Erg luie pony

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Memuska

Erg luie pony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-05 15:28

Zoals sommigen onder jullie wel weten rijd ik een keertje per week de 6-jarige Pottock Kiskil, om hem wat manieren bij te brengen. Erg lief dier, daar niet van, maar zoooo lui!

In het begin dat ik hem reed had hij geen conditie, dus weet ik het daaraan. Echter, we zijn meer dan een jaar verder en conditie heeft hij nu écht wel. Toch blijft hij extreem lui.

Ik besloot dan maar een tijdje geen lessen meer te nemen en op mijn eentje heel erg zwart-wit te gaan rijden: een been staat gelijk aan naar voren, wil ie niet, dan krijgt hij een tikje van de zweep. Slecht plan, dat zweepje interesseerde hem geen moer. Ik mocht doen wat ik wou, vooruit ging hij niet meer.

Mijn instructrice besloot het over een andere boeg te gooien: zweep een paar maanden weg, enkel met sporen, en na een paar maanden de zweep er weer bij nemen in de hoop dat ie dan wél zou reageren - hij werd nl altijd met zweep gereden en in het begin reageerde hij er wél goed op. Mss was hij wel gewoon wat afgestompt? Niet dus, drie maanden geen zweep, ik nam ze terug ter hand, en bij geen reactie kreeg hij een ferme tik... Maar niets hoor, meneer bleef op zijn lanterfanterige tempo verder sjokkelen.

Mss verveelde ponylief zich wel? Tenslotte rijdt zijn eigenaresse kinderlesjes of gevorderdenlesjes met hem die niet zo serieus inspannend zijn, en ga ik nog eens met hem dressuren? Altijd die vier muren van de bak, best saai! Zo gezegd zo gedaan, en ik schreef ons in voor de springles. Hij vond het wel fijn, oortjes naar voren en vrolijk over de balkjes, maar vinniger werd hij er geenszins van. Waar de andere paarden als halve gekken door de bak crossten, kwamen wij op ons luie gemakje even aangedraafd/gegaloppeerd, hups de sprong over en even rustig weer verder. Slapen

Buitenrijden dan maar, niet mijn favo ding maar je moet toch wat met die pony... De eigenaar van de pony (enfin, de papa dan) ging mee met hun paard, en hups daar gingen we dan. Hij vond het weer erg fijn hoor, had alles gezien, schrok van niets, maar sneller gaan? Hoh nee hoor! Dat niet! Zelfs niet toen Rinnetou (het andere paard) een halve kilometer voor hem uit galoppeerde maakte hij geen aanstalten om ze achterna te gaan, maar bleef hij op zijn dooie gemakje verder galopperen. En vroeg ik een drafje of een stapje? Geen probleem hoor, laat Rinnetou zich maar moe maken!

*zucht* Echt moe word ik er van... De pony is kerngezond, krijgt voldoende voer (extra krachtvoer associeert hij trouwens met vijf minuten bokken en daarna op zijn luie gemakje verder sjokkelen), heeft toch wel wat afwisseling, mag in het land lopen... Wat wil je nog meer?

Heeft er iemand nog een idee voor me? Asjeblieft? Ik word er helemaal moedeloos van!

Alvast dank!
Carolien

Hester

Re: Erg luie pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-05 16:40

Memuska schreef:
Buitenrijden dan maar, niet mijn favo ding maar je moet toch wat met die pony... De eigenaar van de pony (enfin, de papa dan) ging mee met hun paard, en hups daar gingen we dan.

Als ik dit zo lees, neem ik aan dat de eigenaar van de pony nog jong is? Dan is die waarschijnlijk ook wat lichter dan jij. Dus als 't bij hem/haar meevalt, en bij jou is ie zo sloom... (al heb je niet gezegd of 't bij hem/haar ook zo gaat of niet)

Misschien heeft ie wat moeite met jou gewicht?

Ik kan zo snel ook niets anders bedenken...

Memuska

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-05 17:50

Het eigenaresje is idd nog erg jong, jaar of 11 geloof ik. Maar bij haar is hij net zo sloom, tenminste in de gevorderdenles dan toch. In de kinderles valt het best mee, omdat het tempo daar veel lager ligt (zeg maar héél laag). Vanaf ze in een groepsles of gevorderdenles meerijdt heeft ze hetzelfde probleem:(

wisja

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-05 20:02

hooi..

mischien moet je proberen hem in plaats van extra bix(dat versta ik onder krachtvoer Haha! ) wat haver voeren.. worden ze best druk van .. en verder veel afwisselen.. maarja dat doe je al.. maar in plaats van is 1x naar buiten wat vaker ofso en heel veel overgangen.. dat die gaat reageren en als die dan mischien is een x een ingeving krijgt van ik moet harder dan meteen goed belonen en mischien een snoepje ofso.. dan weet die dat als die dus goed reageert dat die beloont word en doet die het mischien vaker..

M3isSi3j

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-05 23:33

paarden worden lui gemaakt! hij moet leren werken en leren zweten!

Het ene paardje is werklustiger dan de ander.. als je eentje heb die snel te vrede is moet jij er harder aan werken om hem aan het werk te krijgen.

Zn paardje moet elke dag moe op stal/wei terug gezet worden.. zodra je het een dag rust geeft zal je de volgede dag er weer harder aan moeten trekken om dat beestje weer op gang te krijgen!

Dus ga interval trainingen doen, werk hem in het zweet met conditie en kracht trainingen.. Als hij de conditie en kracht heeft zal he tlopen hem ook makkelijker afgaan. Daarnaast is het van belang om een andere manier van straffen te vinden (niet met een zweep maar met je stem hulpen? of laat hem eens schrikken zodat die wegrent en hem dan belonen?) en beter te belonen als die wel loopt!

Het zal niet eenvoudig zijn en je moet er altijd mee bezig blijven om hem aan het werk te houden..maar het zal wel makkelijker worden!

1manier2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-05 07:48

Memuska schreef:
Zoals sommigen onder jullie wel weten rijd ik een keertje per week de 6-jarige Pottock Kiskil, om hem wat manieren bij te brengen. Erg lief dier, daar niet van, maar zoooo lui!

In het begin dat ik hem reed had hij geen conditie, dus weet ik het daaraan. Echter, we zijn meer dan een jaar verder en conditie heeft hij nu écht wel. Toch blijft hij extreem lui.

Ik besloot dan maar een tijdje geen lessen meer te nemen en op mijn eentje heel erg zwart-wit te gaan rijden: een been staat gelijk aan naar voren, wil ie niet, dan krijgt hij een tikje van de zweep. Slecht plan, dat zweepje interesseerde hem geen moer. Ik mocht doen wat ik wou, vooruit ging hij niet meer.

Mijn instructrice besloot het over een andere boeg te gooien: zweep een paar maanden weg, enkel met sporen, en na een paar maanden de zweep er weer bij nemen in de hoop dat ie dan wél zou reageren - hij werd nl altijd met zweep gereden en in het begin reageerde hij er wél goed op. Mss was hij wel gewoon wat afgestompt? Niet dus, drie maanden geen zweep, ik nam ze terug ter hand, en bij geen reactie kreeg hij een ferme tik... Maar niets hoor, meneer bleef op zijn lanterfanterige tempo verder sjokkelen.

Mss verveelde ponylief zich wel? Tenslotte rijdt zijn eigenaresse kinderlesjes of gevorderdenlesjes met hem die niet zo serieus inspannend zijn, en ga ik nog eens met hem dressuren? Altijd die vier muren van de bak, best saai! Zo gezegd zo gedaan, en ik schreef ons in voor de springles. Hij vond het wel fijn, oortjes naar voren en vrolijk over de balkjes, maar vinniger werd hij er geenszins van. Waar de andere paarden als halve gekken door de bak crossten, kwamen wij op ons luie gemakje even aangedraafd/gegaloppeerd, hups de sprong over en even rustig weer verder. Slapen

Buitenrijden dan maar, niet mijn favo ding maar je moet toch wat met die pony... De eigenaar van de pony (enfin, de papa dan) ging mee met hun paard, en hups daar gingen we dan. Hij vond het weer erg fijn hoor, had alles gezien, schrok van niets, maar sneller gaan? Hoh nee hoor! Dat niet! Zelfs niet toen Rinnetou (het andere paard) een halve kilometer voor hem uit galoppeerde maakte hij geen aanstalten om ze achterna te gaan, maar bleef hij op zijn dooie gemakje verder galopperen. En vroeg ik een drafje of een stapje? Geen probleem hoor, laat Rinnetou zich maar moe maken!

*zucht* Echt moe word ik er van... De pony is kerngezond, krijgt voldoende voer (extra krachtvoer associeert hij trouwens met vijf minuten bokken en daarna op zijn luie gemakje verder sjokkelen), heeft toch wel wat afwisseling, mag in het land lopen... Wat wil je nog meer?

Heeft er iemand nog een idee voor me? Asjeblieft? Ik word er helemaal moedeloos van!

Alvast dank!
Carolien

Hoi Carolien,
Toen ik mijn paard kreeg had ik precies hetzelfde als jij, hij had nog helemaal geen conditie en ik dacht ook dat het daar aan lag. Hij was ook veel te dik dusss...
Maar na een tijdje was hij afgevallen en de conditie was er, en toen ik les kreeg moest ik als eerste mijn paard voorwaarts rijden. Want met een paard die niet voorwaarts is kan je niets beginnen. Dus ging ik voorwaarts rijden door: mijn bovenlichaam naar voren te houden, ik ga als het ware ''mee'' met de beweging. (net als dat je een stok op je vinger omhoog probeert te houden, dan moet je ook meegaan, anders valt de stok eraf)Zo ben je minder belastend voor je paard, en houd je hem niet tegen met je zit.
Als 2de moest ik met mijn zweep in de lucht rijden, en als ik voelde dat hij weer in wilde zakken, zwiepte ik met de zweep langs zijn hoofd. Dit werkte meteen geweldig! Mijn paard ging lopen als nooit te voren, en niemand herkend ''die slome Wiebje'' nu meer!
Eerst dacht ik wel dat wiebe erg zou schrikken van de zweep langs zijn hoofd(je moet namelijk WEL hard zwiepen) maar je doet ze natuurlijk helemaal geen pijn op deze manier.
Ik hoop dat je iets hebt aan deze tip, bij mij heeft deze manier mijn paard voorgoed verandert Knipoog

groetjes

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-05 15:43

Wat de poster hierboven schrijft kan idd goed helpen. De pony zou geconditioneerd kunnen worden op een andere manier dan zweep en sporen.
Aan de andere kant...is hij echt wel zo kerngezond? Is er wel eens bloed afgenomen? IJzergebrek kan voor extreme vermoeidheid zorgen, een gebrek aan bepaalde mineralen kan tying up en spierpijn veroorzaken, teveel aan bepaalde stoffen kunnen voor problemen zorgen, etc. Het is niet normaal voor een pony om in ALLE omstandigheden "lui" te zijn. Ik trek me dit soort singen altijd aan omdat ik vroeger ook lui werd genoemd. Maar ik was altijd moe en had veel pijn, ik KON niet sneller.
De Pottock is een bergpaardje. Woon jij in de bergen? Zo niet , dan kan bv de verandering van lucht kan een rol spelen...
In elk geval voorzichtig met het stempel "lui".

ps. Ik vind het heel goed dat je van alles hebt geprobeerd en nu om hulp vraagt op bokt en niet gewoon alleen maar kwaad wordt! Dat lot overkomt teveel ponies!

Brendageene

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-05 22:30

Mijn shetlander is ook zo'n mak schaap, sjokt er een beetje bij. Wat bij hem echt helpt is er zelf gewoon heel enthousiast en blij op gaan zitten, vrolijk tegen hem praten, opjutten met je stem (op een hyperactieve, blije manier Clown ) En dingen zoeken die hij leuk vind, zoals pakkertje spelen (mensen achtervolgen in de bak) of barrelracen. Dan is het opeens een race monstertje. Aan je verhaal te zien ben je er zelf weinig enthousiast mee bezig en dat kan overslaan op de pony.
Gaat het met longeren wel goed? Daarin is mijn shet wel weer erg vlot namelijk en ook voor de kar loopt hij wel stevig door. Het is bij mij dus echt alleen onder het zadel (en ook bij kleine kinderen, dus ligt niet aan het gewicht)

Memuska

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-05 20:01

M3isSi3j schreef:
Zn paardje moet elke dag moe op stal/wei terug gezet worden.. zodra je het een dag rust geeft zal je de volgede dag er weer harder aan moeten trekken om dat beestje weer op gang te krijgen!

Ik moet er natuurlijk wel rekening mee houden dat ik hem gewoonlijk maar een keer per week rijdt (tenzij de eigenaars op reis zijn). En ik kan van een klein meisje natuurlijk niet gaan eisen dat ze elke dag zo intensief gaat rijden Haha!

1manier2 schreef:
Maar na een tijdje was hij afgevallen en de conditie was er, en toen ik les kreeg moest ik als eerste mijn paard voorwaarts rijden. Want met een paard die niet voorwaarts is kan je niets beginnen. Dus ging ik voorwaarts rijden door: mijn bovenlichaam naar voren te houden, ik ga als het ware ''mee'' met de beweging. (net als dat je een stok op je vinger omhoog probeert te houden, dan moet je ook meegaan, anders valt de stok eraf)Zo ben je minder belastend voor je paard, en houd je hem niet tegen met je zit.
Als 2de moest ik met mijn zweep in de lucht rijden, en als ik voelde dat hij weer in wilde zakken, zwiepte ik met de zweep langs zijn hoofd. Dit werkte meteen geweldig! Mijn paard ging lopen als nooit te voren, en niemand herkend ''die slome Wiebje'' nu meer!

Bedankt voor de tip, ik ga dat iig eens proberen. Wel vantevoren mijn instructrice even inlichten, anders gaat ze gekke snuiten trekken Haha!

Lusitana schreef:
Aan de andere kant...is hij echt wel zo kerngezond? Is er wel eens bloed afgenomen?

Al een paar keer zelfs. Hij is al van boven tot onder nagekeken, en binnenstebuiten gekeerd.

Brendageene schreef:
Aan je verhaal te zien ben je er zelf weinig enthousiast mee bezig en dat kan overslaan op de pony.

Mss komt mijn verhaal een beetje verkeerd over, het is moeilijk om de dingen juist uit te tikken zoals ze zijn. Ik ben er weldegelijk enthousiast mee bezig, ik ben heel graag met hem in de weer en ik ben er zelfs aan gewend dat ie zo is. Hij doet alles wat ik 'm vraag, maar op zijn maniertje Haha! Als ik er alleen mee in de bak rijd of ga springen, is er ook geen probleem. Het is pas als we een les meerijden dat het opvalt dat hij helemaal niet meekan. Boos!