tijdens rijden bijzetten met elastiek?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
susie

Berichten: 398
Geregistreerd: 05-11-01
Woonplaats: Hengelo & Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-02 22:49

hey een elasteik kan zeker geen kwaad. Mijn vriendin heeft hetgebruikt bij het inrijden van al haar ponys die ze in jaren heeft gehad, en heeft er alleen maar profijt van gehad! Je kunt hem zelf niet verkeerd gebruiken dus daar kunnen ze niet over zeuren...Ik gebruik zelf ook af en toe mijn elastiek, opzich loopt ze er beter op maar om er altijd mee te rijden is ook weer niet de beste oplossing. Maar goed daar heb je zelf vast evenveel verstand van.Het verschilt per pony/paard hoe goed ze erop reageren, die van mij reageerd er fijn op maar ik ken ook pony's die er weinig op uit doen en er tegenin trekken (de ruiter is dan niet verkeerd hoor als jullie dat soms weer gaan concluderen!).

Dus probeer het eens uit, als ik dit zo lees heb je best genoeg ervaring dat je zelf kan beoordelen of ze er beter meeloopt. I.i.g kan je met een elastiek niks aanrichten, als je hem maar niet superstrak vastzet.

Nou opzich ben ik niet voor al die hulpteugels, ik zal mn mening over al die reactie's niet geven, daar komt ruzie van maar het enige wat ik even duidelijk wil hebben is dat het gebruiken van een elastiek dus zeker geen "klooien met van die hulpteugels" is!!!!!!!!!

carlijn83

Berichten: 3514
Geregistreerd: 11-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-02 22:51

Ik adviseer het niet echt, ik zeg alleen dat ik dat fijner vind dan een stiek. Ik zeg toch niet dat ze m meteen met de slof in de krul moet trekken???

En wie ben jy dan om via t intenet te zeggen dat ze dit, dat , zus en zo moeten??

Lunatic

Berichten: 737
Geregistreerd: 01-06-01
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-02 23:13

Nou Lissy,

ik hoop dat je er iets aan hebt gehad. Les nemen is altijd verstandig, alleen al omdat een instructeur je kan zien en wij niet Knipoog .

Dorine_81

Berichten: 1639
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Beek (LB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-02 23:16

hmmm....ik ben dus ook een lekkere beginner want ik heb met sas maar 2 keer een winstpunt gehaald in de b !!! is dus niet helemaal waar wat je zegt dat je met IEDER paard een winstpunt moet halen in de B Tong uitsteken

Liselot

Berichten: 32197
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-02 23:31

met de stelling van carola ben ik het niet eens....
als je bijvoorbeeld net 3 dagen op een paard rijd wat dan ooknog eens een lange tijd heeft stilgestaan kan je niet meteen een b proef rijden.

ik heb meron nu een keer met e\het elastiek gereden en daar reageert hij erg goed op, hij loopt dan ontspannen en gaat er niet tegenin.
een martingaaltje wat redelijk los zit zou ik ook wel eens kunnen gebruiken, maar mijn mening is dat een stiek minder kwaad kan dan een martingaal.

bedankt voor de advizen...

Lunatic

Berichten: 737
Geregistreerd: 01-06-01
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-02 23:40

Op de een of andere manier kan ik niet met martingaal rijden, zo'n ding zit mij steeds in de weg Knipoog .

Maar wat goed dat het ontspannend werkt op je paard. Iemand op stal heeft op mijn aanraden ook een tijdje met elastiek gereden. Na een aantal keer het eerst kwartier met en daarna zonder gereden, ging heel goed. Na een paar weken was het voor het paard ook makkelijker omdat hij de spieren een beetje begon te kweken.

Aan de longe is het altijd goed om te blijven doen, dan kun je zien hoe hij erop loopt en wanneer hij iets meer voorwaarts moet.
Succes Lachen .

Liselot

Berichten: 32197
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-02 23:44

ja aan de longe wil ik zo wie zo met bijzet blijven doen... ik denk dus ook gewoon met elastiek... want touwtjes werken voor hem scherp in omdat ie dus zo gevoelig is.

ik heb vandaag gereden zonder elastiek en dan ging in het begin super, hij etterde een beetje, vond veel eng, maar daar heb ik hem doorheen gereden, maar later begon hij harder te etteren en te bokken... even afgestraft even verder gereden en toen stapte ik uit want ik was al een halfuur bezig....

ik galloppeer nog niet echt, ik wil namelijk eerst dat ie beter op conditi is en goed naar mijn zit luisterd, en mijn hand

groetjes liselot

Westernfreak

Berichten: 5495
Geregistreerd: 06-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-02 13:29

Tja...LiSSy is geen beginner meer, maar mening blijft dat ze niet meteen naar de hulpteugels moet grijpen, al moet iedereen dat voor zich weten.
Een martingaal kan naar mijn mening eigenlijk minder kwaad dan andere hulpteugels, maar goed....de'expert' zelf zal het wel weer allemaal beter weten.

Mirjam

Liselot

Berichten: 32197
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-02 13:40

mirjam ik mag dan geen beginner meer zijn, maar een expert, laat me niet lachen.
een elastiek kan in mijn ogen namelijk veel minder kwaad dan een martingaal. daarmee kan hij namelijk de onderhals spieren aanspannen en dan ben je om het maar ff zo te zeggen de banketstaaf
met een stiek kan dat dus niet. snap je?

groetjes liselot

Gwennie
Berichten: 10
Geregistreerd: 14-01-02

elastiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-02 16:23

goh, het onderwerp HULPTEUGELS houdt ons allen bezig.

Veel paarden worden erdoor verpest.

Kan een paard met elastiek VASTGEBONDEN de onderhals niet opzetten??? aanspannen??? laat me niet lachen!!!!! KIJK eens beter na je paard alvorens je je als expert uitdrukt

Ronduit triest om een paard dat moeilijk in de mond is VAST te zetten met hulpteugels, welke dan ook!!!!

Een paard met een gevoelige mond heeft een ruiter nodig die hem/haar vertrouwen geeft en niets afdwingt.

Je noemde het wel een paard met een MOEILIJKE mond...JA moeilijk voor jou!!!!!!!!! niet voor zichzelf.

succes en ik wens je paard veel sterkte

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-02 17:20

Als je paard nee schud onder het rijden is het voor 300% zeker dat je zaagt.
Zo klaar als een klontje.
Daar is gewoon geen discussie over mogelijk!
Mijn paard is extreem gevoelig in zen mond en doet het niet, raar he!
En los het maar op met hulpteugels.
Heel goed ga zo door.
Ik ben blij dat ik je paard niet ben en dat gevoelig mondje word zo vast nog wel een een stugge mond waar niks meer mee te doen is.

Ga a.u.b vandaag nog goede les halen voor er een verpest paar bij komt en er gezegt word; onhandelbaar paard we doen hem maar naar de slacht want hij is gevaarlijk.

zo duidelijk.
sorry maar loop me al steeds te ergeren aan dit topic en heb geprobeerd me in te houden maar met zon grote plaat voor je kop kan ik het niet laten om ff grof te reageren!

susie

Berichten: 398
Geregistreerd: 05-11-01
Woonplaats: Hengelo & Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-02 17:33

tss nu maak ik me ook boos hoor! Lissy moet zelf weten wat ze doet, ik heb gemerkt dat ze hier niks zinnigs uit kan halen! En dat je met hulpteugels je paard verpest?!?!?!?! Ik gebruik dan wel alleen een elastiek, maar als al de INSTRUCTEURS/INSTRUTRICES die ik heb gehad zeggen dat het beter is voor het paard. Nou DAN heb je pas een plaat voor je kop als je door gaat klooien en maar blijft zagen tot je pony uit ellende aan de teugel wordt geslingerd!!

Nou weet ik dat over het algemeen hulpteugels niet altijd goed gebruikt worden maar je gaat me toch hier niet zeggen dat ik mijn pony aan het verpesten ben!!!!!!!! Dat gaat me tever als toch minstens 3 mensen bij adviseren om met een hulpteugel te rijden...pfff. Lips are sealed

Ach er zullen altijd mensen blijven die tegen mensen zijn die hulpteugels gebruiken, en ik gebruik zelf ook niks anders dan soms een elastiek. Maar dat is dat gewoon volkomen onschuldig.

Denk hier eens over na: Als een elastiek zo schadelijk is als jullie beweren waarom wordt hij dan nog steeds fanatiek door iedereen gebruikt, geadviseerd door allerlei instructeurs, en geeft het altijd goed resultaat?!?!

Oja ook nog even dit: Je mag een paard dan kunnen afdwingen zoals mensen het hier noemen maar ik wil het even duidelijk hebben dat ik me daar absoluut niet mee bezig houd. Ik doe mijn elastiek eraan zodat ze weet waar ze moet lopen, en de andere dagen is ze dan nagevelijker en losser. Zo kan mijn pony het gemakkelijker leren?!!!!!!!!!!


Lips are sealed Lips are sealed

Marjolein

Berichten: 11638
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-02 17:39

ik denk niet dat ze zo fel zijn tegen een elastiek. maar meer tegen t feit dat ze nu een weke op die pony rijdt (zoiets was t toch?) en nu al naar een hulpteugel grijpt. Meestal probeer je eerst het zelf op te lossen ipv een elastiek er aan te hangen. laat eerst ruiter en paard aan elkaar wennen en dan pas kijken wat de problemen zijn en WAARDOOR ze veroorzaakt worden. nu lost ze t op doormiddel van een elastiek. en de volgende keer?
naar mijn mening kan je t best je instructeur vragen wat t beste is. iemand van de zijkant ziet zoveel meer zeker mensen die er veel verstand van hebben. daarom is het ook zo belangrijk om een goede instructeur te hebben zodat die je niets verkeerd kan leren.
en een paard dat wiebelt met zn hoofdhoeft geen zagende ruiter te hebben er zijn zat problemen die dat ook kunnen veroorzaken (luchtwegallergie, oorontsteking ed).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-02 20:42

het gaat mij idd niet alleen om die stiek, maar om het feit dat haar paard onder het rijden van links naar recht met zijn hoofd schudt en dat ze blijft beweren dat ze niet zaagt. (dan heb je dus Frusty )
Hij heeft een gevoelige mond dus dan hoef je idd niet heel hard te zagen, maar zagen blijft het.
Als ze het "op gaat lossen" met een stiek dan is dit geen oplossing maar verberg je het probleem.
Het stil houden van je handen. Dat moet ze leren.
En als het paard niet schud met zijn hoofd aan die stiek wil het niet zeggen dat het hem ook niet zeer doet in zen mond. Als je pech hebt word hij dus alleen maar vervelender en gaat misschien wel gemene gewoontes als b.v. steigeren aanleren om maar aan dat gefrut van die handen te ontkomen. En dan krijg je door de hulpteugel een verpest paard.
Dus nogmaals
Les halen is een inverstering in jezelf en in je paarde toekomst.
Maar meestal vinden mensen dat ze al heel goed zijn of dat het te duur is.
Vergeet niet dat Anky ook nog altijd les heeft Haha!

Evy

Berichten: 7652
Geregistreerd: 04-11-01
Woonplaats: Warmenhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-02 20:54

Misschien reageert het paard heel erg op de knijpjes in de handen.
Maar wanneer noem je iets zagen dan?????

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-02 20:58

Dan zijn de knijpjes nog te grof
Hou je handen ontspannen stil.
En rij je paard vanuit je been naar je hand en vang hem alleen wat op.
Echt minimaal dat is bij een gevoelig paard meeeeer dan genoeg.

Liselot

Berichten: 32197
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-02 22:52

ik bedoel met schudden met zijn hoofd niet nee schudden, maar ja schudden.... dat is dus echt geen teken van zagen en dat zal ik ook nooit gaan doen
en hij word niet vastgeboden met het elastiek, maar het helpt hem alleen maar om ontspannen te lopen en dat doet hij er ook door... ik rijd ook echt niet altijd met elastiek hoor... alleen als het nodig is. ik heb dat tot nu toe maar 1 keer gedaan

ik vraag wel aan een moddie of hier een slotje op mag, want zo word het er niet leuker op.

manzano

Berichten: 23959
Geregistreerd: 22-10-01

re

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-02 23:06

Nou Carola, dat over die beginner slaat weer helemaal nergens op. De meeste paarden die ik ken kan ik best een nette B/L proef (dus met een winstpunt) laten lopen. Maar ik ken ook paarden, waarop niemand dat kan. Dus dan is iedereen beginner en dan blijft iedereen beginner, want niet iedereen kan dus op een willekeurig paard een B proef rijden. Ik ken echt wel paarden die zich niet normaal laten sturen of een volte in galop laten sturen. Dat kan ik niet, maar ik weet ook heel zeker jij ook niet. Dus dan zijn we beiden beginners, nou weet ik niet hoe het met jou zit, maar ik ben toch echt geen beginner meer. Dan zijn de beste ruiters van mijn manege (M niveau) dus ook nog beginners. Tuurlijk, je hebt helemaal gelijk. Lips are sealed Frusty

Liselot

Berichten: 32197
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-02 23:10

SLOTJE?????

manzano

Berichten: 23959
Geregistreerd: 22-10-01

re

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-02 23:14

Hi, dan nog iets aan LiSSy. Ik ben het persoonlijk niet met je eens (dit is geen aanval, maar mijn idee over het onderwerp!!!, dus voel je niet aangevallen).
Naar mijn idee is een martingaal beter dan een elastiek. Een martingaal heeft namelijk alleen inwerking als het nodig is en een elastiek altijd. Verder wordt een paard door een elastiek gedwongen. En hoe kun je nou ooit ontspannen als je gedwongen word. Dat kan je zelf ook niet. Misschien is het elastiek wel een TIJDELIJKE oplossing, maar daarna zou ik toch zeker overgaan op een martingaal. Dit is een hulpteugel met de minste inwerking en dan kan je dus ook niets verpesten. Dit is mijn idee, doe ermee wat je wilt.

Liselot

Berichten: 32197
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-02 23:17

mijn idee was het ook echt niet om altijd met elastiek te rijden hoor. het gaat nu een stuk beter, heb hem nu ook zonder gereden en dan doet hij het ook goed. met doet hij het wel beter, maar dat lijkt me ook logisch

gedwongen word hij niet, want het elastiek hangt zo los dat hij zijn hoofd nog best ver omhoog kan doen maar dat doet hij niet. hij loopt er lekker op en echt ontspannen, maar dit wil helemala niet zeggen dat ik dit altijd ga doen, echt alleen als het nodig is.
ik ga nu lekker zonder elastiek verder, en als het weer een keer nodig mocht zijn dan pak ik hem er weer een kwartiertje bij.

groetjes liselot

Nonnie
Berichten: 2066
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Delden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-02 23:34

Ik sluit me helemaal aan bij Kawa.
Je hebt die pojy nog maar 2 weken, en verwacht gelijk al dat ie perfect is? Kan niet natuurlijk, en mijn mening is dat je gewoon veels te veel vraagt ineens. Hij heeft geloof ik een tijd stilgestaan, dat KUN je niet binnen 1 week al direct gaan rijden. MIJN mening. Maar goed, ik ken de pony niet, maar toch vind ik dat ie binnen een week er nog niet klaar voor is.

Maarre, als je iets plaatst, weet je dat je negatieve reacties kan krijgen, dan snap ik niet waarom je zegt dat iedereen je topics verziekt. Steek er wat van op, en denk er over na!! Je weet niet alles hoor!

Liselot

Berichten: 32197
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-02 00:04

nee ik weet ook wel dat ik echt niet alles weet, dat heb ik ook nooit gezegd of ook maar beweert.
maar ik vraag om advies en dan verwacht ik niet dat ik word afgebekt

Nonnie
Berichten: 2066
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Delden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-02 00:06

Ja maar je trekt je er kennelijk niets van aan Verward Lips are sealed Plaatst dan niets, iedereen tevreden Lips are sealed

Liselot

Berichten: 32197
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-02 00:10

als het gewoon een goed advies ik trek ik mij daar echt wel wat van aan... of het nou over het niet rijden met een stiek gaat of wel.
maar ik hoef echt niet te horen van iedereen dat ik zaag ofzo. kom maar kijken zal ik zeggen.
en nogmaals hij schud dus geen nee met zijn hoofd, maar ja, dus omhoog en naar beneden

groetjes liselot