tips voor aanleren??????

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Banja

tips voor aanleren??????

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-05 11:37

Hallo,

Ik heb even een vraagje voor iedereen die ons tips kan geven hoe we ons jonge paard nieuwe dingen aan kunnen leren:

We zijn ongeveer 5 maanden geleden begonnen met het inrijden van onze Fries. Ze is heel dressuurgeschikt, en leert heel makkelijk. Dus het inrijden ging heel makkelijk, en we waren al gauw toe aan nieuwe dingen, om ons paard aan te leren. Tot nu toe hebben we haar het volgende aangeleerd:
Stappen
Draven
Halthouden
Versnellen binnen de gang
Galop zijn we veel mee aan t oefenen
Achteruit lukt ook al redelijk.

Maar hoe kan ik het beste leren achteruit stappen?!

Wat kunnen we hierna het beste met haar oefenen?! Ik wou haar nu meer dressuurgespecialiceerde dingen aanleren, omdat we nu echt bij de basis zitten, maar waar kunnen we het beste mee beginnen, en het belangrijkste is nog wel>> Hoe leren we het haar aan?

Want het probleem is namelijk, ik kan nu geen les nemen, dus dat word dan misschien van de zomer, en anders helemaal niet. Hoe kunnen we het haar daarom GOED aanleren??

Alle tips zijn welkom!! Alvast bedankt!

maradamas

Re: tips voor aanleren??????

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-05 15:39

voor achteruit stappen heb je veel geduld nodig.
Ik doe dat als volgt:
Druk op de teugels aannemen en mijn bovenlijf lang maken ( rug van het paard ontlasten). Ik doe NIKS met mijn benen.
Zodra het paard een (beginnende) pas achteruit doet, haal ik de druk van de teugels af. wel blijf ik licht zitten.
Na de oefening ga je pas weer zwaar zitten.

Het heeft even geduurd, maar die van mij loopt nu achteruit, zodra ik licht ga zitten en ook maar een beetje druk op de teugels neem.
Als hij loopt, druk van de teugels af en hij gaat lekker achteruit!

Als je op deze manier achteruitgaat, loopt je paard veel minder moeilijk en verkrampt, dan je vaak bij ruiters ziet die drijven en druk op de teugels houden.

Groetjes Marrit

En wees in het begin blij met een of twee pasjes! Je moet het steeds verder opbouwen.

_Roosje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-05 15:54

Leer hem eerst gewoon op stal het commando terug (of iets dergelijks). Als hij dat snapt en ook goed doet en consequent doet dan pas onder het zadel proberen.

Ga stilstaan in een hoek en ga iets achterover zitten, benen wel aan je paardje (desnoods iets naar achter) en je teugels licht aannemen. Geef dan het commanda dat je anders ook altijd gebruikt. Stapt je paardje naar achteren, goed belonen! 1 stapje is in het begin al genoeg.. en niet steeds op door blijven hameren!

Ook kan je in het begin iemand voor hem laten staan die tegen zijn borst duwt terwijl jij het commando en de hulpen geeft!

Veel succes saampies!

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-05 16:24

Ik zou achtwaarts even helemaal laten zitten tot je de hele basis er goed in hebt. Dus stap, draf galop, verrruimen netjes hathouden en met de juiste stelling en buiging lopen. Je overgangen netjes en goed voorelkaar en het paard mooi op eigen benen.

Dan rustig aan met iemand ernaast beginnen te oefenen veel met je stem werken, je hebt het pas in het L nodig du he hebt zat andere dingen om nu te leren of juist de punjtes op de I te zetten. Ik zou niet gaan worstelen en doen met achterwaarts tot je paard redelijk dragend is op de achterhand.

Aan de hand kan je het wel oefenen daar heb je later veel profijt van.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-05 00:57

Tja.. achterwaarts zou ik nu ook alleen nog maar aan de hand oefenen. Erg handig als hij op stemhulp achterwaarts kan Lachen even een duwtje bij de boeg en stemcommando 'terug' o.i.d. zou genoeg moeten zijn en dan paar passen en belonen Lachen Je paard moet ontspannen en gewillig achterwaarts gaan, niet meteen klooien met rechtrichten eerst commando achterwaarts goed oefenen. Als je het onder het zadel wil aan leren, naast de bakrand beginnen en het commando geven. Hierbij kan je misschien wat hulp gebruiken van iemand, die het paard op z'n borst tikt, net als bij het aan de hand achterwaarts gaan. Als je paard dit kan ga je langzaam de stemhulp weer inruilen voor been/teugel/zit-hulpen Knipoog

Maar ik zou nu eerst rustig wat wendingen, voltes en overgangen rijden. Zo dat je paard goed voorwaarts, aan het been en onder controle is. Als je dat hebt bereikt dus paard is goed aan het been en je kan ook al goed schakelen in de gangen en kan redelijk zelfstandig op z'n benen staan (slingert niet meer als je op de binnenhoefslag rijdt) Zou ik een beetje gaan wijken, eerst een paar passen van de binnenhoefslag.

Misschien kan je wel geen proffesionele les hebben maar is er wel een vriend/vriendin/familielid o.i.d. die je vanaf de kant een beetje kan helpen. Want het plaatje ziet er naast toch anders uit dan als je er bovenop zit.

Daarnaast kan je ook veel informatie over hoe oefeningen gereden/aangeleerd worden halen uit boeken. Ik vind Dressuur van Richard Davison heel prettig en ook Paardrijden met gevoel van W. Bonhof en T. van Daalen is eenvoudig. Daarnaast zijn er natuurlijk ook duizende andere paarden boeken die de rijkunst uit de doeken doen.

Veel succes en plezier met je Fries Lachen

Fielychi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-05 06:46

Achterwaarts = een basis!!!!!!!!!!!!!

Toevallig hadden we het er op de manege paard dagen terug nog over: iedereen wacht altijd te lang met 'terug' oefenen, daarom zijn er zoveel paarden die het "niet kunnen".
Mijn zus en ik zijn bezig met een jong paard in te rijden van onze intrustrice.
Inmiddels wandelt hij na gelongeert te zijn los door de bak (stap en draf). Direct hierna hebben wij heb achterwaarts geleerd, juist met oog op: later krijg je dat er zo moeilijk in!
Aan de hand deed hij dit al, met iemand erop na 1 x oefenen ook.

Maak je lang, been wel iets naar achterleggen, maar verder niks. Iets druk op je teugel. Reageert hij niet, dan iemand voor hem laten staan die hem lichtjes op zijn borst drukt.
Paard waar wij nu mee bezig zijn luistert erg goed naar stemcommando's. Inmiddels hoef je alleen maar 'terug' te zeggen en hij gaat terug.

Ik zou het niet laten rusten en juist blijven oefenen. Hoe langer je wacht, hoe moeilijker het gaat worden.
Succes! Haha!

Chrissetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-05 09:29

iemand die ervoor gaat staan en je paard een tikje met de zweep geeft,terwijl je juiste hulpen geeft voor het achterwaarts gaan.

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-05 12:09

Banja schreef:
Hallo,

Ik heb even een vraagje voor iedereen die ons tips kan geven hoe we ons jonge paard nieuwe dingen aan kunnen leren:

We zijn ongeveer 5 maanden geleden begonnen met het inrijden van onze Fries. Ze is heel dressuurgeschikt, en leert heel makkelijk. Dus het inrijden ging heel makkelijk, en we waren al gauw toe aan nieuwe dingen, om ons paard aan te leren. Tot nu toe hebben we haar het volgende aangeleerd:
Stappen
Draven
Halthouden
Versnellen binnen de gang
Galop zijn we veel mee aan t oefenen
Achteruit lukt ook al redelijk.

Maar hoe kan ik het beste leren achteruit stappen?!

Wat kunnen we hierna het beste met haar oefenen?! Ik wou haar nu meer dressuurgespecialiceerde dingen aanleren, omdat we nu echt bij de basis zitten, maar waar kunnen we het beste mee beginnen, en het belangrijkste is nog wel>> Hoe leren we het haar aan?

Want het probleem is namelijk, ik kan nu geen les nemen, dus dat word dan misschien van de zomer, en anders helemaal niet. Hoe kunnen we het haar daarom GOED aanleren??

Alle tips zijn welkom!! Alvast bedankt!

ik zou even rustig aan doen met een jong paard (zie dik gedrukte gedeelte). laat hem even geestelijk bijkomen van alle nieuwe indrukken. zoiets moet verwerkt worden. het is natuurlijk fijn als een paard alles snel leert, maar kan erg belastend zijn voor de gewrichten. het achterwaarts kun je natuurlijk wel alvast aanleren. tips zijn er al gegeven en daar sluit ik me bij aan

Fielychi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-05 13:21

beautylover schreef:
iemand die ervoor gaat staan en je paard een tikje met de zweep geeft,terwijl je juiste hulpen geeft voor het achterwaarts gaan.

Nou, dat zou ik persoonlijk nou nooit doen, gelijk een zweep erbij.
Vaak is druk voor op de borst wel voldoende.
Zie mijn stukje...

duppie82

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-05 13:35

Bij makkelijk lerende paarden ga je snel de fout in door te snel van alles te leren.In het begin lijkt het wel leuk, hoe snel je paard alles oppakt, maar vaak is het te veel. Je paard moet tijd krijgen om alles te verwerken, alles wat je doet, ook al doe je een oefening voor de 2e en 3e keer is een nieuwe indruk. Dit staat tot nu toe in elk boek wat ik heb gelezen en dit is ook wat ik zelf heb gehoorde en gezien.

Neem de tijd, je hebt toch geen haast

Het is moeilijk om die drift tegen te gaan omdat je paard snel leert, maar je verpest je paard later ermee....

En de reden waarom achterwaarts onder het zadel pas na de basis wordt geoefend is, omdat je paard zijn achterhand moet gaan onderbrengen.Dit is moeilijk zat voor een paard met een normale achterhand.
Als je achteruit wilt gaan oefenen kun je dit beter met grondwerk oefenen, dit is zowieso handig voor alle dressuuroefeningen.Je kan namelijk alle dressuuroefeningen oefenen tussen de dubbele longe. Maar dit geeft minder belasting en maakt het makkelijker om te perfectioneren als je er later opzit

Mijn tip is, ga niet te hard van stapel, want je hebt er toch niks aan..Neem de tijd

groetjes Kimberley

Fielychi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-05 18:04

duppie82: je hebt gelijk als het gaat om de achterhand eronder te leren zetten. Maar achterwaarts is ook gewoon iets wat ze moeten kennen, vanaf het begin.
Nu gaat het er nog niet echt om HOE hij het doet (ja, liefst wel recht enzo), als hij het maar doet. Die achterhand, zijn we nog niet mee bezig.

Paard dat wij nu inrijden is bijna 3 en gaat over een paar weken weer op rust. Ondertussen heeft hij dan gesnoept van de absolute basis:
- grondwerk (voetje, om, terug, poetsen, stilstaan, volgen, buiten lopen, oefenen met 'enge' dingen e.d.)
- stemcommando's
- aan de longeerlijn
- iemand kan erop de bak rond in stap en draf
- sturen kan ietsjes
- achterwaarts

Nu proberen we af te wisselen met longeren, erop zitten en leuke dingen doen als spelen met de bal, over een deken lopen en lekker buiten wandelen)
Over een paar weken gaat hij dus een tijdje op rust (ong. 3 maand sowieso), lekker groeien, spelen.
Daarna pakken wij hem weer op.

Misschien een idee voor de TS om het deze manier te proberen??

Groetjes! Haha!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-05 18:07

Voordat je in zn achteruit gaat, is het misschien handig om eerst eens te kijken of ze wel recht VOORUIT gaat Haha! Haha! Haha!

Doet eerst maar eens wat rechte lijnen rijden

Banja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-05 21:12

Evelijn schreef:
Tja.. achterwaarts zou ik nu ook alleen nog maar aan de hand oefenen. Erg handig als hij op stemhulp achterwaarts kan Lachen even een duwtje bij de boeg en stemcommando 'terug' o.i.d. zou genoeg moeten zijn en dan paar passen en belonen Lachen Je paard moet ontspannen en gewillig achterwaarts gaan, niet meteen klooien met rechtrichten eerst commando achterwaarts goed oefenen. Als je het onder het zadel wil aan leren, naast de bakrand beginnen en het commando geven. Hierbij kan je misschien wat hulp gebruiken van iemand, die het paard op z'n borst tikt, net als bij het aan de hand achterwaarts gaan. Als je paard dit kan ga je langzaam de stemhulp weer inruilen voor been/teugel/zit-hulpen Knipoog

Maar ik zou nu eerst rustig wat wendingen, voltes en overgangen rijden. Zo dat je paard goed voorwaarts, aan het been en onder controle is. Als je dat hebt bereikt dus paard is goed aan het been en je kan ook al goed schakelen in de gangen en kan redelijk zelfstandig op z'n benen staan (slingert niet meer als je op de binnenhoefslag rijdt) Zou ik een beetje gaan wijken, eerst een paar passen van de binnenhoefslag.

Misschien kan je wel geen proffesionele les hebben maar is er wel een vriend/vriendin/familielid o.i.d. die je vanaf de kant een beetje kan helpen. Want het plaatje ziet er naast toch anders uit dan als je er bovenop zit.

Daarnaast kan je ook veel informatie over hoe oefeningen gereden/aangeleerd worden halen uit boeken. Ik vind Dressuur van Richard Davison heel prettig en ook Paardrijden met gevoel van W. Bonhof en T. van Daalen is eenvoudig. Daarnaast zijn er natuurlijk ook duizende andere paarden boeken die de rijkunst uit de doeken doen.

Veel succes en plezier met je Fries Lachen

achteruit op halter kan ze al.!!

Cyrilletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-05 12:43

Banja schreef:

Als ze al aan het halster achteruit kan, kun je die hulpen ook gebruiken wanneer er iemand op zit.
Hier heb je dan wel twee personen voor nodig: 1 op het paard en 1 op de grond.
Laat diegene op het paard rustig de hulpen geven voor de achteruit terwijl de persoon op de grond tegelijkertijd de hulpen geeft voor het achterwaarts gaan die ook gebruikt worden aan het halster.

Banja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-05 14:42

Cyrilletje schreef:
Banja schreef:

Als ze al aan het halster achteruit kan, kun je die hulpen ook gebruiken wanneer er iemand op zit.
Laat diegene op het paard rustig de hulpen geven voor de achteruit terwijl de persoon op de grond tegelijkertijd de hulpen geeft voor het achterwaarts gaan die ook gebruikt worden aan het halster.

dat is grappig, dat deden we al, maar we komen niet verder, zonder die persoon ervoor lukt het dus niet.

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-05 15:15

Cyrilletje schreef:

[/quote]

dat is grappig, dat deden we al, maar we komen niet verder, zonder die persoon ervoor lukt het dus niet.
[/quote]

je doet dan of iets verkeerd of je zult vaker moeten oefenen.
paard is en blijft een gewoonte dier dus door veel herhaling zal het beter gaan.
[/quote]
[/quote]

Pannie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-05 15:48

heb ik ook gehad...maar je moet het gewoon vaak oefenen met iemand erbij...en diegene kan dan steeds een pasje verder terug blijven staan...totdat ze het helemaal alleen doet

GoldStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-05 16:09

Ik zou een jong paard niet te snel achterwaarts leren gaan. Een paard doet dit niet van nature. Op het moment dat je een foutje maakt bij de africhting kan er altijd verzet optreden. Achteruit gaan is daar een van. Dus begin met achteruit gaan op het moment dat het pas nodig is. Een paard ontdekt bijna nooit uit zichzelf dat ie achteruit kan. Het paard leert het meestal bedoeld of onbedoeld van de ruiter. Pling

Banja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-05 16:13

GoldStar schreef:
Ik zou een jong paard niet te snel achterwaarts leren gaan. Een paard doet dit niet van nature. Op het moment dat je een foutje maakt bij de africhting kan er altijd verzet optreden. Achteruit gaan is daar een van. Dus begin met achteruit gaan op het moment dat het pas nodig is. Een paard ontdekt bijna nooit uit zichzelf dat ie achteruit kan. Het paard leert het meestal bedoeld of onbedoeld van de ruiter. Pling

maar wat versta je onder een jong paard tijdens de africhting? Ons paard is al bijna 6 maanden onder het zadel, en ik denk daarbij niet echt meer aan 'té snel achterwaarts leren, ik denk dat je dit een paard té snel aanleert als je dat al in de eerste maanden doet..

inib

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-05 18:03

Banja schreef:
GoldStar schreef:

maar wat versta je onder een jong paard tijdens de africhting? Ons paard is al bijna 6 maanden onder het zadel, en ik denk daarbij niet echt meer aan 'té snel achterwaarts leren, ik denk dat je dit een paard té snel aanleert als je dat al in de eerste maanden doet..

Ik denk niet dat je dit te snel aanleert, elk paard leert bij mij al snel een pasje achteruit, hoe ga je dat anders oplossen als hij in de trailer staat of je wilt hem uit de wei halen en het hek gaat naar binnen los en hij kent geen achterwaarts, het is zelfs een van de eerste dingen die ik mijn paard leerook onder het zadel vaak de tweede of derde keer dat we erop zitten al, het feit dat hij leert dat er niets engs achter hem is en hij daar rustig heen kan, neem er alleen de tijd voor, 1 pasje is genoeg en oefen het niet te vaak op dezelfde plek maar zelfs een veulentje moet al een pasje terug kunnen.
Gebruik wel een duidelijk stemcommando als terug of zoiets en wees consequent, als je het vraagt moet hij het ook doen.
Succes ermee