UITSTREKKEN / VERUIMEN hoe doeje dat (help graag)

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Woest

UITSTREKKEN / VERUIMEN hoe doeje dat (help graag)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-05 18:05

hallo
ik ben al heeeeeeel lang aan vragen hoe je je pony (haflinger in mijn geval) nu ens kunt laten uitstrekken of veruimen dat zijn passen wat groter worden?
ik zou graag zoveel tips en zo willen,
wie er van weet, barst maar los!

xxxxxxxxxxxxxxxx thx

capopjekop

Re: UITSTREKKEN / VERUIMEN hoe doeje dat (help graag)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-05 18:13

Ik laat mijn pony verruimen door haar rustig naar voren te drijven. Hierbij niet meteen je teugel los gooien, maar eerst zeg maar de druk van achter opbouwen en dan toestaan met je teugel. Dan bouw je het rustig op en is het niet meteen klats boem weg. Hoop dat je er iets van snapt, want ik heb het mss een beetje vaag opgeschreven.

M3isSi3j

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-05 18:46

ik heb het mijn friesje geleerd door deze oefening:

Stel.. je zit op de rechterhand.. dan ging ik iets voorbij E schouder binnenwaards doen zodat ze helemaal verzamelde en dan een stukje voor de F stak ik schuin over naar de A zodra ze recht was gaf ik de hulp voor het verruimen.. Doordat ze verzameld is kan ze niet gaan rennen en doordat het maar een heel klein stukje is heeft ze geen tijd om op der voorhand te vallen.. ook loopt ze vanzelf met der neus tegen de A waardoor ik niet aan mn teugels hoef te hangen om der terug te krijgen.

Een voorwaarde voor deze oefening is wel dat ze super aan je hulpen is, zowel been en zit (eventueel stem)..

Als het dat kleine stukje goed gaat maak je die diagonaal steeds iets lander door eerder in te zetten in schouder binnewaards en vroeger af te wenden naar de A of vreder door te rijden en dan van hand te verandere!

Ferroowtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-05 19:18

hmm ik heb het idee dat paarden die niet kunnen verruimen ook geen schouderbinnenwaarts kunnen aangezien ik dit een moeilijkere oefening vind... kan ook aan mij liggen?
tja gewoon contact houden en van achteruit rustig opbouwend het verruimen "erin" drijven is wat ik doe...

Concorde

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-05 21:02

Verruimen moet vanuit de achterhand komen.

Een op de goede manier gereden schouderbinnenwaarts is een perfecte manier om een paard meer op het achterbeen te krijgen, ik gebruik het ook zeer regelmatig en zowel mijn paard (okee, kent al wel wat maar was compleet verreden en racete enkel maar met haar kop omhoog) als m'n (verkochte) pony (zelf beleerd, en geen super gangen) kunnen prima strekken. Ook (schijn)overgangen helpen om je paard meer op het achterbeen te krijgen. Er is niet een bepaald 'knopje' waardoor een paard een goede verruiming laat zien, goed verruimen is misschien wel één van de moeilijkste 'kunstjes', als je een doorsnee paard netjes kan laten strekken betekent dat 9 van de 10 keer dat je hem voor de rest in de training ook haal heel best voor elkaar hebt.

Als je je paard op een andere manier wil laten strekken dan door m het achterbeen onder de massa te laten brengen kun je het wel schudden.
Dusss.... Werk aan ándere dingen, overgangen, pasjes wijken (en let erop dat ie de achterhand ook écht meeneemt! anders is het gewoon zinloos! desnoods eens bijtikken met een dressuurzweepje als ie de bedoeling niet snapt), en probeer het dan over een tijdje nog eens en je zal zien dat het verbetert. Uiteraard moet je met verruimen zelf er wel aan blijven rijden, een hoop mensen gooien voor alles los, moet je niet doen. Gewoon contact houden en been erbij.

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-05 21:26