Vreselijk heet paard, kan bijna niet met been eraan komen...

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

CK88

Vreselijk heet paard, kan bijna niet met been eraan komen...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-05 19:41

Ik heb een jonge merrie die nog maar een paar weken onder het zadel is.
Ze pakt alles super aan, maar ze heeft snel de neiging achyer de teugel te kruipen terwijl ik er eigelijk niks voor doe haar omlaag te rijden, ik rijd haar gewoon naar mijn hand toe.

En ze is heel heet voor mijn been, in het begin gaat het nog maar na de 1e galop kan ik bijna niks meer, ze begint zich dan op te fokken en te stuiteren omdat ze weet dat ze ook nog in de nadere galop moet.

Heb al veel geprobeerd, helemaal terug te rijden naar de ontspanning, halsstrekken, stappen, keer die andere galop achterwege laten...
Maar ze blijft heet, alleen als ik mijn been heet erg afsteek kalmeert ze, maar ze moet mijn been wel leren accepteren...

Ook als ik een keer wil afwenden en ik leg dan mijn buitenbeen er alleen aan wil ze weg rennen.
Wie heeft er tips?

Ik heb vandaag foto's gemaakt, dan krijgen jullie er een idee van
viewtopic.php?f=10&t=385516&p=7803412#7803412

Vooral op de 6e foto kun je zien wat ik bedoel, daar wou ik in de andere galop en ging doorzitten, dan word ze zo heet!! Dan steek ik automatisch mijn been af omdat ze anders zo onder me vandaan loopt...

KiWiKo

Re: Vreselijk heet paard, kan bijna niet met been eraan kome

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-05 19:45

Ik zou zeggen.............. gooi er wat variatie in......... ga niet in de ene galop na de andere galop......... galoppeer ook een aantal keren niet, en galloppeer een aantal keren gelijk aan.

Het moet natuurlijk voor zo een jong ding op een bepaalde manier wat routine zijn maar op het moment dat ze daarop gaan lopen moet je juist de variateit erin brengen.........

verras haar maar

Belli

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-05 19:47

Je mag langs één kant best blij zijn dat ze héél goed aan je been is, maar ze moet het natuurlijk wel aanvaarden, je rijdt ze heel diep, daar ben ik voorstander van, probeer dit te blijven doen en dan gaan oprichten (nu nog niet he Knipoog) maar iig probeer heel veel overgangen te rijden, en zorg zelf dat je je benen correct gebruikt, dus geen been geven als het niet nodig is he... Mss geef je onwetend heel veel been.
Wat ook een idee is, is als ze na die galop aan de ene kant, heet wordt, geef haar dan is het gevoel dat ze mag lopen, laat haar goed doordraven, ga lichtrijden desnoods en laat haar maar echt lopen tot ze zelf zegt van pfff... nu is het genoeg geweest, dat heeft een vriend 1 keer bij een jong paard gedaan en sindsdien was ie super! Dus mss helpt dat, maar elk paard verschilt zo, dat het ni makkelijk is om zo via bokt eve een antwoord te geve dat bij jouw past!

xxx

anouksel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-05 19:51

Heel veel overgangen rijden. Wees blij dat je paard zo attend is voor je been. gebruik je been ook alleen wanneer dat nodig is. Niet onnodig drijven.
Korte stukken galoperen.

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-05 15:25

Belli schreef:
Je mag langs één kant best blij zijn dat ze héél goed aan je been is, maar ze moet het natuurlijk wel aanvaarden, je rijdt ze heel diep, daar ben ik voorstander van, probeer dit te blijven doen en dan gaan oprichten (nu nog niet he Knipoog) maar iig probeer heel veel overgangen te rijden, en zorg zelf dat je je benen correct gebruikt, dus geen been geven als het niet nodig is he... Mss geef je onwetend heel veel been.
Wat ook een idee is, is als ze na die galop aan de ene kant, heet wordt, geef haar dan is het gevoel dat ze mag lopen, laat haar goed doordraven, ga lichtrijden desnoods en laat haar maar echt lopen tot ze zelf zegt van pfff... nu is het genoeg geweest, dat heeft een vriend 1 keer bij een jong paard gedaan en sindsdien was ie super! Dus mss helpt dat, maar elk paard verschilt zo, dat het ni makkelijk is om zo via bokt eve een antwoord te geve dat bij jouw past!

xxx

het paard is duidelijk niet aan het been, maar vlucht voor je been. zoals GK al zegt verras haar eens. maak het werk interessant, zorg voor veel afwisseling in tempo en figuren zodat ze gaat afwachten. oftewel; ze gaat haar aandacht op jou richten. benen gewoon rustig langs het lichaam laten hangen maar niet gaan afsteken. ze moet hier gewoon aan wennen. als ze gaat rennen laat je haar maar gewoon even gaan. als jij haar tegen gaat houden geef je als leider een reden om te gaan rennen. jij moet gewoon doen alsof je neus bloed. en blijven ontspannen...

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-05 16:06

Hoi,

Ik had idd al gereageerd op je andere topics (foto's) daar zag ik dat je je benen juist afsteekt.

Ik ken het probleem wel een beetje zodra je je been eraan legt is ze weg. Het is toch een kwestie van blijven rijden en proberen. Ze zal je been niet echt begrijpen en dus wegschieten. Probeer je bekken en boven benen wel te ontspannen kan best zijn dat ze heel gevoelig is op je spanning.

Ik zou veel tempo wisselingen rijden om haar beter aan je zit te krijgen dan kan je op een gegeven moment gaan aanvullen met je been en zal ze het na verloop van tijd gaan accepteren. Hoe meer je er een punt van maakt of ermee bezig bent hoe moeilijker het wordt. Dan komt het neusje er ook langzaam uit denk dat op het moment dat haar neusje naar haar borst gaat ze terug komt in tempo zo ga je afwisselen.

Vooral bij een heet paard is het een kwestie van negeren en gewoon rijden om het beter te krijgen.

ilya

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-05 19:15

Ik herken heel veel in wat jij zegt. die van mij heeft precies het zelfde en ik heb nog niet de ultime oplossing gevonden, maar wel een paar dingen waar het beter van geworden is.

Om te beginnen is hij helemaal niet aan het been.
Hij probeert er juist onderuit te komen door er zo overdreven op te reageren.
Dus wat ga je doen; de hele tijd het been er aan.
In het begin is hij waarschijnlijk erg druk, maar na een poosje word dat wel minder.

Wat bij die van mij ook nog wel wil helpen is haar op de volte zetten en echt goeie overgangen maken naar de stap en weer terug naar draf en dan niet 1 of 2 keer, maar daar gewoon eens een poosje mee bezig te gaan.

En wat je ook echt moet proberen te doen (en dat is het moeilijkst) is om lengte in de hals te krijgen.
Diep rijden, het liefst tegen het halsstrekken aan.
Ik weet het, hij komt steeds omhoog, maar probeer toch elke keer die hand weer naar voren te steken, vooral op diezelfde voltes wil dat het beste.

Oh en ik heb gewoon een week of twee niet gegallopeerd.

Heel veel succes er mee en als je toch nog de ultime oplossing vind, laat het mij dan ook ff weten!

Wiesenduft

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-05 19:43

[quote="Nimmedor"]Ik heb een jonge merrie die nog maar een paar weken onder het zadel is.
Ze pakt alles super aan, maar ze heeft snel de neiging achyer de teugel te kruipen terwijl ik er eigelijk niks voor doe haar omlaag te rijden, ik rijd haar gewoon naar mijn hand toe.

Hoe kan je naar je hand toe rijden als er geen been mag komen? Laat de neus van het paard lang en rij eerst met je been en als ze jou been anvaard begin je naar u hand toe te rijden, en galopeer niet vordat ze sterk genoeg is en u been aanvaard. Gewoon vooruit rijden. Ze moet vertrouwen krijgen.

Shezzit

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-05 00:49

vooral niks doen eignelijk ,stil zitten, en niet storen in de beweging
samen moet je 100% doen, als je paard al 90% doet, hoef jij nog maar 10% te doen. Als je dan met 90% terug gaat zitten vechten wordt t een chaos

CK88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-05 07:51

Wiesenduft schreef:
Nimmedor schreef:
Ik heb een jonge merrie die nog maar een paar weken onder het zadel is.

Hoe kan je naar je hand toe rijden als er geen been mag komen? Laat de neus van het paard lang en rij eerst met je been en als ze jou been anvaard begin je naar u hand toe te rijden, en galopeer niet vordat ze sterk genoeg is en u been aanvaard. Gewoon vooruit rijden. Ze moet vertrouwen krijgen.

Ik rijd haar nu nog heel erg met mijn zit terug, en ik heb mijn been er dan wel aan, en dan accepteert ze mijn hand wel, maar ze begint zo te sjeesen.Zodra ik een keertje af wil wenden en mijn buitenbeen er dan aanleg begint ze te stuiteren of te galopperen...

Utopiaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-05 08:29

Mijn paard is ook een heethoofd en was ook altijd 'bang' voor mn been, als ik haar ook maar even raakte dan schoot ze weg. Het is inmiddels al een heel stuk verbeterd maar ze heeft nog steeds de neiging om wat onder me weg te lopen. Ik moet het tempo nu elke keer meteen opvangen als ze weer onder me weg probeert te lopen. Dit is in het begin veel werk, en het paard zal dan ook wat gespannen zijn, maar ik heb gemerkt dat mn paard na een poosje wat rustiger werd en ook een stuk ontspannener ging lopen.

JustMe1234

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-05 12:36

Ik ben het met Ilya eens. Ik herken je verhaal, mijn pony had een tijdje geleden exact hetzelfde. Zodra ik mijn been aanlegde was ze weg. Als ze mn been voelde, dacht ze dat ze (extreem veel) harder moest. Maar daar alleen voor gebruik je natuurlijk niet je benen. Mijn instructeur heeft me uitgelegd dat mijn pony er maar gewoon aan moet wennen dat mijn been aan haar buik zit. Ik moest dus gewoon veel been geven. Ze werd dan heel heet, en ging soms rennen, maar dat werd al snel minder. Nu is ze nog steeds heel vlug voor mn been, maar dat is juist fijn. Maar ik kan mn been nu ook gewoon gebruiken om haar actief te houden of om haar opzij te zetten.

Succes!

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-05 13:16

Herkenbaar probleem Clown Die van mij doet het ook al te graag, en dan is hij wel voorwaarts, maar niet voorwaarts voor je been. Je moet toch langzamerhand meer been gaan gebruiken, en eigenlijk moet je dan ook net iets van voor gaan tegenhouden. Maar dit moet je natuurlijk erg geleidelijk doen. Reageert ze nog goed op je stem? Ik zou dan gewoon nog wat meer met je stem werken, ipv met de rest van de hulpen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-05 13:17

Waarom je buitenbeen eraan in de wending?
Ja, ik weet wel dat je dat doet om te laten buigen om je binnenbeen, maar zover is haar training nog niet.

Laat haar eerst eens relaxed worden, daar zit je begin basis.
is hij elke keer weer gestressed, kun je been geven, nette wendingen willen, maar dan krijg je die nooit.

Eerst rust, dan de rest.

betekend dat, dat je de eerste maand niet moet galoperen, laat het dan achterwegen, eerst rust in de stap en draf, krijg je daar een ontspannen rug, gaat hij daarin je hand volgen, omdat het been voortaan ook er wat aan mag komen, ga dan pas weer verder in de training.

Bij sommige paarden kan zoiets heel snel, bij andere kost dat wat meer tijd.
En dat halen deze slimme paarden, later vaak zo weer in, dan begrijpen ze dat ze niet hoeven te stressen en dan zijn het de fijnste paarden ter werled.

maar nogmaals, eerst rust, want wat heb je aan een rond bommetje?

CK88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-05 15:39

runningkawa schreef:
Waarom je buitenbeen eraan in de wending?
Ja, ik weet wel dat je dat doet om te laten buigen om je binnenbeen, maar zover is haar training nog niet.

Laat haar eerst eens relaxed worden, daar zit je begin basis.
is hij elke keer weer gestressed, kun je been geven, nette wendingen willen, maar dan krijg je die nooit.

Eerst rust, dan de rest.

betekend dat, dat je de eerste maand niet moet galoperen, laat het dan achterwegen, eerst rust in de stap en draf, krijg je daar een ontspannen rug, gaat hij daarin je hand volgen, omdat het been voortaan ook er wat aan mag komen, ga dan pas weer verder in de training.

Bij sommige paarden kan zoiets heel snel, bij andere kost dat wat meer tijd.
En dat halen deze slimme paarden, later vaak zo weer in, dan begrijpen ze dat ze niet hoeven te stressen en dan zijn het de fijnste paarden ter werled.

maar nogmaals, eerst rust, want wat heb je aan een rond bommetje?

ze gebruikt haar rug super goed, en zodra ik met been eraan kom, duikt ze ook dieper...Slecht uit te leggen, maar als je het zal zien dan zou je het wel begrijpen Knipoog
Maar heb wel wat aan jullie tips Haha!

Anoukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-05 17:00

klomp schreef:
het paard is duidelijk niet aan het been, maar vlucht voor je been. zoals GK al zegt verras haar eens. maak het werk interessant, zorg voor veel afwisseling in tempo en figuren zodat ze gaat afwachten. oftewel; ze gaat haar aandacht op jou richten. benen gewoon rustig langs het lichaam laten hangen maar niet gaan afsteken. ze moet hier gewoon aan wennen. als ze gaat rennen laat je haar maar gewoon even gaan. als jij haar tegen gaat houden geef je als leider een reden om te gaan rennen. jij moet gewoon doen alsof je neus bloed. en blijven ontspannen...

Juist, daarom kruipt ze ook achter de teugel.

Laat je benen idd afhangen en rij door. Later, als ze niet meer gevaarlijk is Knipoog, kun je juist veel gaan drijven, zodat ze eraan gewend raakt been te voelen. Als ze gaat rennen, niet je been afsteken (is een haast natuurlijke reactie, dus denk er heel bewust aan) maar houd je been eraan! En rij idd door alsof er niets gebeurt is. Misschien is ze ook wel heel gevoelig voor complimenten, zeker als ze onzeker is (daar lijkt het tenminste wel op), dus praat tegen haar, vertel haar wat een mooie merrie ze is etc.! Praten kan jou ook helpen ontspannen te blijven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-05 17:39

wat bedoel je met dieper?
De hand volgend, of juist niet en naar de borst gaand?

CK88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-05 07:41

runningkawa schreef:
wat bedoel je met dieper?
De hand volgend, of juist niet en naar de borst gaand?

eerst legde ze haar kin echt extreem op de borst, maar nu heeft ze al beter door dat ze de hals kan uitschuiven, ze liep gister al veel meer met haar neusje eruit, ze leert snel Haha!