jonge haf valt naar buiten

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Mloes

jonge haf valt naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-05 12:11

Corinne, een superleuke haf .. heb ik zelf ingereden. Gaat allemaal supergoed, ze begint al superontspannen te lopen, achterhand dr onder, lekker beetje doorbuigen .. Gaat allemaal super! Maar nou heb ik nog 1 probleempje.. Ze is echt irritant als je gewoon op de hoefslag wil rijden.. Dan loopt ze de hele tijd bijna tegen t stroomdraad aan .. ( Dr zit stroomdraad om de bak heen ) Ik weet dat dit veel voorkomt bij jonge paarden, en ik heb al n heel tijdje op de binnenhoefslag gereden en veel figuren gereden enzo.. Maar ze blijft het doen..

Iemand enig idee hoe ik dit op kan lossen ? Ze is al 2x tegen het stroomdraad aangekomen met als gevolg dat ik dr bijna af viel.. Maar daarna loopt ze dr zo weer tegenaan
Laatst bijgewerkt door Lielle op 25-03-05 13:01, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: titel verduidelijkt

kimberlyew

Re: Probleempje met mn jonge haf. .

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-05 12:57

Genoeg buitenbeen erbji. Of desnoods met een zweepje rijden en deze tegen de buitenschouder leggen.

klomp

Re: jonge haf valt naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-05 13:32

heb je druk op 2 teugels, kantelt zij haar hoofd naar een bepaalde kant, gaat de pony zowel op links als op rechts makkelijk ????

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-05 15:35

Je moet met je buitenteugel een muur vormen, waar je paard niet doorheen kan. Deze muur kan je aan de achterkand versterken met je buitenbeen als je paard uitzwaait met de achterhand.

xilsee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-05 16:02

Hay,
Gewoon je buitenbeen er goed aan houden, als dit niet genoeg is zweepje erbij pakken en hem een keer terugtikken als hij het weer doet, bij de pony's waar ik op heb gereden werkte het.. suc-6 er mee..
Ilse

Mloes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-05 19:37

Ja mn buitenbeen dr aanleggen heb ik al geprobeerd Knipoog Meest voor de hand liggende oplossing .. Kweet het.. Maar daar reageert ze dan gewoon niet op.. En een zweepje pakken is spelen met je leven .. Vork Begin ik niet aan Knipoog
Heb vandaag bij de ponyclub gereden, daar is een muur als bakrand zeg maar.. Dus daar maakt het niet echt uit als ik met mn benen tegen de rand aankwam.. Maar het schraapte.. En dat vond ze wel een erg eng geluid.. Daarna liep ze al beter.. Dus misschien dat het op te lossen is met simpelweg in n andere bak rijden.. Hoop het...

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-05 11:50

Zowiezo moet je leren dat een zweep een hulp is die je normaal moet kunnen gebruiken. Met longeren kan je dit goed aanleren, maar soms is een tikje zo handig en zo moeilijk met iets anders te verkrijgen...
Leer je paard eerst om normaal op de zweep te reageren, het hoort bij je stuur.

Mloes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-05 12:14

Hmm ja heb je wel gelijk in.. Maar ze is gewoon superbraaf, een zweep is niet echt nodig .. Maar bij dit misschien wel .. Wil het iig eerst zonder proberen.. Heb het niet zo op zwepen enzo Knipoog

pluimpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-05 12:51

ga eens op de binnenhoefslag rijden en kom helemaal niet meer op de hoefslag.

een jong paard moet leren op zijn eigen benen te lopen, het klinkt alsof hij veel aanleuning zoekt bij de bakrand

EvaB

Re: Probleempje met mn jonge haf. .

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-05 19:39

kimberlyew schreef:
Genoeg buitenbeen erbji. Of desnoods met een zweepje rijden en deze tegen de buitenschouder leggen.

das de oplossing Haha!!

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-05 23:22

loopt ze met dr gehele lichaam tegen het stroomdraad aan?
of is het alleen dr achterste???

Mloes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-05 10:00

Hele lichaam.. Waardoor ik met mn been tegen t stroomdraad aankom..

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-05 13:19

inderdaad gewoon veel oefenen op de 2e en 2e hoefslag,
zoals ik het zo kan begrijpen heeft ze de steun van een bakrand hard nodig,

misschien een goede oefening om eens op een hele grote wei te rijden,
en dan niet langs de afrastering,
of op een zandvlakte ofzo..

als er iemand anders op rijdt,
doet ze eht dan nog??

verder gewoon heel goed je buitenbeen er bij houden !

Mloes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-05 13:57

Ehm mn vriendinnen kunnen dr niet zo goed mee.. Knipoog Marlies en Annemarie hebben dr op gereden .. Verder nog nooit iemand.. En bij hun gaat ze heeel hard .. Dus schiet niet op .. Cool ( leuk zo'n eenkennig paardje Haha! )

Maar denk dat wel goed komt.. Ze doet echt wel dr best .. En in de wei rijden .. Ja das ook een goeie Haha!

Thanks

Marietjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-05 17:18

Hey meis!

dat viel bij mij toch wel mee toen liep ze best normaal haha ...!!

vindt die grote wei of vlakte zonder afrastering wel een goed ID wil je best wel een keer komen helpen als je hulp nodig hebt

pientje4

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-05 18:46

Wat je ook zou kunnen proberen is het volgende: vierkantjes rijden. Hiermee bedoel ik zo'n kort mogelijk bocht (niet op hoefslag komen) en vervolgens rechtrichten. Zo leert hij op je buitenbeen reageren . Hij is nog jong dus is niet gek dat hij nog uitzwaait. Ook kun je zodraj je merkt dat hij niet reageert op je buitenbeen direct paar pasjes omduwen voor het buitenbeen.

succes

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-05 19:10

Ieder paard kleeft in principe het liefst aan het beschot of in jouw geval aan een stroomdraad. Ik begrijp overigens niet dat je als je rijd stroom op de draad laat staan. Dit werkt gevaarlijke situaties in de hand.
Bovendien kan ze erin verstrikt raken met alle gevolgen van dien.
Dus om het gevaar te vermijden adviseer ik je tweede hoefslag te rijden. Recht richten, veel overgangen maken om haar sterk te maken.

_Roosje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-05 19:27

Saskia9 schreef:
inderdaad gewoon veel oefenen op de 2e en 2e hoefslag,
zoals ik het zo kan begrijpen heeft ze de steun van een bakrand hard nodig,

Het is een jonge pony en loopt waarschijnlijk nog niet op eigen benen. Dus laat je pony eerst eens op zijn eigen benen lopen en richt hem recht.

Inderdaad op de binnenhoefslag rijden en dan recht te stellen! Dan pas verder gaan en dan zal je zien dat het op de hoefslag ook lukt Knipoog

Shyla25

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-05 18:43

als je het ook in draf hebt kan je op het binnenbeen lichtrijden dan druk je haar naar binnen Pling

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-05 13:52

heey mijn paard heeft ook nog niet zo'n goed evenwicht. Hij had dit in het begin heeeeel erg! Het wordt vanzelf beter als je geduld hebt.

Ik doe zelf freestyle rijden (dat is met losse teugels) en met de buitenteugel een muur vormen of iets dergelijks lukt bij mij niet. Het buitenbeen aanleggen heeft bij hem ook niet veel zin, dan denkt hij dat hij moet afwenden.
En daarom gebruik ik altijd de zweep om hem te "sturen". Dus niet om hem te straffen, want dit aanleuning zoeken doen ze niet met opzet om jou tegen te werken, ze zijn gewoon nog niet goed in evenwicht. Ik houd mijn zweep dan horizontaal langs zijn hoofd aan de buitenkant en zo stuur ik hem weer terug op de hoefslag.
Nu een half jaar later gaat het een stuk beter. Hij zit bijna nooit meer tegen de wand aan.

GummyBear

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-05 22:58

buitenbeen eraan en buitenhand begrenzen. dan kan ze bijna niet over haar buitenschouder weglopen Knipoog

Mloes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-05 21:57

Allemaal bedankt voor jullie tips, ze waren allemaal zo ong hetzelfde maar toch Knipoog heb nog het meest gehad aan de tip van Mystic Tinker, de zweep gebruiken om haar te sturen. In het begin vond ze de zweep dooood eng, maar naar n paar keer ging t beter. Nu rij ik haar gewoon zonder zweep, en ze valt nooit meer naar binnen Haha!

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-05 23:06

Gelukkiog gaat het dan al een stuk beter!

Misschien kun je ook een beetje al proberen met de stelling af te wisselen, ook af en toe stelling naar buiten. Zodra de stelling naar buiten is zal het lichaam van je paard van de bakrand af buigen. Misschien krijgt je paard hiermee nog iets meerrespect ook voor je been. Want met zweepje rijden als stuur is prima, maar uiteindelijk is je doel natuurlijk wel dat ie reageert op je been en niet alleen op zweep!

Succes nog!

Mloes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-05 10:54

Zie mijn vorige antw.. Ik rijd haar nu bijna niet meer met zweep, en ik heb nu het idee dat ze veel meer op mij let, maar dat zal wel zijn omdat ze nu langer onder t zadel is ofzo Haha!

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-05 11:03

Hey! Werkt toch best goed he met die zweep Haha! Cool dat het nu zo goed gaat! Leuk om te horen dat mijn niet zo standaard tips toch werken Tong uitsteken
Succes nog verder!