steeds in galop

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

nicle

steeds in galop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-05 19:28

heey

ik heb een probleem. mijnverzorgpony wil steeds in galop als ik in draf ga. wat kan ik daar nou aan doen???? ik zet haar nu al op een kleine volte en dan steeds goed mijn been er aan houden dan word het al minder maar als ik dan de volte groter maak dan gaat ze weer in galop. alle tips kan ik goed gebrijken

alvast bedankt Knipoog

groetjessssssss

liesje1986

Re: steeds in galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-05 19:31

Gewoon de hele tijd bezig houden, links, rechts, (bijna/midden)stap, (midden)draf, alle figuren die je kan bedenken.
Of lekker in galop aan het werk zetten en na 10 min weer gaan draven. Als ze eenmaal doorkrijgen dat er in galop ook heel moeilijke oefeningen te doen zijn is het ineens niet zo leuk meer om te galopperen...

nicle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-05 19:35

ik zal het proberen om haar zoveel mogelijk bezig te houden
bedankt voor je bericht

groetjes

forestergirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-05 19:51

ik heb dat probleem ook gehad en heb er nu geen last meer van.
ik heb haar gewoon niet haar zin gegeven telkens als ze het probeert op tijd terugnemen dus al voordat ze aanspringt in galop en dat dan volhouden de hele tijd. als je dan toch even wil dan galoperen laat haar dat dan alleen doen als jij haar een hulp geeft en laat haar er dan in galop ook vooral niet vandoor gaan.

Dus je moet gewoon zorgen dat je de controle over je pony behoudt.

jeanette

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-05 19:56

Ik heb het op de zelfde manier als Liesje1986 opgelost en wanneer zij terug wil naar draf, been geven zodat ze door galoppeerd. Jij bepaalt wanneer ze terug mag naar draf en niet de pony. Als ze dan in de gaten hebben dat galop niet werkt om onder het werk uit te komen, dan laten ze het vanzelf achterwege.

Succes

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-05 18:19

Weer bij het begin beginnen. Je pony heeft nu door dat als ze gaat galoperen jij haar op de kleine volte zet en zodra je die opent neemt ze opniuw de benen. Zorg ervoor dat jij degene gaat worden die ook invloedt heeft op haar gangen.

Trek dr niet teveel elke keer die volte op, want zodra je die opent begint het blijkbaar weer van voren af aan en kom je op dit moment niet verder.

Oefen eens op letters rijden. Bv bij F rustig aandraven en bij B weer terug, M weer aandraven en daarna weer terug. Keertje van hand veranderen over de diagonaal en dan op de diagonaal overgang van stap naar draf en weer terug. Wissel het ook eens af met overgangen naar het halthouden. Zodra je hiermee wat meer overwicht krijgt op dr gangen, kun je als het tempo in draf hoger wordt wel weer werken met voltes om het tempo te verlagen. Maar nu moet je denk ik eerst even iets consequenter met je overgangen aan de slag. En zodra ze weer ongewenst aangaloppeerd terugnemen, maar zodra ze wel blijft draven natuurlijk belonen (al is het maar iig met je stem)

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-05 19:09

best handige tips MAAR vergeet niet om eerst te vragen hoe ze de hulp geeft.
-hoe hard geef je de hulp om aan te draven?
-hoe is je houding...zit je rechtop/ hang je scheef?
-wat doe je met je teugels?

we kunnen allemaal wel tips geven, maar misschien doet de TS wel iets verkeerd.
vergeet niet dat een paard 99% de dupe is door een ruiterfout

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-05 21:27

Beetje vreemd om een paard dat ongehoorzaam is omdat die aangallopeerd terwijl jij dat NIET vraagt door te laten galloperen Ach gut .

Dat paard moet je telkens weer doorparerren terug naar draf telkens weer totdat je er tureluurs van wordt maar iedere keer weer. En ook niet toestaan dat die een paar passen kan galloperen maar direct terug naar draf, of eventueel halthouden en paar passen achterwaarts richten en weer aandraven.
Wel er zeker van zijn dat je niet per ongeluk de hulpen voor galop gaf.

nicle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-05 14:09

als ik in draf ga dan zit ik recht op an leg ik mijn been er maar iets aan en dan zit ze al in galop dus draf slaat ze helemaal over. dus ik kan niet even in draf en weer in stap want ze zit gelijk al in galop.

maar alvast bedankt voor de tips ik zal het proberen of het werkt

groetjes

Stekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-05 16:42

nicle schreef:
als ik in draf ga dan zit ik recht op an leg ik mijn been er maar iets aan en dan zit ze al in galop dus draf slaat ze helemaal over. dus ik kan niet even in draf en weer in stap want ze zit gelijk al in galop.

maar alvast bedankt voor de tips ik zal het proberen of het werkt

groetjes

ik denk dat je paardje gewoon verschrikkelijk gevoelig is voor de benen.. Ach gut probeer anders alleen je kuit te geven..

Hester

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-05 16:56

Als je de galop terugneemt (gewoon rechtuit, niet op de kleine volte), gaat ze dan wel in draf, meteen in stap, of blijft ze dan doorgalopperen?

Mijn tactiek was op een zelfde type beestje:

Gewoon lekker door laten lopen. Wel proberen normaal in te stappen (was al 'n hele klus bij dat beest). Maar daarna laten galopperen tot ze 't helemaal zat was. In 't begin duurde haar gegaloppeer tot 't uitstappen, maar na een tijdje was ze heerlijk in de omgang. I guess she just gave up.

Maar die pony was sowieso niet te houden. Zodra je erop ging zitten, wilde ze gaan. En als ik jou verhaal zo hoor, loopt jou pony wel gewoon in stap?

In dat geval... Net zo lang dressuuroefeningen vragen in galop tot ze begrijpt dat ze net zo goed kan gaan draven. En, aangezien je dus niet kan controleren wanneer ze aangaloppeert, controleren wanneer ze terugkomt. Laat d'r maar moe worden.

Wat geeft je instructrice voor tips?