Vervelend op de weg..!

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Lisett_

Vervelend op de weg..!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-05 20:00

Mijn verzorgpaard kan heel lief zijn op de weg, maar vaak gaat hij stoppen en achteruit lopen of stijgeren.. Als hij achteruit loopt ben ik bang dat hij in de sloot te recht komt (is al gebeurt).. Ik durf hem nu niet meer aan te drijven omdat Hij dan juist achteruit loopt (ik drijft al juist op of voor de singel zodat ik niet het teken geef om juist achteruit te lopen) Ik durf nu niet meer alleen op de weg met hem.. Als hij zijn zin niet krijgt begint hij heel soms te stijgeren, ik ben al een schijterd op de weg en geef hem dus meestal zijn zin.. Ik weet dat dat verkeerd is maar hij is erg groot en sterk en ik ben dus bang om keihard op de weg te vallen.. Als we met een groep zijn is er meestal niks aan de hand, hij wil dan alleen niet voorop lopen want dan gaat hij weer stoppen en achteruit lopen..

Hebben jullie misschien tips voor mij? alvast bedankt!

groetjess Lisette

AnnaBabs

Re: Vervelend op de weg..!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-05 20:16

heel vervelend dat je paard dat doet. Is er al naar gekeken of het niks medisch is? past het zadel goed?

Heb je dit allemaal uit kunnen sluiten dan zal het wss verzet zijn. Het enige wat dan helpt is goed aanpakken. Je geeft zelf al aan dat je eigenlijk een beetje bang bent (is niet aanvallend bedoeld hoor...als je mijn topic wel eens hebt gelezen zul je zien dat ik ook niet altijd zo'n held ben). Als jij bang bent en hem zijn zin dan maar geeft zal dit probleem niet zomaar opgelost zijn. Het is toch belangrijk dat hij weet dat hij naar je moet luisteren.

Hoe is hij in de bak en op stal? Dat is het begin van een goede basis. Als hij op stal geen respect voor je heeft zal hij dat met rijden ook niet hebben.

Je moet toch consequent blijven. Gaat hij achteruit lopen? Doe je handen naar voren..drijf flink met je benen. Luistert hij niet? Geef hem dan 1 giga knal (beter 1 goede knal dan 1000 kleintjes die niet helpen)! (ik bedoel hier niet mee dan je hem moet mishandelen oid). Met stijgeren idem..handen naar voren en drijven (hij MOET vooruit) anders een knal. Sommige paarden zijn echter onverbeterlijk (en ik zeg niet dat dit perse aan het paard zelf ligt...kan ook door zijn verleden zijn).

Wat dan wel eens wil helpen: als hij achteruit gaat lopen, draai hem dan om en dan laat je hem ZELF achteruitlopen. Paarden zijn vluchtdieren en zullen daarom in principe niet snel achterwaarts gaan (ze kunnen recht achter zich niks zien) (die van jou doet het dus wel..maar dat is wss uit verzet..omdat hij weet dat hij dan niet hoeft), maar eerder voorwaarts. Ik heb dit zelf ook eens gedaan toen mijn paard niet voorwaarts wilde....hij heeft het nooit meer gedaan.

Ik ben misschien niet helemaal compleet en duidelijk...als je iets niet snapt dan hoor ik het wel!

Succes ermee!

(nog 1 tipje: als jij zeker weet dat je hem niet aan durft te pakken is het niet slim om ermee naar buiten te gaan. Het zal alleen erger worden. Probeer dan een ervaren iemand te vragen die niet bang is)

Lisett_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-05 20:25

In de bak is hij eigelijk altijd lief (natuurlijk is hij wel eens eigewijs maar dat is pony eigen Knipoog) en op stal doet hij ook geen vlieg kwaad het is dus een heel lief dier.. maar op de weg is hij eigelijk dus niet goed te vertrouwen.. ik ga ook niet meer alleen de weg op er is altijd iemand bij en die moet hem dan vastpakke en mee lope als diegene hem los laat stopt hij meteen weer! mijn nicht is een x helemaal mee trug moeten lopen naar de boerderij en is daarna trug gelopen om haar fiets te pakken.. ik heb dus ook geprobeerd goed hard te drijven (soms lijkt het net alsof het hem niks kan schelen) en ik ben ook totaal niet te beroerd om hem een goeie knal te geven, maar vaak loopt hij dus alleen maar verder en beland dus in de sloot of voor een auto.. als er groot verkeer langs komt begint hij ook te klieren en gaat er voor staan.. (zoals je al zei het zijn vlucht dieren maar hij gaat dus juist achteruit lopen of ervoor staan) ik durf hem dus niet goed aan te pakken op de weg.. hier baal ik dus eigelijk heel erg van! ik kan niet eens een x lekker alleen erop uit!

josien

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-05 22:01

Dit is inderdaad niet zo fijn, maar toch komt het zoals gezegt hoofdzakelijk door jouw en je relatie met je paard. Dat van "hij is heel lief hoor" ik heel vaak, maar als het er op aankomt is hij dat niet meer. Bij elk paard moet je consequent zijn. Zonder dat kun je altijd problemen verwachten.
Je voelt dat je te weinig controle heb en word onzeker op de weg. Gevolg is dat het paard ook onzeker word en manieren gaat verzinnen om maar terug te kunnen. Is het hem gelukt met achteruit lopen dan zou hij dat altijd gaan gebruiken. Dit word van kwaad tot erger omdat het paard zijn zin wil doorzetten en terug naar huis wil. Het is ten slotte tot nu toe altijd gelukt.

Doet hij dit ook met het wandelen? Zo ja, laat hem dan is expres de sloot in lopen als hij in zijn achteruit schiet. Dit kun je sturen door het hoofd links en rechts te vragen. De kont gaat dan mee. Lukt dit niet dan geef je de hulp voor achterwaarts en laat hem achterwaarts langs de oprit van stal gaan en zover door gaan dat jij zegt. Komt hij omhoog, dan een snelle draai maken zodat het paadr mee draait en direct weer goed draaien.
Het alle belangrijkste is in de dagelijkse dingen heel consequent te zijn. Dus ook op stal en overal waar hij met jouw te maken heeft. Stel regels als trekken en duwen mag niet. Hij mag niet voorbij met lopen enz.

De beste tip is toch wel neem les. Op wat voor een manier licht aan jouw, maar ik denk zelf aan NH Haha! .

Lisett_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-05 22:12

Josien wat bedoel je met: Ik denk zelf aan NH?
Maar je hebt wel gelijk hoor het ligt eigelijk ook wel voor een groot deel aan me zelf en daar baal ik ook van.. maar ik ben altijd al best bang op de weg geweest (vooral voor groot verkeer).. met hem wandelen vind hij allemaal prima.. het gebeurt vooral ergens wat hij niet kent of hoe we normaal nooit het rondje doen.. pas kwamen we vanaf de andere kant over de weg en toen begon hij te klieren (ik was niet gespannen ofzo) toen heeft mijn nicht mij dus uit de berm (half sloot) moeten trekken.. misschien (oet ik eerlijk toegeve) is hij mij de baas op de weg.. in de bak ben ik de baas want dan krijgtie op zen donder als hij vervelend is! maar op de weg durf ik dat niet goed omdat ik bang ben voor ongelukken..

josien

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-05 22:45

Met NH denk ik aan Natural horsemanship Haha! Kijk maar op mijn iste voor info.

Citaat:
het gebeurt vooral ergens wat hij niet kent of hoe we normaal nooit het rondje doen.. pas kwamen we vanaf de andere kant over de weg en toen begon hij te klieren

Oké dit maakt het wat duidelijker. Paarden kennen niet het begrip van een rondje om. Ze denken enkel we gaan steeds verder weg omdat we alsmaar lopen. Zo kan het ook zijn dat je vlakbij huis een paard heb die terug wil. Ervaringen leert het paard dat het wel kan.
paard is een kudde dier die zijn veiligheid vind in zijn vertrouwde omgeving en bij de andere paarden. Jij haalt hem daar weg en het paard heeft het gevoel alle veiligheid en zekerheid kwijt te zijn omdat jij zelf logisch bang en onzeker bent. Zo ontstaat er dus een langzaam opbouwende stress die niet altijd te zien is en dat op het eind uit in hevige verzet omdat het paard voor zijn gevoel de leiding moet nemen omdat jij het niet kan.

Ik zal zeker hulp gaan zoeken die dit langzaam voor jouw kan oplossen. En dan vooral jouw meer zekerheid geven om duidelijk en consequent te zijn op straat voor je paard. Kijk dan wie je kiest want lang niet iedereen kan hier mee overweg. Je zou zelfs mij kunnen uitnodigen, maar dan kost het je meer geld door reiskosten.

Lisett_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-05 11:00

Okee ik ga proberen om wat met NH te gaan doen! bedankt!

Rytir

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-05 11:30

Het paard dat ik rij doet dat ook wel eens, dan denkt ie opeens 'ik moet terug nu!". Hij gaat dan ook achteruitlopen of omkeren. Extra opdrijven helpt dan niet, een tikje met de zweep helpt niet, kortom als hij besluit dat hij terug wil dan gaat hij ervoor. Ik probeer hem nu te verassen. Als extra been niet helpt of een tikje met mijn zweep geef ik hem een klapje op zijn kont of achter mijn dijbeen. Niet hard maar ik heb doordat ik het op een rare plek doe meteen weer zijn volledige aandacht en dan gaan we weer rustig verder. Het is dus een soort afleidingsmaneuvre.

Daarnaast moet je uiteraard wel een goede band met je paard hebben en het feit dat je wat banger bent maakt het ook niet eenvoudig. Immers als jij ook al bang bent dan moet het 'daar' wel heel erg eng zijn. Probeer dus eerst daaraan te werken (want men eerder al zei m.b.v. NH) want als je mijn trucje gebruikt terwijl je zelf bang bent is dat behoorlijk spannend voor je paard.

Lisett_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-05 13:15

Bedankt voor deze tip misschien helpt het! Ik begin nu te zien dat ik hem dan maar een keer de sloot in moet laten lopen (als de sloot niet te diep is) zodat hij vanzelf merkt dat hij niet verder kan.. (toen hij een keer met zijn achterbenen in de sloot zat sprong hij er meteen uit en liep verder, maja dit kan ik natuurlijk niet doen als de sloot veel te diep is.) Maar ik zal je tip zeer zeker proberen!

josien

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-05 13:32

Succes.

Over dat NH. Het is niet iets wat je zomaar probeert. Kijk maar is op mijn site wat het allemaal inhoud. Ben je geheel niet bekent met NH zou dan begeleiding.

Lisett_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-05 14:41

Ik heb naar je site gekeken en ik ben erg onder de indruk van het filmpje van jou en brenda! ik ga gewoon proberen om wat meer vertrouwen met hem te krijgen op de weg, lekker wandelen enzo!