niet stilliggende benen

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

cha_mira

niet stilliggende benen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-05 22:14

heb een probleempje ,
ik kan mijn benen niet stilhouden, ook houd ik mijn voeten als kapstokken, ik krijg altijd de opmerking dat mijn been tegen mijn paard "kloppen", vroeger had ik dit probleem nooit, maar nu plots wel sinds dat ik mijn eigen paard heb, heb altijd op pony's gereden maar daar kan het niet aan liggen, Ik probeer mijn benen stil te houden , dit lukt , maar kan dit niet lang volhouden , als ik dit doe , gaan de oren van mijn paard achteruit .heeft iemand tips voor mijn benen beter stil te houden ?

greets me

Chrissetje

Re: niet stilliggende benen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-05 22:24

touwtje van je beugels naar je singel vastmaken.

of het werkelijkt helpt weet ik niet zeker,maar ik denk wel dat meerdere mensen dit zo doen Lachen

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-05 00:22

Is dit je eerste eigen paard? Want het zou natuurlijk kunnen zijn dat je onbewust of bewust heel erg je best probeert te doen, dat je heel graag wil dat het allemaal goed gaat waardoor er toch spanning in je lijf ontstaat waardoor je benen gaan klapperen. Misschien iets te ver gezocht maar moest er gewoon even aan denken.
Hier wel een praktische tip voor je kapstokvoetjes Knipoog
i.p.v. het te zien als tenen naar binnen... moet je denken hakken naar buiten... dit opent je bovenbenen ook meer zodat je beter contact krijgt met je paard en stiller kan zitten
O ja.. en droog oefenen Lachen gaan staan alsof je op een paard zit, probeer je te ontspannen, maak je enkels lis met langzame draai bewegingen.
(dit zijn allemaal tips gebaseerd op het boek van Anne Muller: Basis Rijkunst, waar nog veel meer praktische tips en oefeningen in staan voor een goede houding of lees eens een boek over Centred Riding, misschien helpt dat)

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-05 10:19

probeer eens je beugels omhoog te doen,

je gaat stiller liggen met je benen,
alleen kapstok voeten blijven,
tenminste als je er niet op let dan !

Kyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-05 10:39

gewoon steeds weer proberen jezelf erop te wijzen en te corrigeren. Op den duur gaat het vanzelf goed. Het is een gewoonte dat je jezelf aangewend hebt, nu moet je het jezelf weer zien af te leren. Oefenen en jezelf blijven corrigeren.

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-05 11:55

beautylover schreef:
touwtje van je beugels naar je singel vastmaken.

of het werkelijkt helpt weet ik niet zeker,maar ik denk wel dat meerdere mensen dit zo doen Lachen

dit lijkt me erg gevaarlijk...als je paard aan de kletter gaat blijf je hangen aan die touwtjes..

mijn oud instructeur deed bierviltjes tussen onze knieeen en het zadel in. deze moesten we dan op de plaats houden. je moet niet helemaal gaan klemmen met je knieeen, maar met lichte druk ertussen houden.

Lisz_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-05 12:25

Klomp schreef:

mijn oud instructeur deed bierviltjes tussen onze knieeen en het zadel in. deze moesten we dan op de plaats houden. je moet niet helemaal gaan klemmen met je knieeen, maar met lichte druk ertussen houden.

Leuke oefening! Lachen

Annemarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-05 19:36

Dat probleem heb ik ook! Ik wordt er egt helemaal gek van (tog op geduld gaat trainen).
Ik kan het ook als ik er erg op let een klein poosje volhouden, maar als ik er erg op let doek weer andere dingen fout. Ik ben hier nu al iets van een jaar op aan het oefenen (ja..gaat langzaam) maar het lukt vanzelf steeds iets beter. Het grootste probleem was bij mij dat ik met mijn knieen klemde.

Inèske

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-05 20:02

dit probleem heb ik ook gehad, en nu zou ik het ook nog wel doen op een paard dat vooruit gereden moet worden

ik heb het voornamelijk afgeleerd daar voltige (met een zadel welleswaar) ik moest niets doen aan het paard, mijn instructrice deed dat
ik moest werken aan mijn houding, handen naast het lichaam, hielen, zitvlak en schouders op 1 rechte lijn, en je hielen naar beneden met de top vanbinnen.

veel succes

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-05 14:19

Probeer je voeten tegen elkaar aan te doen, onder de buik van je paard door. Het was het enige was hielp bij mij, maar nu houd ik mijn benen dan ook goed stil.

tantethee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-05 14:21

ik heb 3 jaar lang gereden met touwtjes
gewoon strotouwtjes door de singel en door de beugelriem
als de beugel los hngt moet die gewoon recht naar beneden hangen.. Haha!

Hester

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-05 14:33

Volgens mij zou het ook op te lossen moeten zijn door je hakken uit te drukken en je benen volledig te ontspannen. Dan zorgt de zwaartekracht er wel voor dat je benen goed langs je paard blijven.

Gooit 't paard hoog op? Dat maakt het namelijk al 'n stuk lastiger. En heb je 't alleen in draf/galop, of ook in stap?

cha_mira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-05 17:24

hey bedankt voor de tips alvast
Maar mijn beugels ga ik niet vastlegen met een touwtjedat vind ik persoonlijk heel gevaarlijk, omdat mijn paard soms raar uit de hoek kan komen : verschieten, bokken,...zoals vandaag wegspringen van het gebleit van een schaap.
En ja ze gooit hard op , ze heeft niet zo een aangename zit, in het begin was het erg om me te zien doorzitten maar nu na 4 maand ben ik het aardig al gewoon.
Mijn benen liggen nu al iets stiller doordat ik meer druk op mijn beugels zet en mijn bovenbeen meer ontspannen.

slaatze

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-05 10:04

Spoorbandjes.. vast maken aan je singel en je beugel.. werkt super!!