zo: Ik rijd in een buitenbak, en daar is ze gewoon niet vooruit te krijgen. Meer dan 5 passen draf lukt dus echt niet. Maar als ik in de weide rijdt, dan kan ik er alles mee hoewel ze dan niet nageeflijk loopt (wat ze in de bak dus wel doet). Maar dan kan ze echt crossen in galop! Ook als ik met haar ga wandelen crosst ze echt wel eens! Dus ik heb eens geprobeerd om te springen, ook dan was ze goed vooruit. Dus het ligt echt aan de dressuur. Maar dressuur heb je toch echt voor alles nodig, dat kan je toch niet zomaar verwaarlozen :S.

Dussss... Wat moet ik doen?

wisja

Re: Vindt ze dressuur saai???

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-05 20:13

uuh als ze in de bak nageefelijk is zal ze wle gewoon der hoofd naar beneden proberen te trekken denk ik:P maarja dat maak nie uit.. je kan proberen om het is om te draaien.. dus in de wei gaan dresuren.. en dan is in de bak proberen te crossen.. of der los te gooien en is flink opjagen.. het kan ook dat ze de bak gewoon saai vind zoals een bak is.. dus zonder iets der in.. misschien kan je der een x met wat speeltjes in de bak doen(bijv pilon, speelbal enzo) en mischien gaat die de bak dan interesant vinden en word die vlotter... je kan ook je bakrand versieren.. dus niet zodat het eng word maar gewoon wat dingetjes ophangen dan word het al wat gezelliger.. mischien dat die het dan leuker vind

_Katinka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-05 20:17

Nee echt, in de bak is ze nageeflijker dan op de weide! Maar de bak is eigenlijk geen bak hoor, gewoon zo'n rechthoek met zand maar er is nog geen omheining ofzo Tong uitsteken .

Inèske

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-05 20:18

je kunt ook dressuur en springen combineren

je zet vb ergens in de bak een hindernis
en in de hoefslag enkele cavaletti's
niet te veel dat je nog dressuur kunt rijden
vb 5 hindernissen om te beginnen

na een tijdge bouw je geleidelijk af
naar 4, 3, 2 , 1 hindernis

laat wel altijd 1 hindernis staan voor wat afwisseling als ze ambetant doet dan rij je haar gewoon naar die hindernis, en daarna ben je terug zoet voor een eindje

let wel, er kruipt daar tijd in
dus niet te snel afbouwen

veel succes, laat je iets weten?

_Katinka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-05 20:18

Oja,
in de weide dressuur ik ook wel,
maar dan oefen ik vooral veel op overgangen,
omdat het dan kan hé.
Want in de "bak" kan ik geen overgangen rijden omdat ze zo sloom is...

(behalve stap - halt dan Tong uitsteken )

_Katinka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-05 20:20

@ inèske: Heb ik ook al geprobeerd, maar dan met 1 hindernisje. Af en toe eens erover springen, dan is ze vlotjes maar als ik weer gewoon rond de hindernis enzo rijdt dan is ze weer zo... traag.

(( Ik lijk zo ondankbaar Bloos maar dat ben ik echt niet hoor Knipoog heb er waarscheinlijk niet genoeg bijverteld wat ik allemaal al heb geprobeerd ))

Inèske

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-05 20:27

hihi is niets hoor

maar mss moet je eens meer hindernissen plaatsen zodat ze heel de tijd paraat moet zijn

begrijp je

mss wel meer dan 10 als ze zo lui is
maar tss de hindernissen moet je dan ook wel dressuur rijden

wat ook mss nog helpt
is
er gaan hindernissen in de bak staan, je doet alsof je naar de hindernis gaat maar er flak voor wend je af naar een andere hindernis.
dan moet ze wel paraat staan he

anders weet ik het ook niet hoor

veel succes

misschien is het iets met de ondergrond, gras buiten zand is een groot verschil het

kweetanders niets

toch veel succes ermee
hihi

Siegje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-05 20:38

Mijn haflinger vindt ook niks aan de dressuur..maar andere dingen vindt hij juist weer geweldig!
Het heeft dus puur met het karakter van je paardje te maken.
Veel succes!

_Katinka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-05 20:41

Hihi,
of het kan ook aan het ras liggen hé Haha!

Retlaw

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-05 20:42

Lieve Lieve horsegirl...

misschien moet je hem gewoon hoe moeilijk het ook is , en het zal heus niet in 1 week lukken, je paard eens flink streng aanpakken, desnoods met behulp van een ander, met longeerzweep ofzo iets...
Want als ik jouw verhaal zo lees, komt t op mij over dat jouw paardje gewoon vreselijk eigenzinnig is....je hoeft niet gemeen te doen tegen je paard, en blijf m gewoon wel met respekt behandelen...maar laat hem wel eens een paar keer goed weten wie de baas is, en ook al is ie nog zo lief dat ie wel naar jou moet luisteren ook al is het oersaai...heb je dit voorelkaar, en dan ook echt goed... begin dan met leuke dingen zoals buitenritjes e.d. maar verwaarloos het rijden in de bak dan daardoor weer niet... tenslotte bepaal jij wel wat er gebeurt...

veel succes !!

_Katinka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-05 20:46

Oke ..; Tong uitsteken

Dat heb ik wel al eens geprobeert maar ik geef het eigenlijk telkens weer op Bloos Bloos Bloos
Want of ik nu een harde mep geef met m'n zweep of maar een klein tikje, de reactie blijft het zelfde (geen reactie dus Tong uitsteken )

Retlaw

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-05 20:50

Misschien kan iemand je helpen...want als ze daar al niet op reageert...
geef eerst goed been, als ze dan nog niet luistert harder, direct gevolgd met een tik van de zweep Achter je been, helpt dit nog niet, schakel dan je helper in...
gewoon consequent zijn, eerst is het even zuur...maar straks...tenzij je goed doorzet...heb je er enorm veel plezier van!!! geloof mij Knipoog

_Katinka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-05 21:13

Oke,
zal het zeker eens proberen Knipoog

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-05 11:41

heyitsme schreef:
Lieve Lieve horsegirl...

misschien moet je hem gewoon hoe moeilijk het ook is , en het zal heus niet in 1 week lukken, je paard eens flink streng aanpakken, desnoods met behulp van een ander, met longeerzweep ofzo iets...
Want als ik jouw verhaal zo lees, komt t op mij over dat jouw paardje gewoon vreselijk eigenzinnig is....je hoeft niet gemeen te doen tegen je paard, en blijf m gewoon wel met respekt behandelen...maar laat hem wel eens een paar keer goed weten wie de baas is, en ook al is ie nog zo lief dat ie wel naar jou moet luisteren ook al is het oersaai...heb je dit voorelkaar, en dan ook echt goed... begin dan met leuke dingen zoals buitenritjes e.d. maar verwaarloos het rijden in de bak dan daardoor weer niet... tenslotte bepaal jij wel wat er gebeurt...

ik ga hierin mee!!
zorg ook dat het werk afwisselend is want anders wordt het dus saai...
wees streng doch rechtvaardig, wees consequent en beloon als het goed gaat!!
veel succes !!