Oefeningen achterhandgebruik

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Rauk

Oefeningen achterhandgebruik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-05 13:28

Mijn IJslandse merrie loopt vaak nogal op de voorhand, maar ik ben bezig haar achterhand meer eronder te zetten. Veel overgangen rijden en goed voorwaarts rijden doe ik al, maar dat helpt niet echt. Weten jullie nog goede oefeningen om te doen? Alvast bedankt!

Cassidy

Re: Oefeningen achterhandgebruik

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-05 14:18

Achterwaarts meenemen, dan moet ze haar achterhand er wel onder zetten.

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-05 14:48

Schakelen en balkjes springen zonder galoppas ertussen.

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-05 15:27

drafbalkjes, en overgangen zijn toch wel de meest standaard dingen om de achterhand te activeren, wat doe je in je les eraanen wat zegt je instructrice???

liesje1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-05 15:41

met een vrij lange zweep gaan rijden en haar korte tikjes op haar achterbeen geven. Dit vooral veel doen in overgangen. En let er dan op dat je haar niet afstraft als ze en beetje gaat flippen, alleen maar belonen als ze wat gaat dribbelen enzo.
Je moet er proberen op te letten dat als je bijvoorbeeld een overgang naar de middendraf maakt dat dan de eerste pas die ze weg zet heel erg actief is. Dus een hele scherpe reacite aan je been oefenen. En als je dan een overgang naar de verzameling maakt, moet je haar proberen in zo weinig mogelijk passen terug te krijgen (en tegelijkertijd met de zweep het achterbeen aanmoedigen!)
Ook is het een goede oefening om op een kleine volte te stappen en dan een overgang naar galop te maken en een halve kleine volte te galopperen en dan een overgang terug naar stap te maken (desnoods stoppen tegen de omheining, zodat je je hand niet hoeft te gebruiken)
Onthoud dat je bij al deze oefeningen veel moet belonen en zo min mogelijk af moet straffen. Het is immers geen straf, je probeert haar alleen te motiveren en ze moet niet bang worden en weg willen rennen.
Ook is het goed om overgangen te maken in het schouderbinnenwaarts gaan, want dan moet ze het binnenachterbeen wel gebruiken.
Nou veel succes ermee en laat je even weten of het werkt?
groetjes lisette

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-05 15:54

liesje1986 schreef:
met een vrij lange zweep gaan rijden en haar korte tikjes op haar achterbeen geven. Dit vooral veel doen in overgangen. En let er dan op dat je haar niet afstraft als ze en beetje gaat flippen, alleen maar belonen als ze wat gaat dribbelen enzo.
Je moet er proberen op te letten dat als je bijvoorbeeld een overgang naar de middendraf maakt dat dan de eerste pas die ze weg zet heel erg actief is. Dus een hele scherpe reacite aan je been oefenen. En als je dan een overgang naar de verzameling maakt, moet je haar proberen in zo weinig mogelijk passen terug te krijgen (en tegelijkertijd met de zweep het achterbeen aanmoedigen!)Ook is het een goede oefening om op een kleine volte te stappen en dan een overgang naar galop te maken en een halve kleine volte te galopperen en dan een overgang terug naar stap te maken (desnoods stoppen tegen de omheining, zodat je je hand niet hoeft te gebruiken)
Onthoud dat je bij al deze oefeningen veel moet belonen en zo min mogelijk af moet straffen. Het is immers geen straf, je probeert haar alleen te motiveren en ze moet niet bang worden en weg willen rennen.
Ook is het goed om overgangen te maken in het schouderbinnenwaarts gaan, want dan moet ze het binnenachterbeen wel gebruiken.
Nou veel succes ermee en laat je even weten of het werkt?
groetjes lisette

zo werkt paardrijden niet bij mij!! als je alleen maar mept met de zweep waar heb je je benen dan nog voor?? bovendien zal het paard op een gegeven moment doof worden voor de zweep en dan heb je dus geen hulpmiddel meer...
naar mijn idee gebruik je de zweep bijv. als het paard slecht aan je beenhulp is. je geeft been-geen reactie- nogmaals been-dan nog geen reactie= zweep!!!
je moet een paard wel eerst dus de kans geven om te reageren, als je direct al gaat meppen met de zweep snapt het paard niet meer wat hij fout of goed doet. als hij dan nog reageert Slapen

Jessie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-05 20:10

He Esmee,

Volgensmij is Rák een paardje dat erg van lopen houdt... en dan het liefst in een behoorlijk tempo. Of heb ik dit helemaal fout? Haha!
Als dat het geval is zou ik haar juist langzaam laten lopen in alle gangen, want langzaam lopen kost veel meer moeite en dan moet ze meer achterhand gebruiken. Let wel op dat ze niet gaat sukkelen, maar juist actief blijft met haar achterbenen.
Verder kan je vanuit dat tempo doorwerken naar 3/4 passen versnellen (bijv. in tölt) en weer terugnemen naar een zo langzaam mogelijk (maar wel actief) tempo. Met het versnellen moet je je dan vooral richten op de achterbenen, want die moeten zeer krachtig af gaan zetten.
Veel succes ermee! En zie ik je nog op wedstrijden dit jaar? Lachen

Rauk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-05 20:44

Bedankt voor de tips allemaal, ik kan weer lekker aan de slag!
@Jessie: Rák houdt inderdaad vooral van hard harder hardst. Daarom is het eigenlijk moeilijk om actief de achterhand eronder te zetten, omdat ze dan probeert er erg onderuit te rennen. Daarom lijkt me wat je zegt een goed idee, dankje OK dan!
En over de wedstrijden.. ik hoop het:D. Ik weet alleen niet hoe dat zal gaan, want ik heb al heel lang geen toltles gehad ivm de droes bij Gaedingi. Gelukkig kunnen we binnekort weer beginnen, heb erg zin in een wedstrijdje Cool!

liesje1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-05 14:37

Ik zei niet dat je de hele tijd met de zweep moet meppen, ik zei dat je kort het achterbeen aan moet tikken (op deze plaats komt je been niet). Een natuurlijke reactie is dan om het achterbeen op te tillen en op deze manier kan je de verzameling trainen.
Maar als jij het met je been doet, wil je mij dan uitleggen hoe je een paard passage aanleert met je been?

patos

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-05 14:45

liesje1986 schreef:
Ik zei niet dat je de hele tijd met de zweep moet meppen, ik zei dat je kort het achterbeen aan moet tikken (op deze plaats komt je been niet). Een natuurlijke reactie is dan om het achterbeen op te tillen en op deze manier kan je de verzameling trainen.
Maar als jij het met je been doet, wil je mij dan uitleggen hoe je een paard passage aanleert met je been?

Passage is hier nog helemaal niet aan de orde. De eerste vormen van verzameling kun je gewoon bereiken met een paard dat actief aan het been staat zonder dat je met zweep moet bijtikken. 9 van de 10 paarden gaan daar alleen maar van dribbelen, lijkt mij geen goede basis voor de verzameling. Bij het actief maken voor het been kun je best eens een tikje geven, maar bij het sluiten moet de impuls van het paard voldoende zijn, hoe wilde je het anders onder een wedstrijd oplossen?

liesje1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-05 14:50

Ze vraagt toch om verschillende oefeningen? Ik blijf erbij dat het het proberen waard is, het heeft mij in ieder geval met al mijn paarden geholpen (en het is mij ook zo aangeleerd)