Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73
) maar iig probeer heel veel overgangen te rijden, en zorg zelf dat je je benen correct gebruikt, dus geen been geven als het niet nodig is he... Mss geef je onwetend heel veel been. Belli schreef:Je mag langs één kant best blij zijn dat ze héél goed aan je been is, maar ze moet het natuurlijk wel aanvaarden, je rijdt ze heel diep, daar ben ik voorstander van, probeer dit te blijven doen en dan gaan oprichten (nu nog niet he) maar iig probeer heel veel overgangen te rijden, en zorg zelf dat je je benen correct gebruikt, dus geen been geven als het niet nodig is he... Mss geef je onwetend heel veel been.
Wat ook een idee is, is als ze na die galop aan de ene kant, heet wordt, geef haar dan is het gevoel dat ze mag lopen, laat haar goed doordraven, ga lichtrijden desnoods en laat haar maar echt lopen tot ze zelf zegt van pfff... nu is het genoeg geweest, dat heeft een vriend 1 keer bij een jong paard gedaan en sindsdien was ie super! Dus mss helpt dat, maar elk paard verschilt zo, dat het ni makkelijk is om zo via bokt eve een antwoord te geve dat bij jouw past!
xxx
Wiesenduft schreef:Nimmedor schreef:Ik heb een jonge merrie die nog maar een paar weken onder het zadel is.
Ze pakt alles super aan, maar ze heeft snel de neiging achyer de teugel te kruipen terwijl ik er eigelijk niks voor doe haar omlaag te rijden, ik rijd haar gewoon naar mijn hand toe.
Hoe kan je naar je hand toe rijden als er geen been mag komen? Laat de neus van het paard lang en rij eerst met je been en als ze jou been anvaard begin je naar u hand toe te rijden, en galopeer niet vordat ze sterk genoeg is en u been aanvaard. Gewoon vooruit rijden. Ze moet vertrouwen krijgen.
Die van mij doet het ook al te graag, en dan is hij wel voorwaarts, maar niet voorwaarts voor je been. Je moet toch langzamerhand meer been gaan gebruiken, en eigenlijk moet je dan ook net iets van voor gaan tegenhouden. Maar dit moet je natuurlijk erg geleidelijk doen. Reageert ze nog goed op je stem? Ik zou dan gewoon nog wat meer met je stem werken, ipv met de rest van de hulpen. runningkawa schreef:Waarom je buitenbeen eraan in de wending?
Ja, ik weet wel dat je dat doet om te laten buigen om je binnenbeen, maar zover is haar training nog niet.
Laat haar eerst eens relaxed worden, daar zit je begin basis.
is hij elke keer weer gestressed, kun je been geven, nette wendingen willen, maar dan krijg je die nooit.
Eerst rust, dan de rest.
betekend dat, dat je de eerste maand niet moet galoperen, laat het dan achterwegen, eerst rust in de stap en draf, krijg je daar een ontspannen rug, gaat hij daarin je hand volgen, omdat het been voortaan ook er wat aan mag komen, ga dan pas weer verder in de training.
Bij sommige paarden kan zoiets heel snel, bij andere kost dat wat meer tijd.
En dat halen deze slimme paarden, later vaak zo weer in, dan begrijpen ze dat ze niet hoeven te stressen en dan zijn het de fijnste paarden ter werled.
maar nogmaals, eerst rust, want wat heb je aan een rond bommetje?

klomp schreef:het paard is duidelijk niet aan het been, maar vlucht voor je been. zoals GK al zegt verras haar eens. maak het werk interessant, zorg voor veel afwisseling in tempo en figuren zodat ze gaat afwachten. oftewel; ze gaat haar aandacht op jou richten. benen gewoon rustig langs het lichaam laten hangen maar niet gaan afsteken. ze moet hier gewoon aan wennen. als ze gaat rennen laat je haar maar gewoon even gaan. als jij haar tegen gaat houden geef je als leider een reden om te gaan rennen. jij moet gewoon doen alsof je neus bloed. en blijven ontspannen...
, kun je juist veel gaan drijven, zodat ze eraan gewend raakt been te voelen. Als ze gaat rennen, niet je been afsteken (is een haast natuurlijke reactie, dus denk er heel bewust aan) maar houd je been eraan! En rij idd door alsof er niets gebeurt is. Misschien is ze ook wel heel gevoelig voor complimenten, zeker als ze onzeker is (daar lijkt het tenminste wel op), dus praat tegen haar, vertel haar wat een mooie merrie ze is etc.! Praten kan jou ook helpen ontspannen te blijven. runningkawa schreef:wat bedoel je met dieper?
De hand volgend, of juist niet en naar de borst gaand?