Jonge Haf stijgeren/bokken hoe aanpakken?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Somebitch

Jonge Haf stijgeren/bokken hoe aanpakken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-05 19:35

Hoi,
Ik rijd op een haflinger van 3 en een half jaar.
Eerst ging alles goed ze is goed verkeersmak enz maar de afgelopen 2dagen als ik naar buiten ga (ga wel met de groep) Gaat ze meestal in het zelfde bos gewoon gek doen. Bokken, stijgeren er ineens in galop wegschieten (ze is dan nog wel te houden) Maar hoe pak ik dit aan? Hoe kan ik haar laten merken dat ik er niet van gediend ben enz.

De laatste tijd ook in de bak, als er een ander paard in rijd (de ruinen meestal) Dan gaat ze ook bokken naar die paarden. Als de andere paarden naar de wei gaan en ik ben aan het rijden op haar dan krijgt ze de kloder in der kop! Ze doet niets anders als er dan vandoor vliegen bokken en redelijk hoog steigeren!

Wat kan ik hieraan doen?!

Janneke040

Re: Jonge Haf stijgeren/bokken hoe aanpakken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-05 20:19

Je praat over een ZE,...is ze niet hengstig?!

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-05 20:49

Naja volgens mij niet ik zal morgen even kijken!
Maar pasgeleden was ze wel hengstig ja en toen bokte ze in de bak inderdaad naar een ruin.
We zijn vandaag wel maar alleen met merries naar buiten geweest dus ZONDER ruinen. Zou ze dan nog zo gek doen? als ze hengstig is?

UK_eef

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-05 21:00

Pubertijd?

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-05 08:52

Ja dat denk ik ook. Ik denk dat ze meer trucjes aan het vinden is om er iemand aftegooien ofzo. Maar hoe kan ik haar laten merken dat ik dit dus niet leuk vind?

__Marije__

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-05 11:46

MMhs dat probleem heb ik ook met mijn haf.. half jaartje ouder ongeveer denk ik.. Prom stijgert niet.. maar dat bokje bij galop enz is ook irritant Knipoog of als een rodeo Koe door de bak sjeesen...

K denk dat t gewoon pubertijd is

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-05 14:25

Ik denk ook pubertijd.

Mijn haflinger had dat af en toe ook wel op die leeftijd.

Gewoon snel weer terug nemen en doorijden. Misschien een extra lesje nemen.

Inèske

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-05 22:04

Jonge paarden hebben een arsenaal aan trukjes om hun ruiter mee uit te proberen.
Doe alsof je het nooit hebt gemerkt en drijf ze vooruit
neem de oefening terug op als tevoren
Na een tijdje zal ze merken dat het niet werkt bij jou en zal ze vanzelf stoppen
meer rijden is geen optie
gewoon rijden zoals je anders doet maar niet letten op haar zottigheden
en ook nooit afstappen als ze nog zot doet want dan denkt ze Jippie ik heb gewonnen en dan gaat ze het blijven doen
kun je er echt niet opblijven da ga je ervan en longeer je haar
je moet niet bang zijn om je eens echt boos te maken he
laat ze maar eens afzien
maar dit niet te lang en na dat stukje longeren, dan beloon je haar (niet met iets lekkers, want dat is omkoperij) en je berijd haar terug
belangrijk is ook om het haar tijdens het rijden niet lastig te maken
dit moet je gelijdelijk opbouwen

veel succes

laat je iets weten???

Eefjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-05 16:06

ik zeg bijna het zelfde als iedreeen pubertijd of hengstig??

Ik rijd zelf ook een haf van 3 en half en die odet het ook al een tijdje maar dat wordt van zelf minder in het begin was het egt erg de hele tijd door en nu wordt het steeds minder bijna niet meer!!! Pling Haha!

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-05 19:19

Bedankt voor jullie reacties Lachen
Maar ze doet het ook echt ALLEEN als we óf in het bos zijn óf de paarden naar de wei gaan óf er paarden in de bak rijden die ze niet kent (merries,ruinen en hengsten staan gescheiden bij ons)

Daarom vind ik het zo raar. Kijk rijd ik in mijn eentje in de bak is er niks aan de hand soms nog moeilijk om haar in galop te krijgen achterwaarts gaat ook super! Maar zodra we dus naar het bos oid gaan begint ze pas.

Op een terrein waar ze nooit heeft gereden is dan dan ook super braaf.

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-05 20:03

sorayalover1 schreef:
Bedankt voor jullie reacties Lachen
Maar ze doet het ook echt ALLEEN als we óf in het bos zijn óf de paarden naar de wei gaan óf er paarden in de bak rijden die ze niet kent (merries,ruinen en hengsten staan gescheiden bij ons)

Daarom vind ik het zo raar. Kijk rijd ik in mijn eentje in de bak is er niks aan de hand soms nog moeilijk om haar in galop te krijgen achterwaarts gaat ook super! Maar zodra we dus naar het bos oid gaan begint ze pas.

Op een terrein waar ze nooit heeft gereden is dan dan ook super braaf.

eigenlijk geef je hier zelf al de oorzaak aan of in ieder geval 1 oorzaak.
ze pubert en wel heel duidelijk!
op onbekende wegen is ze onzeker, ze kent immers de weg niet dus laat ze zich makkelijker leiden. op bekende wegen kent ze de weg (logisch) en zal ze dus eerder vol zelfvertrouwen zitten. en daar is op zich niks mis mee als een paard zich ergens prettig en zelfverzekerd voelt, maar dat geeft haar niet het recht om te bepalen wat er gaat gebeuren. jij bent de leider en moet dat overal binnen of buiten laten weten. je zult haar denk ik toch een keer moeten aanpakken, want nu neemt zij de leiding en dat is niet wat je wilt, toch? pak haar dus maar eens aan en houd haar goed voorwaarts, zet haar aan het werk op die bekende plekken, want op die plekken heeft ze dus geen aandacht voor jou. zorg dat je die weer krijgt en neem anders les...diegene kan jou vanaf de grond verder begeleiden

Marrepar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-05 20:29

MissPromiss schreef:
MMhs dat probleem heb ik ook met mijn haf.. half jaartje ouder ongeveer denk ik.. Prom stijgert niet.. maar dat bokje bij galop enz is ook irritant Knipoog of als een rodeo Koe door de bak sjeesen...

Mijn 5jarige haf heeft hier ook regelmatig last van, alleen die steigert wel Clown

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-05 20:31

Marrepar schreef:
MissPromiss schreef:

Mijn 5jarige haf heeft hier ook regelmatig last van, alleen die steigert wel Clown

daarom is het belangrijk dat je het gelijk de kop indrukt!
als je het nu niet aanpakt keur je het in feite goed.

wisja

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-05 20:54

ik heb vorig jaar ook gehad met een welshje.. was altijd onwijs lief enzo.. en ineens ging ze buiten (alleen met andere paarden) bokken en rennen enzo.. nou het is denk ik idd de pubertijd maar ik zou niet zoiets hebben van ooke het gaat wel over.. want ze gaat juist uitproberen wat ze je allemaal kan flikken en als je der nu nix aan doet blijft ze het doen.. misgien een idee om is te vragen dat er een heel mak paard voor je gaat rjiden.. en zodra je denkt dat ze gek gaat doen of dat ze weg wil rennen dat je een sijntje geef en dat die dan het pad verspert.. kan je paard nergens heen is de lol der af.. je kan ook ja heel streng gaan rijden en dat is dus heel erg op iets gericht.. bijv op je voltes met stelling enzo.. dan moet ze zich wel concentreren en heeft ze gewoon geen kans om te gaan rennen.. of bokken ofso.. en zodra ze wel gaat rennen of bokken met rennen stuur je der gewoon eeen volte op zodat ze wel moet stoppen en zodra ze gaat bokken ofso probeer je der anar voren te houden doe je alsof er nix gebeurt was en ga je gewoon verder met je stellingen ofso.. misgien stopt het dan.

QueenBeeBee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-05 21:01

wisja schreef:
ik heb vorig jaar ook gehad met een welshje.. was altijd onwijs lief enzo.. en ineens ging ze buiten (alleen met andere paarden) bokken en rennen enzo.. nou het is denk ik idd de pubertijd maar ik zou niet zoiets hebben van ooke het gaat wel over.. want ze gaat juist uitproberen wat ze je allemaal kan flikken en als je der nu nix aan doet blijft ze het doen.. misgien een idee om is te vragen dat er een heel mak paard voor je gaat rjiden.. en zodra je denkt dat ze gek gaat doen of dat ze weg wil rennen dat je een sijntje geef en dat die dan het pad verspert.. kan je paard nergens heen is de lol der af.. je kan ook ja heel streng gaan rijden en dat is dus heel erg op iets gericht.. bijv op je voltes met stelling enzo.. dan moet ze zich wel concentreren en heeft ze gewoon geen kans om te gaan rennen.. of bokken ofso.. en zodra ze wel gaat rennen of bokken met rennen stuur je der gewoon eeen volte op zodat ze wel moet stoppen en zodra ze gaat bokken ofso probeer je der anar voren te houden doe je alsof er nix gebeurt was en ga je gewoon verder met je stellingen ofso.. misgien stopt het dan.

Voltes??? in een buitenrit.. lijkt me lastig aangezien ze o kzegt dat het bij een bosje is.. moet je tussen de bomen door een volte rijden met een stijgerend en bokkend paard... hhmpz lastig lijkt me dat! Clown

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-05 18:46

Ze doet het ook zomaar heel even dus niet heel de weg door gewoon onverwachts eerst dacht ik een blijheids bokje maar dat bleek dus niet.
Ik heb haar al een keer een klap met de zweep gegeven maar het lijkt wel alsof ze daar niet op reageert :S

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-05 18:20

Vandaag was het weer zover Boos!
Ineens zomaar zonder reden weg sprinten en dan stoppen recht omhoog komen door sprinten met een paar bokken. Het lijkt wel alsof ze niet reageer op de zweep...

wisja

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-05 18:38

oke..:p dat van die volte is ook zo maar ik rij opsig nooit in bosjes dus ja bij mij kon dat wel:P ik ben wel is toen ik naar ut strand ging de bosjes in gegaan omdat ze dat wel leuk vond:P in volle galop en toen heb ik me oge dicht gedaan omdat er overal takken waren en ineens stopte ze was er een oude bunker voor ons oftewel een groot gat... keert het om en gallopeert hard terug dus het kan wel echt gevaarlijk zijn:S

maar oke dat is verleden tijd:P

mischien moet je is proberen om niet te slaan mischien reageert ze wel maar niet op de manier dat jij wilt.. dus het kan zijn dat als ze gaat rennen.. ik neem aan dat je der dan een knal geeft.. dat ze daardoor gaat steigeren.. en wir gaat rennen enz.. je kan ook proberen als ze het alleen in het bos doet gewoon niet meer naar het bos gaan een tijdje.. of naar andere delen van het bos.. zodat ze niet weet waar je bent.. dan zal ze niet snel gaan bokken en raar doen enzo omdat ze niet weet waar ze uitkomt.. tja of met een andere manier als zweep afstraffen ik weet niet wat voor manier maar ik zou wel is anders reageren als dat je normaal doet dan is ze verbaasd door wat je doet en stopt ze mischienn.. en voorderest het zal idd wel puberen zijn tja het stopt meestal doordat ze doorhebben dat jij echt er geen zin in hebt en ze er dus 'straf' om krijgen..

S0phiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-05 08:37

Haj

Ik heb het zelfde probleem met mijn jonge haflinger van net 3! 1 van de punten waaraan het ligt is dat hij nog heel jong is! en natuurlijk in de pubertijd Knipoog Misschien is het een idee dat je is alleen met een vriendin.. (vriendin fietst mee) een buitenrit maakt .. en ik zal dan is gaan kijken hoe hij alleen reageert.. Misschien word hij nu wel zenuwachtig van de andere paarden, ookal was hij dat vroeger niet!

X S0phiie

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-05 20:06

Ik geef hem pas een knal als ze gestopt is! En ik haar goed bij me heb!

Alleen naar buiten is helaar géén optie! Dan is ze namelijk helemaal niet meer te houden!
vandaag was het weer zover! We waren bijna thuis we moesten de oprit nog op! 1paardje ging in een klein drafje (paar stapjes) En Marieke probeerde er ineens in galop tussen uit te springen! :S

Alline

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-05 21:54

Sorry, ik geloof niet in puberende paarden of paarden die niet willen, het ligt meestal aan de ruiter of er is iets medisch..
Ik weet natuurlijk niet hoe je rijdt maar niet iedereen kan zomaar een driejarige rijden. Heb je wel les? Ik denk dat die je beter kan helpen.

sorayalover1 schreef:
Ik geef hem pas een knal als ze gestopt is! En ik haar goed bij me heb!

Erg handig.. Een paard begrijpt niet dat die schop bedoelt is voor iets dat ie een minuut (of zelfs korter nog) gedaan heeft. Als je hem pas een schop geeft als je haar goed bij je heeft denk zij dat je haar voor haar goede gedrag straft.

En staat je paard wel veel buiten, ze kan natuurlijk ook energie overhebben. Je kan haar altijd van te voren longeren of losgooien.

Groeten Alline

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-05 19:50

Ze staat dag en nacht buiten! Maar voor de buitenritten heb ik het geloof ik gevonden. Ze kan niet achterop lopen (voorop doet ze namelijk niets) En als paarden in de wei waar we langs gaan gaan rennen of showen word ze ook helemaal gek wat kan ik aan dit laatste doen?

Edit: Ja ik heb les en ik heb vaker paarden ingereden en op 3jarige enz gereden

katyka

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-05 23:15

ik heb ook hetzelfde probleem met mijn paardje. hij is 6 jaar en sinds dit jaar gaat hij buiten (op de weg terug) zich helemaal opkroppen, en heel druk doen.
als je hem wilt inhouden gaat hij stijgeren of bokken.
niet echt veilig buiten.
Het is echt stoutigheid, want normaal doet hij dit dus nooit.
Nu denk ik dat ik hem toch echt een keer heel ernstig moet aanpakken, en hem dus eens flink op z'n sodemieter geven dat ik hier dus niet van ben gediend

despringer

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-05 07:56

sla is een fles water kaopt op haar hoofd als ze steigert dan doen ze het nooit meer pas wel op voor je zelf

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-05 08:40

despringer schreef:
sla is een fles water kaopt op haar hoofd als ze steigert dan doen ze het nooit meer pas wel op voor je zelf

ja natuurlijk!! Slapen

sommige mensen snappen het ook echt niet he?? Boos!

als de kunde ophoud begint de grofheid