Terug weg buitenrit: paard niet te houden....

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Barbara88

Terug weg buitenrit: paard niet te houden....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-05 16:21

De titel zegt het al als ik terug kom van een buitenrit moet ik altijd via dezelfde weg of ik kom van links of van rechts maar ik kom altijd op die weg uit. Zodra ik de de ''naar huis'' in sla heb ik een dribbelkontje echt niet normaal hou geen handen meer over en hij ''schrikt'' dan ook opeens van alles. Ik heb op die weg altijd alleen maar gestapt nooit gedraafd of gegalopeerd. Tips??

klomp

Re: Terug weg buitenrit: paard niet te houden....

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-05 16:25

ga een keer met een ander rustig paard naar buiten...doet hij dit ook als je gewoon aan de hand loopt?? anders zou ik hem in zijn achteruit zetten...laat hem maar achteruit gaan dat wordt ie vanzelf zat. of steeds stilzetten en pas weer wegstappen als jij dat aangeeft. zeer consequent zijn... wat ik ook weleens doe is gelijk omdraaien en even weer terug lopen naar waar je vandaan kwam. als hij eenmaal in de gaten heeft dat dribbelen en etteren geen effect heeft houd hij waarschijnlijk vanzelf op.

Leeuwnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-05 16:36

Mee eens! Absoluut niet toe staan!
Mijn paard gaat ook altijd nét een tikkie harder als we bijna thuis zijn en wil dan ook wel eens neigen naar een sprintje. Ik maak mezelf dan heel zwaar en lang en draain gewoon af en toe om. Helpt wel!

maradamas

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-05 17:33

Ik heb hetzelfde probleem. Als er een paard meegaat is het ok, maar als ik alleen ben...
De vorige eigenaresse van mijn paard heeft hem namelijk geleerd dat hij mag crossen op de terugweg. Dat is hem dus niet meer af te leren.
Als ik ga trekken en sjorren aan de teugels op zo'n moment, wordt hij alleen maar gekker.
Mijn oplossing? Lekker zwaar zitten en ontspanning in je handen (weinig tot geen druk op de teugels). Doet hij dat in stap goed, dan mag hij draven (zelfde manier), doet hij dat goed, dan mag hij een galopje. Zolang het maar rustig gaat! Gaat dat niet, dan gaan we weer naar de stap en beginnen we opnieuw.
Ik denk niet dat het verstandig is om de hele terugreis te stappen als je paard zo gek is. Hij wordt daar alleen nog maar hyperder van.

Succes ermee!

Marrit

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-05 18:09

Tja, als een paard eenmaal de weg naar huis in zijn hoofd heeft dan krijg je dat er niet zo snel meer uit.

Gebruik je stem om elke keer als ze gaat dribbelen te corrigeren, zodra ze wel enkele passen stapt gelijk belonen. Maak je zwaar en probeer te oefenen met af en toe eens halthouden op de weg (als dit lukt). Wel eens aan gedacht om dit stuk meerdere keren achter elkaar te rijden, na 4x terug naar huis rijden en bij stal weer omrijden kan het zijn dat je paard begint te snappen dat die weg niet altijd rennen naar stal betekent. Wel stoppen zodra je eenmalig op de terugweg al vooruitgang ziet, kun je beter later weer een keertje verder proberen.

Succes in ieder geval!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-05 23:30

Ik zou eens halverwege de terugweg of even voordat je thuis bent omkeren en hetzelfde stuk terugrijden. Daarna omkeren, en weer terugrijden. Begint hij weer te dribbelen, weer omdraaien en terugrijden. Als ze eenmaal doorhebben dat ze heus niet sneller thuis zijn als ze harder gaan lopen is het snel over.

Edit: lees nu pas dat Bienotje hetzelfde had voorgesteld.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-05 09:25

Omdraaien en terugrijden heeft vaak geen zin. Maar vaak gaat het beter als je gewoon langs huis rijdt, dus nog een rondje. Net zo lang tot hij normaal denkt te kunnen gaan doen.
Mijn pony kan er ook een houtje van, het gaat zowiezo aan een losse teugel een stuk beter dan wanneer je hem tegen probeert te houden. Maar ik hoef maar 2x ons huis voorbij te rijden en hij kan weer normaal doen.

Allegra

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-05 15:36

Waar je iig om moet denken is dat je hem niet de hele tijd vasthoud. Terugnemen, loslaten en belonen (heel erg belangrijk!) gaat ie weer harden, terugnemen, loslaten en belonen enz enz.
En echt consequent zijn, niet de ene keer wel hard lopen en de andere keer niet.

milo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-05 16:14

barreltjuh schreef:
De titel zegt het al als ik terug kom van een buitenrit moet ik altijd via dezelfde weg of ik kom van links of van rechts maar ik kom altijd op die weg uit. Zodra ik de de ''naar huis'' in sla heb ik een dribbelkontje echt niet normaal hou geen handen meer over en hij ''schrikt'' dan ook opeens van alles. Ik heb op die weg altijd alleen maar gestapt nooit gedraafd of gegalopeerd. Tips??

ik heb precies hetzelfde!!!!!
stappen gaat nog, draven of galloperen is echt not done!!!!!

die van mij schrikt niet, maar fokt zich ontzettend op!!!!
'wat loopt ie toch mooi' zeggen ze dan.nou, het zit dus echt niet relaxed zo'n dribbelaar!!!!!

wat ik altijd doe: omkeren als ie te hard gaat. desnoods tegen bomen aanzetten. (ben ik prof in Knipoog )

hamadryada

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-05 16:23

bij mij ging het nog een stukje verder: corrigeren betekende verzet. slaan met zn hoofd, trappen als ik hem een beentje gaf, of bij de zweep. galopperen ter plaatse, en omhoog gaan. twerd levensgevaarlijk met ons anders zo braaf paardje. omkeren maakte hem nog kwader. ik heb een tijdje bedankt voor de buitenrit en mn vader ermee op pad gestuurd. nu gaat het weer, alsof hij het vergeten is. is rijd nu ook altijd goed door, dus bijna niet stappen. dan is hij wel rustig op de terugweg.
ik wil maar zeggen dat er paarden zijn die nu eenmaal niet onder de indruk zijn van het soort correctie dat hier gesuggereerd wordt.

maar ik denk in ieder geval dat rondjes rijden een goeie oplossing is; dus niet meteen naar huis.

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-05 16:26

Pfffffffffffff ik heb precies hetzelfde probleem terwijl ik dat vroeger nooit had met Milka.. Verward
Er werkt helemaal niks bij milka...

Stado

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-05 16:28

Ik heb hetzelfde...helaas. Bij mij helpt het inderdaad als ik een rondje rij, en dus niet over dezelfde weg terugga als dat ik gekomen ben. Maar ik weet niet of dat bij jou ook kan. Anders inderdaad op de volte zetten zodra hij te hard gaat.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-05 12:17

Milkaatjuh schreef:
Pfffffffffffff ik heb precies hetzelfde probleem terwijl ik dat vroeger nooit had met Milka.. Verward
Er werkt helemaal niks bij milka...

Al een paar keer langs stal verder gereden? En vooral loslaten. Hoe vaster je ze pakt, hoe harder ze gaan. Het klinkt heel eng, maar werkt echt.

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-05 12:35

Ja da weet ik ik houd de teugels ook maar heel losjes vast.
Ik weet echtniet hoe het komt ze heeft het nooit eerder gedaan maar ze word nu echt helemaal panisch op de terug weg.

Barbara88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-05 14:06

Ik had vorige week weer een stukje buiten gereden en deze keer op de terug weg had ik de teugels echt in boogjes hangen en hij was helemaal relaxt Haha!

twinducklin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-05 17:21

Die van mij doet het ook.. Ze loopt altijd iets sneller als we terug naar stal gaan, probeert ze aan hand ook, hoe meer ik haar tegen houd of corrigeer haar meer zij zich opfokt.. Omdraaien of stilzetten loopt uit op steigeren, verder als stal willen lopen draait ze zich om en als dat niet lukt ook steigeren ( leuk truukje van haar, als ze steigert om dan meteen de teugels helemaal uit je handen te trekken). Ik probeer altijd om haar maar met zo'n lang mogelijke teugel te laten lopen, of ik stap laatste stukje af ( moet langs weg waar ook veel vrachtverkeer komt) en dat gaat wel redelijk meestal..

Mo_I_Rana

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-05 17:40

ik heb het ook wel voor, maar het is al veel verminderd.
je mag je niet laten doen, jij bent de baas.
Idd, altijd eens stilstaan en dan pas weer stappen, ook gebruik ik stemhulpen "hoho" en daar luistert die ook de laatste tijd naar.
ik durf wel galopperen op de terugweg, vroeger racete die gewoon naar huis, maar nu is die veel gemakkelijker in te houden en als die begint te versnellen, ga je weer langszaam naar draf, of gebruik je stemhulpen

Lisz_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-05 13:31

Hmm ik heb eens een keer ergens gelezen (volgens mij in het boek van Hempfling?) dat paarden ook dit soort gedrag vertonen als ze, als ze thuis komen, beloont worden met eten...weet natuurlijk niet hoe/of/in welke mate jij dit doet en weet ook niet of het werkt uit eigen ervaring, maar het schijnt dat het beestje dan denkt van "thuiskomen van buitenrit = eten = ik wil er snel heen" en dat dit overgaat als ze thuis dan na de rit geen voer krijgen als beloning...misschien kan het dus helpen als je een poosje wacht met voer geven of hem geen lekkers meer geeft na een buitenrit (gelukkig 'vergeten' paarden redelijk snel waarvoor ze beloond worden, dus hoef je waarschijnlijk niet heel lang te wachten totdat het paard de buitenrit al 'vergeten' is en dus niet de connectie tussen voer en thuiskomen legt...)

weet niet of het werkt of een nuttige tip is voor jou, maar niemand had het nog genoemd dus...
succes ermee verder

KayC

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-05 16:19

hamadryada schreef:
bij mij ging het nog een stukje verder: corrigeren betekende verzet. slaan met zn hoofd, trappen als ik hem een beentje gaf, of bij de zweep. galopperen ter plaatse, en omhoog gaan. twerd levensgevaarlijk met ons anders zo braaf paardje. omkeren maakte hem nog kwader. ik heb een tijdje bedankt voor de buitenrit en mn vader ermee op pad gestuurd. nu gaat het weer, alsof hij het vergeten is. is rijd nu ook altijd goed door, dus bijna niet stappen. dan is hij wel rustig op de terugweg.
ik wil maar zeggen dat er paarden zijn die nu eenmaal niet onder de indruk zijn van het soort correctie dat hier gesuggereerd wordt.

maar ik denk in ieder geval dat rondjes rijden een goeie oplossing is; dus niet meteen naar huis.

Inderdaad, zo begint een verzorgpony van mij ook, heb ook al van alles geprobeerd. Achteruit lopen, tegen bomen plaatsen, stukje teruggaan. Hij word er alleen maar gestoord van en gemeen. Als ik nog een rondje om zou moeten zou dat een heeeeel groot rondje moeten worden, en hij is altijd al dweil na het gekloot. Gestoord

slaatze

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-05 08:29

hamadryada schreef:

Dat heb ik ook gedaan, bij ons bestaat het park uit 2 delen en als ik dan vanuit het grote deel komt gaat die van mij lopen dribbelen en draaien, als hij dat doet loop ik door langs stal en ga ik in het andere deel nog een stukje verder, zo blijf ik bezig tot hij rustig naar stal stapt en dan beloon ik hem uitvoerig!