In het begin dat ik hem reed had hij geen conditie, dus weet ik het daaraan. Echter, we zijn meer dan een jaar verder en conditie heeft hij nu écht wel. Toch blijft hij extreem lui.
Ik besloot dan maar een tijdje geen lessen meer te nemen en op mijn eentje heel erg zwart-wit te gaan rijden: een been staat gelijk aan naar voren, wil ie niet, dan krijgt hij een tikje van de zweep. Slecht plan, dat zweepje interesseerde hem geen moer. Ik mocht doen wat ik wou, vooruit ging hij niet meer.
Mijn instructrice besloot het over een andere boeg te gooien: zweep een paar maanden weg, enkel met sporen, en na een paar maanden de zweep er weer bij nemen in de hoop dat ie dan wél zou reageren - hij werd nl altijd met zweep gereden en in het begin reageerde hij er wél goed op. Mss was hij wel gewoon wat afgestompt? Niet dus, drie maanden geen zweep, ik nam ze terug ter hand, en bij geen reactie kreeg hij een ferme tik... Maar niets hoor, meneer bleef op zijn lanterfanterige tempo verder sjokkelen.
Mss verveelde ponylief zich wel? Tenslotte rijdt zijn eigenaresse kinderlesjes of gevorderdenlesjes met hem die niet zo serieus inspannend zijn, en ga ik nog eens met hem dressuren? Altijd die vier muren van de bak, best saai! Zo gezegd zo gedaan, en ik schreef ons in voor de springles. Hij vond het wel fijn, oortjes naar voren en vrolijk over de balkjes, maar vinniger werd hij er geenszins van. Waar de andere paarden als halve gekken door de bak crossten, kwamen wij op ons luie gemakje even aangedraafd/gegaloppeerd, hups de sprong over en even rustig weer verder.
Buitenrijden dan maar, niet mijn favo ding maar je moet toch wat met die pony... De eigenaar van de pony (enfin, de papa dan) ging mee met hun paard, en hups daar gingen we dan. Hij vond het weer erg fijn hoor, had alles gezien, schrok van niets, maar sneller gaan? Hoh nee hoor! Dat niet! Zelfs niet toen Rinnetou (het andere paard) een halve kilometer voor hem uit galoppeerde maakte hij geen aanstalten om ze achterna te gaan, maar bleef hij op zijn dooie gemakje verder galopperen. En vroeg ik een drafje of een stapje? Geen probleem hoor, laat Rinnetou zich maar moe maken!
*zucht* Echt moe word ik er van... De pony is kerngezond, krijgt voldoende voer (extra krachtvoer associeert hij trouwens met vijf minuten bokken en daarna op zijn luie gemakje verder sjokkelen), heeft toch wel wat afwisseling, mag in het land lopen... Wat wil je nog meer?
Heeft er iemand nog een idee voor me? Asjeblieft? Ik word er helemaal moedeloos van!
Alvast dank!
Carolien
) wat haver voeren.. worden ze best druk van .. en verder veel afwisselen.. maarja dat doe je al.. maar in plaats van is 1x naar buiten wat vaker ofso en heel veel overgangen.. dat die gaat reageren en als die dan mischien is een x een ingeving krijgt van ik moet harder dan meteen goed belonen en mischien een snoepje ofso.. dan weet die dat als die dus goed reageert dat die beloont word en doet die het mischien vaker.. 
) En dingen zoeken die hij leuk vind, zoals pakkertje spelen (mensen achtervolgen in de bak) of barrelracen. Dan is het opeens een race monstertje. Aan je verhaal te zien ben je er zelf weinig enthousiast mee bezig en dat kan overslaan op de pony.