Oprichten...lukt tijdens de oefeningen niet

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Squawk

Oprichten...lukt tijdens de oefeningen niet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-05 17:39

Ik ben de laatste tijd vooral bezig met het oprichten van mijn ponypaardje...dat gaat opzich best goed alleen in de travers, schouderbinnenwaarts enz. dan wil Moreno weer verder naar beneden met zijn hoofd...

Hebben jullie daar tips voor??

Groetjes, Veronique

klomp

Re: Oprichten...lukt tijdens de oefeningen niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-05 19:53

nog beter die achterhand activeren.

josien

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-05 21:25

Oprichting komt uit de achterhand. Hoe actiever de achterhand dragend en stuwend onder komt hoe meer de hals omhoog komt of beter gezet de hele lijn word opwaarts. Dus ga niet met teugel het paard omhoog rijden want dan krijg je een vaste of weg gedrukte rug van.

In de oefeningen die je noemt moet het paard meer dragen van achteren. Dat je pony dat niet doet, laat zien dat je te snel wil. Daarbij kan het zijn dat je te veel druk op je handen heb.

M3isSi3j

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-05 10:02

ben het met de bovenstaande berichten eens dat je pony meer op zn achterhand zal moeten komen.

Wat ook kan is dat die de oefeningen nog niet vaardig genoeg is en moeite heeft zn balans te houden en dit ook een oorzaak is van het duikelijk.

Kortom achterhand sterker maken, everwicht verbeteren en blijven oefenenen!

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-05 10:08

Voor oprichting is het van belang dat de achterhand een groter gedeelte draagt dan de voorhand, alleen dan kan een paard zich oprichten...

Jou paard is te slap om ook tijdens de oefeningen de motor vanuit achter te laten draaien en te laten dragen.

GoldStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-05 16:56

Oprichting komt vanuit de achterhand. Daarvoor is het nodig dat: de heup, de knie en de sprong van het paard goed zijn en ontwikkeld zijn. Deze gewrichten zijn nodig om de elevatie mogelijk te maken. Dit doe je met zijgangen (heup), ontwikkelen van stuwkracht (knie). Voordat je hieraan begint moet het paard los en soepel door het lijf zijn, in balans en rechtgericht kunnen gaan. Als je op het verkeerde moment met bepaalde oefeningen begint, of de oefeningen verkeerd uitvoert, werkt dat averechts. Zie verder ander tips.

Melanie15

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-05 18:34

Je kan ipv te denken tijdens die oefeningen, de achterhand moet sterket/actiever, kan je ook denken been erbij, dat denkt makkelijker

1manier

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-05 18:39

Moreno schreef:
Ik ben de laatste tijd vooral bezig met het oprichten van mijn ponypaardje...dat gaat opzich best goed alleen in de travers, schouderbinnenwaarts enz. dan wil Moreno weer verder naar beneden met zijn hoofd...

Groetjes, Veronique

Zorg er eerst voor dat je paard goed recht is, dan kan je hem goed verzamelen en daarna ken je beginne met oprichten. Als die niet recht is ken je hem niet op gaan richten.

Squawk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-05 01:03

1manier schreef:
Moreno schreef:

Groetjes, Veronique

Zorg er eerst voor dat je paard goed recht is, dan kan je hem goed verzamelen en daarna ken je beginne met oprichten. Als die niet recht is ken je hem niet op gaan richten.

Recht dat is hij wel en met verzamelen gaat het ook al stukken beter alleen in de oefeningen gaat het oprichten af en toe wel..maar dus af ent oe ook niet...

THnx in ieder geval voor de reacties tot nu toe...

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-05 09:00

Melanie15 schreef:
Je kan ipv te denken tijdens die oefeningen, de achterhand moet sterket/actiever, kan je ook denken been erbij, dat denkt makkelijker

Dit snap ik niet...

Wat bedoel je hier mee... Als je maar been geeft dat komt de oprichting vanzelf wel? Ik ben het er mee eens dat je je paard actief houd d.m.v. been eraan en zorgen dat de motor achter draait, zo neemt hij gewicht over van voor naar achter, je rijdt dus van achter naar voren, maar als je paard achter te slap is, krijg je door je been eraan te houden geen oprichting...

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-05 09:43

je kunt ook in je oefeningen gaan schakelen, om het achterbeen nog meer te stimuleren.

1manier

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-05 11:52

Recht dat is hij wel en met verzamelen gaat het ook al stukken beter alleen in de oefeningen gaat het oprichten af en toe wel..maar dus af ent oe ook niet...

THnx in ieder geval voor de reacties tot nu toe...[/quote]

Waarschijnlijk is je paard niet recht genoeg meer, wanneer je die oefeningen wilt gaan doen. Ga dan naltijd weer terug na de basis en probeer het dan weer opnieuw. Heb geduld. Knipoog

Squawk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-05 15:12

Lielle schreef:
je kunt ook in je oefeningen gaan schakelen, om het achterbeen nog meer te stimuleren.

Ja daar ben ik nu ook mee bezig, het gaat nog neit helemaal goed maarja dat kan ook niet 1,2,3 Pling

het gaat nu in ieder geval ene stuk beter als eerst Pling