problemen bij buitenrijden

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Lautje25

problemen bij buitenrijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-05 10:48

heyy...
ik heb een paard die heel erg onrustig is bij buitenrijden, hij wil niet over veeroosters, hij gaat opeens erg bokken hij word hellemaal gek als er autos langs rijden en hij wil nooit voorop. hoe kan ik dit verhelpen? ik ga zo 3 dagen per week naar buiten maar hij wil het maar niet leren....alleen over het veerooster gaat iets beter..

Wie heeft tips??

Sjonniej

Re: problemen bij buitenrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-05 10:53

Over veeroosters is niet gek, dat zou ik ook nooit doen als ik jou was. Als je paard erin blijft haken kan je hem afmaken.

De rest is gewoon oefenen, zelf heel normaal en relax blijven doen. Niet zelf al bang worden als je een auto hoort, zet er desnoods iemand anders op die het niet weet en niet snel bang is.
Als hij het echt eng vind helpt het om zelf normaal te blijven doen.
Als hij de boel besodemietert, helpt normaal doen ook, dan negeer je hem.

CouCou

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-05 10:54

Meegaan met rustige paarden. Die goed gewend zijn aan auto's en veeroosters. Hoewel ik veeroosters ook eng zal vinden hoor als ik daar overheen moest met Iris. Die probeer ik altijd te vermijden (hebben we die hier in de buurt ook niet hoor).
Wil hij/zij niet voorop lopen met een ander paard... nou jammer dan. Dat wil iris ook niet.
Blijven volhouden en hem/haar iedere keer goed belonen als het goed gaat.
Probeer zelf ook lekker ontspannen te blijven, als jij namelijk al gespannen gaat zitten en denken dat het niet goed gaat, dan gaat ie juist raar doen. (mmm snap je een beetje wat ik zeg? komt er volgens mij een beetje raar uit).
Wat ik ook wel eens deed, als ik iets eng vond, dan begon ik keihard te zingen. Helpt echt, alleen sommige mensen kijken je een beetje raar aan. Haha!

Misschien kan je er ook een paar keer naast lopen, totdat ze gezien hebben dat jij ook nergens op reageerd. Dan kunnen ze ook meer vertrouwen krijgen.
OK dan!

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-05 13:29

Een jaar of wat geleden was het nog op het nieuws: een pony die in een veerooster geraakt was en ter plekke afgemaakt kon worden.
Geen goed idee, dus.
Verder zijn alle tips die ik kan bedenken al door Eowyn04 gegeven...

Lautje25

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-05 14:48

Ik moet wel over veeroosters..Anders kan ik nergens naar buiten dus

Nienketje17

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-05 17:30

een martingaal wil ook helpen met buitenrijden. dan kan je paard zijn hoofd niet omhoog brengen, zo blijf je controle houden over je paard. het beste is om naar buiten te gaan met een verkeersmak paard. als er een auto aankomt kun je het beste op een plek gaan staan waar je de ruimte hebt(mocht ie weg springen dan springt ie niet de weg op) en laat hem naar de auto kijken. vraag de automobilist om zachtjes t erijden d.m.v je arm omhoog en omlaag te bewegen.
succes ermee

Fielychi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-05 17:56

oefenen, oefenen, oefenen.
Stug volhouden!
Zoals je zei: over de veeroosters gaat het al beter.

Toch vind ik het ook wel eng hoor, die veeroosters.

groetjes!

EvaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-05 18:07

misschien gewoon eerst aan een halster mee laten lopen over de weg en steeds als er een auto aankomt stil gaan staan en hem even laten kijken naar die langsrijdende auto. elke keer dattie t goed doet belonen met n snoepje of klopje of zn hals.
Als ie dat kan proberen gewoon te blijven stappen aan de hand ipv stil te staan. Als hij dat kan kun je er misschien eens opstappen en in stap proberen zn vertrouwen te winnen met iemand die ernaast loopt zodat ie niet richting de weg weg kan schieten. En als dat gaat kun je natuurlijk eens proberen om diegene die dan op de fiets rijdt ofzo achter je paard te laten rijden ipv ernaast.
als dat gaat tadaaaa je hebt een verkeersmak paard (mits je gaat stappen wanner er een auto aankomt.
gewoon rustig opbouwen dus! als je je arm uitsteekt en ermee van boven naar beneden zwaait snappen de automobilisten dat ze snelheid moeten minderen en das natuurlijk ook rustiger voor je paard.

Die veeroosters zouk maar mee uitkijken het zijn niet voor niets VEEroosters... ze zijn bedoeld dat er geen dieren over kunnen komen en soms staat er stroom op... misschien is daardoor je paard zo bang geworden doordat hij daar een nare ervaring mee heeft gehad.

ik hoop dat je er iets aan hebt!

LittleKathy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-05 20:10

Hoe ben je zelf als je naar buiten gaat?

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-05 20:14

Over hoeveel veeroosters moet je?
Ik moest vroeger ook over een veerooste en ik verstopte dan een plank in bosjes dat ik die kon gebruiken om er over heen te gaan.
Een veerooster is echt link, je vergeeft het jezelf nooit als je paardje er door heen zakt.

Lautje25

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-05 23:18

ik ben zelf altijd wel relax als k naar buiten ga ik ben niet echt bang dat die iets doet en dat ik eraf val. Ik moet over 4 veeroosters...