Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73
even een duwtje bij de boeg en stemcommando 'terug' o.i.d. zou genoeg moeten zijn en dan paar passen en belonen
Je paard moet ontspannen en gewillig achterwaarts gaan, niet meteen klooien met rechtrichten eerst commando achterwaarts goed oefenen. Als je het onder het zadel wil aan leren, naast de bakrand beginnen en het commando geven. Hierbij kan je misschien wat hulp gebruiken van iemand, die het paard op z'n borst tikt, net als bij het aan de hand achterwaarts gaan. Als je paard dit kan ga je langzaam de stemhulp weer inruilen voor been/teugel/zit-hulpen
Banja schreef:Hallo,
Ik heb even een vraagje voor iedereen die ons tips kan geven hoe we ons jonge paard nieuwe dingen aan kunnen leren:
We zijn ongeveer 5 maanden geleden begonnen met het inrijden van onze Fries. Ze is heel dressuurgeschikt, en leert heel makkelijk. Dus het inrijden ging heel makkelijk, en we waren al gauw toe aan nieuwe dingen, om ons paard aan te leren. Tot nu toe hebben we haar het volgende aangeleerd:
Stappen
Draven
Halthouden
Versnellen binnen de gang
Galop zijn we veel mee aan t oefenen
Achteruit lukt ook al redelijk.
Maar hoe kan ik het beste leren achteruit stappen?!
Wat kunnen we hierna het beste met haar oefenen?! Ik wou haar nu meer dressuurgespecialiceerde dingen aanleren, omdat we nu echt bij de basis zitten, maar waar kunnen we het beste mee beginnen, en het belangrijkste is nog wel>> Hoe leren we het haar aan?
Want het probleem is namelijk, ik kan nu geen les nemen, dus dat word dan misschien van de zomer, en anders helemaal niet. Hoe kunnen we het haar daarom GOED aanleren??
Alle tips zijn welkom!! Alvast bedankt!
beautylover schreef:iemand die ervoor gaat staan en je paard een tikje met de zweep geeft,terwijl je juiste hulpen geeft voor het achterwaarts gaan.

Evelijn schreef:Tja.. achterwaarts zou ik nu ook alleen nog maar aan de hand oefenen. Erg handig als hij op stemhulp achterwaarts kaneven een duwtje bij de boeg en stemcommando 'terug' o.i.d. zou genoeg moeten zijn en dan paar passen en belonen
Je paard moet ontspannen en gewillig achterwaarts gaan, niet meteen klooien met rechtrichten eerst commando achterwaarts goed oefenen. Als je het onder het zadel wil aan leren, naast de bakrand beginnen en het commando geven. Hierbij kan je misschien wat hulp gebruiken van iemand, die het paard op z'n borst tikt, net als bij het aan de hand achterwaarts gaan. Als je paard dit kan ga je langzaam de stemhulp weer inruilen voor been/teugel/zit-hulpen
![]()
Maar ik zou nu eerst rustig wat wendingen, voltes en overgangen rijden. Zo dat je paard goed voorwaarts, aan het been en onder controle is. Als je dat hebt bereikt dus paard is goed aan het been en je kan ook al goed schakelen in de gangen en kan redelijk zelfstandig op z'n benen staan (slingert niet meer als je op de binnenhoefslag rijdt) Zou ik een beetje gaan wijken, eerst een paar passen van de binnenhoefslag.
Misschien kan je wel geen proffesionele les hebben maar is er wel een vriend/vriendin/familielid o.i.d. die je vanaf de kant een beetje kan helpen. Want het plaatje ziet er naast toch anders uit dan als je er bovenop zit.
Daarnaast kan je ook veel informatie over hoe oefeningen gereden/aangeleerd worden halen uit boeken. Ik vind Dressuur van Richard Davison heel prettig en ook Paardrijden met gevoel van W. Bonhof en T. van Daalen is eenvoudig. Daarnaast zijn er natuurlijk ook duizende andere paarden boeken die de rijkunst uit de doeken doen.
Veel succes en plezier met je Fries
Banja schreef:achteruit op halter kan ze al.!!
Cyrilletje schreef:Banja schreef:achteruit op halter kan ze al.!!
Als ze al aan het halster achteruit kan, kun je die hulpen ook gebruiken wanneer er iemand op zit.
Hier heb je dan wel twee personen voor nodig: 1 op het paard en 1 op de grond.
Laat diegene op het paard rustig de hulpen geven voor de achteruit terwijl de persoon op de grond tegelijkertijd de hulpen geeft voor het achterwaarts gaan die ook gebruikt worden aan het halster.
Cyrilletje schreef:
GoldStar schreef:Ik zou een jong paard niet te snel achterwaarts leren gaan. Een paard doet dit niet van nature. Op het moment dat je een foutje maakt bij de africhting kan er altijd verzet optreden. Achteruit gaan is daar een van. Dus begin met achteruit gaan op het moment dat het pas nodig is. Een paard ontdekt bijna nooit uit zichzelf dat ie achteruit kan. Het paard leert het meestal bedoeld of onbedoeld van de ruiter.
Banja schreef:GoldStar schreef:Ik zou een jong paard niet te snel achterwaarts leren gaan. Een paard doet dit niet van nature. Op het moment dat je een foutje maakt bij de africhting kan er altijd verzet optreden. Achteruit gaan is daar een van. Dus begin met achteruit gaan op het moment dat het pas nodig is. Een paard ontdekt bijna nooit uit zichzelf dat ie achteruit kan. Het paard leert het meestal bedoeld of onbedoeld van de ruiter.
maar wat versta je onder een jong paard tijdens de africhting? Ons paard is al bijna 6 maanden onder het zadel, en ik denk daarbij niet echt meer aan 'té snel achterwaarts leren, ik denk dat je dit een paard té snel aanleert als je dat al in de eerste maanden doet..