Hoe leer je een paard vrijspringen?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Mariek_

Hoe leer je een paard vrijspringen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-05 10:19

Nou, mijn vraag lijkt me duidelijk..hoe leer ik mijn paard vrijspringen?
Ik wil het hem dit namelijk graag leren, maar zou dus echt niet weten hoe... ik heb het wel eens geprobeerd aan de longe, maar dit lukte niet zo goed omdat hij er steeds langs wilde inplaats van erover heen.. Moet ik dan gewoon doorzetten totdat hij het wel doet?
En hoever moeten de balken uit elkaar liggen enzo? Ik hoop dat iemand me dit wil uitleggen Lachen

KayC

Re: Hoe leer je een paard vrijspringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-05 10:38

Euh ik zet er altijd een lijn naast, met paaltjes en een touw zeg maar, zodat hij er niet omheen kan, je kunt er ook balken naast doen, dan wel op zo'n hoogte dat ie er niet overheen gaat, of onderdoor, want hij moet natuurlijk over de echte hindernis. Ja

Leeuwnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-05 11:22

Grappig, ik zit met dezelfde vraag. Iemand nog meer suggesties??

Talishe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-05 11:53

wij zetten altijd de hindernis in een paddock. dan sta je zelf in het middenom hem er over heen te krijgen. als het paard er elke keer langs gaat leggen we een balk schuin tegen de staander aan zodat het een soort sluis vormt. zo kan ie er echt niet onderuit.

Hester

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-05 12:42

Ik denk dat het ene paard sneller vrij zal springen als het andere. De een vindt het natuurlijk leuker Lachen . Dus het allerbelangrijkste is, dat je 't leuk moet houden voor 't paard. Dus zo min mogelijk dwang.

Vroegah ging ik altijd met 'n pony aan de hand springen... Er leuk, tot ik m'n knie ermee verdraaide. Dus dat zou ik alleen maar bij lage sprongetjes doen.

EllenP

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-05 12:51

Het beste kan je een soort sluis maken, van hindernissen of ander goed materiaal. Zodat je paard eigenlijk maar een kant op kan gaan. Wanneer ze door hebben dat ze er ook langs kunnen wordt het lastig en dat lukt niet op deze manier.

Jorientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-05 12:56

Ik zet altijd een stuk in de bak af met lint. Als je het langs de bakrand doet, heb je minder lint nodig.
Je moet het in iig zo doen dat het paard niet vrolijk langs de hindernis kan lopen> oftewel beide kanten vd weg naar de hindernis afzetten (met lint). Als je paard in de stress raakt of het gewoon helemaal niet leuk vindt, zou ik ermee stoppen.
Zoals er net al gezegd werd: het moet wel leuk blijven! Het aan beide kanten vd hindernis afzetten is puur om het jezelf zo makkelijk mogelijk te maken Haha!
Ik vind het zelf altijd prettig om met zn 2en in de ring te staan met evt. een lange zweep> zodoende blijft het paard makkelijker in beweging zonder dat je m op hoeft te jagen.

pluimpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-05 14:46

in elk geval moet je het paard niet dwingen, dus er noet achteraan jagen en slaan met een zweep.

ik zet altijd een hindernis tegen de bakrand aan maar zet verder niks af en ga zelf in het midden staan, en hij springt 9 van de 10 keer omdat hij het super vind, soms gaat hij gewoon helemaal uitzichzelf aldoor over de hindernis heen

Mariek_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-05 10:07

pluimpje schreef:
in elk geval moet je het paard niet dwingen, dus er noet achteraan jagen en slaan met een zweep.

Als hij het dus niet leuk vind houdt het op?
Bedankt voor jullie reacties!