In de wei

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Lautje25

In de wei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-05 19:47

Als ik mijn paard in de wei wil zetten dan gaat hij altijd rennen en mij omver lopen, het is een keer zo ver gegaan dat hij is gevallen en maanden kreupel is geweest... hoe kan ik dit verhelpen en voortaan hem rustig in de wei zetten.

_Katinka

Re: In de wei

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-05 20:22

Hoort hier niet...

Maar misschien door hem met z'n neus tegen het hek te zetten, dan pas het halstertouw losmaken Knipoog ?

Inèske

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-05 20:41

het simpelste is voor ze gewoon in de wei te laten
ik kan nu zeggen dat ze niet altijd in de wei mag he
dit kan ik zien aan de gedragingen van het paard
laat ze meer buiten, dat is de boodschap
laat ze desnoods op warme nachten buiten en smorgens als je opstaat steek ze buiten totdat je gaat rijden en na het rijden steek je ze terug buiten
ze zal het snel afgeleerd zijn hoor
het is gewoon omdat ze verlangt om buiten te zijn en als ze dan buiten mag dan is ze niet te houden
Paarden kunnen tegen een beetje regen hoor, je moet ze daarvoor niet binnensteken
laat ze maar buiten
alleen als het echt gaat stormen of slecht weer zijn dan moet je ze binnensteken
anders is het echt overbodig

veel succes

laat iets weten

PingWing

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-05 21:37

Inèske schreef:
het simpelste is voor ze gewoon in de wei te laten
ik kan nu zeggen dat ze niet altijd in de wei mag he
dit kan ik zien aan de gedragingen van het paard
laat ze meer buiten, dat is de boodschap

Dit is geen oplossing... Ze wil hem rustig in de wei kunnen zetten. Dan moet het paard de boodschap snappen dat het geduld moet hebben tot het los gelaten word. Door het probleem uit de weg te gaan door het paard buiten te laten staan, dat werkt niet. Dan zal het evengoed blijven trekken as het na de weide gebracht word....

Ik denk dat het als je paard echt sterk en snel is, om hem eens met een hoofdstelletje/ bitje na buiten te brengen*mits je hem zonder hoofdstel makkelijk kunt pakken* Dan kun je makkelijker een keer ho zeggen, en het paard duidelijk maken waar zijn plaats is *naast of achter jou* Hij moet respect voor je hebben. Als hij dat respect voor je heeft zal hij ook het geduld opbrengen om op je te wachten als je hem na buiten brengt.

En als het echt allemaal niet helpt. dan zou ik zeggen laat m eens binnen staan. Of doe hem n bitje in, en loop na de weide, laat je hem naast de wei grazen, en daarna loop je weer naar binnen. Op een gegeven moment gaat het paard begrijpen dat als je met hem richting wie loopt, dat dat niet meteen betekend dat hij in de wei mag. Dan zal hij ook afwachtender worden denk ik....

Ik hoop dat je iets aan mijn tips hebt!

Laat je weten of het lukt?

cha_mira

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-05 21:58

wat ook kan helpen is een soort loopren is een plaats voor dat hij in de wei kan eerst door een ander kleiner stukje moet ,een soort vierkant van bv 5op5 ,helpte met mijn pony echt wel veel, zij liep ook altijd met mij weg , dat loopren was gemaakt uit hout dus best wel stevig , dus hield ik haar daar bezig door haar daar in te poetsen, ze stond in het begin zat ze vol zenuwen om op de wei te mogen, na een tijdje is ze veel rustiger geworden.
Het rennen bij het vrijlaten doen de meeste paarden uit blijheid daar kan je niet veel aan doen denk ik , het beste is om beenbescherming aan te doen in de wei.
weet niet of dit een oplossing kan zijn voor jou?

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-05 02:12

Tja.. hoort hier niet.. maar goed.. ik zou grondwerk met hem doen. Want hij weet duidelijk nog niet wie hier de baas is als hij zo aan het rennen en het vliegen is. Hij hoort gewoon respect voor je te hebben en netjes achter je aan te lopen. Misschien dat er bij jou in de buurt iemand is die dergelijke workshops geeft (paardentaal/natural horsemanship o.i.d.)
De volgende websites zijn sowieso interesant:
http://members.home.nl/vrijheidsdressuu ... ingen.html
http://www.horseplay.nl/basics.htm

Heel erg veel succes ermee! Lachen