wie kan helpen met dit paard....

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ebony2

wie kan helpen met dit paard....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-05 17:56

Ik heb een merrie op stal staan die hevig protesteerd tijdens het rijden.Steigeren en bokken.Nu ben ik er zondag gigantisch afgevallen en ben nu eerlijk gezegd nogal bang geworden.En dat ik bang ben dat weet ze.
Ze is nagekeken door de Da, naar de phisio en de tandarts en ze mankeerd echt niets.Ook heb ik het tuig laten nakijken en ook daar is niets mee aan de hand.Nu heb ik gehoord dat ze het bij de vorige eigenaar ook heeft gedaan, maar dat er toen een hele ervaren ruiter op heeft gereden. hij pakte haar een keer goed aan en toen was het over
.Op een buitenrit doet ze niets, maar zodra we de bak ingaan begint het gezodemieter.Het probleem is dat ze profiteerd van mijn angst, maar het is nu eenmaal niet een knopje in mijn hoofd wat ik om kan zetten.ik ben gewoon geen goede combinatie met dit paard.Het paard is M2 dressuur met acht winstpunten dus ze kan het wel.Ze kan echt gigantisch lopen alleen ben ik niet de goede ruiter voor haar.Het is een vrij dominant paard, maar met een consuquente ruiter loopt ze de sterren van de hemel.
Wie kent er iemand of kan dit zelf, om het paard weer even duidelijk te maken dat ze zich in iedergeval normaal gedragen moet?Alle reacties welkom!

poes

Re: wie kan helpen met dit paard....

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-05 17:59

Dit gaat mss een beetje hard aankomen: maar zolang jij bang bent zou ik er iemand anders mee laten rijden die haar zo durft aan te pakken. Als ze nu nog een paar keer dit gedrag mag doorzetten, ga je echt nog gevaarlijke dingen tegenkomen. Haal er iemand bij die haar aankan, en als dat goed gaat, kun je haar mss heel voorzichtig weer beginnen te rijden. Veel sterkte ermee!

Fitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-05 18:02

poes schreef:
Dit gaat mss een beetje hard aankomen: maar zolang jij bang bent zou ik er iemand anders mee laten rijden die haar zo durft aan te pakken. Als ze nu nog een paar keer dit gedrag mag doorzetten, ga je echt nog gevaarlijke dingen tegenkomen. Haal er iemand bij die haar aankan, en als dat goed gaat, kun je haar mss heel voorzichtig weer beginnen te rijden. Veel sterkte ermee!

Daar vraagt de TS toch juist om!?? Pling

Misschien is het een idee je paard naar een erkende trainingsstal te sturen en er daar onder begeleiding zelf ook mee aan de slag te gaan. Ken verder niemand die dat kan, veel succes ermee!!

ilya

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-05 18:12

Ben het met poes eens.
Je moet niet vergeten dat het een hobby is en als je elke keer met zoveel angst naar je paardje gaat dan is de lol er snel af.
Als je zelf al zegt dat het gewoon niet klikt met dat paard, dan moet je gewoon nuchter zijn en er mee ophouden.
Het gaat ten koste van je rijden en het paard word er zo ook niet beter van.
Zoek een paardje uit waar je vertrouwen in hebt en ga weer genieten van het rijden.
Er zijn zat mensen die het paard waar jij nu op rijd een uitdaging vinden en hem met alle liefde zullen rijden.

succes met het doorhakken van de knoop

EllenP

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-05 18:13

Als ik dit zo hoor ben jij helemaal niet gelukkig met dit paard en het paard uiteindelijk ook niet met jou. Of je moet professionele hulp gaan zoeken, maar zoals ik zelf ook ondervind kost dit een bult geld. En anders zou ik proberen het paard te verkopen en een paardje te kopen wat beter bij je past. Misschien met iets minder capaciteiten, maar als je weet dat een paard het kan en het lukt je niet, levert nog meer frustraties op. Ik bedoel dit absoluut niet negatief.

Ik wens je er heel veel succes mee...

Lisett_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-05 20:57

Misschien proberen om haar eerst goed aan de longe te laten werken en er daarna op stappen? en als je het nou heel eng vind erop gaan zitten en dan door iemand te laten longeren?
Ik hbe mijn verzorgpaard eens goed aan het werk gezet aan de longe en late merken dat hij naar MIJ moest luisteren, het rijden ging daarna heel soepeltjes.. misschien helpt het..? succes in ieder geval!

liefs, lisette

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-05 21:13

Wat een lastig verhaal, ik kan me voorstellen dat je de schrik even goed te pakken hebt. Zelf rijd ik wel andere paarden erbij die gecorrigeerd moeten worden of ingereden. En als je niet te ver weg woont wil ik er best naar kijken.

Soms zijn paard en ruiter gewoon geen match en geen klik en dan kan je je paard 10 keer laten corrigeren dan kom je er gewoon niet echt uit. Dan doe je jezelf en je paard een groter plezier het te laten corrigeren en dan te verkopen aan iemand die wat brutaler is en geen schrik heeft voor het paard.
En er is niks om je voor te schamen dat je bang bent. Ik heb in decemver mijn been gebroken (notabene door mijn eigen paard) en de eerste paar keer dat ik weer reed had ik goed de bibbers.

Als je iemand vind die je paard kan corrigeren vraag dan ook na die periode om begeleiding. Ik heb erg veel aan de steun van mijn instructeur en stalgemoten en was in het begin vertrouwder als er iemand bij was, of een ander die ik vertrouwde die me even vanaf de grond kom begeleiden. Zo ben ik weer over de bibbers heen gekomen.

Ik kan me voorstellen dat je het paard niet zomaar verkoopt hoor en ik vind het heel goed van je dat je hulpt vraagt

Ik wens je veel succes, je meer info wil dan kan je PB-en

josien

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-05 21:49

Ben het geheel met rinat eens. Je kunt het paard wel corrigeren, maar de fout licht zoals je alzij niet bij het paard, maar bij jouw.

Ik heb een geheel andere manier van corrigeren en daar heb ik al aardig wat mensen mee geholpen om met hun paard over weg te kunnen. Een goede verstandhouding en respect voor elkaar komen voort uit de training en gevolg is vaak al dat het probleem geen probleem meer is. Natuurlijk kan ik dit met zekerheid zeggen omdat ik het niet gezien heb.

Ik raad je dus aan om begeleiding te zoeken. Misschien het paard te laten corrigeren, maar niet zonder daarna les te nemen van die zelfde persoon.
Dan is het nog de vraag hoe je het paard wil laten corrigeren.

ebony2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-05 10:17

poes schreef:

Dit is toch ook mijn vraag!
Ik zoek ook iemand die dit voor me wil/kan doen.Daar ging deze topic ook over Haha!

ebony2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-05 10:18

Fitch schreef:
poes schreef:

Daar vraagt de TS toch juist om!?? Pling

Misschien is het een idee je paard naar een erkende trainingsstal te sturen en er daar onder begeleiding zelf ook mee aan de slag te gaan. Ken verder niemand die dat kan, veel succes ermee!!
juist dit was mijn vraag! Clown

anouksel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-05 10:23

Ik wil je met liefde helpen. Ik heb zelf net zo'n paard en die gaat nou super.

Waar woon je

ebony2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-05 10:27

ilya schreef:
Ben het met poes eens.
Je moet niet vergeten dat het een hobby is en als je elke keer met zoveel angst naar je paardje gaat dan is de lol er snel af.
Als je zelf al zegt dat het gewoon niet klikt met dat paard, dan moet je gewoon nuchter zijn en er mee ophouden.
Het gaat ten koste van je rijden en het paard word er zo ook niet beter van.
Zoek een paardje uit waar je vertrouwen in hebt en ga weer genieten van het rijden.
Er zijn zat mensen die het paard waar jij nu op rijd een uitdaging vinden en hem met alle liefde zullen rijden.

succes met het doorhakken van de knoop

Ik heb de knoop ook doorgehakt en ze gaat terug naar haar eigenaresse. alleen wil ik het paard niet eerder terug brengen totdat ze weer een keer op haar nummer is gezet.de eigenaresse is pas bevallen en gaat pas over een paar maanden weer rijden.Ik wil het paard namelijk niet terug brengen nadat de laatste keer dat er op gerden is ze er iemand (mij dus) afgegooid heeft. nu heeft ze namelijk gewonnen en dat vind ik niet fair tegenover de eigenaresse, want als die er pas na twee maanden weer opstapt wil ik dat het paard weet dat hij zich gedragen moet.Nou is de eigenaresse totaal niet bang voor dit paard hoor dus die rijd haar er wel weer door. Maar ik wil het voor mij gevel netjes afhandellen.

ebony2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-05 10:48

sorro1 schreef:
Ik wil je met liefde helpen. Ik heb zelf net zo'n paard en die gaat nou super.

Waar woon je

Ik heb je een pm gestuurd!

ebony2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-05 11:20

Misschien dat ik niet helemaal duidelijk ben geweest, maar het werd al zo'n lang verhaal, maar ik heb daardoor misschien toch teveel weggelaten.
Ik heb dit paard in bruikleen.De eigenaresse was zwanger en ik zou voor ongeveer een jaar haar paard rijden omdat ze er nog twee heeft (nakomelingen van de merrie waar het om gaat)zou haar dat wat teveel worden.Eigenlijk wil ze dit paard verkopen maar kan er niet zo goed afstand van doen.Als hij dan en tijdje bij mij zou zijn zou ze ook meteen kunnen kijken hoe het beviel als het paard straks echt van eigenaar zou veranderen.
De eerste maand ging het super maar toen steigerde ze een keer(uit verzet omdat ze geen zin had in een bepaalde oefening).Dit steigeren viel op zich wel mee, maar ik ben een poos terug een keer met een steigerend paard achter over geklapt met alle gevolgen vandien(maar dat is een ander verhaal), en ben nu heel bang geworden als een paard steigerd
.En dit paard voelde natuurlijk perfect aan dat ik bang ben.het ging van kwaad tot erger, totdat ik er zondag zo hard ben afgevallen(ik ben nog steeds beurs) dat ik er echt niet meer op durf.
Ik heb inmiddels de eigenaresse gebeld, en zei vatte het heel goed op(zij kent het paard natuurlijk en begreep precies waar ik het over had)> We hebben dus besloten dat het paard terug gaat naar haar.Nu is zij absoluut niet bang voor dit paard, maar ze is net vrijdag bevallen en stapt er natuurlijk nu niet op.Dat zal pas over een paar maanden zijn.
Maar omdat dat ik het netjes af wil handellen wil ik dat het paard voordat hij terug gaat eerst nog een keer (of een tijdje) door iemand gereden word die niet onder de indruk is van haar dominante gedrag.Nu heeft het paard natuurlijk zondag gewonnen. Lekker klieren totdat ik eraf lag en toen lekker terug naar stal(ik was echt niet in staat om er weer op te stappen.In eerste plaats omdat ik dat toch niet durfde en in de tweede plaats omdat ik op mijn schaambeen ben geklapt en niet meer tot zitten in staat was Boos! )Omdat de eigenaresse dit paard toch gaat verkopen vind ik het wel zo fair dat er nog een ker op gereden is voordat ze terug gaat.ik hoop dat jullie het nu nog snappen. anders hoor ik het wel!